2015-05-23, 05:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det är kul att det finns några som engagerar sig. Att nämna något om staden under staden är alltid Tabu. Vi har länge levt i förnekelsens land där avslöjanden om underjordiska anläggningar i Rumänien eller Bagdad får stora rubriker samtidigt som hela Stockholm är genomsållat av anläggningar. Observera att gamla SOS alarms bunker under Johannes är drygt 3500M2 och det är en relativt liten anläggning i det totala. Där finns flera angränsande anläggningar. En krigstelefonstation, anläggningar som hör till radiosamband, Skyddsrum etc. Vissa med civila användningsområden i fredstid. Andra mera kvalhemliga och dolda och dyker kanske inte upp i officiella dokument eller kartor även om man kan få vissa ledtrådar. Naturligtvis är en anläggning som är avsedd för en Stay Behind relaterad verksamhet särskilt väl dold inte minst om det handlar om anläggningar avsedda för Stay Behinds egna underrättelsetjänst "Krigs-IB:s" ledning och samverkan med allierade underrättelsetjänster under krigsförhållanden.

Om det finns något kvar av S-baren gissar jag att man måste studera kartor och ritningar och sedan kartlägga ev "dolda" hålrum med någon typ av markpenetrerande "radar" för att få svar. Det finns garanterat ingen dokumentation på dessa anläggningar.
Kanske blir hotellrum eller något ditåt av S-baren...
http://www.besoksliv.se/artikel/hemligt-hotell-byggs-under-jord-%E2%80%93-mitt-i-stockholm-66097
Citera
2015-05-23, 11:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
De här teorierna angående ett möte borde indelas i två kategorier. Ett mötesscenario som är planlagt och ett kontaktscenario där mördaren samtalar med eller följer paret en viss tid innan skotten.

Visserligen är båda alternativ uppseendeväckande, men en avskiljning tycker jag bör göras som du påpekar i inledningen av inlägget.

Ja så är det. Ett begrepp som ett "mötesscenario" inbegriper ett antal varianter. Jag menar att om man påstår att ett "möte" mellan LOP och GM aldrig ägt rum så bör man få fram ett vittne till det, LP borträknat. Ett vittne som har sett LOPs hela promenad på Sveavägens östra sida och därmed få bekräftat att inget stoppade LOP.

Eftersom inget bekräftar det medans det finns vittne till motsatsen borde det tas i beaktning.

Jag anser att om man väljer att bortse från dessa vittnesmål begår man samma misstag som PU och försöker bygga ett händelseförlopp som är påhittat.
Citera
2015-05-23, 11:15
Medlem
Får man citera sig själv?!:

Jag tror OP fick veta av GM varför "det är slut nu". LP hörde detta, och det var inget angenämt. Hon vill aldrig beröra detta igen. Därför, enligt HH´s första presskonferens, "var det ingen kontakt mellan GM och LOP". Detta fick han från LP; knappast från övriga vittnen.

Det var här det gick fel. Så länge man nöjer sig med detta är det låst. Men - det passar åtminstone sossarna väl.

Jag vill åter citera den klartänkta Lena Andersson från "Förakt och Högmod", kapitlet "Elementär induktion" : "Gåtan skulle kunna bero på att mordet definitionsmässigt är omöjligt att klara upp med det grundantagande som utredningen har vilat på: att Lisbet Palme har berättat allt så som det skedde, att hon var ett bra vittne, att hon velat se mordet löst.
Citera
2015-05-23, 11:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Vittnen har sett ett "möte".

GM väntar in LOP sen en relativt lång tid.

Det är 2 rätt tunga indicier på att något inte stämmer med den officiella sanningen.

Man kan även konstatera att en manipulation av LAC-bandet faktiskt har skett. Den bandkopia som polisen först presenterar som en kopia av allt som har med fallet LOP att göra är och måste betraktas som en medveten manipulation av polis.

