Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Varken du eller jag vet hur LP regerade på smällarna. Du hänvisar till hennes liknelse vid påsksmällare som om det skulle vara ett bevis på något. Som jag ser det handlar det om referensramar. hon hörde ljudet och "avfärdade" det som just påsksmällare. För hon har kanske inte varit ute på en skjutbana och hört hur en mangumrevolver låter. Men hon har hört påsksmällare.
Men det närmaste vittnet blev så rädd att han slängde in sig i entrén till Dekorima. nått måste väl ha fått honom att göra det.
Det har inte ett dugg att göra med hennes referensramar och hur hon väljer att uttrycka sig utan att det är underligt att hon över huvud taget kan höra något efteråt. Hon hörde ju uppenbarligen vad folk sa till henne efteråt. Åk ut till en skjutbana och prova. Jag lovar dig - det smäller utav bara helvete och ringer i öronen i åtskilliga dagar efteråt. När jag för många år sedan utsatte mig för detta från ca fem meters avstånd så tog det mer än två dagar. De första minuterna hörde jag knappt vad man sa till mig. Hur det skulle vara från en dryg meter vill jag inte ens tänka på. Det är då i vart fall knappast något som man vill "avfärda" som påsksmällare.
Vem som helst med minsta självbevarelsedrift, nykter som packad, tar skydd vid en skottlossning åtta meter framför en.