Ligger naturligtvis mycket i det du säger, men man kan ju inte försörja sig på en
krigsplacering. Och det fanns väl inga kompenserande tillägg. Jag tror som du, om
jag tolkar dig rätt, att LN inte var riktigt lämplig i fredslunken, och vill jag påstå,
beroende på vissa psykopatiska drag var han inte riktigt "rumsren" där.
Däremot är sådana drag lämpade för krigsmaskiner, som du uttrycker det, och det
pekar, tycker jag, fram mot att LN skulle kunna vara klippt och skuren som GM vid
Palmemordet. Den höga officer som sammanförde LN med nazisten Östling visste
nog vad han gjorde.
Jägar-nisse var i alla fall betrodd att göra en film tillsammans med en löjtnant Chrona om riskerna med överfall från spetsnazförband ngn gån 83-84.
På fyllan sköt han med pistol in i ett skyltfönster 1980, visar på en psykisk obalans, men därifrån är det långt till psykopati. Finns det något belägg för att han skulle varit psykopat eller är det något du antar?
Till syvende och sist handlar alltihop om hur man värderar Lisbet Palmes vittnesmål.
Kommer man fram till att det har ett helt avgörande värde, så intar man den ståndpunkten
som jag gjort.
Finner man vittnesmålet däremot av inget värde alls, ja, då hamnar man på den sidan
där man bland andra återfinner dig.
Tackar för artikeln förresten. Intressant läsning onekligen.
Det som står där bör även beaktas av er konspirationsteoretiker. Eller hur?
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-24 kl. 23:17.
Morelius är ganska säker på att det var Pettersson som han såg, det kvinnliga vittnet AN
pekar ut CP under flyktvägen men fick tyvärr aldrig vittna under rättegångarna därför
att en klåpare till murvel varit hemma hos henne och visat upp foton och därmed blev
det skit av alltsammans. Gatuköksinnehavaren/korvhandlaren identifierar CP som den
man som följer efter paret från Grand. Flygledaren har pekat ut CP som mannen som
stod och bevakade biografen. CP har erkänt mordet för bland andra en dåvarande flickvän
och berättar att det var för Lars "Bombmannen" Tingströms skull som han sköt ihjäl
statsministern. För Gert Fylking har han också berättat hur det gått vid mordet. Med mera.
Fetat är nog högkvalificerd rappakalja, det borde alla inse som satt sig in i MOP ..
Christer Pettersson och gamen Gert Fylking levde väl i ekonomisk mutualism(?), dvs utnyttjade varandra när CP behövde snabba stålar, och GF behövde öka intresset för något av 3:ans program - CP erkände och dementerade/tog tillbaka uppgiften om att han var Olof Palmes bane, beroende på vad som var ekonomiskt mest fördelaktigt. Den möjligheten fick CP genom Gert Fylking och den möjligheten vårdade han nogsamt, dvs det skulle alltid skapas intresse kring Christer Petterssons person så länge svenska folket svävade i ovisshet om Mop och vem som sköt Sveriges statsminister. En affärsidé som blandmissbrukaren Christer Pettersson, i ständigt behov av pengar, inte hade några problem att förstå värdet av.
Citat:
Men det viktigaste är och förblir att Lisbet Palme omedelbart igenkänner CP vid
konfrontationen som hennes mans mördare. Och den övertygelsen lämnar henne aldrig sedan.
Huvudvittnet, ja .. Huvudvittnet gastade i högan sky och var inledningsvis 100 procentigt säker på att maken Olof mördats av medlemmar ur den kroatiska terrororganisationen Ustasja och att de varit två stycken attentatspersoner av nämnd sort på mordplatsen. Men sedan den självutnämnde spaningsledaren Hans Holmér vid sin första presskonferens gjort klart för den församlade menigheten att mordet på Olof Palme visst inte var ett politiskt attentat - detta hade stått klart för Holmér redan under bilfärden från Borlänge tillbaka till Stockholm, och när dessutom polisens "övertalare" berättat för Lisbet Palme att det bara kunde vara fråga om en gärningsman gick huvudvittnet Lisbet Palme mentalt i baklås - ett tillstånd hon inte tog sig ur, den övertygelsen lämnar henne sedan aldrig. Dessvärre tog hon de svaga och lättpåverkade sönerna med sig in i mörkret.
