Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-04, 15:22
Medlem
Här ljuger Stig om tiden...han stämplade ut 23.19. Inte 23.21. Sedan gör han precis som mördaren gjort fast han bara är vittne...märklig man. Hade han inte sett Jeppsson så hade jag avskrivit honom direkt. Är det någon som har en länk till Rapport sändningen där han medverkar på en rekonstruktion...1986?

https://www.youtube.com/watch?v=qtH_VRbGS4w
Citera
2016-03-04, 15:27
Medlem
Grattis till 6000 sidor! Jag har hängt med i tråden till och från hela tiden, även läst rätt mycket av böckerna om MOP. Måste säga att det är en fantastiskt läsvärd tråd med kunniga skribenter som ägnar sig åt en saklig och djuplodande diskussion. Skulle tro att den här tråden kommer publiceras i bokform någon dag.

För mig är mängden av indicier mot poliserna i skytteföreningen extremt störande, med uppenbara kopplingar till HH och hans omkrets. Och AA som skytt knyter ihop den påsen på ett helt perfekt sätt. Det var en omtumlande upplevelse att få ett ansikte från nutiden på den här hett eftersökta missdådaren från en annan tid.

Men jag är långt ifrån övertygad, och jag vill uppmana alla att vara försiktiga med det här utpekandet. Tänk på vad en sån folkdom kan betyda för en helt oskyldig människa. Om vi inte vill att statsministern ska peka ut en avliden person som har friats, ska väl inte vi peka ut en levande person som inte ens har åtalats. Kom ihåg att vittnesmålet mot AA är behängt med problem. Det verkar inte hålla ihop riktigt, det stämmer inte med andra vittnesmål, det kom in flera år efter händelsen och har bara dokumenterats och följts upp av en enstaka journalist (väl?). AA är tydligen hörd flera gånger av PU och har därefter blivit både domare och riksdagsman. Självklart finns det därmed massor av förklaringar till vittnesmålet som är lika troliga som att AA var skytten - tyvärr. Häng gärna kvar vid AA som en stark kandidat, men låt oss ta _lite_ ansvar så länge det inte finns en dom?
Citera
2016-03-04, 15:39
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
En sak jag har funderat över är hur Victor Gunnarsson kunde få bosätta sig i USA. Vad skrev han i sin VISA Waiver innan han landade i USA? Sen att han mördades några år senare är ju också statistiskt sett oerhört osannolikt. Här har vi en person som anhålls för mordet på Olof Palme, släpps visserligen efter ett antal dagar, flyttar till USA och mördas. Wow, vilken tillfällighet! Är det här helt slumpen eller finns det någonting mer bakom?

Det gjorde det nog. Och jag fattar inte heller hur en misstänkt statsminister-mördare kunde få uppehållstillstånd i USA? Det är såna här omständigheter kring VG som jag tycker är så märkliga.
Citera
2016-03-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Grattis till 6000 sidor! Jag har hängt med i tråden till och från hela tiden, även läst rätt mycket av böckerna om MOP. Måste säga att det är en fantastiskt läsvärd tråd med kunniga skribenter som ägnar sig åt en saklig och djuplodande diskussion. Skulle tro att den här tråden kommer publiceras i bokform någon dag.

För mig är mängden av indicier mot poliserna i skytteföreningen extremt störande, med uppenbara kopplingar till HH och hans omkrets. Och AA som skytt knyter ihop den påsen på ett helt perfekt sätt. Det var en omtumlande upplevelse att få ett ansikte från nutiden på den här hett eftersökta missdådaren från en annan tid.

