Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 09:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det sägs att LGWP har ändrat sig, jag vill se belägg för detta.

Han gillade inte Hans Holmér, "dom tålde inte varandra" sägs det i en kort tidningsnotis. Vidare vet även jag att han resonerade mot Sven Anér i en TV-debatt, men han håller fortfarande inte med Sven Anér, och gav i debatten en balanserad bild till skillnad från Anér. Han skulle också agera ordförande i TV i en "rättegång" mot Christer Pettersson, men han tror och trodde inte på CP som GM.

Som sagt, det sägs att LGWP har ändrat sig. Det skulle jag vilja ha belagt!

När det gäller LGWP så har han läst fler hemligstämplade dokument i MOP än vad vi andra i tråden läst tillsammans. Där han påstår att det enda riktiga förhöret med Lisbet hölls på Sabb via Rimborn. Så det är ju svårt att anklaga honom för att vara okunnig.

Där han läcker i sina fiktiva romaner utan att läcka för mycket. Han vet var gränserna går precis som Jallai.

Men!

GW har aldrig påstått att han fritt kunnat botanisera i Säpos arkiv. Liksom att Jallai aldrig påstått att han fritt kunnat botanisera i PUs arkiv. Men där Anders påstår att det var en av SAPs observatörer Bergenstrand i Palmerummet på sin tid, som senare gav honom tillträde till Säpos arkiv som Säpochef. Utan att förklara varför han skulle göra det. Där det mig veterligen inte någon annan person någonsin haft dessa förmåner. Hur mycket forskare man än var eller är.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-29 kl. 09:48.
Citera
2016-06-29, 09:47
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Oj, Kanske missat denna diskussion, men det känns ju relativt stort:

Namnet på en ny misstänkt Palme-mördare har lämnats över till polisen.
Expressen kan avslöja att förhör nu hållits med de tidigare Säpo-männen Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.
Efter klartecken från Säpo överlämnades deras hemligstämplade material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör förra veckan.
– Vi måste analysera detta nu, säger Dag Andersson, spaningsledare i Palmegruppen.

http://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/

Jag börjar tro att det här materialet är hederligare än vad några skribenter härinne anser.

Det finns uppgifter i materialet som förklarar hur man lokaliserat Palme, sägs det. Ja det kan ju vara svenskar i form av militär, polis, stay behind eller WT-män.

Dessutom rimmar det med resonemang som G. Wall har fört, att en grupp började träna samband, men insåg att dom inte hade det viktigaste, nämligen en skytt. Många har ju, eller påstår sig ha, fått en förfrågan om att skjuta Palme. Den här knarkligeryssen kan ju ha gjort det för pengar, eller som betalning av en skuld, monetär eller moralisk.

Dessutom kan det förklara CGÖ skrävlande om att han minsann vet, men att det aldrig kan komma fram. Att koppla ihop Ryssland/rysk agent och svensk polis/militär synes ju omöjligt, i början av utredningen tar man stilla en motivbild i taget.

Dessutom skulle det "skaka Sverige i sina grundvalar", och mördaren återfinnas "genom att gå till botten med PKK-spåret". Ni verkar tycka att dom orden väger tungt härinne i forumet.

Personligen anser jag inte att det är några viktiga profetior, utan uthasplad kattskit att lägga på lådan, snarare än att vidareförmedla.
Citera
2016-06-29, 10:15
Medlem
Citat:
Jag börjar tro att det här materialet är hederligare än vad några skribenter härinne anser.

Det finns uppgifter i materialet som förklarar hur man lokaliserat Palme, sägs det. Ja det kan ju vara svenskar i form av militär, polis, stay behind eller WT-män.

Dessutom rimmar det med resonemang som G. Wall har fört, att en grupp började träna samband, men insåg att dom inte hade det viktigaste, nämligen en skytt. Många har ju, eller påstår sig ha, fått en förfrågan om att skjuta Palme. Den här knarkligeryssen kan ju ha gjort det för pengar, eller som betalning av en skuld, monetär eller moralisk.