Senast redigerad av MBoudine 2014-08-25 kl. 03:04.
Till syvende och sist handlar alltihop om hur man värderar Lisbet Palmes vittnesmål.
Kommer man fram till att det har ett helt avgörande värde, så intar man den ståndpunkten
som jag gjort.
Finner man vittnesmålet däremot av inget värde alls, ja, då hamnar man på den sidan
där man bland andra återfinner dig.
Tackar för artikeln förresten. Intressant läsning onekligen.
Det som står där bör även beaktas av er konspirationsteoretiker. Eller hur?
Jag tror inte man kan betrakta Lisbeth Palmes vittnesmål isolerat från hennes tidigare utsagor och den kontext i vilken utpekandet av Christer Pettersson kom till. Ur det perspektivet blir din tvärsäkerhet högst beklämmande. Som OilersFan påpekade får du gärna bemöta Gunnar Walls inlägg från den 28 februari i år.
Och nej, jag är ingen konspirationsteoretiker, trots att jag läser och skriver här. Jag medger gärna att jag inte vet vem som mördade Olof Palme eller varför. Jag driver ingen teori. Däremot är jag djupt skeptisk till de flesta teorier som presenterats. Christer Pettersson är en av dem.
På förstasidan i Expressens pappersupplaga idag.
Vad kan de vilja henne så här långt efteråt?
Handlar alltså om en viss Lillemor Östlin som en viss svensk justitieminister förlustade
sig med i all hemlighet. Den gamla kriminella, prostituerade madamen som suttit flest
gånger i fängelse i landet.
Hon har ju redan tidigare blivit förhörd i samband med Palmeutredningen. Så konstigt att
man nu åter intresserar sig för henne gällande den här saken.
Hämtat ur en krönika där hon vidare omöjligen kan se Pettersson som skyldig fast
ändå på plats för där dramat utspelade sig 28/2-1986.
Hon ger inte intryck av att härbärgera något större skarpsinne. Desto mer av naivitet.
Jag tycker detta är mycket intressant. Det är helt riktigt att Hinsehäxan, Lillemor Östlin hade en nära relation med justitieminister Geijer.
Hon kan mycket väl sitta inne med obekväma sanningar om både det ena och det andra, att hon blir hörd pånytt av Palme utredningen kanske pekar mot oväntade förvecklingar. Kanske finns en koppling till Klöver Kneckt som jobbade på snusket.
Det som gör detta lite extra spännande är att Lillemor Östlin (enkelt omskriven) fungerar som huvudkaraktär i Kjell Espmarks sjunde och sista bok i den förunderliga bok sviten Glömskans Tid.
I denna bok kommer huvudkaraktären (Lillemor) in på Rosenbad med en aspackad justitieminister och träffar statsministern, hon framlägger sin förtvivlan att samhället tagit hennes två barn.
Kjell Espmarks boksvit är kanske det allra märkligaste jag läst om Mordet på Olof Palme. Kjell Espmark är egentligen poet men också en enastående författare, han kan på hundra sidor berätta det som P.O Engkvis gör på tusen. Av böckerna i boksviten är bok nummer fem "Hatet" den allra mest intressanta, det är en biografi (enkelt omskriven) över Olof Palme berättad genom Palme själv.
Kjell Espmark förnekar själv koppling till verkligheten, men man måste undra över hans källor. Han framstår som oerhört väl underrättad. I Ingvar Heimers brev till Lisbeth Palme rör en av frågorna just Kjell Espmarks bok "Hatet".
Någon annan som läst Espmarks boksvit och har någon kommentar?
Jägar-nisse var i alla fall betrodd att göra en film tillsammans med en löjtnant Chrona om riskerna med överfall från spetsnazförband ngn gång 83-84.
