Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 14:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Måste ha missat diagrammet.

Enerström var inte den enda galningen på Sveavägen eller som eventuellt hade info om MOP.

diagrammet finns på sidan 387 i nya boken, men kommer från GT.

http://i65.tinypic.com/34g1od3.jpg
Senast redigerad av heheho 2018-11-09 kl. 15:11.
Citera
2018-11-09, 15:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jag har inte boken och läser inte Palmeböcker i första taget. Hoppas att de mest intressanta uppgifterna så småningom presenteras av dem som läser.

Du skulle inte kunna lägga in ett foto på diagrammet?

Har uppdaterat mitt inlägg med foto
Citera
2018-11-09, 15:45
Medlem
hehehos avatar
Intressant är att den honey trap Jan S. använder sig av (Lida) är vän med Heine Human på facebook.
Citera
2018-11-09, 16:05
Medlem
hehehos avatar
Diagram över persongalleri från Stiegs arkiv
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2qnyzk5&s=9#.W-Whw5ZwGaM

(chantal ab, risalti)
Senast redigerad av heheho 2018-11-09 kl. 16:09.
Citera
2018-11-09, 16:35
Medlem
ieshos avatar
Jag tror inte på SA-spåret i den meningen att SA-agenter skulle ha mördat OP av ideologiska skäl. Men att en grupp högt uppsatta svenskar, som under mer än tio år drivit förtalskampanjer och spaningar mot Olof Palme, uppbackade av NATO betalade stora pengar för att mycket vana människoslaktare från SA skulle mörda OP. Jag förstår att de agerade i ett nätverk av spanare med WT och olika andra medhjälpare, som de inte hade någon kontakt med och som inte var informerade om slutresultatet av övningarna denna kväll.

Två kvinnor har tyckt sig känna igen Anthony White i Stockholm strax efter mordet och ytterligare en kvinna har ritat en bild av en man utanför Grand som liknar White, bortsett från näsan:

https://2.bp.blogspot.com/-DI7UJEg6hrQ/W-WmolUBBKI/AAAAAAAAA94/4DczPt3hCXQrBWFsdowdlTJLdTZ4A7UGQCLcBGAs/s1600/white2.jpg
Citera
2018-11-09, 16:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Diagram över persongalleri från Stiegs arkiv
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2qnyzk5&s=9#.W-Whw5ZwGaM

(chantal ab, risalti)
Det var som Pan! Då fanns det åtminstone två personer som uppskattade mitt uppslag:

https://iesho.blogspot.com/2016/04/33-grobladet-1-90.html
Senast redigerad av iesho 2018-11-09 kl. 17:17.
Citera
2018-11-09, 18:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror inte på SA-spåret i den meningen att SA-agenter skulle ha mördat OP av ideologiska skäl. Men att en grupp högt uppsatta svenskar, som under mer än tio år drivit förtalskampanjer och spaningar mot Olof Palme, uppbackade av NATO betalade stora pengar för att mycket vana människoslaktare från SA skulle mörda OP. Jag förstår att de agerade i ett nätverk av spanare med WT och olika andra medhjälpare, som de inte hade någon kontakt med och som inte var informerade om slutresultatet av övningarna denna kväll.

Två kvinnor har tyckt sig känna igen Anthony White i Stockholm strax efter mordet och ytterligare en kvinna har ritat en bild av en man utanför Grand som liknar White, bortsett från näsan:

https://2.bp.blogspot.com/-DI7UJEg6hrQ/W-WmolUBBKI/AAAAAAAAA94/4DczPt3hCXQrBWFsdowdlTJLdTZ4A7UGQCLcBGAs/s1600/white2.jpg
Om man kisar lite så är AW på bilden ovan rätt lik CP. Och han har ett stort avstånd mellan överläpp och näsa, vilket LP uppfattade.
Citera
2018-11-09, 20:43
Medlem
Citat:
Om man kisar lite så är AW på bilden ovan rätt lik CP. Och han har ett stort avstånd mellan överläpp och näsa, vilket LP uppfattade.
Visst är det så Iesho, och det kan i slutändan visa sig vara rätt, men det är lite som att spela på lotto. Man kan inte ens garantera att man inte vinner på en enkelrad.

