Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Skottet mot Lisbet var det första..
Citat:
Ursprungligen postat av
pyro860
Va? Nej? Det var det väl inte? Skottet mot Lisbet är det tredje och kommer när hon rör på sig. Var har du fått detta ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
Stillking
Skottet mot Lisbet var det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Jag ska inte vara elak och be dig läsa hela tråden.
Skott 1. Vittnen vrider sina huvuden mot ljudkällan. Ser 3 personer som står upp.
Skott 2. En person faller till marken.
Inget vittne som jag känner till, uppger att en person låg ner när andra skottet föll.
Morelius som iakttog hela dramat utan att behöva vrida sitt huvud håller med.
Borgnäs har i en av sina böcker redogjort för hur lång tid det tar innan en död kropp faller till marken. Om jag minns rätt ligger det runt 0,8 sekunder. Alltså under den tiden det tar att kunna avfyra 2 skott från förmodad aktuell revolver.
Din uppgift om ett tredje skott finns det mig veterligen ingen trovärdig person som kan vittna om.
Varför PU kom fram till att Palme sköts med det första, är en helt annan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
badbollen3
det sköts två skott. det första tog olof palme i ryggen och ut genom bröstet, det andra var riktat mot lisbeth och det snuddar vid hennes axel.
Både LP och OP står upp efter första skottet, så det kan inte ha träffat OP. OP faller direkt efter andra skottet. LP ser OP falla och känner sig därefter beskjuten, med vad hon först spekulerade i var ett ljuddämpat vapen från lite större avstånd.
Jag förstår inte att alla är så säkra på vad som hände, när uppenbarligen ingen vet.
http://iesho.blogspot.se/2014/07/17-vem-skot-mot-lisbet-palme.html