Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 18:19
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men där ser ju nu du inte direkt ut som skarpaste kniven i lådan heller.
Så kan det vara. Dessbättre har jag aldrig ingått i PU.

Citat:
Frågorna kanske heller inte bör ställas per brev, men brevet kan mycket väl ange vad man avser att "diskutera" om man vill höra någon upplysningsvis (Jag känner dock inte till brevets innehåll).
Precis så. Men till saken hör att det var tvärtom. Bakgrunden var att PU telefonerade UD, varvid UD kontrade med att uppmana PU att istället skriftligen inkomma med sina frågor. UD ville förmodligen höja tröskeln för PU i syfte att slippa deras irrelevanta frågor. Det är oklart huruvida PU vid den tidpunkten kände till diarieföringen, men oavsett detta inkom frågorna skriftligen någon dag senare.

Citat:
Man kanske inte heller ska vara så snabb att anta att varje svensk statstjänsteman skulle kontaktat PU om de visste något eller kände till något mer indirekt.
Självfallet. Men här talar vi om främmande makts underrättelsetjänsts inblandning i MOP. En statstjänsteman som känner till något sådant och som inte inser att han borde förmedla den informationen... Jag har svårt att föreställa mig något sådant.

Men visst, jag är trubbig som en smörkniv av eneträ.
Citera
2017-03-11, 18:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Så kan det vara. Dessbättre har jag aldrig ingått i PU.

Precis så. Men till saken hör att det var tvärtom. Bakgrunden var att PU telefonerade UD, varvid UD kontrade med att uppmana PU att istället skriftligen inkomma med sina frågor. UD ville förmodligen höja tröskeln för PU i syfte att slippa deras irrelevanta frågor. Det är oklart huruvida PU vid den tidpunkten kände till diarieföringen, men oavsett detta inkom frågorna skriftligen någon dag senare.

Självfallet. Men här talar vi om främmande makts underrättelsetjänsts inblandning i MOP. En statstjänsteman som känner till något sådant och som inte inser att han borde förmedla den informationen... Jag har svårt att föreställa mig något sådant.

Men visst, jag är trubbig som en smörkniv av eneträ.

Jag tror inte du riktigt förstår vad jag menade, eller också låtsas du inte förstå. Statstjänsteman (eller fler måhända) kanske kan antas ha kännedom om något men möjligt inte förstå eller inse fämmande makts del/relevans i frågan. Kanske rent generellt eller med specifikt. Man kanske snappar upp information om vad någon eller några tjänstemän uttryckt men som de inte delgett PU, måhända oriktiga uppgifter eller sådana som yttats under något slags professionellt gråterske uppträdande. Det kanske ser ut som att någon eller några tjänstemän utomlands mer eller mindre äskar främmande makt att utreda det?
Eller man kanske fått en uppgift vidarebefordrad av Ebbe Carlsson som var av något intresse men man inte ville överlåta åt honom att ställa uppföljningsfrågor? UD måste väl vara en av Sveriges bögtätaste arbetsplatser märkligt vore väl om inte Ebbe Carlsson hade några kontakter där också.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-11 kl. 19:07.
Citera
2017-03-11, 18:39
Avstängd
Citat:
Men åter till grundfrågan: Vad skulle det kunna vara för hemligheter som regering och opposition är överens om att begrava?
Att NATO/USA/CIA var ytterst ansvarigt. Det är den enda tänkbara hemlighet som står i proportion till en så här massiv mörkläggning från hela spektrat av det politiska etablissemanget.

Rikets säkerhet.
Citera
2017-03-11, 19:28
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att NATO/USA/CIA var ytterst ansvarigt. Det är den enda tänkbara hemlighet som står i proportion till en så här massiv mörkläggning från hela spektrat av det politiska etablissemanget.

Rikets säkerhet.

Intressant. Och väldigt oväntat att den uppgiften kommer från just dig. Speciellt som frågan gäller de skelett i garderoben från tiden före mordet som måste hållas bakom stängd dörr i utredningen av detsamma.

Jag är inte säker på om detta är begripligt, men Palmemordet kan inte ha inträffat före Palmemordet. Palmemordet kan inte ha orsakat sig själv. Det funkar liksom inte så. Inte ens för skeptiker.

PS Spektra är plural av spektrum.
Senast redigerad av deBKatzenbach 2017-03-11 kl. 19:32. Anledning: Plural
Citera
2017-03-11, 19:30
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Jag tror inte du riktigt förstår vad jag menade, eller också låtsas du inte förstå...
Vet du vad? Andra gången som du inleder med tvivel på mitt förstånd. Vet du vad? Då tappar jag intresset.
Citera
2017-03-11, 20:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingvar Grundborg och Carl-Gustaf Östling hade företagen Strateg Protector och Defendor tillsammans. Dom verkar känt varandra sedan lång tid tillbaka, oklart hur länge. Stellan Åkebring och CGÖ hade båda jobbat på norrmalmspolisen och förenades av sin höger-om-höger åskådning. IG var säkerhetschef på televerket öst vid tidet för MOP, han är aldrig hörd av PU.

Hans von Hofsten var en erkänt skicklig marinofficer som under Hårsfjärden-jakten 1982 är nära att få upp främmande ubåt. Som chef på jagar Halland såg han med bestörtnnig hur han fartyg, det bästa för ubåtsjakt, avrustades när jakten började. Han bedrev därefter opinionsbildning för förstärkning av kapaciteten för ubåtsjakt. Att han inte betraktades som en stolle visar det faktum att togs emot av Stor-Sven Andersson, legendarisk försvarsminister 57-73.

