Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Jag är hyfsat övertygad om att hon själv var säker på sitt utpekande av Pettersson. Men jag är givetvis öppen för att hon inte var/är det, men att hon av okänt skäl ville få ett slut på mördarjakten.
Personligt skäl? Rikets säkerhet? Partiets överlevnad? Palmes minne? Familjens säkerhet? En kombination av två eller flera?
Återstår i så fall att se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
[/spoiler]
Läste också Lena Anderssons artikel, den var mycket intressant. Jag visste inte att flera vittnen sagt att de sett en man (mördaren?) prata med paret Palme men att Lisbet Palme förnekade det, Lena Andersson skriver att det kan vara så att mannen talade om något som LP inte ville skulle komma till allmänhetens känndedom.
Konspirativt? Vet inte men jag har tyckt att det var något konstigt med LP:s beteende hela tiden, även om hon var chockad så känns det ändå märkligt att hon försökte slita undan kvinnan som försökte rädda honom. Kan hon ha pekat ut Christer Pettersson för att hon inte ville att den riktiga mördaren skulle bli känd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Ja det är väl GW:s teori också. Någon lös kanon på SÄPO.
Fast jag tror mer på att börja i andra änden, på brottsplatsen och inte i teorierna.
Lisbet Palme verkat ialf vara en starkt bidragande orsak till att utredningen körde fast direkt. De hade för mycket respekt för hennes "auktoritet".
Jag tycker som sagt att det är något riktigt konstigt med Lisbet Palme. Med tanke på det nationella traumat osv osv så kunde man förvänta sig att hon skulle låta sig intervjuas på djupet. Men känslan är att hon absolut inte vill det för att hon inte vill vara uppriktig.
Ja Lisbeths beteende är minst sagt skumt. Även Mårten Palme håller ju fast vid CP som gärningsman. Som jag skrivit tidigare i tråden (och jag tjatar gärna eftersom jag anser att detta är väldigt viktigt) har jag kommit fram till att man bör ställa sig frågan:
vad är så viktigt för Lisbeth att det överskuggar möjligheten att få fast hennes egen mans mördare? Lisbeth är överklass och i överklassen är familjens och släktens heder allt. Det är det allra viktigaste i överklassen, mycket viktigare än pengar och faktiskt även ibland viktigare än rätt och fel. (Och ur det perspektivet betyder en knarkare från Rotebro väldigt lite för dessa människor, även om han riskerar livstids fängelse.) Man kan gå över lik för att bevara familjens och släktens anseende. Förlorar man anseendet så förlorar man allt och då spelar inget annat längre någon roll. Titlar, pengar, egendomar, positioner och makt har man råd att förlora, men inte släktens anseende - då är det kört.
Därför blev skandalen så stor när Stig Wennerström avslöjades som spion och landsförrädare (typiskt nog var det heller inte någon av hans egna klassfränder som först fattade misstankar utan hemhjälpen i villan i Djursholm). Det skamfulla minnet av Wennerströms förräderi lever kvar än idag i Djursholm och det har hänt att folk som gått förbi där spottat rakt in i trädgården över staketet. Man vill absolut inte bli förknippad med sådant som kan dra skam över ens släkt och Wennerströms begravning blev mycket riktigt också en minst sagt diskret tillställning. Skammen går aldrig att tvätta bort, släkten är besudlad för evigt och kommer aldrig att återhämta sig.
Tänk er då vad det skulle innebära för Lisbeths släkt om det nu skulle vara så att Olof Palme trots allt var en landsförrädare. Med tanke på att han dessutom var statsminister skulle skandalen och skammen bli ännu större än i fallet Wennerström! Det skulle vara en total katastrof för släktlinjen.
Alla verkar inte förstå att överklassen inte resonerar kring sådana här saker som s.k. vanligt folk gör. Ni kan inte jämföra någon med Lisbeth Palmes sociala bakgrund med vanliga svenskar ur medel- och arbetarklassen, människor ur överklassen har när det gäller hedersfrågan faktiskt mer gemensamt med vissa invandrargrupper från Mellanöstern.
Det är långtifrån omöjligt att det är skräcken att förlora släkthedern som fått Lisbeth Palme att bete sig som hon gjort. Jag kan faktiskt inte komma på någon annan anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Ljuddämpare? Syns väl på kulorna?
Ett vittne (minns inte vilket) talade i och för sig om en "ovanligt lång pipa" på vapnet, kan det ha varit ljuddämparen som gav det intrycket?