Teckningarna är alls icke oävna, varken denne, skelleftehamnsmannens, eller Sanna Thörnenans. Men teckningarna och fantombilderna stämmer förmodligen lika bra in på dig och mig för den som till äventyrs fått för sig att du och jag gemensamt planerat och genomfört mordet.
På samma sätt går Jan S bort siig när han gör kopplingen mellan fantombilden och David F.
Konstnärer brukar säga att ”det ligger i betraktarens öga” och jag som amatörkonstnär kan bara instämma.
Dessa teckningar kunde möjligen ha varit vägledande i ett mycket tidigt skede, men nu vete fanken om de inte spelat ut sin roll. Både du och jag kan räkna upp minst tio personer som varit föremål för tendentiösa tolkningar.
Ta inte den kritiken personligt. Jag är lika stor syndare, men börjat förstå hur värdelösa dessa bilder egentligen är.
Det största problemet är inte att de inte leder någonstans, utan att de leder fel.
Senast redigerad av MacMackay 2018-11-09 kl. 21:01.
Citera
2018-11-09, 21:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Visst är det så Iesho, och det kan i slutändan visa sig vara rätt, men det är lite som att spela på lotto. Man kan inte ens garantera att man inte vinner på en enkelrad.

Teckningarna är alls icke oävna, varken denne, skelleftehamnsmannens, eller Sanna Thörnenans. Men teckningarna och fantombilder stämmer förmodligen lika bra in på dig och mig för den som till äventyrs fått för sig att du och jag gemensamt planerat och genomfört mordet.
På samma sätt går Jan S bort siig när han gör kopplingen mellan fantombilden och David F.
Konstnärer brukar säga att ”det ligger i betraktarens öga” och jag som amatörkonstnär kan bara instämma.
Dessa teckningar kunde möjligen ha varit vägledande i ett mycket tidigt skede, men nu vete fanken om de inte spelat ut sin roll. Både du och jag kan räkna upp minst tio personer som varit föremål för tendentiösa tolkningar.
Ta inte den kritiken personligt. Jag är lika stor syndare, men börjat förstå hur värdelösa dessa bilder egentligen är.
Problemet är inte att de inte leder någonstans, utan att de leder fel.
Självklart kan man inte identifiera någon via en teckning, men en bild säger mer än tusen ord. Detsamma gäller kvinnan på Säpo och kvinnan på Söder: de anser sig ha sett en man som liknar AW. Och LP var ju trots allt helt säker på att det var CP. Ingen åklagare skulle bygga ett åtal på detta, men det är ändå intressant för den som ser någon väg att gå vidare.

Enligt en källa som jag litar på var det till Craig Williamson som Per Gunnar Vinge skickade statyetten. Vinge lever och lär veta vem kvinnan var. Den 21 februari 1986 hölls i Stockholm en "Folkriksdag mot apartheid" och i september hade ANC kongress i Stockholm. Allt talar för att SA-agenter var i Stockholm. Och bland dem fanns erfarna och hänsynslösa mördare. Värt att ha i åtanke för den som vill undersöka och förstå.
Citera
2018-11-09, 21:42
Medlem
Citat:
Självklart kan man inte identifiera någon via en teckning, men en bild säger mer än tusen ord. Detsamma gäller kvinnan på Säpo och kvinnan på Söder: de anser sig ha sett en man som liknar AW. Och LP var ju trots allt helt säker på att det var CP. Ingen åklagare skulle bygga ett åtal på detta, men det är ändå intressant för den som ser någon väg att gå vidare.

Enligt en källa som jag litar på var det till Craig Williamson som Per Gunnar Vinge skickade statyetten. Vinge lever och lär veta vem kvinnan var. Den 21 februari 1986 hölls i Stockholm en "Folkriksdag mot apartheid" och i september hade ANC kongress i Stockholm. Allt talar för att SA-agenter var i Stockholm. Och bland dem fanns erfarna och hänsynslösa mördare. Värt att ha i åtanke för den som vill undersöka och förstå.
Jo, de påstådda identifieringarna av AW är fakta. men tänk på att även dessa gjorts utifrån en bild.
Att han skulle spatsera omkring i Säpos korridorer känns helt galet, men inget är ju omöjligt. Solbrända och iklädda t-shirt kan många vara utan att komma från SA.
(Kritiskt tänkande)
Men omöjligt tycker jag inte att det är.

