Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 19:10
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Tre personer jag har problem med (i palmemordet alltså, annars har jag problem med många ):
1. Donald Forsberg. Karln är en motsägelse i sig själv
2. Rolf Dahlgren. Mytoman sanningssägare desinformatör vem fan vet
3. Ulf Lingärde. Spion eller mytoman?
Citera
2018-03-17, 19:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det vet du inte. Du vet däremot att USA lierade sig med både maffian som ju Mussolini nästan helt oskadliggjort och fascisterna som ju helt nyss var fienden, för att helt kidnappa ”den spröda” demokratiska processen i Italien för överskådlig tid.

Nja, skillnaden var monumental. Sovjet ville ha buffertstater för att en gång för alla förhindra att västeuropeiska arméer än en gång invaderade landet med ohyggliga lidanden som följd.

Karl XII, Napoleon, Kaiser Wilhelm II, Hitler ...

Italien var dessutom befriat av Väst och hade aldrig några sovjetiska trupper i landet.

Gladio var ju enbart den italienska varianten. Strategy of Tension var en bred angloamerikansk antidemokratisk intervernering i västeuropeiskt självbestämmande. Terrorisera civilbefolkningen så att den blir rädd för ryssen och därmed kräver hårdare tag mot vänstern.

Det fanns och finns en tredje väg, bort från mer eller mindre totalitär kommunism och fascism. Det var i allt väsentligt Den Tredje Vägen som fascisterna i den amerikanska säkerhetsstaten fruktade mest.

Mossadegh, Lumumba, Arbenz, tidig Castro, Hammarskjöld, Che, Mandela, Zhou Enlai, Sukarno, JFK, RFK, Malcolm X, MLK, De Gaulle, Aldo Moro, Allende, Biko, Palme ... listan av mord, mordförsök, fängslande och avsättningar av progressiva folkliga ledare som US National Security State har på sitt samvete, är lång och mycket blodig.

Flertalet var demokrater och/eller intvingade i den sovjetiska/kinesiska maktsfären för att skydda sitt land från västlig rasistisk imperialism och rövarkapitalism.

Och nej, jag har aldrig varit vare sig marxist eller kommunist.

Har du?

Att Kreml och Lubjanka höll det italienska kommunistpartiet i ett fast grepp är ett fram till Enrico Berlinguer i praktiken blev partiledare 1969 är ett faktum. Det amerikanska samarbetet med maffian hjälpte till att rensa Sicilien från fascister och nazister efter operation Husky 1943. I krig blir det ibland obehagliga allianser där det gäller att göra det minst onda valet. Eftersom jag är en antinazist och antifascist tycker jag det var det minst dåliga valet de allierade kunde göra 1943.

Du säger dig inte var kommunist men ändå resonerar du som en sådan. Det är en myt att Sovjet behövde några buffertstater. Det enda verkliga hotet hade Josef Stalin skapat då han tillsammans med Adolf Hitler krossade den naturliga bufferten Polen med Molotov-Ribbentrop pakten 1939. Massmord på det polska folket skedde i båda djävulsideologiernas ockuperade områden.
Slaktandet av polska officerarna i de sk Katyn-massakrerna utfördes NKVD med Bolsjevikpartiernas goda minne. Det var inte CIA eller "Secret team" som låg bakom dessa.

Vare sig Estland, Lettland , Finland, Tjeckoslovakien eller Rumänien hade några invasionsplaner mot Sovjet. Deras folk har som alla andra folk rätt att välja om de vill "vara" buffert för någon auktoritär stormakt. Även våra grannar i finland försökte Bolsjevikerna under svenska kommunister taktfasta applåder likvidera. De första bomberna på nordisk mark föll över arbetarkvarteren i Helsingfors den 30 november 1939, Stalin visade vägen till arbetarnas lyckorike. Som tur för dig och mig offrade 100 000 finnar livet och deras land blev aldrig ockuperat, deras kvinnor inte våldtagna hundratusentals inte lastade i godsvagnar till Sibirien.

