Citat:
Läs bröderna Poutiainens bok till en början. Där står bara fakta utan några som helst spekulationer. KO Feldt var då genast snabb med att göra polisen och Holmers gäng ansvariga för att en ensam galning fått gå fri. De hundratals frågor man samtidigt måste ställa sig förbigås fortfarande i största tystnad. Feldt och Näss kom jag fram till var lika skyldiga då jag aldrig ens kunde få ställa de självklaraste frågor utan att bli trakasserad. Min personliga erfarenhet från jobb och grannskap var redan obeskrivlig då jag istället blev ställd inför ännu vidrigare fakta kring Lindh-Holmbergmorden...........
Min uppfattning är att man nog bör jobba främst med fakta och sannolikhet istället för att skapa hypotetiska utsvävningar.
Vi har här en gärningsman och ett mycket känt offer. Jag tänker det kan vara intressant att utvärdera den där hittills okända gärningsmannen. Hur tänker han, vad är hans motiv, var det planerat sedan länge, gjorde han bara ett uppdrag eller var han bara en opportunist som fick chansen att mörda "den där förbannade Palme"?
Min uppfattning är att man nog bör jobba främst med fakta och sannolikhet istället för att skapa hypotetiska utsvävningar.
Vi har här en gärningsman och ett mycket känt offer. Jag tänker det kan vara intressant att utvärdera den där hittills okända gärningsmannen. Hur tänker han, vad är hans motiv, var det planerat sedan länge, gjorde han bara ett uppdrag eller var han bara en opportunist som fick chansen att mörda "den där förbannade Palme"?
Gärningsmannen Baresic är en välkänd yrkesman som Palme varnade för men Näss garanterade skulle hållas inlåst under kuppövningen. Vem som var den ansvarige ledaren på gatan har man med omsorg om konstitutionen sedan lovat att aldrig avslöja för "då kommer Sverige aldrig mer att vara sig likt". Mordet blev åtminstone polisiärt uppklarat men Ingvar Carlsson kunde känna sig grundlurad och avgick då hellre med hedern i behåll.
Baresic var yrkesman helt utan hat. Han fick vidareutbildning i USA under sin frigång från svenskt fängelse och återinsattes som resurs för eventuellt kuppförsvar av Sverige för Natos räkning vilket knappast CIA eller ens Bush hade kunnat räkna med. Efter avslutad karriär i Sverige flögs han med svensk militärtransport tillbaka till Sydamerika.