Vill man ta alla hundra ”säkra” identifieringarna av olika teckningar och artificiellt framställda nyllen och sätta in dessa i ett sammanhang så landar man i att det det lika bra kan vara gubben i månen som utfört mordet.
Vi har en del konturer nu att arbeta efter, och det handlar om att förhöra och pressa vissa människor som förekommit på mordplatsen och inte fått sina historier att stämma med verkligheten. Framförallt att identifiera alla människor som befann sig i närheten av mordplatsen noll till fem minuter innan mordet. Det är inte gjort.
Det hade varit enkelt för 30 år sedan, så det börjar bli dags nu.
Knarkspanarna och samtliga passagerare i Bofors-bilen.
Senast redigerad av MacMackay 2018-11-09 kl. 22:39.
Citera
2018-11-10, 00:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Bara när det skrivs att en kvinna upptäckt Wedin och Sydafrikakopplingar som drivits under flera decennier och då plötsligt börjar "minnas saker" 30 år senare som i slutändan är som Ihesos påstådda tavla med dolda budskap dvs kitt/bevis som enbart är ett påstående (nudge... nudge you know what I mean) att en glasfigur skickats av Vinge till en person i Sydafrika.

Därmed fortsätter man att bygga en sedan länge i alla sina varianter avförd tunn associationsväv kring Sydafrikaspår utan att stärka den. En väv som visat sig vara upprepade falsarier från start till när Flygare påstod sig ha igenkänt en figur som han tidigare identifierat som CP som en Sydafrikan.

Naturligtvis är sådant här inte exempel på verkliga ansträngningar att seriöst spåra OP:s banemän utan rena försök att snurra till det. Nu involveras även Sagnell och fiktiva Barbrogrupper som en del av detta och Vinge och Industriförbundet.

Man häpnar lite över att e-folket som är någon slags förtäckt ny variant av Röd Front numera mer rödgrön front med huvudsakligen artiklar från Proletären och Internationalen men även Vänsterns husorgan citeras, låter sig förföras av sådant sagoberättande. Man borde kanske hålla en högre logisk och intellektuell nivå tycker man men verkar mer än lovligt naiva att ge luft åt sådant här genom åren. Har de inte tänkt tanken att de köper information från källor som betraktat OP och dem själva som ett hot mot rikets säkerhet. Istället sväljer de med hull och hår och tänker Wow... en kärring som plötsligt "minns" saker 32 år senare i detalj som inte märkt att Wedin, Sydafrika, Barbrogrupper varit på tapeten förut.... så trovärdigt

Jag tror att det är så enkelt att allt skulle falla som ett korthus om den anonyma källan bakom fick ett ansikte... precis som det skulle vara avslöjande att få veta vem som matade Filter med skrönor..

I seriösa efterforskningar har idag ett hett spår utvecklats som både PU med KP i spetsen och privatspaneriet landat i och då bara väller det fram gammal skåpmat som på mycket lösa grunder påstår annat och marknadsförs med pukor och trumpeter.

Ha ha, min vän. Jag imponeras av din energi att skriva långa - och välformulerade - inlägg. Själv är jag väl mera cool och menar att vi med basfakta kan komma rätt långt.

Men alla har sin metod och jag är inte den som vill kritisera för hårt.

Beträffande Stander så finns det ju alltså en mycket för honom besvärande historia av lögner och förfalskningar vilket i princip, men inte alltid, diskvalificerar honom från utredningen.