Men jag är långt ifrån övertygad, och jag vill uppmana alla att vara försiktiga med det här utpekandet. Tänk på vad en sån folkdom kan betyda för en helt oskyldig människa. Om vi inte vill att statsministern ska peka ut en avliden person som har friats, ska väl inte vi peka ut en levande person som inte ens har åtalats. Kom ihåg att vittnesmålet mot AA är behängt med problem. Det verkar inte hålla ihop riktigt, det stämmer inte med andra vittnesmål, det kom in flera år efter händelsen och har bara dokumenterats och följts upp av en enstaka journalist (väl?). AA är tydligen hörd flera gånger av PU och har därefter blivit både domare och riksdagsman. Självklart finns det därmed massor av förklaringar till vittnesmålet som är lika troliga som att AA var skytten - tyvärr. Häng gärna kvar vid AA som en stark kandidat, men låt oss ta _lite_ ansvar så länge det inte finns en dom?

Utpekandet av AA från de finska flickorna är osäkert. Men den förklaring han själv har lämnat gör att intresset stiger enormt. Han har sagt att han befunnit sig där och köpt konstnärsutrustning men vid en annan tid. Vad tror du om den förklaringen? Låter som att han vill bortförklara utpekandet.
Citera
2016-03-04, 15:48
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Historien om startpistolen kommer från Lars Krantz som påstod att Joakim Palme sköt mot sin fars bröstkorg med denna medan Lisbeth Palme avlivade maken med ett skott i ryggen med en aldrig sedd finkalibrig pistol. Av alla dårteorier i MOP är nog denna den allra värsta. Blotta tanken att han Olof Palme skulle skjutits av familjen och därtill med en startpistol är så grotesk att den knappt behöver kommenteras.

För alla privatspanare och journalister som velat söka sanningen i MOP har den orsakat stor skada då den hjälper till att sätta tokstämpel på dom som kritiserat PU. När media kritiserar oberoende granskare av MOP plockas ofta krantz fram som exempel. Det finns inget, absolut inget som kopplar den uphittade startpistolen till MOP.

Jo sådant snack är ju för att tysta utredningen och måste svida hos de efterlevande något enormt.

Att hävda att statistiken visar att det oftast är så med våld , blir ju rent idiotiskt i detta sammanhang om man inte har mera på fötterna.

Pratade med en polis för en tid sedan ang en arkivuppgift och privatspanarna nämndes som en svordom, så troligen har många "vispats" runt och polisen fått många anmälningar om falsk tillvitelse, förtal etc
Citera
2016-03-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palmeutredningen
Utpekandet av AA från de finska flickorna är osäkert. Men den förklaring han själv har lämnat gör att intresset stiger enormt. Han har sagt att han befunnit sig där och köpt konstnärsutrustning men vid en annan tid. Vad tror du om den förklaringen? Låter som att han vill bortförklara utpekandet.

Om WT-männen inte är inblandade är det ju lätt att tänka sig varför de vill förbli hemliga, och det gäller då även AA.
Citera
2016-03-04, 16:00
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
En sak jag har funderat över är hur Victor Gunnarsson kunde få bosätta sig i USA. Vad skrev han i sin VISA Waiver innan han landade i USA? Sen att han mördades några år senare är ju också statistiskt sett oerhört osannolikt. Här har vi en person som anhålls för mordet på Olof Palme, släpps visserligen efter ett antal dagar, flyttar till USA och mördas. Wow, vilken tillfällighet! Är det här helt slumpen eller finns det någonting mer bakom?

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det gjorde det nog. Och jag fattar inte heller hur en misstänkt statsminister-mördare kunde få uppehållstillstånd i USA? Det är såna här omständigheter kring VG som jag tycker är så märkliga.

Han blev ju släppt , så att han kom in i USA är ju inte så uppseendeväckande , värre om han varit efterlyst ...

Att han blev mördad senare kan varit en konsekvens av anhållandet , han hade blivit en kändis över en natt och troligen så har detta fått sitt utlopp efter några öl och whiskyn där han undrar vad som hänt och att det kan varit kul att hamn på första sidorna men givet för något annat , och kanske samtidigt varnar folk runt han som han kommit i dispyt med på fyllan och hotat med att han kan ju vara OPs mördare , och någon blivit skraj och knäppte han ... eller tror folk här att han fick en fristad för att han utfört mordet ?
Citera
2016-03-04, 16:02
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Om WT-männen inte är inblandade är det ju lätt att tänka sig varför de vill förbli hemliga, och det gäller då även AA.