Olof Palme avskydde de åsikter som framfördes av HvH i ubåtsfrågan. I efterhand tycker också chefen på Berga, Cay Holmberg, pappa till Filippa Reinfeldt, att HvH kunde vara rabiar i ubåtsfrågan. Kritiken mot HvH hade dock ett mycket obehagligt drag då han pga av sina åsikter ansågs som inte helt mentalt frisk. När liknande saker sades om OP brukade det kallas palmehat. Det säger en del att sådana som pratade om "Palmehatet" uttalade sig om HvHs psykiska status. Att kalla folk för sinnesjuka var en taktik som nyttjades flitigt i det bolsjevikiska sovjetsystemet.

Det finns mycket i tråden om CGÖ , IG och deras kopplingar. Använd sökfunktionen på dessa namn så får du en hel del matnyttigt.
Tack. Men var HvH rubbad?
Är detta spår realistiskt?
Finns det något annat realistiskt spår?
Citera
2017-03-11, 20:29
Medlem
Citat:
Vet du vad? Andra gången som du inleder med tvivel på mitt förstånd. Vet du vad? Då tappar jag intresset.

Du förstår inte för att du inte vill förstå när någon upptäcker att du inte riktigt är med? För det verkar onekligen så att man ibland måste vara väldigt tydlig vad gäller dig. Det är som att du missar nyanser, du ger dig till att förklara saker till en postare som i princip redan uttryckt det du förklarar och du raljerar med barnassociationer över brevet som sändes till UD/Schori, trots att själva brevet fullt möjligt kan vara ett slags pik, där Schori i så fall ger brevskrivaren vatten på kvarnen när han inte kontaktar denne utan SÄPO chefen.
Citera
2017-03-11, 20:31
Avstängd
Citat:
Intressant. Och väldigt oväntat att den uppgiften kommer från just dig. Speciellt som frågan gäller de skelett i garderoben från tiden före mordet som måste hållas bakom stängd dörr i utredningen av detsamma.

Jag är inte säker på om detta är begripligt, men Palmemordet kan inte ha inträffat före Palmemordet. Palmemordet kan inte ha orsakat sig själv. Det funkar liksom inte så. Inte ens för skeptiker.

PS Spektra är plural av spektrum.
Det är ingen som påstår att man visste det här direkt vid beskedet om mordet. Nu spelar du dum igen.

Vad är det med CIA som får dig att gå i spinn så fort kritiska blickar riktas ditåt, deBKatzenbach? Att varje tanke på att den organisationen kan ha varit inblandad så kategoriskt måste förlöjligas?

Berätta för oss, vi finns här
Citera
2017-03-11, 20:42
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Det är ingen som påstår att man visste det här direkt vid beskedet om mordet. Nu spelar du dum igen.

Vad är det med CIA som får dig att gå i spinn så fort kritiska blickar riktas ditåt, deBKatzenbach? Att varje tanke på att den organisationen kan ha varit inblandad så kategoriskt måste förlöjligas?

Berätta för oss, vi finns här

Jo, jag blir så ledsen när någon smutskastar CIA, USA och Torsten Kreuger. CIA har ju skyddat oss jättelänge mot alla jättedumma arbetarkommittéer som vill konfiskera min Pappas villa å köpa vapen till KPML(r)-gerillan för pengarna.

Det här är JÄTTESANT! På riktigt!

CIA står för Dom Sanna Västerlenska Värderna o ja blir lessen när nån e dumm mot dom.

Så nu vet du Sanningen På Riktit!
Citera
2017-03-11, 20:49
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Du förstår inte för att du inte vill förstå när någon upptäcker att du inte riktigt är med?
OK? Och exakt vad är det jag inte är med på?

Citat:
För det verkar onekligen så att man ibland måste vara väldigt tydlig vad gäller dig.
Ok. Varför du inte det?

Citat:
...du raljerar med barnassociationer över brevet som sändes till UD/Schori, trots att själva brevet fullt möjligt kan vara ett slags pik, där Schori i så fall ger brevskrivaren vatten på kvarnen när han inte kontaktar denne utan SÄPO chefen.

Ja just det, du har ju rätt! Du har helt rätt, jag hänger inte med. Jag missar nyanser. Jag förklarar för andra det de just har skrivit. Så fel av mig! Det var visst nån här i tråden som tidigare idag lanserade den där hypotesen om att brevet i själva verket var en pik. Hmm... Bläddrar och bläddrar... Hittar inte... Hmm... Minns du vem det var som introducerade pik-hypotesen?
Citera
2017-03-11, 20:50
Avstängd
Citat:
Jo, jag blir så ledsen när någon smutskastar CIA, USA och Torsten Kreuger. CIA har ju skyddat oss jättelänge mot alla jättedumma arbetarkommittéer som vill konfiskera min Pappas villa å köpa vapen till KPML(r)-gerillan för pengarna.

Det här är JÄTTESANT! På riktigt!

CIA står för Dom Sanna Västerlenska Värderna o ja blir lessen när nån e dumm mot dom.

Så nu vet du Sanningen På Riktit!
Du fortsätter med dina försök till förlöjliganden. Jag är osäker på om det överhuvudtaget går att bemöta dig och det du skriver utan att inläggen raderas och att man får en varning.

Jag frågar dig igen, deBKatzenbach. Varför blir du så upprörd varje gång CIA nämns som möjlig inblandad i mordet på Olof Palme?

Har du ett seriöst svar på den frågan?
Citera
2017-03-11, 21:20
Medlem
Citat:

Rikets säkerhet.

Njä, det kan väl finnas diverse skelett i några garderober som man kanske föreställer sig skulle kunna vara relevant för motiv, fler än en garderob skulle jag nog anta fanns. Jag har dock inte just insyn i vad för slags jävligheter man ev hållt på med i någorlunda historisk närtid så jag har inte mycket gissa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in