På fyllan sköt han med pistol in i ett skyltfönster 1980, visar på en psykisk obalans, men därifrån är det långt till psykopati. Finns det något belägg för att han skulle varit psykopat eller är det något du antar?
Min utgångspunkt var att han var betrodd inom sina gebit, varav hans främsta är
just det filmen handlar om.
Jag skrev inte att han var psykopat men att han hade vissa sådana drag och det
anser jag att man måste ha för att kunna vara en krigsmaskin som Fu Raever ut-
tryckte sig. Jag har umgåtts en hel del med militärer och även hört sådana snacka
om vilken hårding Jägar-Nisse var.
Grandioso för mer än gärna bemöta Gunnar Walls inlägg i debatten från den 28 februari i år också, som han hitintills valt att ducka för.
Så gärna så.
Jag önskar precis som bäste Wall att man släpper på sekretessen på utredningsmaterialet
så att folk kan ta del av alla vittnesuppgifter från Grand och dess närmaste omgivningar.
Det tycker jag är på hög tid faktiskt.
Är det förresten Wall som tror lite på ett mötesscenario? Eller är det någon annan
känd privatspanare jag far efter nu kanske?
För övrigt tycker jag kommentarsfältet bjöd på en del intressant läsning.
Särskilt signaturen Ulf slog an en sträng hos mig. Inte så konstigt kanske.
Har förresten tänkt på ifall det skulle rört sig om en lejd gärningsman - någon med
vana att utföra politiska attentat - en renodlad yrkesmördare alltså, så är en kvalificerad
gissning från min sida att då skulle denne maskerat sig. Exempelvis knutit en halsduk runt
ansiktet och med bara ögonen blottade. Och en sån skulle sannolikt nöjt sig med
att skjuta mot den person som kontraktet gällde. Lisbet skulle han inte försökt döda
eftersom det ju då inte hade behövts: hon ser ju inte hur han ser ut och då finns
det ingen anledning att inte spara hennes liv.
Och vad en viss tidigare mycket aktiv användare än gör gällande så sköts det mot
Lisbet Palme och hon undkom med en hårsmån från att gå samma öde till mötes som
hennes omstridde make.
Jag önskar precis som bäste Wall att man släpper på sekretessen på utredningsmaterialet
så att folk kan ta del av alla vittnesuppgifter från Grand och dess närmaste omgivningar.
Det tycker jag är på hög tid faktiskt.
Är det förresten Wall som tror lite på ett mötesscenario? Eller är det någon annan
känd privatspanare jag far efter nu kanske?
För övrigt tycker jag kommentarsfältet bjöd på en del intressant läsning.
Särskilt signaturen Ulf slog an en sträng hos mig. Inte så konstigt kanske.
Har förresten tänkt på ifall det skulle rört sig om en lejd gärningsman - någon med
vana att utföra politiska attentat - en renodlad yrkesmördare alltså, så är en kvalificerad
gissning från min sida att då skulle denne maskerat sig. Exempelvis knutit en halsduk runt
ansiktet och med bara ögonen blottade. Och en sån skulle sannolikt nöjt sig med
att skjuta mot den person som kontraktet gällde. Lisbet skulle han inte försökt döda
eftersom det ju då inte hade behövts: hon ser ju inte hur han ser ut och då finns
det ingen anledning att inte spara hennes liv.
Och vad en viss tidigare mycket aktiv användare än gör gällande så sköts det mot
Lisbet Palme och hon undkom med en hårsmån från att gå samma öde till mötes som
hennes omstridde make.
Goddag yxskaft! Du bemöter ju inte ett enda av Walls argument, utan börjar i stället svamla en massa irrelevant nonsens. Vilket lågvattenmärke.
Goddag yxskaft! Du bemöter ju inte ett enda av Walls argument, utan börjar i stället svamla en massa irrelevant nonsens. Vilket lågvattenmärke.
Ska jag bemöta uppgifterna om detta menar du?