Dessutom kan det förklara CGÖ skrävlande om att han minsann vet, men att det aldrig kan komma fram. Att koppla ihop Ryssland/rysk agent och svensk polis/militär synes ju omöjligt, i början av utredningen tar man stilla en motivbild i taget.

Dessutom skulle det "skaka Sverige i sina grundvalar", och mördaren återfinnas "genom att gå till botten med PKK-spåret". Ni verkar tycka att dom orden väger tungt härinne i forumet.

Personligen anser jag inte att det är några viktiga profetior, utan uthasplad kattskit att lägga på lådan, snarare än att vidareförmedla.

Det är lite svårt att hänga med i svängarna. Buggningen sker 1985-87. Men hypotesen skrivs inte förrän 1989. Det finns en identifierad person som skytt och det finns ett vittne som sett honom göra det. Ändå så görs inga försök att efterlysa honom eller ? Donald som också medverkar vid buggningen verkar göra en annan arbetshypotes för enligt honom så är det CP som är skytten enligt sin egen kryptiska kommentar
Citat:
Hur mycket man än misstänkte Palme för än det ena, än det andra, och om än den ena, än den andre, hade för avsikt att ta ner Palme, så hann Chrille före. Det är kanske den detaljen som har ställt till det..Vem/vilka av oss var det som gjorde det?
Donald Forsberg, 2011-04-26, 14:44
Jag säger inte att detta till 100% är osanning men det är svårt att få det att gå ihop. Okej att man har något problem med sekretessen kring buggningen men vittnet ? Kan nån hjälpa mig ?
Citera
2016-06-29, 11:33
Medlem
[quote=mvagrippa|57709585][quote=Myllo|57707190]
Citat:

Den frågan kom inte från mig. Var mer noggrann med citaten
Nej, jag vet det. Den kom från SGDF och jag kan inte rå för att det finns något
i trådens teknik som gör så här. Jag har sett det ganska ofta.
Citera
2016-06-29, 12:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Nej, jag vet det. Den kom från SGDF och jag kan inte rå för att det finns något i trådens teknik som gör så här. Jag har sett det ganska ofta.
Det är inte värre än att ni får laga citeringskoden om någon kluddat i den. Skärpning allihop! Använd Förhandsgranska som hjälp.

/ Moderator
Citera
2016-06-29, 14:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Hat och maktlöshet i en förvirrad tillvaro gjorde att man tog lagen i egna händer. Det kommer att hända igen om någon blir för maktfullkomlig, oavsett nation.

Vem som är mest misstänkt?
Det borde vara uppenbart för de flesta, Patrioter som agerade i god tro för landets bästa.

Följ utvecklingen av LGWP´s teorier om vilka som han tror är skyldiga så förstår en del var det kommer att sluta. Efter 30 år är han beredd att hålla med om att en liten grupp på två-tre sannolikt, svenskar ligger bakom. Så lät det inte i början, om tio år har den gruppen utökats till ett större antal, på den vägen är det.
Jag kan tro på att konspiratörerna menade sig vara patrioter och kanske t.o.m. trodde att de var det, men att mörda sitt lands statsminister på uppdrag av främmande makt låter inte speciellt patriotiskt.

Nej, nej! Det var inte John Kennedy och Olof Palme som var maktfullkomliga. Men däremot de som beordrade morden på Kennedy och Palme!

Och vad det gäller den psykologiska förklaringen skulle jag snarare säga krigspsykos frammanad av NATO.
Citera
2016-06-29, 15:13
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag kan tro på att konspiratörerna menade sig vara patrioter och kanske t.o.m. trodde att de var det, men att mörda sitt lands statsminister på uppdrag av främmande makt låter inte speciellt patriotiskt.

Nej, nej! Det var inte John Kennedy och Olof Palme som var maktfullkomliga. Men däremot de som beordrade morden på Kennedy och Palme!

