Citat:
Ursprungligen postat av
Ben-Benn
Om det hade varit en konspiration med politiska motiv så är det väldigt svårt att föreställa sig att den skulle vara förankrad inrikes, på det sättet som polisspåret gör gällande. Varför nöja sig med att mörda Palme? Hur kan en enda person vara så viktig? Problemet måste i så fall ha varit hela partiet.
Nu vet jag inte riktigt vad ni lägger i begreppet "politiskt motiv" men det vanliga snacket om att Palme hade bytt sida, var en säkerhetsrisk osv kan väl höra dit? Dessutom förklarar det varför röjandet ur vägen av en enda person var av vikt.
Jag vill spinna vidare på ett spår. Det här med Palmes lojaliteter med olika underrättelsekretsar, vad har vi för källor som kan belägga det?
Följande brukar ju påstås:
Palme värvades av CIA under sin ungdom.
Han knöt starka band till Birger Elmér, Ebbe Carlsson (och Hans Holmér).
1985 inkom uppgiften från avhopparen Gordievsky i Storbritannien om att Sovjet betraktade Palme som en inflytelseagent ("agent of influence)". Den lettiska journalisten har ni nog hört om, som kom från samma område i Lettland som Palmes mor.
I ungdomen verkar det inte vara några konstigheter, Palme var västvänlig. Men vad hände under åren som gick innan mordet till sist ägde rum? Det finns vissa spretiga utsagor från diverse håll, till exempel om att Palme satt i ett skruvstäd mellan KGB och CIA, för att hans kontaktman på CIA var dubbelagent eller för att KGB på något sätt kommit över komprometterande bilder. Var det inte Jallai som skrev att Palme var transvestit? Eller så handlade det om homosexuellt umgänge med Carlsson och Holmér, sådant har väl antytts ibland.
Vissa menar att Palme frivilligt blivit mer östvänlig. Moskvaresan och den kärnvapenfria zonen i Norden kanske var hans helt egna påhitt? Gordievskys uppgifter stödjer denna tes i viss mån, för en "inflytelseagent" är ju inte en värvad agent i den strikta meningen, men anses ändå bedriva en agenda som gör att man ser personen som "sin egen".
Att Palme och Bror Stefenson (försvarsstabschefen) beskylldes för att vara sovjetiska agenter för att de släppte ut ubåtar betyder ju ingenting; vi hade helt enkelt nato-utbåtar på besök också. Det var sådana Stefenson ville släppa ut.
Däremot finns det uppgifter om Elmér, Carlsson och Holmér som är rätt oroväckande. Varför ville Holmér så gärna att SÄPO skulle samarbeta med öststaternas underrättelsetjänster? Varför hade Elmérs IB så täta kontakter med östliga företrädare (väl beskrivet i Frånstedts bokserie Spionjägaren)?
Ja, Palmes lojaliteter den sista tiden är svårbedömda. Vad tror ni?
En sak som kan tilläggas är att de olika avhopparna genom åren troligtvis kommit med mycket uppgifter som aldrig blivit kända. Vi vet bara lite av det som sagts vid "debriefingar". Om det framkommit mer om Palmes ev. lojaliteter, vilket nog är troligt, så har man nog behållit den informationen enbart för berörda.
Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Skrev du så skämtsamt eller har du kännedom om Skandiabarens exakta placering?
Jag har klurat lite kring den här kartan över ledningstunnlarna i Stockholm (cred till annan användare, Max-Pepsi, i den s.k. Riksbunkertråden).
http://www.pictures.se/bilder/oWq4V.jpg
Man ser hur tunneln passerar under Skandiahusets mest nordliga del. Den röda cirkeln 241 som ligger alldeles söder om Skandiahuset skulle kunna vara Skandiabaren, vad tror ni? Annan användare i Riksbunker-tråden, Achtung Panzer (som jag hoppas hittar hit) har skrivit ganska många rader i ämnet, jag kopierar in ett citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Vad som är ännu intressantare är det skyddsrum som syntes på kartan ifrån 1974 (numrerat där på samma sätt som Rb42-tunneln) och är beläget ungefär vid Bahnhofs huvudkontor.
Det är hit verkligt historiska spår kan antas. Är det den ifrån kriget inledning beskrivna "luftskyddscentralen i Brunkebergstunneln"? Den senare ersattes 1943 av en ny under Tre Vapen. Skulle det kunna vara så att ett skyddsrum av stor vikt existerat här i symbios med Rb42 eller blev det kanske dess efterföljare?
Av foton och texter på Skandias hemsida om företagets historia framgår att man byggde nya fastigheter här och flyttade in en av sina modernare datorer i ny datahall i fastigheten. Tidigare hade datahallen stått i Thule-/Skandiahuset.
Då Bahnhof på senare år flyttar in kunde jag först inte finna spår av bergrum för dess anläggning MEN nu har jag funnit följande text de beskriver på sin hemsida:
-Det gav anledning att bygga ytterligare en data- center-anläggning, Thule, som ligger ännu mer centralt i Stockholms city. Thule öppnade 2012 och är numera även Bahnhofs huvudkontor. Också här handlar det om ett insprängt bergrum med en stolt historia. Det var på 1960-talet som försäkringsbola- get Skandia (tidigare Försäkringsaktiebolaget Thule) behövde plats för sina stordatorer och därför lät bygga anläggningen inne i Brunkebergsåsen intill huvudkontoret på Sveavägen.
https://www.cygate.se/case/bahnhof-internetfabriken-mitt-i-stan
Åtminstone rent teoretiskt så skulle det kunna vara så att sagornas och mystikens "Skandiabar" finns i verkligheten och ligger rakt ovanpå den tunnel som västerifrån leder in mot Johannes/Snickarebacken.
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/gamla08.jpg (notera gärna årtalet i bilden. Vågar själv inte skriva det.)
https://www.bahnhof.se/thule/service/data-centers/galleri
Vad jag härmed vill visa är att det i "Brunkebergsåsens inre" kanske sedan VK" finns värdig alternativ plats som skulle kunna ersatt Rb42 samt att denna alternativa plats mycket väl kan vara den dörr som tidigare fanns där Bahnhofs huvudkontor nu finns på Tunnelgatan (med jättestort T).
Denna dörr har i ett inlägg för ett antal år sedan här på Fb sagts, bl.a. leda ner i tunnelsystemen.
Det blir kanske lite rörigt för den som inte följt diskussionen men kort sagt så är det, tror jag, datacentralen Thule som är punkt 241 på kartan från 1974. RB42 (Riksbunker -42) är en konstruktion vi har skapat för att beskriva en äldre del av det bergrum som idag utgör SOS Alarms ledningscentral i samma trakter (googla Johannes räddningscentral), där skulle regeringen hålla till ett antal år. En specifik del av samma bergrum tror vi också är den krigstelefonväxel som Ulf Lingärde beskriver i sin kända text men texten kantas av en rad svårförklarliga faktafel:
http://cdn.preterhuman.net/texts/underground/telephony/military/Krigstelefoner.txt
---
Till sist, det skrevs något om förhör med personer i Skandiahuset som varit sekretessbelagda men begärts ut (och laddats upp här i tråden?). Länka gärna, om det finns något material ni har fått ut.