Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-24, 21:13
Medlem
riskybizzys avatar
Så här säger HES till White tv (tunga källor, jag vet) om AGAG:

"Officiellt var jag tjänstledig som brottsutredare från Tullkriminalen med anställning som vaktchef på Livgardets Kavallerikasern som ju var/är Aktionsgruppen Arla Grynings militära samlingsplats, en grupp lydande under Must. Dessa hade jag infiltrerat åt Säpos Författningsskydd redan på 1990-talet och bestod av flera poliser, militärer och tom säkerhetspoliser. De misstänks för delaktighet i Palmemordet och sprängningen av ANC-lokalen 1986. Uppdraget från 2006-2008 som jag delvis utförde utomlands involverade också grov organiserad brottslighet i en utredning där en person hittats mördad, ett livsfarligt uppdrag sålunda"

Har denna information dykt upp någon annanstans - dvs, att AGAG sorterade under MUST samt att Kavallerikasernen fungerade som militär samlingsplats?

http://www.whitetv.se/sv/uppdrag-granskning/1355-saepos-hans-erik-sjoeholm-anklagar-saepos-gunnar-akersten-foer-tjaenstefel.html
Senast redigerad av riskybizzy 2016-01-24 kl. 21:32.
Citera
2016-01-24, 21:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
GJorde han verkligen det? Jag har inte fått klart för mig vad Lidbom egentligen höll på med i den där "SÄPO-grejjen". Ja, det var sagt att han skulle in och rota, vända på alla stenar.
Och när pressenterade han resultatet? Verkar oerhört diffust.
Leif D vibbar att han fick ett offciellt uppdrag (av IC) men gjorde något helt annat (som jag inte lyckats lista ut vad. Något resultat av någon utredning har jag inte sett.).

Jo och vem var egentligen Ebbe?
Hade inte han väl långtgående befogenheter för att vara sekreterare och förläggare?

Täckmantel?

Ännu en person på rätt plats?
Citera
2016-01-24, 21:42
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja det beror ju på vilka man tror att de var. Troligt är väl att det var något som utvecklats i takt med att IB avvecklats och förändrats där kontaktytor och motiv fanns som kunde förene väldigt skilda intressen. Många kan ha varit intresserade. Egna underrättelsetjänster och säpo. Främmande intressen mm. DVS om det inte var påståenden utan grund.

När det gäller Ebbeaffären där både utredare och inblandade hävdat så kan det vara sådana som ville hålla koll som att det hölls i schack och inte läckte i någon ända eller ledde till fler överraskningar.

Tack för svaret - min fråga var just vilka *du* tror de var!
Citera
2016-01-24, 21:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja, vi ser alla olika saker.
Du har inte läst boken förstår jag 😎

Jag har inte läst boken så det vore på sin plats att du berättar det du har att säga istället för att spela viktig. Nå, tänk enkelt, vad ska det betyda rent konkret
Citera
2016-01-24, 21:44
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Så här säger HES till White tv (tunga källor, jag vet) om AGAG:

"Officiellt var jag tjänstledig som brottsutredare från Tullkriminalen med anställning som vaktchef på Livgardets Kavallerikasern som ju var/är Aktionsgruppen Arla Grynings militära samlingsplats, en grupp lydande under Must. Dessa hade jag infiltrerat åt Säpos Författningsskydd redan på 1990-talet och bestod av flera poliser, militärer och tom säkerhetspoliser. De misstänks för delaktighet i Palmemordet och sprängningen av ANC-lokalen 1986. Uppdraget från 2006-2008 som jag delvis utförde utomlands involverade också grov organiserad brottslighet i en utredning där en person hittats mördad, ett livsfarligt uppdrag sålunda"

Har denna information dykt upp någon annanstans - dvs, att AGAG sorterade under MUST samt att Kavallerikasernen fungerade som militär samlingsplats?

http://www.whitetv.se/sv/uppdrag-granskning/1355-saepos-hans-erik-sjoeholm-anklagar-saepos-gunnar-akersten-foer-tjaenstefel.html

Jag kan minnas fel men Jallai skriver väl om detta i senaste boken?

Tillägg: jag noterar att HES påstår att infiltrationen av AGAG skulle ha skett på 90-talet. Han har tidigare sagt att det skedde i slutet på 80-talet. Det är mindre detaljer men sänker tyvärr hans trovärdighet.
Citera
2016-01-24, 22:18
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Jag kan minnas fel men Jallai skriver väl om detta i senaste boken?

Tillägg: jag noterar att HES påstår att infiltrationen av AGAG skulle ha skett på 90-talet. Han har tidigare sagt att det skedde i slutet på 80-talet. Det är mindre detaljer men sänker tyvärr hans trovärdighet.

Jallai uppger väl liksom Lingärde att AGAG sorterade under marinstaben?
Citera
2016-01-24, 22:37
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Jallai uppger väl liksom Lingärde att AGAG sorterade under marinstaben?

Ja, han skriver marinstaben i senaste boken men jag har för mig att han också säger att de samtidigt huserade på Livgardets Kavellerikasern. Jag kan minnas fel.
Citera
2016-01-24, 23:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, han skriver marinstaben i senaste boken men jag har för mig att han också säger att de samtidigt huserade på Livgardets Kavellerikasern. Jag kan minnas fel.

