2007-11-17, 17:54
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Varken du eller jag vet hur LP regerade på smällarna. Du hänvisar till hennes liknelse vid påsksmällare som om det skulle vara ett bevis på något. Som jag ser det handlar det om referensramar. hon hörde ljudet och "avfärdade" det som just påsksmällare. För hon har kanske inte varit ute på en skjutbana och hört hur en mangumrevolver låter. Men hon har hört påsksmällare.
Men det närmaste vittnet blev så rädd att han slängde in sig i entrén till Dekorima. nått måste väl ha fått honom att göra det.

Det har inte ett dugg att göra med hennes referensramar och hur hon väljer att uttrycka sig utan att det är underligt att hon över huvud taget kan höra något efteråt. Hon hörde ju uppenbarligen vad folk sa till henne efteråt. Åk ut till en skjutbana och prova. Jag lovar dig - det smäller utav bara helvete och ringer i öronen i åtskilliga dagar efteråt. När jag för många år sedan utsatte mig för detta från ca fem meters avstånd så tog det mer än två dagar. De första minuterna hörde jag knappt vad man sa till mig. Hur det skulle vara från en dryg meter vill jag inte ens tänka på. Det är då i vart fall knappast något som man vill "avfärda" som påsksmällare.

Vem som helst med minsta självbevarelsedrift, nykter som packad, tar skydd vid en skottlossning åtta meter framför en.
Citera
2007-11-17, 18:33
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det har inte ett dugg att göra med hennes referensramar och hur hon väljer att uttrycka sig utan att det är underligt att hon över huvud taget kan höra något efteråt. Hon hörde ju uppenbarligen vad folk sa till henne efteråt. Åk ut till en skjutbana och prova. Jag lovar dig - det smäller utav bara helvete och ringer i öronen i åtskilliga dagar efteråt. När jag för många år sedan utsatte mig för detta från ca fem meters avstånd så tog det mer än två dagar. De första minuterna hörde jag knappt vad man sa till mig. Hur det skulle vara från en dryg meter vill jag inte ens tänka på. Det är då i vart fall knappast något som man vill "avfärda" som påsksmällare.

Vem som helst med minsta självbevarelsedrift, nykter som packad, tar skydd vid en skottlossning åtta meter framför en.

Ok? Så vad anser du då? Eftersom du anser att hon ljuger. Snälla delge oss händelseförloppet enligt dig. För jag utgår ifrån att du har en egen teori.
Citera
2007-11-17, 18:41
Medlem
portnoys avatar
Och ni snackar som om det är givet att det är en Magnum .357 som är vapnet. Det är inte fastställt. Kan vara kaliber .38 också. Men givetvis är .357 mest troligt.

Inte för att dessa "kanoner" inte låter, men några vittnen säger ju att det inte var så värst höga knallar.

Ang. LP så tycker jag, återigen, att hennes ursprungliga minnesbild av händelsen är väldigt förvrängd. Av chock. Inget annat.

Och jag anser att det kan tolkas som att Björkman hoppar in i porten p.g.a. att någon blir skjuten, inte för att det smäller jättehögt.
Citera
2007-11-17, 19:00
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ok? Så vad anser du då? Eftersom du anser att hon ljuger. Snälla delge oss händelseförloppet enligt dig. För jag utgår ifrån att du har en egen teori.

Tyvärr har jag inget händelseförlopp att presentera för dig. Jag ifrågasätter bara det som jag tycker är väldigt underlig och möjligen helt fel i det allmänt vedertagna scenariot.
Citera
2007-11-17, 19:02
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Och ni snackar som om det är givet att det är en Magnum .357 som är vapnet. Det är inte fastställt. Kan vara kaliber .38 också. Men givetvis är .357 mest troligt.

Inte för att dessa "kanoner" inte låter, men några vittnen säger ju att det inte var så värst höga knallar.

Ang. LP så tycker jag, återigen, att hennes ursprungliga minnesbild av händelsen är väldigt förvrängd. Av chock. Inget annat.

Och jag anser att det kan tolkas som att Björkman hoppar in i porten p.g.a. att någon blir skjuten, inte för att det smäller jättehögt.

Ganska intressant det du säger om vapnet det finns inget som tydligt visar att det var en S&W som användes heller. Det var Holmér som började vifta med det märket på en av sina presskonferanser.
Citera
2007-11-17, 19:13
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

.38 eller .357 spelar mindre roll - åk ut till en skjutbana och lyssna. Dina öron bryr sig garanterat inte om ifall du chockas eller inte.

När nu vittnena säger att det inte lät så värst mycket så är det väl rimligt att ställa frågan vad det verkligen var för en typ av vapen och/eller krutladdning som användes, eller?
Citera
2007-11-17, 20:02
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
.38 eller .357 spelar mindre roll - åk ut till en skjutbana och lyssna. Dina öron bryr sig garanterat inte om ifall du chockas eller inte.

När nu vittnena säger att det inte lät så värst mycket så är det väl rimligt att ställa frågan vad det verkligen var för en typ av vapen och/eller krutladdning som användes, eller?

Ok. Vi ha alla fattat att vi ska åka ut till en skjutbana. Men först för du förklara vad du anser hände den kvällen.
Citera
2007-11-17, 21:11
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ok. Vi ha alla fattat att vi ska åka ut till en skjutbana. Men först för du förklara vad du anser hände den kvällen.

Jag tror att någon sköt ihjäl Olof Palme sannolikt med något annat vapen än en kraftig revolver. Så, nu vet du det. Skall du åka nu?
Citera
2007-11-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krooked.
Har han någonsin svarat på dom påstådda uppgifterna om att det var han?
Kanske skulle skicka iväg ett mail och kolla vad han säger ?

Mail är nu skickat till denna finske figur, återkommer med vad svaret!
Citera
2007-11-17, 21:33
Medlem
Krooked.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Mail är nu skickat till denna finske figur, återkommer med vad svaret!

Jag har också mailat, han har dock inte svarat än. Kanske börjar få kalla fötter?
Citera
2007-11-18, 10:39
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Jag tror att någon sköt ihjäl Olof Palme sannolikt med något annat vapen än en kraftig revolver. Så, nu vet du det. Skall du åka nu?

Ok, då kommer ju nästa fråga. Varför skulle man vilja lägga ut kulor från en annan typ av vapen?
Citera
2007-11-18, 10:46
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ok, då kommer ju nästa fråga. Varför skulle man vilja lägga ut kulor från en annan typ av vapen?

Vilka är "man"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in