Ett starkt skäl att ifrågasätta just Lars-Eriks utpekande är att två kvinnor, Anneli K och Margareta S, lade märke till en obehaglig man som uppehöll sig utanför biografdörrarna omkring klockan 23. I vissa fall råder det en påtaglig osäkerhet kring frågan om olika Grandvittnen verkligen sett samme man när de reagerat över någon mystisk person. Men i det här fallet kan man med största sannolikhet utgå från att de talar om samma person som den som Lars-Erik observerade. Såväl tidpunkten som den exakta platsen för observationen och mannens obehagliga beteende och framtoning stämmer. En av kvinnorna. Margareta S, iakttog för övrigt mannen i flera minuter medan hennes väninna var på toaletten.
Anneli och Margareta borde ha betraktats som bra och viktiga vittnen, kan man tycka. Men ingen av dem kallades för att titta på konfrontationsgruppen med Pettersson. Och de kallades inte heller till rättegången för att berätta om vad de sett. Skälet var enkelt – det hade visat sig i polisförhör före rättegången att de inte alls associerade sina observationer till en missbrukare av Petterssons typ. Deras vittnesmål skulle därmed ha försvagat Lars-Eriks.
Dessa kvinnliga vittnen är jag väl bekant med sedan tidigare, och de ska då ha iakttagit
någon obehaglig typ som de inte kunde få till att vara Pettersson.
Och då blir flygledarens vittnesmål mindre värt alltså. Ingen Pettersson vid Grand som
står och glor efter paret Palme. Men det finns ju fler än flygledaren som tror sig ha
sett CP där. Kanske fanns fler än en obehaglig typ som var vid biografen och stirrade
intensivt?
Roger Ö och hans föränderliga vittnesmål lämnar vi därhän. Inget av värde.
Det är vad det blir av kommentarer runt det här.
Må vara irrelevant nonsens detta också.
Spelar ju egentligen ingen roll vad som än sägs här: De som tror på CP gör det.
De som tror på nåt annat fortsätter att göra det. Ingen lär vika en tum från sin ståndpunkt.
Vad som än anförs. Så ser det ju ut i alla trådar som behandlar kriminalfall.
Ingen rubbar nån annan i deras uppfattning. Positionerna är intagna och låsta för gott.
Med väldigt få undantag. Därför blir det egentligen tämligen meningslöst att hålla på
och diskutera.
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-25 kl. 22:55.
Apropå Jägar-Nisse har jag för mig att tråden har länkat till en intervju med honom ca 1988 (eller senare?) i vilken han talar ut om anklagelserna om att ha varit delaktig i MOP. Det kan tyckas vara en lite väl onödig risk att exponera sig i massmedia och bemöta anklagelserna om han hade något med mordet att göra... han var ingen offentlig person och skulle riskera att mordet blev löst med hjälp av hans offensiva lögner. Om de var lögner, dvs.
Jag tror inte han hade något med mordet att göra, i vart fall inte som gärningsman. Och i så fall är det ju relativt riskfritt att tala ut inför en journalist.
Om jag tror rätt så är han och hans övriga militära kollegor en del i övningen men en av de yttersta skalen. De är belagda med tystnadsplikt av den anledningen att ansvariga militärer inte vill få sökljuset på specialförbanden och deras uppgifter. De kan också ha varit en ovetande del i mordplaneringen men det är ytterligare en spekulation från min sida.
Om man övade skydd av högsta politiska ledningen eller liknande så torde även RPS/Säk varit inblandade men inte ordinarie personal. Är det krigsfall vi pratar om så torde det vara Säpo´s krigsorganisation som övar tillsammans med militär personal. Det är i så fall här infiltrationen skett, det är troligtvis här mordgruppen återfinns.
Jag kan tänka mig att en del militär personal så småningom insett vad de blivit insläpade i; att de satt fast i tystnadsplikten och risken att den egna personen och organisationen skulle dras in oskyldigt i MOP-härvan.
Extremt konspiratorisk teori. Läsning på egen risk.