Och vad det gäller den psykologiska förklaringen skulle jag snarare säga krigspsykos frammanad av NATO.
Vilken eventuell främmande makt som har inblandning i MOP, är för mig av mindre intresse. Det finns så många länder, på den tiden, som ville ha bort Palme.
Det som gör mig nyfiken, är vilka som tog lagen i egna händer, här i Sverige.
Och vidare om vi ska räkna med det i fortsättningen, om någon blir för populär hos den ena halvan av folket.
Citera
2016-06-29, 17:29
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Lägger man ihop summan av kardemumman kan följande scenario ställas upp för mordet på OP:

Bakgrund

Ronald Reagan hade en helt annan politisk agenda än Olof Palme. Han trodde att Sovjet kunde besegras och rustade upp för den slutliga striden i en trestegsplan kallad NSDD-32 som gick ut på att konfrontera Sovjetunionen inom tre områden: underblåsa social instabilitet, försämra Sovjets ekonomi och genom militär expansion få övermakten. Gorbatjov ville ha stopp för USA:s militära upprustning och stopp för vidare kärnvapenprov.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ronald_Reagan

På den konservativt kristne Reagans politiska agenda fanns också att han stödde apartheiddiktaturen i Sydafrika, vars regering präglades av en konservativ och militaristiskt antikommunistisk politik.

Känt är att CIA under åren 1981-87, då Reagans kampanjledare vid presidentvalet 1980, William Casey, var dess chef hade mycket nära samarbete med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten.

Olof Palme som i likhet med Gorbatjov upprepat talat för stopp av kärnvapenprovsprängningar, kan av Ronald Reagan ha ansetts gå Sovjets vägnar i sin politik.

OP var som många andra kända personer och politiker även en stark motståndare till apartheiddiktaturen i Sydafrika.

På hemmafronten fanns ett uttalat Palme-hat alltsedan 1968, året då Palme tog ett kraftfullt ställningstaganden mot USA:s krigföring i Vietnam. Hans fortsatta stöd till kommunistiska diktaturer runt om i världen gödde hatet än mer.

Mordplanen

Mordet beordrades av president Ronald Reagan och CIA-chefen William Casey i bästa samförstånd och hamnade via "omvägar" - ett känt mönster inom underrättelseväsendena då de vill sopa igen spåren efter sig - hos den sydafrikanska säkerhetstjänsten som William Casey hade nära förbindelser med.

OP var ett av hindren för genomförandet av trestegsplanen NSDD-32 i att besegra Sovjetunionen. Men även i USA fanns ett par-tre tusen forskare som skrev under en deklaration om att inte ta emot forskningspengar till det sk. Star wars-initiativet eller SDI. Att SDI-projektet ändå pågick fram till 1993 kan tillskrivas att industrisektorer i USA tjänade stora pengar på det, ja, i likhet som skedde under Vietnamkriget då kraftiga överpriser betalades till den militära industriproduktionens alla led, fanns det även nu många som hyllade den sittande presidenten när plånboken fylldes med dollar.

För att kunna genomföra attentatet krävdes en del information kring Palmes framförhållning och info om omedelbara förehavanden. Det fick man via säkerhetsläckor och avlyssning.

Attentatsgruppen kunde placera ut sig god tid i förväg runt biografen, då man visste hur länge filmen skulle vara uppe. Palme hade varit erbjuden en roll i filmen Bröderna Mozart av regissören Susanne Osterling, så det hade inte varit svårt att räkna ut vilken film han skulle han se om någon film alls. Gatorna kring biografen och tidpunkten blev noga kartlagda i förväg. Gruppen hade bara att invänta den "spontant" valda kvällen för biobesöket.

Säkerhetsläckor hade sipprat ut att ett förestående attentat var på G., information som nådde väl organiserade Palme-hatare i Sverige men även ryssarna via deras kontraagenter.

En handfull välorganiserade personer som ogillade Palmes politik infann sig attentatskvällen, underrättade som de var om att något skulle ske.

Det förklarar vittnesuppgifterna om WT-män som inte ägnade sig åt knarkspaning, som annars kunde varit fallet. Men även attentatsgruppen kan ha haft kortgående WT:s för att undgå FRA:s radiospaning, vilket i sin tur kan förklara vittnesuppgifter om att några WT-män talat tyska eller holländska.

Polisens slapphet i ögonblicket då de fick larmet om attentatet kan förstås vara ännu ett vittnesbörd om det utbredda Palme-hatet, iallafall inom vissa led av Stockholmspolisen.