Sen bör man fundera på hur det hade sett ut om SKL verkligen hade bekräftat av LAC-bandet i "original" är manipulerat.
Det hade varit en skandal av gigantiska mått. Det är inte särskilt troligt att det skulle ha skett. Däremot är det känt sen tidigare att myndigheter medvetet ljuger för att gömma sanningen.
Jag påstår inte att LAC-bandet verkligen är manipulerat men man bör inte vara så naiv att bara för att en statlig myndighet stödjer en annan i en mycket känslig fråga betyder det att det är sanningen bara för att myndigheten påstår detta.
Citera
2015-05-23, 12:08
Medlem
ieshos avatar
Naturligtvis var det ett möte. Mannen väntade in dem tills de kom, men absolut ingenting tyder på att det var ett för makarna Palme på förhand känt möte. Eventuella förberedelser i och kring Skandiahuset förklaras inte av ett spontant möte med eventuell ordväxling.

Ändå kan man inte så lätt komma ifrån tanken på förberedelser vid Skandia. Men det motsäger inte att det förekom liknande förberedelser på andra platser.

Det är viktigt att förstå att det finns en skala mellan att styra handlingar och att förutsäga handlingar. Vi är alla mer eller mindre förutsägbara och det kan räcka med att direkt styra vid några få strategiskt valda tillfällen.
Senast redigerad av iesho 2015-05-23 kl. 12:17.
Citera
2015-05-23, 12:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Naturligtvis var det ett möte. Mannen väntade in dem tills de kom, men absolut ingenting tyder på att det var ett förutbestämt möte. Eventuella förberedelser i och kring Skandiahuset förklaras inte av ett spontant möte med eventuell ordväxling.

Ändå kan man inte så lätt komma ifrån tanken på förberedelser vid Skandia. Men det motsäger inte att det förekom liknande förberedelser på andra platser.

Det är viktigt att förstå att det finns en skala mellan att styra handlingar och att förutsäga handlingar. Vi är alla mer eller mindre förutsägbara och det kan räcka med att direkt styra vid några få strategiskt valda tillfällen.

Självklart var det ett möte där. Platsen har mer betydelse än vad många vill inse.
Citera
2015-05-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Självklart var det ett möte där. Platsen har mer betydelse än vad många vill inse.

Självklart? Ok, då var det fastspikat då om du säger så.
Citera
2015-05-23, 12:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Självklart? Ok, då var det fastspikat då om du säger så.

Ja du kan ju skämta bort det hur mycket du vill. Själv har jag svårt att kalla det något annat då OP skjuts från att avstånd på ca 10 cm samtidigt som GM håller i OP. Mötet består åtminstone i detta faktum. En sak är om någon skjuts på ett avstånd men om GM håller i offret när gärningen utförs så ja, självklart har de mötts på mordplatsen.
Citera
2015-05-23, 12:49
Medlem
ieshos avatar
Det första förhöret med Nicola Fauzzi (3/3-86) är besynnerligt. Enligt kriminalinspektör Håkan Ströms anteckningar skulle Fauzzi vara bortanför Bonnierhuset när han hörde två snabba skott. Och ändå beskrivs i samma protokoll hur Fauzzi tittade mot platsen och kunde se en liggande person samt en person i blå jacka som upprepade gånger gick in och ut i Dekorimas portprång.

I senare förhör uppger han att han kände igen LOP när de passerade La Cartiere där han några sekunder senare såg någon innanför skyltfönstret. Om det senare protokollet är riktigt kan han ha mött LOP c:a 20-30 sekunder innan det small. Vilket bättre föklarar att han kunde se vad som hände vid Dekorima från sin position.

När det var en wt-diskussion på Computext 13 månader efter mordet, gjorde en Håkan Ström ett enda inlägg i diskussionen, då han hävdade att det hade varit en kuppförsvarsövning i Stockholm "för ganska precis ett år sedan" där wt hade använts. Nu var det ju rimligt nog en kuppförsvarsövning efter mordet, men det kan ha varit ett försök från Palmeutredningen att bortförklara wt-observationer, som tydligen var lite känsliga till och från.

Kanske är också Fauzzis iakttagelser känsligare/viktigare än man trott?

Tillägg:
Fauzzi såg en man som gick tio meter efter LOP vars signalement påminde starkt om den person MP just hade sett börjat gå efter föräldrarna. P.g.a jackans färg trodde han att det var denna man som gick in och ut i Dekorima. Men denne man skulle ha varit äldre än AB. Man kan undra var den äldre mannen tog vägen om det nu var AB som gömde sig vid Dekorima?