Nu kommer jag till en teori som tar mig ut på sju famnar vatten utan flytväst... Men jag luftar den ändå. För ett par år sedan avled en hög officer tillika nyutnämnd hemlig chef. Han skall ha dränkt sig. Allt enligt Expressen.
Den här mannen hade ett långt förflutet inom de hemliga tjänsterna och specialförbanden. Han torde ha varit initiativtagare till en av föregångarna till dagens SOG. Med den bakgrunden är det inte otroligt att han på något vis var med i övningen 28/2, kanske operativt, kanske på planeringsstadiet.
Han var omvittnat en rak och hederlig man, en officer med integritet. När han tog över som chef för det hemliga kontoret torde han ju fått ta del av saker han tidigare inte varit clearad för. OM han fått ta del av saker omkring MOP som kullkastar hans syn på saker och ting så kan det ha framkallat en livskris. Inte kul om ens yrkesliv kan sägas vara en lögn. Vad gör en officer och gentleman av den gamla stammen? Blåser i visslan som en annan Snowden? Knappast. Självmord? Ja kanske.
Som om inte det räcker så kan man ju undra över den där smålänningen som försvann samma år ovanstående officer tog livet av sig; bara några månader tidigare. Fallskärmsjägare han också. Det var minnsann ett hektiskt år för fjs:are...
Men som sagt. Detta skall tas med en stor säck salt. Det är mycket spekulativt och jag har inga belägg för det ena eller det andra.
Vilket material du kommer med!!!. Massor av ny info för mig
Peter Wikström är den polis som är nära som kommer till Snickarbacken och ses av droskägerenHans Hongelin, precis när en bil lämnat platsen. Nu vet vi att han var en av dom som sprang Johannesgatan och kollade Johannes kyrkogård och där mötte ett par som inte sett någon man. Nya vittnen således.
Måndagen den tredje mars skickar stockholmspolisen 40 poliser till Svea Livgarde på försvarsutbildning!!!!!! Låter i mina öron som kuppförsvar så det skriker om det. Senare i veckan skickas 40till:
Grand-kassör Göran Fredericius tyckte att Lisbeth Palme såg rädd ut medan Olof Palme verkade glad.
Granndistrikten solna, Huddinge och Nacka larmas inte stockholmspolisen och riktar bister kritik mot se senare för detta. Nacka-polisen berättar om att de fått reda på MOP av Kjell-Olof Feldt!!!!!
Finns uppgift om att LP två veckor före MOP sett något mycket otrevligt på Västerlånggatan!
Den fjärde mars har inte Janken Myrdal hört av polisen eller någon av grannarna på Västerlånggatan. Samma sak gäller ägaren till Restaurant Bohemia Claudio Mancini eller ägaren av en fast food restaurant mellan Grand och mordplatsen på sveavägen.
En genomgång av hur ovetande stora delar av stokholmspolisen är långt in på natten och genomgång av alla vardagsärenden. Intressant ingripande på Hagagatan 2344, med tanke på Rolf Dahlgrens PM.
Intressant info om taxichaufför som hört diskussion vid Hotel Continental.
Och detta var enbart expressen den femte mars.
En hel del intressant info i de tidningsklippen! Bara att hålla med. Vad är det med ingripandet på Hagagatan kl 2344 som du menar är intressant visavi Dahlgrens PM?
En hel del intressant info i de tidningsklippen! Bara att hålla med. Vad är det med ingripandet på Hagagatan kl 2344 som du menar är intressant visavi Dahlgrens PM?
Rolf Dahlgren hävdar att han stannar där och släpper av Hans Holmer som går fram och pratar med en yngre man som Dallas uppfattar som polis. När HH kommer tillbaka till säger han att Olof Palme är skjuten.
Ungefär vid samma tidpunkt passerar livvakter Sund/Andersson Hagagatan efter att lämnat den brittiske ambassadören. Duon åker sedan sveavägen söderut och går av vid mordplatsen ca 2340.
De erbjuder Gösta Söderström hjälp men får inget svar. Små detaljer, men alltid viktigt att få koll på olika personers rörelser mordnatten.