Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-24, 21:35
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Hade WP-Bulgarien en villa ovanpå RKA? Bara i Sverige...
Ja , det är så jäkla knasigt att man kan få krupp bara vid tanken. Det var också i de krokarna som Hans Holmer avslutar sin odyssé med Rolf Dahlgren, enligt den sistnämndes berättelse.

Ja, hur är det nu igen med Bulgarvillan? Lyckas inte hitta någon fastställd adress, varken här i tråden eller på annat håll. Det hummas om XYZWsvängen två noll - här utläses XYZW som förnamnet på sångerskan Lindfors - och den villan har förvisso en i förhållande till RKA synnerligen anmärkningsvärd belägenhet, men jag lyckas inte hurvida detta var bulgarvillan. Vet du, mvagrippa?

IB hade ju ett hus i trakten också, på Hägerstensvägen, men det huset kan knappast ha haft förbindelse med RKA.
Citera
2016-02-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
[b]

Det är gott när DN journalisten Lars Linder reagerar och kommer med ett bra svar

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/lars-linder-den-obekvama-sanningen-om-palmemordet-ar-snarare-behandig/

Här måste jag tillstå att vi är helt överens i sak!
Citera
2016-02-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ulf Dahlsten verkar lämna uppgifter lite grann som det passar honom för stunden. Sanningen verkar inte vara någon begränsande faktor i hans fall.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Den spännande frågan är varför! Är detta ett vacklande som nu till slut blir uppmärksammat och skadar mer än hjälper?!
Citera
2016-02-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Namnet verkar inte vara så ovanligt som du tror. Finns mer än 900 stycken i landet
enligt Eniro.

587 st enligt Eniro för att vara exakt. Bara 5-6 ännu levande män i den åldern enl. Ratsit.se Parissvensken är ju död men kopplingar vore intressanta. Ej funnit några ännu.
Citera
2016-02-24, 21:50
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S

Om Dahlstens debattartikel i DN

Det är helt otroligt att DN kan ta in en sådan oseriös artikel, som helt saknar källor som går att kontrollera. Här påstår Dahlsten att Pettersson kom till statsrådsberedningens kommittélokaler. Det skulle alltså bara vara för vem som helst att stövla in där? Pettersson kom knappt in på ICA i Sollentuna. Garanterat bör du först fått skrivit in dig hos någon Securitasvakt etc och angivit ärendet och därefter kontrollerats av vakten vem man då skulle besöka
Innan Palmemordet var det möjligt för vem som helst att stövla in i riksdagshuset. Säkerheten och kontrollen var i princip obefintlig....hur märkligt det än låter.
Citera
2016-02-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
Två bilder från 1972 14 år innan mordet men det visar hur Palme och Lisbet höll varann när de gick i mörker. http://s16.postimg.org/v6jbwe0yd/bandicam_2016_02_24_20_09_54_150.jpg
http://s10.postimg.org/jrfpa4c21/bandicam_2016_02_24_20_10_40_088.jpg
Tack!
Spännande mönster på Lisbeths rock "Sari".
Butiken Lisbeth tittade i hette Sari och hade troligtvis gott om sådana mönster.
Lisbeth talar säkert sanning när hon ville fönstershoppa i Sari-butiken.

Men på mordplatsen talar hon inte sanning, hon tror att Olof faller tack vare smällarna
och behöver sjukvård, det tar lång tid för henne att fatta att Olof är död.
1. Hon knuffar bort Ann Hage från Olof Palme och säger att det kommer sjukvård.
2. I ambulansen säger hon att Palme har fallit, inte skjuten.
3. Det tog tid för henne innan polletten rasa ner.
4. Därmed fanns det ingen anledning för henne att memorera en mördare, hon blev tvungen
att i efterhand bygga ihop en GM, inte så lätt.
5. Hade hon däremot varit på det klara med att Olof blev mördad omgående
hade hon reagerat helt annorlunda efter skotten.

Läs Lisbeth Palmes vittnesmål i Tingsrätten:
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/04/lisbeth-palme-forhors-i-tingsratten-1989.html
Senast redigerad av sovvandring 2016-02-24 kl. 22:08.
Citera
2016-02-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ulf Dahlsten verkar lämna uppgifter lite grann som det passar honom för stunden. Sanningen verkar inte vara någon begränsande faktor i hans fall.

