Citat:
Ursprungligen postat av
Krokofil
Ja, han skriver marinstaben i senaste boken men jag har för mig att han också säger att de samtidigt huserade på Livgardets Kavellerikasern. Jag kan minnas fel.
Ett inlägg med ett par år på nacken men som fortfarande är aktuellt med tanke på ev övningar runt och grupperar agerande runt och kan i MOP
Återkommer till att nyss avlidne
Per-Göran Näss tyckte att det fanns näring i tipset om Jägar-Nisse. Den sistnämnde fick ju enligt sig själv SÄPO på sig och Näss säger själv, i JO-utredningen om
Tomas Flykt att han ska "sortera bort poliser och militärer".
Försvarsövning och kuppövning behöver inte vara gemensam. Polisen kan träna kuppövning utan att vara underställda militären och vice versa. Kuppförsvaret låg hos VD1. Kan vara RPS som övar och då är det Militärassistenten,
Nils Hagström, som är samordnare mellan FM och RPS.
Eller så kan det vara Arméstaben som övar och då är det Förebuds gänget och ev. Frivilligförsvaret som är i farten. Vid Arméstaben fanns även en medlem i Klara-Lidingö,
Wettevik, och hans chef,Övlt,
Lennart Olsson är en person som är möjlig som gemensam kontaktyta mellan
Carl-Gustaf Östling och Jägar-Nisse.
Är det Försvarsstaben som övar, bör det snarare röra sig om ledningsövning. Försvarsstabschef är
Bror Steffenson, Krigs-ÖB
Per Rudbergs trognaste drabant, och eldförbudsgivare på Måsknuv vilket innebar att en fientlig ubåt kunde rymma.
Om det är FOt som övar då bör det utgå från Svea Garde och Hemvärnet.
Under alla omständigheter så är militärassistenten på RPS inblandad i varierande grad. Att MOP uppvisar tydliga drag av spanartaktik signalerar för mig att det snarare är Armestaben eller Försvarstaben som deltar i en RPS övning, än det omvända.
Då bör ex.
Alf Karlssons roll vara given. Han ska övervaka så att ordningsmakten inte får för sig att man bör ingripa. Kan vara ett skäl till den passivitet som förekommer.
Kanske Janne Värnhalls plan trots allt som genomförs eller en variant på den? Värnhall svarar mot Alf Karlsson då det är terroristroteln som ansvarar för den typen av planläggning för Rosenbad.
I det ljuset blir SÄPOs-PM om att
Olof Palme varit övervakad från lunchtid torsdag den 27e februari mycket intressant. I en konspirationstråd kan man också fundera över vad försvarsminister
Roine Carlsson och ÖB
Lennart Ljungs möte med U-tjänsten samma dag gällde, nämns i ÖBs dagböcker.