Citat:
Vanlig och vanlig... Det fanns ju på den här tiden en hel del svenskar som varit med i tuffa tag både i FN-tjänst (som alltså inte alltid är så slapp och fjollig som den framstår i tidningarna) samt olika legosoldatuppdrag. Det rör sig alltså om personer som i militöra sammanhang har mördat folk.
Flera personer har redan nämnts i tråden.
Vi har också flera i den av Hans Holmér grundade A-turen (baseball-ligan) som senare har fällts för mord + herrar som varit åttalade för att ha slagit ihjäl en karl på T-centralen, men inte fällts för detta.
Det är inga gullgossar det är frågan om alla gånger, utan vi har alltså flera personer som figurerat i utredngines närhet som tydligen är beredda att ha ihjäl andra människor, trots stor risk att åka fast. Jag tror knappast problemet var att få tag i någon som kunde göra jobbet. Problemet var att få tag i någon som kunde göra det och som var tillräckligt pålitlig.
Flera personer har redan nämnts i tråden.
Vi har också flera i den av Hans Holmér grundade A-turen (baseball-ligan) som senare har fällts för mord + herrar som varit åttalade för att ha slagit ihjäl en karl på T-centralen, men inte fällts för detta.
Det är inga gullgossar det är frågan om alla gånger, utan vi har alltså flera personer som figurerat i utredngines närhet som tydligen är beredda att ha ihjäl andra människor, trots stor risk att åka fast. Jag tror knappast problemet var att få tag i någon som kunde göra jobbet. Problemet var att få tag i någon som kunde göra det och som var tillräckligt pålitlig.
Att misshandla försvarslösa missbrukare är en sak. Att göra FN-tjänst är en sak.
Att mörda ett lands statsminister, dvs verkligen göra det så att OP verkligen dör, och sedan undkomma för alltid inom 2-3 minuter är något helt annat. En iskall operation till 100 procent lyckad för GM. Det tilltänkta offret dog, inga vittnen kunde identifiera honom och han såg till att inte bli gripen, ställd inför rätta och därmed riskera att avslöja sina uppdragsgivare.
Utan att veta, ingen vet, får jag det bestämda intrycket att GM var en professionell mördare inhämtad från ett annat land. Även vapnet och ammunitionen insmugglat tror jag.
Han sa inget, han halkade inte på den isiga gatan, han hanterade den stora tunga revolvern med skicklighet. Bara rekylen är ju ett uppenbart problem för vilken amatör som helst.
Nej, det "osvenska" mordet utfördes inte av en svensk. Tror jag. 😊