2018-10-10, 08:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Utmärkt. All kunskap och logik säger naturligtvis att om 22 knarkspanare befann sig nära mordplatsen vid tiden för mordet - och några av dem till och med såg mordet! - så måste betydligt fler personer än dessa 22 känna till en mängd viktiga uppgifter om mordet.

Spaningsledningen kände till det. Dahlsten kände till det. Etc

Sigge såg 4 WT-personer på Apelbergsgatan, varav en kvinna, vill jag minnas och kvinnan är väl identifierad som Margareta E eller nåt sånt?

Varför pressas inte hon i hårda förhör? Hon befann sig nära mordplatsen och hade radiokontakt med alla i gruppen.

Radiotrafiken som Kjell F och Åke M hörde?

Tips till Wall om övervakning i Gamla stan och om knarkspaningen vid Tunnelgatan.

Säpos övervaknings-PM. 4 i attentatsgruppen. Ulla S båda signalement från Gamla stan.

Bordet är dukat. KP och hans team bör, som du säger, kunna pressa fram tillräckligt ur inblandade personer för att kunna nysta upp frågan.

På samma sätt bör det inte vara särskilt svårt att tvinga fram vem/vilka på Säpo som 3-4 veckor före mordet kände till att Palme skulle mördas.

Herregud. Det här är folk som lever på att vara välinformerade. Klart det var känt inom rätt vida kretsar inom Säpo att det planerades ett attentat mot statsministern.

Om några få visste så har säkert fler snappat upp det.

De som inte var inblandade men visste saker måste väl 32 år efter mordet kunna berätta vad de vet.

Eller är de fortfarande rädda för mördarnas hämnd?
De är nog rädda om sina jobb och sin sociala ställning snarare. Hjälp från polisen får vi bara om det blir ett nytt åtal plus en ny FUP.

Det fetade: vad jag vet så är inte den kvinna identifierad (poliskvinna 30-40 år) som Sigge såg, men det skulle inte förvåna mig om det var Margareta E. Några dagar efter att Sigge börjat prata om dessa WT-personer (när han satt häktad i Handen) så förfalskade poliser TK-material som skulle visa att han var hemma vid tiden för mordet. Det var Thure Nässén som "konfronterade" Sigge med det förfalskade materialet.

Ganska desperat, kan man tycka.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av iesho 2018-10-10 kl. 08:52.
Citera
2018-10-10, 09:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De är nog rädda om sina jobb och sin sociala ställning snarare. Hjälp från polisen får vi bara om det blir ett nytt åtal plus en ny FUP.

Det fetade: vad jag vet så är inte den kvinna identifierad (poliskvinna 30-40 år) som Sigge såg, men det skulle inte förvåna mig om det var Margareta E. Några dagar efter att Sigge börjat prata om dessa WT-personer (när han satt häktad i Handen) så förfalskade poliser TK-material som skulle visa att han var hemma vid tiden för mordet. Det var Thure Nässén som "konfronterade" Sigge med det förfalskade materialet.

Alltså, Sigge hävdade att han blev stoppad två gånger av en vit Volvo när han skulle svänga in på Luntmakargatan för att via Tunnelgatan köra mot Tegnérgatan. Sedan hörde han smällar och därefter körde den vita Volvon och ytterligare en bil förbi honom och via Apelbergsgatan ut på Sveavägen.

TK-förfalskningen hävdar att Sigge var hemma långt före mordet och att han stannade hemma till långt efter mordet. Medan Ölvebro hävdar att händelsen med den vita Volvon verkligen har hänt, mannen var identifierad och hörd, men att detta skedde 10-15 minuter efter mordet.

Som alla kloka personer vet så ska man inte trassla in sig i lögner eftersom det snabbt kan bli alltför komplicerat...
Citera
2018-10-10, 10:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Okej. Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att Ölvebros totala vägran att utreda misstänkta poliser berodde på att han var beordrad att mörklägga alla uppslag som hans överordnade uppfattade som alltför farliga

Jag har tidigare kommit fram till att han var en inte alltför skärpt tjänsteman som var enkel att manipulera.

Hans raljerande kring WT-männen var provocerande. GMP uppvisar alla tecken på förljuget beställningsverk.

Alla konkreta uppgifter om polisen och Säpo kan inte viftas bort längre. Nu måste sanningen fram.

Det befann sig trots allt 22 knarkspanare kring mordplatsen när Palme sköts. Varför i h-e begrep inte Ölvebro och hans förtrogna att dessa behövde förhöras - och att de i flera fall måste vara identiska med WT-männen?