Jag ser inte massmördare som Che Guevara, Fidel Castro och Zhou En-lai som progressiva ledare , deras offer håller nog med. Däremot håller jag med dig om att störtandet av Mohammed Mossadegh och Jacobo Arbenz var fruktansvärda illdåd som för alltid fläckar den administration som genomförde dom. I fallet med Iran är det också USAs värsta strategiska misstag under hela 1900-talet. Istället för att få en självständig allierad kom Khomeini och hans djävulsideologi som en bumerang 25år senare.

Malcolm X klipptes av sina motståndare bland svarta muslimer, Röda brigaderna mördade Aldo Moro det råder ingen tvekan om. Camilllo Guglielmi var i närheten när han mördades , men morden utfördes av de kommunistiska kräken. Steve Biko mördades av Sydafrikanskt slödder. Mordförsöken på Charles de Gaulle hade framförallt inhemsk bakgrund i form av OAS, Jean-Marie Bastien-Thiry avrättades som bekant, CIA-koppling har påståtts men aldrig fastslagits.

Vare sig i fallen Dag Hammarskjöld eller Olof Palme är CIA-kopplingen bevisad. I fallet OP tyder det mesta på att det är svenska krafter bakom mordet. Gällande DH är det Britter, fransmän, belgare och Union miniere som det mesta pekar mot. Däremot mot kan vi vara säkra på att att CIA, KGB, SIS och andra stora tjänster utnyttjade eftersvallet till MOP för sina egna syften, genom att på olika sätta släppa desinformation som skadar dess antagonister.

Nej du . Jag har aldrig varit vare sig kommunist,nazist, fascist eller islamist, eller någon annan jävla ism överhuvudtaget. Kommer från ett stabilt socialdemokratiskt hem där demokratisk kamp mot nazister och kommunister var en självklarhet. Zhou en lai var premiärminister i Kina 1949-76 och hade ansvar för de tiotals miljoner människor av sitt eget folk som han var med om att avliva på värsta tänkbara sätt. Genom den uppfostran jag fått ser jag inget "progressivt" i dessa människors förtida död.

USA började bra efter andra världskriget med Marshall-hjälpen som byggde upp europa. Inte heller utnyttjade de sitt kärnvapenövertag trots Josef Stalins aggressiva politik i Europa och Asien. Detta ledde till att hökarna ibland kom till makten i USA och en massa felaktiga beslut togs som ledde till många missgrepp och en del verkliga illdåd, Iran, Guatemala, vietnam och Kambodja är några exempel. Men trots detta är det fel att likställa de västliga demokratierna med de kommunistiska diktaturerna. Det finns grader i helvetet och räknat i människoliv är den kommunistiska ideologin senaste århundratets värsta folkmördare och aldrig ett likställt alternativ till demokrati.
Citera
2018-03-17, 19:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur vet du detta?

Det har varit omnämnt i tråden tidigare.
Citera
2018-03-17, 19:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Frågan jag inte lyckats knäcka kan ytligt sett verka simpel och oviktig, men den måste få ett svar.
Var befann sig AB mellan 23.18 och 23.21? Vad kan han tänkas ha haft för position för att dels undgå IM:s uppmärksamhet och att dels undgå att själv se mördaren som stod bredvid Dekorimas ingång när han nu inte verkar ha varit norr om bankomatdörren?
Avståndet dem emellan var högst 15 m och förmodligen mindre ändå. Att han inte lägger märke till allt löst folk som passerar är begripligt, men denne man borde inte gått att missa.
Sett ur GMs synvinkel, vid trottoarkant, bakom reklampelaren.
Citera
2018-03-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Tre personer jag har problem med (i palmemordet alltså, annars har jag problem med många ):
1. Donald Forsberg. Karln är en motsägelse i sig själv
2. Rolf Dahlgren. Mytoman sanningssägare desinformatör vem fan vet
3. Ulf Lingärde. Spion eller mytoman?
Foppa satt nog hemma på läsken när han fabulerade fram sin historia...

Dahlgren borde blivit deckarförfattare om storyn är uppdiktad. Den känns mera sann.