Det finns vittnen som tyckte att AB? uppträdde underligt och vad är det som säger att dörren i portprånget till Dekorima inte var öppen och att förföljaren kanske smet in där efter skotten? Och tog sig ut på baksidan med eller utan Kohuts hjälp?
Senast redigerad av iesho 2015-05-23 kl. 13:13.
Citera
2015-05-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Om det hade varit en konspiration med politiska motiv så är det väldigt svårt att föreställa sig att den skulle vara förankrad inrikes, på det sättet som polisspåret gör gällande. Varför nöja sig med att mörda Palme? Hur kan en enda person vara så viktig? Problemet måste i så fall ha varit hela partiet.
Nu vet jag inte riktigt vad ni lägger i begreppet "politiskt motiv" men det vanliga snacket om att Palme hade bytt sida, var en säkerhetsrisk osv kan väl höra dit? Dessutom förklarar det varför röjandet ur vägen av en enda person var av vikt.

Jag vill spinna vidare på ett spår. Det här med Palmes lojaliteter med olika underrättelsekretsar, vad har vi för källor som kan belägga det?

Följande brukar ju påstås:
Palme värvades av CIA under sin ungdom.
Han knöt starka band till Birger Elmér, Ebbe Carlsson (och Hans Holmér).
1985 inkom uppgiften från avhopparen Gordievsky i Storbritannien om att Sovjet betraktade Palme som en inflytelseagent ("agent of influence)". Den lettiska journalisten har ni nog hört om, som kom från samma område i Lettland som Palmes mor.

I ungdomen verkar det inte vara några konstigheter, Palme var västvänlig. Men vad hände under åren som gick innan mordet till sist ägde rum? Det finns vissa spretiga utsagor från diverse håll, till exempel om att Palme satt i ett skruvstäd mellan KGB och CIA, för att hans kontaktman på CIA var dubbelagent eller för att KGB på något sätt kommit över komprometterande bilder. Var det inte Jallai som skrev att Palme var transvestit? Eller så handlade det om homosexuellt umgänge med Carlsson och Holmér, sådant har väl antytts ibland.

Vissa menar att Palme frivilligt blivit mer östvänlig. Moskvaresan och den kärnvapenfria zonen i Norden kanske var hans helt egna påhitt? Gordievskys uppgifter stödjer denna tes i viss mån, för en "inflytelseagent" är ju inte en värvad agent i den strikta meningen, men anses ändå bedriva en agenda som gör att man ser personen som "sin egen".

Att Palme och Bror Stefenson (försvarsstabschefen) beskylldes för att vara sovjetiska agenter för att de släppte ut ubåtar betyder ju ingenting; vi hade helt enkelt nato-utbåtar på besök också. Det var sådana Stefenson ville släppa ut.

Däremot finns det uppgifter om Elmér, Carlsson och Holmér som är rätt oroväckande. Varför ville Holmér så gärna att SÄPO skulle samarbeta med öststaternas underrättelsetjänster? Varför hade Elmérs IB så täta kontakter med östliga företrädare (väl beskrivet i Frånstedts bokserie Spionjägaren)?

Ja, Palmes lojaliteter den sista tiden är svårbedömda. Vad tror ni?
En sak som kan tilläggas är att de olika avhopparna genom åren troligtvis kommit med mycket uppgifter som aldrig blivit kända. Vi vet bara lite av det som sagts vid "debriefingar". Om det framkommit mer om Palmes ev. lojaliteter, vilket nog är troligt, så har man nog behållit den informationen enbart för berörda.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kanske blir hotellrum eller något ditåt av S-baren...
http://www.besoksliv.se/artikel/hemligt-hotell-byggs-under-jord-%E2%80%93-mitt-i-stockholm-66097
Skrev du så skämtsamt eller har du kännedom om Skandiabarens exakta placering?