Lite läsning om Ulf Dahlsten mordnatten:
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/intervju-med-statssekreterare-ulf.html
Citera
2016-02-24, 22:21
Medlem
Måste säga att kvällens dokumentär hade en del intressanta inslag. Man får ju definitivt bilden av att Palme var allvarligt hotad. Många såg honom som en säkerhetsrisk. Flera militärer kallade honom till och med för en landsförrädare. Harvardaffären var ytterligare en sak som bidrog till solka ner Palmes helgonstatus.

Flera personer vittnade om att han kände sig förföljd och att livvaktsskyddet hade försvagats under hans sista tid. Det fanns en konflikt med SÄPO och det fanns även personer inom SÄPO som ansåg att han var en fara för rikets säkerhet.

Det som jag tycker är särskilt intressant är att höra vad Mårten Palme säger. Man får en känsla av att han inte riktigt håller med sin mamma om att det måste varit Christer Pettersson. Det han säger tyder snarare på en konspiration. Han ser en man som står utanför biografen och verkar titta på OP på ett särskilt sätt, men han ser också att belysningen i ABF-huset släcks samtidigt som OP tittar in genom skyltfönstren och han uppfattar detta som kusligt. Man skulle ju kunna tänka sig att om det var en sammansvärjning så skulle någon i konspirationen ha kunnat befinna sig i ABF-huset och inte ville bli sedd av OP. ABF-huset ligger vägg i vägg med biografen Grand och ABF är en organisation som är grundad av Socialdemokraterna och LO.
Citera
2016-02-24, 22:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Ja, hur är det nu igen med Bulgarvillan? Lyckas inte hitta någon fastställd adress, varken här i tråden eller på annat håll. Det hummas om XYZWsvängen två noll - här utläses XYZW som förnamnet på sångerskan Lindfors - och den villan har förvisso en i förhållande till RKA synnerligen anmärkningsvärd belägenhet, men jag lyckas inte hurvida detta var bulgarvillan. Vet du, mvagrippa?

IB hade ju ett hus i trakten också, på Hägerstensvägen, men det huset kan knappast ha haft förbindelse med RKA.

Tror inte det är den adressen du anger. Inte hundra säker så avaktar med att peka ut villan innan jag är säker. Men allt tyder på att Ivan Selj är ett täcknamn.
Citera
2016-02-24, 22:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Den spännande frågan är varför! Är detta ett vacklande som nu till slut blir uppmärksammat och skadar mer än hjälper?!

Långsamt börjar muren vittra sönder. Uppgifter som setts som sanningar ifrågasätts till slut även i pressen. I dagens TV4 dokumentär snuddade man vid Stens SÄPO-trio, men antingen av okunskap eller feghet återgavs inte alla uppgifter. När övervaknings-PM och övervakarna börjar skärskådas kan det lossna på allvar. Men där verkar vi inte vara ännu.
Citera
2016-02-24, 22:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Har ju tidigare skrivit om mitt inlämnade vittnesmål där jag två månader före mordet i Paris blev tillfrågad om att vara med i en grupp om ett tjugotal poliser och millitärer som planerade skjuta Palme. Det som nu tillkommit gör mig förundrad. Stf. Rikspolischefen (Överdirektören) hade samma ovanliga efternamn som den man jag mötte i Paris. För de som har kontakter så står allt i det ett par dagar efter mordet inlämnade vittnesmålet. Även namnet.

Är det verkligen RPS överdirektör vid tiden för MOP du menar?
Citera
2016-02-24, 22:35
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Har ju tidigare skrivit om mitt inlämnade vittnesmål där jag två månader före mordet i Paris blev tillfrågad om att vara med i en grupp om ett tjugotal poliser och millitärer som planerade skjuta Palme. Det som nu tillkommit gör mig förundrad. Stf. Rikspolischefen (Överdirektören) hade samma ovanliga efternamn som den man jag mötte i Paris. För de som har kontakter så står allt i det ett par dagar efter mordet inlämnade vittnesmålet. Även namnet.

Ska enligt Wikipedia ha jobbat som ordningspolis i Norrköping 1981-88.
Se där ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in