Ölvebro borde få äta upp sin bandyklubba. Utan senap.
Citera
2018-10-10, 11:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Okej. Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att Ölvebros totala vägran att utreda misstänkta poliser berodde på att han var beordrad att mörklägga alla uppslag som hans överordnade uppfattade som alltför farliga

Jag har tidigare kommit fram till att han var en inte alltför skärpt tjänsteman som var enkel att manipulera.

Hans raljerande kring WT-männen var provocerande. GMP uppvisar alla tecken på förljuget beställningsverk.

Alla konkreta uppgifter om polisen och Säpo kan inte viftas bort längre. Nu måste sanningen fram.

Det befann sig trots allt 22 knarkspanare kring mordplatsen när Palme sköts. Varför i h-e begrep inte Ölvebro och hans förtrogna att dessa behövde förhöras - och att de i flera fall måste vara identiska med WT-männen?

En konsekvens av ensamma mördaren Christer Pettersson var att det inte fick finnas WT runt Palme i närheten av Sveavägen. Även knarkspanarna tycktes behöva mörkas. Kanske för säkerhets skull med tanke på polisspåret? Eller för att Ölvebro visste att de inte hade rent mjöl (utan något annat) i påsen? Thure Nässén började redan våren 1987 att trolla bort poliser i området (falsk TK) och han är även misstänkt för att ha varit med och konstruerat CP-spåret.

Thure Nässén var polisen som i slutet av 60-talet blev dömd för stöld i en guldaffär, men som ändå fick behålla jobbet. Här ska en varningsklocka ringa. Vilka makthavare behövde ohederliga poliser? Och så har vi det högst trovärdiga scenariot med knarkspanare som vid tillslag (i symbios med den åtalade) stjäl stora mängder narkotika (så att straffet sänks betydligt). Vilka makthavare behövde knark för en svart ekonomi utom demokratisk insyn?

Med tanke på vad som hände Jerry Martinger så kan han inte varit särskilt inblandad i knarkstölder för att finansiera t.ex. Stay Behind, då skulle de ha klarat honom senare när han fick problem. Kanske var vissa rädda för att han skulle komma att få veta för mycket och tyckte att det var bekvämt att bli av med honom i tid?
Senast redigerad av iesho 2018-10-10 kl. 11:22.
Citera
2018-10-10, 11:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
*** (bortklippt)***
Herregud. Det här är folk som lever på att vara välinformerade. Klart det var känt inom rätt vida kretsar inom Säpo att det planerades ett attentat mot statsministern.

Om några få visste så har säkert fler snappat upp det.

De som inte var inblandade men visste saker måste väl 32 år efter mordet kunna berätta vad de vet.

Eller är de fortfarande rädda för mördarnas hämnd?
Mordet på OP har läckt från två håll och det har varit frågan om klara ord och inga visor.

1) Nazistsympatisörer i Sverige har läckt; t.ex. VG med en fot i Sjöbo där nazisympatisörer sen 40-talet alltjämt kan ha spelat en roll när VG satte ner sin fot i den skånska myllan. Det var säkert ingen tillfällighet att ledaren för de kostymklädda nazisterna i Svenskarnas parti SvP, Stefan Jacobsson, så sent som 2014 bodde i Sjöbo. 2016 var SJ generalsekreterare för det högerextrema paneuropeiska partiet APF som i media utmålas som nazister. Sjöbo är alltjämt högerextremt i så måtto att Sverigedemokraterna - obestridligt med rötter i den svenska nutida nazistvågen - blev det största partiet i senaste kommunvalet med 27,7 %.

2) Personer tillhörande Sydafrikansk polis under apartheidregimen har också läckt om MOP.

Dessa läckor är tankeväckande mot bakgrund av att just inga andra läckor finns.
Citera
2018-10-10, 13:17
Medlem
Lyssnade på det senaste avsnittet av podden ”Palmemordet” där de intervjuar Thomas Pettersson.
TP säger bland annat att
den möjligheten han håller som mest sannolik är att mannen som Mårten Palme sett utanför möbelaffären är SE.
Mårten beskriver honom lite olika, men vi kan säga att mannens längd är i spannet 180-190.
I det första förhöret 86 03 01 beskrivs han som 180, och bar en blå täckjacka som gick en bit nedåt benen.

I ett förhör 86 04 18 beskriver han mannen som 185-190 iklädd en typ av vindjacka av bävernylon, halvlång och mörkblå till färgen.
Inte mycket som påminner om SE i den beskrivningen.
Mannen började sedan gå efter makarna Palme.
Klockan är då 23.15.

Den halsbrytande huvudteorin som TP nu lanserar är att SE någonstans gått förbi makarna Palme, gått upp på sitt tjänsterum och hämtat vapnet. Skyndat ner till foajén och stämplat ut 23.19 för att sedan i god tid hinna ut på gatan, möjligen ställa sig och vänta in makarna Palme i dekorimahörnan.