Att Hans Holmér sedan kunde ta tag i spaningen med diktatoriska fasoner, förledd som han blivit av en manipulerad 500-sidig rapport om ett "kurdproblem" som egentligen inte fanns och kryddad med allsköns sedvanliga lögner, föll på plats som en hand i handske.

I spåren av Kurd-Affes 500-sidiga rapport om "Kurdproblemet" kan detaljer utmålas som platsar i en bättre roman... som förklarar hur bolaget Hans & Ebbe fick justitieministern Anna-Greta med sig i lagspelet.

Fortsätt ältandet... snart sitter bollen där!
Senast redigerad av MossTrums 2016-06-29 kl. 17:37.
Citera
2016-06-29, 18:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Lägger man ihop summan av kardemumman kan följande scenario ställas upp för mordet på OP:

Bakgrund

Ronald Reagan hade en helt annan politisk agenda än Olof Palme. Han trodde att Sovjet kunde besegras och rustade upp för den slutliga striden i en trestegsplan kallad NSDD-32 som gick ut på att konfrontera Sovjetunionen inom tre områden: underblåsa social instabilitet, försämra Sovjets ekonomi och genom militär expansion få övermakten. Gorbatjov ville ha stopp för USA:s militära upprustning och stopp för vidare kärnvapenprov.

På den konservativt kristne Reagans politiska agenda fanns också att han stödde apartheiddiktaturen i Sydafrika, vars regering präglades av en konservativ och militaristiskt antikommunistisk politik.

Känt är att CIA under åren 1981-87, då Reagans kampanjledare vid presidentvalet 1980, William Casey, var dess chef hade mycket nära samarbete med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten.

Olof Palme som i likhet med Gorbatjov upprepat talat för stopp av kärnvapenprovsprängningar, kan av Ronald Reagan ha ansetts gå Sovjets vägnar i sin politik.

OP var som många andra kända personer och politiker även en stark motståndare till apartheiddiktaturen i Sydafrika.

På hemmafronten fanns ett uttalat Palme-hat alltsedan 1968, året då Palme tog ett kraftfullt ställningstaganden mot USA:s krigföring i Vietnam. Hans fortsatta stöd till kommunistiska diktaturer runt om i världen gödde hatet än mer.

Mordplanen

Mordet beordrades av president Ronald Reagan och CIA-chefen William Casey i bästa samförstånd och hamnade via "omvägar" - ett känt mönster inom underrättelseväsendena då de vill sopa igen spåren efter sig - hos den sydafrikanska säkerhetstjänsten som William Casey hade nära förbindelser med.

OP var ett av hindren för genomförandet av trestegsplanen NSDD-32 i att besegra Sovjetunionen. Men även i USA fanns ett par-tre tusen forskare som skrev under en deklaration om att inte ta emot forskningspengar till det sk. Star wars-initiativet eller SDI. Att SDI-projektet ändå pågick fram till 1993 kan tillskrivas att industrisektorer i USA tjänade stora pengar på det, ja, i likhet som skedde under Vietnamkriget då kraftiga överpriser betalades till den militära industriproduktionens alla led, fanns det även nu många som hyllade den sittande presidenten när plånboken fylldes med dollar.

För att kunna genomföra attentatet krävdes en del information kring Palmes framförhållning och info om omedelbara förehavanden. Det fick man via säkerhetsläckor och avlyssning.

Attentatsgruppen kunde placera ut sig god tid i förväg runt biografen, då man visste hur länge filmen skulle vara uppe. Palme hade varit erbjuden en roll i filmen Bröderna Mozart av regissören Susanne Osterling, så det hade inte varit svårt att räkna ut vilken film han skulle han se om någon film alls. Gatorna kring biografen och tidpunkten blev noga kartlagda i förväg. Gruppen hade bara att invänta den "spontant" valda kvällen för biobesöket.

Säkerhetsläckor hade sipprat ut att ett förestående attentat var på G., information som nådde väl organiserade Palme-hatare i Sverige men även ryssarna via deras kontraagenter.

En handfull välorganiserade personer som ogillade Palmes politik infann sig attentatskvällen, underrättade som de var om att något skulle ske.