Let´s move on. Vi har viktigare saker framför oss. Knarkspanarna. Vilka var dom? Vem försvann - Höllinge/Föllinge? Var det poliser som såg mordet men inte ingrep? Vilka var de 4 som Sigge såg på Malmskillnadsgatan/Luntmakargatan? Varför sägs att spaningen avbröts 22.30 när den förmodligen pågick långt senare? Männen på Johannesgatan, Regeringsgatan och vid Hötorgets t-bana?

Personligen har jag svårt att skilja mig från tanken att PGV och AK hade nåt med mordet att göra. Alldeles vid sidan av Stocklassas funderingar.

Det är nåt riktigt skumt med PGV/AK.

Det är liksom lite för mkt. Jag anar ugglor.

Naturligtvis höll ingen av dem i vapnet, men deras kopplingar till folk inom Säpo och Palmehatet och AK:s plantering av PKK-spåret plus hans medverkan i spaningsledningen från dag 1 plus hans ovilja att lyssna på Birchan/Enerström gör att dessa två är intressanta. I alla för mig.

Det finns ett komplex att utreda här.
Citera
2018-11-10, 00:23
Medlem
Basfaktas avatar
Ja, här kommer nu i alla fall min lista. Den behöver säkert korrigeras, men det är något att börja med. I flera fall är tiderna svåra att spika (som alla vet).

Men jag tror, som andra, att vi alla mår utomordentligt bra av att ha en gemensam bild av mordkvällen. Jag har (ännu) inte orkat lista alla Grandvittnen som passerade mordplatsen före mordet med namn. De tycks inte ha noterat något avvikande, men de borde säkert ha förhörts mer ingående avseende WT-män mm.

"ALLA" I TIDSORDNING

WT-man, Norra Latins skolgård 22.00 ca

Sven o Berith, Tunnelgatan västra 22.15
Två WT-män, Tunnelgatan västra 22.15

WT-man, Norra Latins skolgård 22.30-23.00

Stirrande man, Grand västra trottoaren 23.07-23.10 (MS, AK, MP och ev LEK).
Stirrande man, möbelaffär västra trottoaren 23.17 (MP)

Rolf Dahlgren/Hans Holmér, Rådmansgatan 23.10? (Ja, Dallas uppgift)
Två WT-män, Johannesgatan 23.10 ca
Två WT-poliser, Regeringsgatan 23.15
WT-man, Hötorgets t-banestation västra sidan23.15
Män i bil, Tunnelgatan västra 23.15
John Wiklund, privatbil Tunnelgatan västra 23.15 ca

Anja Landgré, östra trottoaren 23.16 ca
Inga Åhlenius, östra trottoaren 23.16 ca
Vittnet Schaeffer, östra trottoaren 23.16 ca

Lisbeth Palme, västra trottoaren 23.17
Olof Palme, västra trottoaren 23.17
John Wiklund, privatbil Tunnelgatan västra 23.17-23.18
Man spanar norrut, västra trottoaren 23.17-23.18 ca

Ami Rolder med sällskap, östra trottoaren 23.17-23.18 (en i sällskapet mådde illa)
Anders Björkman, Bankomaten östra trottoaren 23.17-23.25 ca
Klas Nyberg, Bankomaten östra trottoaren 23.17-23.19 ca
Åsa Gustavsson, Bankomaten östra trottoaren 23.17-23.19 ca

Ljubisa Najic, i gatuköket vid Adolf Fredriks kyrka (västra sidan) 23.18
Två män går framför paret Palme, västra trottoaren 23.18
Sigge Cedergren/Reine Jansson, privatbil Malmskillnadsg. 23.18-23.19 ca

Inge Morelius, privatbil Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Helena Lähde, Bankomat Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Susanne Larsson, Bankomat Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Sven Rolfart, Bankomat Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Glenn Malmström, Bankomat Tunnelgatan västra 23.19-23.20

Södermalmspiketen, David Bagares gata 23.17-23.21 (flyttade CD:s bil)

Kerstin Nordström, lägenhet på Sveavägen (västra sidan) 23.19-23.20 ca

Nicola Fauzzi, östra trottoaren 23.19-23.23 ca
Ungt par, östra trottoaren södergående 23.20
Vittnet Hellgren, östra trottoaren 23.20
Lisbeth Palme, östra trottoaren 23.20
Olof Palme, östra trottoaren 23.20
”Tensonmannen”, östra trottoaren 23.20
Mannen i skyltfönstret, östra trottoaren (La Carterie) 23.20
Stig Engström, östra trottoaren 23.21

