Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Rekommenderar dig att utnyttja trådens sökfunktion för att kunna läsa trådens tidigare många och långa diskussioner i frågan. Det finns många aspekter att ta hänsyn till. Bevisligen finns det ett tidsproblem.

Det viktigaste enligt mig är att LJ erkänner att han medvetet tog det lugnt i förföljandet. Fullt naturligt. Eftersom han visste att den person som han förföljde var beväpnad. Han var ingen hjälte i Hollywood. Trots att han ibland ville framstå som en. När han obeväpnad letade bakom presenningar efter en beväpnad man på DBG. Som nyss skjutit ner en person i Dekorimahörnan. I det läget måste man vara tämligen säker på att skytten sedan länge försvunnit.

Såg LJ mordet, såg han att en person bredvid LOP hade en pistol/revolver? Såg LJ när personen stoppade vapnet i fickan?

Hur kunde LJ veta att den person som sprang förbi honom var mördare, kan ju lika gärna ha varit ett vittne som tog upp jakten på mördaren.
Citera
2018-06-20, 18:50
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du citerade obduktionsintervjun där Ormstad spekulerade utifrån krutstänk på kläderna. Men vad jag vet konstateras bara att det inte var ett direkt påsittande skott i obduktionsprotokollet.

Du frågade efter indikationer på att skottet avlossats från nära håll. Jag angav ett sådant stycke i obduktionsprotokollet. Det innebär ju inte att jag påstår att det var ett påsittande skott eller hur?
Citera
2018-06-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han vägrade kanske att låta sig mutas. Den som fick uppdraget att försöka muta OP samt OP själv var i så fall vittnen till hur till exempel Bofors mutade sig fram. Något som företaget sedermera förnekade.

Vittnen till mutförsök, ett motiv?

Inte tillräckligt starkt motiv.

Däremot tror jag att motivet kan ha varit att göra sig av med en omutbar statsminister som förstörde både för affärerna och försvaret.
Olof Palme kom från adeln men blev socialdemokrat av övertygelse, han var fredsmäklare av övertygelse och han kan ha haft kraft och mod att stå emot både hot och mutor.

Kanske därför Lisbeth såg rädd och orolig ut när de köpte biljett till bion?
Citera
2018-06-20, 19:28
Medlem
Jag Undrar hur mycket nye Palmeåklagaren vet, om han har blivit invigd i vad som hände?
Har KP fått ett speciellt uppdrag, att avsluta PU på ett snyggt sätt?
Där man presenterar bevis gentemot en död GM?
Man låter Filter presentera detta dels som en testballong, dels som ett sätt att förbereda svenska folket.
Citera
2018-06-20, 19:34
Medlem
SGDFs avatar
SE är besvärlig om man väljer att inte betrakta honom som gärningsman.

Vad gör han då efter 23.19?
Citera
2018-06-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Såg LJ mordet, såg han att en person bredvid LOP hade en pistol/revolver? Såg LJ när personen stoppade vapnet i fickan?

Hur kunde LJ veta att den person som sprang förbi honom var mördare, kan ju lika gärna ha varit ett vittne som tog upp jakten på mördaren.

SE?
Citera
2018-06-20, 19:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du frågade efter indikationer på att skottet avlossats från nära håll. Jag angav ett sådant stycke i obduktionsprotokollet. Det innebär ju inte att jag påstår att det var ett påsittande skott eller hur?
Du citerade inte obduktionsprotokollet. Jag förnekar inte att det fanns krutstänk på kläderna.

Vad jag efterfrågar är bevis för att det inte kunde ha varit ett fjärrrskott.
Citera
2018-06-20, 20:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du citerade inte obduktionsprotokollet. Jag förnekar inte att det fanns krutstänk på kläderna.

Nu är du där och kräver omvänd bevisföring. Av det som framkommit runt MOP finns absolut ingenting som tyder på ett fjärrskott. Om du hävdar det så gäller det att komma fram med något som pekar mot detta, vilket dét inte gör.
Citera
2018-06-20, 22:08
Medlem
Bläddrar i NärVarHur 1972. Under rubriken hänt 1971 kan följande korta notis läsas:

7 maj.

"Ett anonymt mordhot per telefon mot Olof Palme spåras av Televerket till en poliskommissaries hemtelefon. Ett glapp i Stockholmspolisens växel kan dock ha gjort att samtalet spårades fel."

Har det någonsin framkommit vem denna poliskommissarie var?
Citera
2018-06-20, 22:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Är inte krutstänket bevis nog?
Citera
2018-06-20, 23:16
Medlem
bartrams avatar
Citat:

Du har rätt att jag inte citerade obduktionsprotokollet utan obduktionsintervjun

Men: först efterfrågar du ngt som motsäger att det var distansskott.
När jag tar fram info ,från annat hålll än obduktionsprotokollet, som indikerar motsatsen ,struntar du i att kommentera det . Plötsligt skall jag bevisa att det inte var ett långskott.Som MVAGrippa säger:. Här gäller inte omvänd bevisföring!

Till sist: Enligt http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/ballistik-del-ii-bka-fbi-skl.html (s 25) är distansen 10-30 cm.
Är inte detta ett bevis för att din teori om långskott är felaktig?
Citera
2018-06-21, 00:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bläddrar i NärVarHur 1972. Under rubriken hänt 1971 kan följande korta notis läsas:

7 maj.

"Ett anonymt mordhot per telefon mot Olof Palme spåras av Televerket till en poliskommissaries hemtelefon. Ett glapp i Stockholmspolisens växel kan dock ha gjort att samtalet spårades fel."

Har det någonsin framkommit vem denna poliskommissarie var?

Den var ny för mig. Har aldrig hört någon poliskommissarie nämnas vid namn som hot Olof Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in