Det förklarar vittnesuppgifterna om WT-män som inte ägnade sig åt knarkspaning, som annars kunde varit fallet. Men även attentatsgruppen kan ha haft kortgående WT:s för att undgå FRA:s radiospaning, vilket i sin tur kan förklara vittnesuppgifter om att några WT-män talat tyska eller holländska.

Polisens slapphet i ögonblicket då de fick larmet om attentatet kan förstås vara ännu ett vittnesbörd om det utbredda Palme-hatet, iallafall inom vissa led av Stockholmspolisen.

Att Hans Holmér sedan kunde ta tag i spaningen med diktatoriska fasoner, förledd som han blivit av en manipulerad 500-sidig rapport om ett "kurdproblem" som egentligen inte fanns och kryddad med allsköns sedvanliga lögner, föll på plats som en hand i handske.

I spåren av Kurd-Affes 500-sidiga rapport om "Kurdproblemet" kan detaljer utmålas som platsar i en bättre roman... som förklarar hur bolaget Hans & Ebbe fick justitieministern Anna-Greta med sig i lagspelet.

Ja jo, det kan vara så men alla utlänningar lägger man märke till, de tre personer i tunnelbanan, dagarna innan, som talat något åt det tyska hållet, kan få sin förklaring av vad du säger. Även vittnesmål om personen som säger "Das auto, das auto" talar för det.
Sedan "bilbytet" utanför Stan som ett vittne även hör tysktalande personer, gör att det kan vara så som du säger. Tveksamt att man klarade det utan någon lokal förankring.

Troliga Västtyska ubåtar som kränkte Sveriges farvatten gör att din teori stärks.
Senast redigerad av Gothus 2016-06-29 kl. 18:48.
Citera
2016-06-29, 18:37
Medlem
ieshos avatar
Inlägget nedan handlar om Jägarnisse men min kommentar handlar om spoilern.
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tror inte han hade något med mordet att göra, i vart fall inte som gärningsman. Och i så fall är det ju relativt riskfritt att tala ut inför en journalist.

Om jag tror rätt så är han och hans övriga militära kollegor en del i övningen men en av de yttersta skalen. De är belagda med tystnadsplikt av den anledningen att ansvariga militärer inte vill få sökljuset på specialförbanden och deras uppgifter. De kan också ha varit en ovetande del i mordplaneringen men det är ytterligare en spekulation från min sida.

Om man övade skydd av högsta politiska ledningen eller liknande så torde även RPS/Säk varit inblandade men inte ordinarie personal. Är det krigsfall vi pratar om så torde det vara Säpo´s krigsorganisation som övar tillsammans med militär personal. Det är i så fall här infiltrationen skett, det är troligtvis här mordgruppen återfinns.

Jag kan tänka mig att en del militär personal så småningom insett vad de blivit insläpade i; att de satt fast i tystnadsplikten och risken att den egna personen och organisationen skulle dras in oskyldigt i MOP-härvan.

Extremt konspiratorisk teori. Läsning på egen risk.
Intressant idé att koppla Lars Er*cssons(?) död till MOP. Men i övrigt, är det troligt att han verkligen begick självmord? En av hans döttrar hade gift sig några veckor innan han försvann och ingen hade noterat att han skulle varit deprimerad eller förändrad.
Citera
2016-06-29, 18:38
Medlem
hehehos avatar
Jag har nog aldrig varit så optimistisk som nu om att MOP kommer att lösas och presenteras för allmänheten.

Ett läckornas krig har startat och det kan bara sluta på ett sätt ....i slutändan när röken och dammet har lagt sig....kommer vi att veta...
Sanningen har den märkliga egenskapen att den i sig självt sprider sig friskt medan osanningar måste pumpas ut. Makthavare har ofta svårt att förstå det...

(((tyvärr dock...saker tar tid trots allt lite tid)))... men jag slår vad om att: om 1 år så vet vi ...

skål! -å- leak-on!
Citera
2016-06-29, 18:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Bakgrund

Mordplanen

Första delen är intressant läsning, men jag tror att det svenska etablissemanget var nog så inblandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in