Jag har klurat lite kring den här kartan över ledningstunnlarna i Stockholm (cred till annan användare, Max-Pepsi, i den s.k. Riksbunkertråden).
http://www.pictures.se/bilder/oWq4V.jpg
Man ser hur tunneln passerar under Skandiahusets mest nordliga del. Den röda cirkeln 241 som ligger alldeles söder om Skandiahuset skulle kunna vara Skandiabaren, vad tror ni? Annan användare i Riksbunker-tråden, Achtung Panzer (som jag hoppas hittar hit) har skrivit ganska många rader i ämnet, jag kopierar in ett citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vad som är ännu intressantare är det skyddsrum som syntes på kartan ifrån 1974 (numrerat där på samma sätt som Rb42-tunneln) och är beläget ungefär vid Bahnhofs huvudkontor.
Det är hit verkligt historiska spår kan antas. Är det den ifrån kriget inledning beskrivna "luftskyddscentralen i Brunkebergstunneln"? Den senare ersattes 1943 av en ny under Tre Vapen. Skulle det kunna vara så att ett skyddsrum av stor vikt existerat här i symbios med Rb42 eller blev det kanske dess efterföljare?

Av foton och texter på Skandias hemsida om företagets historia framgår att man byggde nya fastigheter här och flyttade in en av sina modernare datorer i ny datahall i fastigheten. Tidigare hade datahallen stått i Thule-/Skandiahuset.

Då Bahnhof på senare år flyttar in kunde jag först inte finna spår av bergrum för dess anläggning MEN nu har jag funnit följande text de beskriver på sin hemsida:

-Det gav anledning att bygga ytterligare en data- center-anläggning, Thule, som ligger ännu mer centralt i Stockholms city. Thule öppnade 2012 och är numera även Bahnhofs huvudkontor. Också här handlar det om ett insprängt bergrum med en stolt historia. Det var på 1960-talet som försäkringsbola- get Skandia (tidigare Försäkringsaktiebolaget Thule) behövde plats för sina stordatorer och därför lät bygga anläggningen inne i Brunkebergsåsen intill huvudkontoret på Sveavägen.
https://www.cygate.se/case/bahnhof-internetfabriken-mitt-i-stan

Åtminstone rent teoretiskt så skulle det kunna vara så att sagornas och mystikens "Skandiabar" finns i verkligheten och ligger rakt ovanpå den tunnel som västerifrån leder in mot Johannes/Snickarebacken.
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/gamla08.jpg (notera gärna årtalet i bilden. Vågar själv inte skriva det.)
https://www.bahnhof.se/thule/service/data-centers/galleri

Vad jag härmed vill visa är att det i "Brunkebergsåsens inre" kanske sedan VK" finns värdig alternativ plats som skulle kunna ersatt Rb42 samt att denna alternativa plats mycket väl kan vara den dörr som tidigare fanns där Bahnhofs huvudkontor nu finns på Tunnelgatan (med jättestort T).
Denna dörr har i ett inlägg för ett antal år sedan här på Fb sagts, bl.a. leda ner i tunnelsystemen.
Det blir kanske lite rörigt för den som inte följt diskussionen men kort sagt så är det, tror jag, datacentralen Thule som är punkt 241 på kartan från 1974. RB42 (Riksbunker -42) är en konstruktion vi har skapat för att beskriva en äldre del av det bergrum som idag utgör SOS Alarms ledningscentral i samma trakter (googla Johannes räddningscentral), där skulle regeringen hålla till ett antal år. En specifik del av samma bergrum tror vi också är den krigstelefonväxel som Ulf Lingärde beskriver i sin kända text men texten kantas av en rad svårförklarliga faktafel:
http://cdn.preterhuman.net/texts/underground/telephony/military/Krigstelefoner.txt

---
Till sist, det skrevs något om förhör med personer i Skandiahuset som varit sekretessbelagda men begärts ut (och laddats upp här i tråden?). Länka gärna, om det finns något material ni har fått ut.
Senast redigerad av skarpsint 2015-05-23 kl. 14:04.
Citera
2015-05-23, 13:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

Skrev du så skämtsamt eller har du kännedom om Skandiabarens exakta placering?

Nej, jag har ingen annan kännedom om detta än vad som skrivits i tråden. Kommentaren var en blinkning till Boboslackes inlägg som jag citerade.
Citera
2015-05-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nej, jag har ingen annan kännedom om detta än vad som skrivits i tråden. Kommentaren var en blinkning till Boboslackes inlägg som jag citerade.
Finns det några inlägg från personer som verkar initierade i frågan?
Länka gärna, jag är ny i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in