För att detta skulle vara möjligt måste SE ha sprungit något fruktansvärt fort.
Och eftersom han inte passerat in genom huvudentrén måste han ha tagit sig in en annan väg.
Man kan tänka sig att den mystiska bakdörren till Skndiahuset är huvudhypotesen även om det inte sägs rent ut i intervjun.

Eftersom Skandiahusets kortsida är 50 meter så innebär det att han har en 100 m längre sträcka än makarna Palme fram till mordplatsen.
Dessutom ska han röra sig genom huset upp och ned för trappor låsa upp och låsa dörrar, hämta vapen och stämpla ut.
Komma ner precis som vanligt, till synes helt opåverkad av den fruktansvärda språngmarschen växla några vänliga ord med väktare Olofsson, för att sedan med god tidsmarginal komma ut på Sveavägen.
Vem som helst ser hur vrickat detta är.

TP hävdar också att PU nu blivit mer återhållsamma med att delge allmänheten material, den öppenhet som tidigare fanns finns inte längre.
Tyvärr är det nog Filter själva som är orsaken.
Citera
2018-10-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Lyssnade på det senaste avsnittet av podden ”Palmemordet” där de intervjuar Thomas Pettersson.
TP säger bland annat att
den möjligheten han håller som mest sannolik är att mannen som Mårten Palme sett utanför möbelaffären är SE.
Mårten beskriver honom lite olika, men vi kan säga att mannens längd är i spannet 180-190.
I det första förhöret 86 03 01 beskrivs han som 180, och bar en blå täckjacka som gick en bit nedåt benen.

Den fantastiske flygande Funke (eller Folke?) Trodde TP skulle försöka tona ner SEs påstådda rörelser efter 23.15, men han har alltså fortfarande inte insett nånting. Pinsamt är bara förnamnet. Jaja får väl lyssna på eländet, tack för tipset!
Citera
2018-10-10, 14:34
Medlem
Citat:

Göran Stigson och Per Hall torde det finnas dubbel anledning att titta närmare på.
Dels var de i tjänst mordkvällen och tillhörde narkotikaroteln och dels besökte de
CGÖ före MOP. Att Stigson ringde CGÖ nio minuter efter MOP för att tala om att OP
var död är så anmärkningsvärt att jag har kallat det för en avrapportering.
Under de 30 år jag intresserat mig för MOP har jag aldrig funnit någon anledning att
frångå min uppfattning att CGÖ har en viktig roll i det. Bland annat som leverantör
av mordvapnet.
Citera
2018-10-10, 15:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Göran Stigson och Per Hall torde det finnas dubbel anledning att titta närmare på.
Dels var de i tjänst mordkvällen och tillhörde narkotikaroteln och dels besökte de
CGÖ före MOP. Att Stigson ringde CGÖ nio minuter efter MOP för att tala om att OP
var död är så anmärkningsvärt att jag har kallat det för en avrapportering.
Under de 30 år jag intresserat mig för MOP har jag aldrig funnit någon anledning att
frångå min uppfattning att CGÖ har en viktig roll i det. Bland annat som leverantör
av mordvapnet.

Yes, jag har noterat att du poängterat detta. Och med lite cynisk klarsyn kan man få för sig att PA var hemma hos CGÖ och kollade över vapnet innan det överlämnades till GM. Men sånt kan säkert avfärdas som fria fantasier av Ölvebro et consortes.
Citera
2018-10-10, 16:22
Medlem
Citat:
Sigge såg 4 WT-personer på Apelbergsgatan, varav en kvinna, vill jag minnas och kvinnan är väl identifierad som Margareta E eller nåt sånt?
Den får du förklara närmare.
Sigge vittnar om detta sällskap, men att de, eller någon av dem är identifierad är i så fall helt nya uppgifter för mig.
Citera
2018-10-10, 18:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Förutom identiteterna på personerna i Spaningen så bör det plockas fram en förteckning över civila spaningsbilar som fanns vid denna tid. Det finns knappas en anledning att hemlighålla dessa då så lång tid gått och deras positioner och iakttagelser av olika fordon vittnen sett på olika platser kan matchas mot dessa.

Precis det jag var ute efter, i mitt inlägg tidigare.

Ska se om jag börja skrapa ihop lite namn och påbörja en sådan förteckning.

Återkommer.
Citera
2018-10-10, 18:11
Medlem
ieshos avatar
Kan mordet på Olof Palme, dess planering och utförande, ha finansierats med svarta pengar från narkotika stulet av korrumperade poliser som fick jobba kvar på villkoret att de samverkade med IB, Stay behind, CIA eller Deep State - vad det nu kan ha varit?
Senast redigerad av iesho 2018-10-10 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in