Lingärde känns vederhäftig i många avseenden. Svårbedömd.
Senast redigerad av gida 2018-03-17 kl. 19:33.
Citera
2018-03-17, 19:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
mycket svammel o hitta på i tråden nu, va?
Mördaren sprang ju uppför trappen!!
Det var A.B som L.P såg och även ett annat vittne som såg att han var paralyserad o såg allmänt "skum ut" eller hur? Man kan väl inte hålla på hitta på o dra egna historier o röra ihop. Jag skulle vilja se en slags rörelse schema angående N.F och jämföra med vittnenas utsaga. Samt S.E hans roll.
Jag skulle gärna vilja veta H.Hs förhör med Lisbeth som inte var ens bandad, vad som var sagts, egentligen? Kanske var därför hon började misstro, förstå hennes sits också
Enligt H.H var Lisbet helt övertygad om att GM var utlänning.

"Lisbet tror att det kan vara kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner eller amerikaner som ligger bakom mordet"

sida 7 https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view
Citera
2018-03-17, 19:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Foppa satt nog hemma på läsken när han fabulerade fram sin historia...

Dahlgren borde blivit deckarförfattare om storyn är uppdiktad. Den känns mera sann.

Lingärde känns vederhäftig i många avseenden. Svårbedömd.
Vad är det konkret som känns fel i DFs historia om mordkvällen?
Citera
2018-03-17, 19:58
Medlem
Citat:
Att den inte kan styrkas. flygbladsytdelarna i kungsan borde finnas vittnsesuppgifter på.
Budskapet ”Palme död” är för alarmerande för att ingen skulle reagera.
Har detta evenamang ägt rum så finns det ändå en viss bäring på storyn, men jag vill ha det bekräftat.
Citera
2018-03-17, 19:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Säkert kan många av observationerna på god grund avfärdas som helt legitim verksamhet.
Men bland de mest intressanta WT observationerna tycker jag är Ulla Strömbäck i gamla stan. Den ligger intressant i tid ca 20.30 och pekar ut två män ganska tydligt till utseende.
Den blir extra inttressant eftersom PU gör allt för att bortförklara. Blir genomskådade och hittar på nya förklaringar, och till slut började de
misskreditera vittnet.
Det sista beskedet kom väl från Almblad som hade hört att det var Säpo. Ärendet oklart.

Ett par observationer längs Sveavägen. Den ene utanför Adolf Fredriks kyrka strax efter att bion börjat, och taxichaufförens iakttagelser nära mordplatsen ca 23.15 då LOP börjar gå från bion.

Observationerna på Norra Latin är också intressanta, liksom den som ägde rum på Sveavägen/Oxtorgsgatan ett par minuter efter mordet.
Kan det ha varit mannen som rörde sig från mordplatsen i riktning Kungsgatan?
Märkligt iof att han kom sneddande över Sveavägen från konserthuset...

Det intressanta med Skelleftehamnsmannen utöver den osannolika historien och det udda beteendet är känslan av någon som är ute efter att lägga ut villospår och leda in utredningen på en tysktalande attentatsgrupp. ”Das Auto”

Identifieringen av avsändaren kan möjligen leda rakt till gärningsmannen (plur)

Allt sammantaget tycker jag att man kan spåra en viss amatörmässighet. Slarv och stress.

Intressant det sista stycket. Det får du gärna utveckla.

Ulla Strömbäck-Larsson är den enda identifierade person som kommer in med sitt vittnesmål om WT-män innan Hans Holmer gör sin efterlysning av dylika . Den andre som kommer in med en tidig WT-iakttagelse är "skelleftehamnsmannen" som dock fram till denna dag är anonym.
Citera
2018-03-17, 20:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Vilken av hans historier?
Citera
2018-03-17, 20:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nu när jag riggat upp alla system efterlyser jag:

1) husseins engelska brev i digitalt läsbar form
2) Något VG skrivit på engelska
3) annat anonymt hotbrev på svenska

tack

Tycker också att de båda Matti-breven skulle vara intressanta att jämföra. Har alltid funderat om dessa brev är desinformation .
Citera
2018-03-17, 20:09
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker också att de båda Matti-breven skulle vara intressanta att jämföra. Har alltid funderat om dessa brev är desinformation .

Kolla gärna också hotbreven till SA och GS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in