Finns många som vill förbli utanför denna utredning , men som fått skylta med namn då de kanske jobbat i närheten eller så, så har man sprungit runt med agent utrustning så får man fan träda fram
Citera
2016-03-04, 16:45
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Han blev ju släppt , så att han kom in i USA är ju inte så uppseendeväckande , värre om han varit efterlyst ...

Att han blev mördad senare kan varit en konsekvens av anhållandet , han hade blivit en kändis över en natt och troligen så har detta fått sitt utlopp efter några öl och whiskyn där han undrar vad som hänt och att det kan varit kul att hamn på första sidorna men givet för något annat , och kanske samtidigt varnar folk runt han som han kommit i dispyt med på fyllan och hotat med att han kan ju vara OPs mördare , och någon blivit skraj och knäppte han ... eller tror folk här att han fick en fristad för att han utfört mordet ?

Nu var det över 15 år sedan jag var i USA men jag har för mig att man ska kryssa i om man varit misstänkt eller anhållen för ett grovt brott någon gång och då vore det intressant att veta vad Gunnarsson skrev och hur tullen behandlade frågan om han fyllde i sanningsenligt.
Citera
2016-03-04, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

För alla privatspanare och journalister som velat söka sanningen i MOP har den orsakat stor skada då den hjälper till att sätta tokstämpel på dom som kritiserat PU. När media kritiserar oberoende granskare av MOP plockas ofta krantz fram som exempel. Det finns inget, absolut inget som kopplar den uphittade startpistolen till MOP.

Precis så är det. Det finns ganska klara tecken på att någon önskar smutsa sk privatspanare än idag.

Se bara vad som händer i tråden. Alla gamla tokteorier vräker ut och Polisen visar intresse för gamla repriser av Sydafrikaspår etc som är ganska lätta att avslöja utan att megafonerna i fråga reagerar alls. Effekten är att "smutsa" men tyvärr över tid så fungerar det ej.

Syftet är helt enkelt att nyintresserade inte skall orka sålla ut det som de fakto kvarstår.
Citera
2016-03-04, 18:21
Medlem
Citat:
SFSF bildades av GGÖ och Per-Ola Karlsson våren 1987. Det relevanta gänget
1985-86 var brunhögerpoliserna på Wallingatan 34 hos "Leon" Ek och WACL.
Pm B, C, D, E, G, H och I t ex var med där men inte i FSFS.
Citera
2016-03-04, 18:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Nu var det över 15 år sedan jag var i USA men jag har för mig att man ska kryssa i om man varit misstänkt eller anhållen för ett grovt brott någon gång och då vore det intressant att veta vad Gunnarsson skrev och hur tullen behandlade frågan om han fyllde i sanningsenligt.
VG hade givetvis fått specialvisum. Detta måste ha varit minsta löftet från CIA att senare kunna ordna bara han ville ställa upp som övningsobjekt istället för v.Birchan eller Wedin som inte hade gått att lura eller locka med på samma sätt.
Övningens syfte var tydligen att försöka lura fram benägna medhjälpare ur respektive högerextrema kontaktnät och så skulle de verkliga intressenterna bakom tänkbara MOP-scenarior i bästa fall kunna avslöjas i förväg.
Varken Palme Näss Holmer eller Oliver North kunde väl ana att det avgörande intresset skulle ligga hos natokramarna i socialfascistiska mitten som dessutom råkade ha Baresic och en hel väktarkår till sitt förfogande.
Om Ölvebro hade fått förhöra VG närmare om hans förhållande till CIA så skulle också NATOs press mot rättsväsendet i USA kunnat avslöjas. Därför undanröjdes VG under för hemliga sällskap typiska omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in