Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Det vet du inte. Du vet däremot att USA lierade sig med både maffian som ju Mussolini nästan helt oskadliggjort och fascisterna som ju helt nyss var fienden, för att helt kidnappa ”den spröda” demokratiska processen i Italien för överskådlig tid.
Nja, skillnaden var monumental. Sovjet ville ha buffertstater för att en gång för alla förhindra att västeuropeiska arméer än en gång invaderade landet med ohyggliga lidanden som följd.
Karl XII, Napoleon, Kaiser Wilhelm II, Hitler ...
Italien var dessutom befriat av Väst och hade aldrig några sovjetiska trupper i landet.
Gladio var ju enbart den italienska varianten. Strategy of Tension var en bred angloamerikansk antidemokratisk intervernering i västeuropeiskt självbestämmande. Terrorisera civilbefolkningen så att den blir rädd för ryssen och därmed kräver hårdare tag mot vänstern.
Det fanns och finns en tredje väg, bort från mer eller mindre totalitär kommunism och fascism. Det var i allt väsentligt Den Tredje Vägen som fascisterna i den amerikanska säkerhetsstaten fruktade mest.
Mossadegh, Lumumba, Arbenz, tidig Castro, Hammarskjöld, Che, Mandela, Zhou Enlai, Sukarno, JFK, RFK, Malcolm X, MLK, De Gaulle, Aldo Moro, Allende, Biko, Palme ... listan av mord, mordförsök, fängslande och avsättningar av progressiva folkliga ledare som US National Security State har på sitt samvete, är lång och mycket blodig.
Flertalet var demokrater och/eller intvingade i den sovjetiska/kinesiska maktsfären för att skydda sitt land från västlig rasistisk imperialism och rövarkapitalism.
Och nej, jag har aldrig varit vare sig marxist eller kommunist.
Har du?
Att Kreml och Lubjanka höll det italienska kommunistpartiet i ett fast grepp är ett fram till
Enrico Berlinguer i praktiken blev partiledare 1969 är ett faktum. Det amerikanska samarbetet med maffian hjälpte till att rensa Sicilien från fascister och nazister efter operation Husky 1943. I krig blir det ibland obehagliga allianser där det gäller att göra det minst onda valet. Eftersom jag är en antinazist och antifascist tycker jag det var det minst dåliga valet de allierade kunde göra 1943.
Du säger dig inte var kommunist men ändå resonerar du som en sådan. Det är en myt att Sovjet behövde några buffertstater. Det enda verkliga hotet hade
Josef Stalin skapat då han tillsammans med
Adolf Hitler krossade den naturliga bufferten Polen med Molotov-Ribbentrop pakten 1939. Massmord på det polska folket skedde i båda djävulsideologiernas ockuperade områden.
Slaktandet av polska officerarna i de sk Katyn-massakrerna utfördes NKVD med Bolsjevikpartiernas goda minne. Det var inte CIA eller "Secret team" som låg bakom dessa.
Vare sig Estland, Lettland , Finland, Tjeckoslovakien eller Rumänien hade några invasionsplaner mot Sovjet. Deras folk har som alla andra folk rätt att välja om de vill "vara" buffert för någon auktoritär stormakt. Även våra grannar i finland försökte Bolsjevikerna under svenska kommunister taktfasta applåder likvidera. De första bomberna på nordisk mark föll över arbetarkvarteren i Helsingfors den 30 november 1939, Stalin visade vägen till arbetarnas lyckorike. Som tur för dig och mig offrade 100 000 finnar livet och deras land blev aldrig ockuperat, deras kvinnor inte våldtagna hundratusentals inte lastade i godsvagnar till Sibirien.
Jag ser inte massmördare som
Che Guevara,
Fidel Castro och
Zhou En-lai som progressiva ledare , deras offer håller nog med. Däremot håller jag med dig om att störtandet av
Mohammed Mossadegh och
Jacobo Arbenz var fruktansvärda illdåd som för alltid fläckar den administration som genomförde dom. I fallet med Iran är det också USAs värsta strategiska misstag under hela 1900-talet. Istället för att få en självständig allierad kom
Khomeini och hans djävulsideologi som en bumerang 25år senare.
Malcolm X klipptes av sina motståndare bland svarta muslimer, Röda brigaderna mördade
Aldo Moro det råder ingen tvekan om.
Camilllo Guglielmi var i närheten när han mördades , men morden utfördes av de kommunistiska kräken.
Steve Biko mördades av Sydafrikanskt slödder. Mordförsöken på
Charles de Gaulle hade framförallt inhemsk bakgrund i form av OAS,
Jean-Marie Bastien-Thiry avrättades som bekant, CIA-koppling har påståtts men aldrig fastslagits.
Vare sig i fallen
Dag Hammarskjöld eller
Olof Palme är CIA-kopplingen bevisad. I fallet OP tyder det mesta på att det är svenska krafter bakom mordet. Gällande DH är det Britter, fransmän, belgare och Union miniere som det mesta pekar mot. Däremot mot kan vi vara säkra på att att CIA, KGB, SIS och andra stora tjänster utnyttjade eftersvallet till MOP för sina egna syften, genom att på olika sätta släppa desinformation som skadar dess antagonister.
Nej du . Jag har aldrig varit vare sig kommunist,nazist, fascist eller islamist, eller någon annan jävla ism överhuvudtaget. Kommer från ett stabilt socialdemokratiskt hem där demokratisk kamp mot nazister och kommunister var en självklarhet. Zhou en lai var premiärminister i Kina 1949-76 och hade ansvar för de tiotals miljoner människor av sitt eget folk som han var med om att avliva på värsta tänkbara sätt. Genom den uppfostran jag fått ser jag inget "progressivt" i dessa människors förtida död.
USA började bra efter andra världskriget med Marshall-hjälpen som byggde upp europa. Inte heller utnyttjade de sitt kärnvapenövertag trots
Josef Stalins aggressiva politik i Europa och Asien. Detta ledde till att hökarna ibland kom till makten i USA och en massa felaktiga beslut togs som ledde till många missgrepp och en del verkliga illdåd, Iran, Guatemala, vietnam och Kambodja är några exempel. Men trots detta är det fel att likställa de västliga demokratierna med de kommunistiska diktaturerna. Det finns grader i helvetet och räknat i människoliv är den kommunistiska ideologin senaste århundratets värsta folkmördare och aldrig ett likställt alternativ till demokrati.