Ett inlägg med ett par år på nacken men som fortfarande är aktuellt med tanke på ev övningar runt och grupperar agerande runt och kan i MOP

Återkommer till att nyss avlidne Per-Göran Näss tyckte att det fanns näring i tipset om Jägar-Nisse. Den sistnämnde fick ju enligt sig själv SÄPO på sig och Näss säger själv, i JO-utredningen om Tomas Flykt att han ska "sortera bort poliser och militärer".

Försvarsövning och kuppövning behöver inte vara gemensam. Polisen kan träna kuppövning utan att vara underställda militären och vice versa. Kuppförsvaret låg hos VD1. Kan vara RPS som övar och då är det Militärassistenten, Nils Hagström, som är samordnare mellan FM och RPS.

Eller så kan det vara Arméstaben som övar och då är det Förebuds gänget och ev. Frivilligförsvaret som är i farten. Vid Arméstaben fanns även en medlem i Klara-Lidingö, Wettevik, och hans chef,Övlt, Lennart Olsson är en person som är möjlig som gemensam kontaktyta mellan Carl-Gustaf Östling och Jägar-Nisse.

Är det Försvarsstaben som övar, bör det snarare röra sig om ledningsövning. Försvarsstabschef är Bror Steffenson, Krigs-ÖB Per Rudbergs trognaste drabant, och eldförbudsgivare på Måsknuv vilket innebar att en fientlig ubåt kunde rymma.

Om det är FOt som övar då bör det utgå från Svea Garde och Hemvärnet.

Under alla omständigheter så är militärassistenten på RPS inblandad i varierande grad. Att MOP uppvisar tydliga drag av spanartaktik signalerar för mig att det snarare är Armestaben eller Försvarstaben som deltar i en RPS övning, än det omvända.

Då bör ex. Alf Karlssons roll vara given. Han ska övervaka så att ordningsmakten inte får för sig att man bör ingripa. Kan vara ett skäl till den passivitet som förekommer.
Kanske Janne Värnhalls plan trots allt som genomförs eller en variant på den? Värnhall svarar mot Alf Karlsson då det är terroristroteln som ansvarar för den typen av planläggning för Rosenbad.

I det ljuset blir SÄPOs-PM om att Olof Palme varit övervakad från lunchtid torsdag den 27e februari mycket intressant. I en konspirationstråd kan man också fundera över vad försvarsminister Roine Carlsson och ÖB Lennart Ljungs möte med U-tjänsten samma dag gällde, nämns i ÖBs dagböcker.
Citera
2016-01-24, 23:18
Medlem
Citat:
Tack för svaret - min fråga var just vilka *du* tror de var!

Vi får väl testa lite hypoteser om den saken och se var vi hamnar
Citera
2016-01-24, 23:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Då bör ex. Alf Karlssons roll vara given. Han ska övervaka så att ordningsmakten inte får för sig att man bör ingripa. Kan vara ett skäl till den passivitet som förekommer.

Delvis. Det skulle också kunna vara en möjlig förklaring till varför Alf Karlssons egen berättelse om vad han hade för sig stämmer dåligt med andra personers.

Själv tror jag inte på det där med "övning", men skulle gärna se lite mer fakta om saken. T.ex;

- Var det vanligt med dylika övningar?
- Hur många brukade vara insyltade? 5? 10? +50?
- Vilken dokumentation var det vanligt att man förde vad gäller planering och utvärdering? Finns sådan dokumentation tillgänglig för övningar som man faktiskt har utfört?
Citera
2016-01-24, 23:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, dessa personer ingick såklart i olika organisatoriska sammanhang precis som du beskriver så att kalla det för "privat natur" blir ju lite fel. Sedan är väl frågan på vilken nivå olika samarbeten var sanktionerade. Med det följer också att det blir svårt att avgöra vilken organisation som den enskilde individen representerar. När det gäller Åke J Ek exempelvis var han dels knuten till polisen men även till WACL samt möjligen till andra nätverk inom stay-behind och/eller de hemliga tjänsterna.

Åke J Ek
hade tentakler i förutom nämnda organisationer kontakter i fackföreningsrörelsen, försäkringsbranschen och helt säkert mot SB-organisationen. Till det kom hans internationella engagemang. Märkligt hur han kunde nästla sig in överallt då han hade demaskerats som nazist redan 1947 av Armas Sastamoinen i "Hitlers svenska förtrupper"
Citera
2016-01-24, 23:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Delvis. Det skulle också kunna vara en möjlig förklaring till varför Alf Karlssons egen berättelse om vad han hade för sig stämmer dåligt med andra personers.

Själv tror jag inte på det där med "övning", men skulle gärna se lite mer fakta om saken. T.ex;

- Var det vanligt med dylika övningar?
- Hur många brukade vara insyltade? 5? 10? +50?
- Vilken dokumentation var det vanligt att man förde vad gäller planering och utvärdering? Finns sådan dokumentation tillgänglig för övningar som man faktiskt har utfört?

Jägar-Nisse med kollega genomförde en kuppövning mot ÖB Lennart Ljung i september 1985 är väldokumenterad. Per-Ola Karlsson och Carl-Gustaf Östling verkade som understöd i denna.

Sedan finns Jan Värnhalls erkända plan över en kuppövning mot statsministern. Den finns inte kvar då JV förstörde det skriftliga underlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in