Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Nu var det över 15 år sedan jag var i USA men jag har för mig att man ska kryssa i om man varit misstänkt eller anhållen för ett grovt brott någon gång och då vore det intressant att veta vad Gunnarsson skrev och hur tullen behandlade frågan om han fyllde i sanningsenligt.
VG hade givetvis fått specialvisum. Detta måste ha varit minsta löftet från CIA att senare kunna ordna bara han ville ställa upp som övningsobjekt istället för v.Birchan eller Wedin som inte hade gått att lura eller locka med på samma sätt.
Övningens syfte var tydligen att försöka lura fram benägna medhjälpare ur respektive högerextrema kontaktnät och så skulle de verkliga intressenterna bakom tänkbara MOP-scenarior i bästa fall kunna avslöjas i förväg.
Varken Palme Näss Holmer eller Oliver North kunde väl ana att det avgörande intresset skulle ligga hos natokramarna i socialfascistiska mitten som dessutom råkade ha Baresic och en hel väktarkår till sitt förfogande.
Om Ölvebro hade fått förhöra VG närmare om hans förhållande till CIA så skulle också NATOs press mot rättsväsendet i USA kunnat avslöjas. Därför undanröjdes VG under för hemliga sällskap typiska omständigheter.