4 poliser Apelbergsgatan östra sidan 23.20-23.21 ca
Björkmans arbetskamrater, Apelbergsgatan östra sidan 23.20 (hämtades upp av bil)

Anders Delsborn, taxi Sveavägen 23.21
Eva Charlotte Liljedahl, taxi Sveavägen 23.21
Ann Charlott Holmgren, taxi Sveavägen 23.21
Lena Schödin, taxi Sveavägen 23.21
Leif Ljungqvist, privatbil Sveavägen 23.21
Jan Andersson, privatbil Sveavägen 23.21
Åke Larsson, privatbil Sveavägen 23.21
Cecilia Anderstedt, privatbil Sveavägen 23.21
Anna Hage, privatbil Sveavägen 23.21
Karin Johansson, privatbil Sveavägen 23.21
Elisabet Johansson, privatbil Sveavägen 23.21
Jan-Åke Svensson, privatbil Sveavägen 23.21
Hans Johansson, taxi Sveavägen 23.21
Stefan Glantz, taxi Sveavägen 23.21
Anders Ersson, taxi Sveavägen 23.21
Bengt Israelsson, taxi Sveavägen 23.21
Lena Bäsen, taxi Sveavägen 23.21
Jan Nilsson, limousine Tunnelgatan västra 23.21
Bengt Palm, privatbil Sveavägen 23.21
Christina Vallin, västra trottoaren 23.21
Per Vallin, västra trottoaren 23.21
Sirpa Lindgren, västra trottoaren 23.21
Carina Pettersson, västra trottoaren 23.21
Ulrika Ryttestål, västra trottoaren 23.21
Susanne Karlsson, västra trottoaren 23.21
Egon Enoksson, västra trottoaren 23.21
Annika Blomqvist, västra trottoaren 23.21

Lars Jeppsson, Tunnelgatan östra sidan 23.21
Sigge Cedergren, Luntmakargatan 23.21-23.25 ca
Reine Jansson, Luntmakargatan 23.21-23.25 ca

Lång ljusklädd man, östra trottoaren 23.22 (JÅS?)
Par går mot mordplatsen, östra trottoaren 23.22
Tommy Andersson, Olofsgatan 23.22
Springande man, Olofsgatan 23.22-23.23

Janne ”Flash” Nilsson, privatbil Tunnelgatan väster23.23
Yvonne Nieminen, David Bagares gata 23.23
Ahmed Zahir, David Bagares gata 23.23
Gösta Söderström med chaufför, mordplatsen 23.24 (tips Kungsg. 23.23.30?)
Södermalmspiketen, mordplatsen 23.24
Privatbil stannar (röd Opel), Sveavägen norrifrån 23.24?

Lars Jeppsson, David Bagares gata 23.24-23.27
Christian Dahlsgaard med chaufför, David Bagares gata 23.25
Klas Brewitz, Döbelnsgatan 23.25
Ann-Catrin Robrandt, Regeringsgatan 23.25
Gerhard Samson, Regeringsgatan 23.25
Okänd man, Regeringsgatan 23.25
Sollentunaambulansen, mordplatsen 23.25

Göran Stigson, mordplatsen 23.25-23.30 ca
Per Hall, mordplatsen 23.25-23.30 ca

Springande poliserna, David Bagares gata 23.26-23.27 ca

Norrmalmspiketen, mordplatsen 23.27 ca

Rolf Dahlgren/Hans Holmér, Sveavägen 23.28?

Susanna Törneman, Smala gränd 23.30
Okänd man, Smala gränd 23.30
Okänd man, Snickarbacken 23.30
Hans Hongelin, taxi Snickarbacken 23.30

Martin Wesslén, taxi Rådmansgatan 23.48

Oklara:

Ekman
Almsäter
”Greken”
Personer från resningsansökan till HD (Christer K m fl)
Fler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in