Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
Förstår inte resonemanget. Sydafrika och Sovjet. Vem skulle plundrat Sovjet?
USA hade intressen i Sydafrika då man terrorstämplat ANC. Hur kan inte detta vara geopolitik menar du?
Jag har ganska detaljerat visat på att det var de sydafrikanska säkerhetstjänsterna som kunde känna sig motiverade delta i MOP på grund av överläggningar mellan Gorbatjov och Reagan om Namibiafrågan där Sovjet skulle förmå Cuba att dra tillbaka ca 35 000 soldater från Angola mot att Sydafrika lämnade Namibia. Det var realpolitik, geopolitik om du så vill, och Olof Palme var involverad i det och meningen var att Berndt Carlsson såsom Namibiakommisionär skulle "regera" Namibia under en övergångsperiod. Det skulle beröva säkerhetstjänsterna inkomster från Namibia.
Berndt Carlsson mördades som bekant är vid Lockerbieattentatet.
MOP stoppade inte den förhandlingslösningen så att Botha på regeringsnivå skulle ligga bakom mordet verkar lite konstigt. Snarare då aparta intressen inom säkerhetstjänsterna.
Plundrandet stod oligarkerna för och när de senare skulle lagföras flydde de till Israel eller bosatte sig i London, U.K.
Israel hade intressen i Sydafrika bla för sitt kärnvapenprogram då
Botha var en ledande politiker som blev premiärminister.
Citat:
Även ett kärnvapenprogram lanserades i samverkan med Israel, där parterna förband sig byta 30 gram tritium mot 600 ton sydafrikanskt uran, vilket ägde rum 1977-78.[5]
Om du hade sett de två länkarna som jag lade ut om oligarkernas uppgång och fall hade du förstått denna koppling mellan plundringen av Sovjet och sedermera Ryssland och dess koppling till Israel.
Denna "ryska" maffia, oligarkerna, sydafrikaner och intressen, extremister, inom den svenska krigsmakten och försvarsindustri tror jag samverkade i MOP av rent ekonomiska intressen, dvs inte på grund av geopolitik.