Citat:
Ursprungligen postat av
Klippo
En underbart bra frågeställning!
På frågan om vem som egentligen styr, så kommer jag osökt att tänka på SÄPO´s agerande avseende Birgitta Almgren (och i förlängningen allmänheten; dvs vi; dvs svenska folket). Vad skyddas och vem skyddar?
Tack för det!
Men ibland blir jag så trött. I ett läge av klarsyn där de flesta inser att mordet begicks av en liten grupp läser jag nästa dag att SE, VG och LJ med sin grej måste ingå eftersom dessa vittnen bekräftar att mordets geografiska placering bekräftar dessa vittnens deltagande i en konspiration. Där samtidigt Skandia är symbolikens tempel. Och dess innevånare då samtidigt som en konsekvens är suspekta.
Du sätter fingret på problemet som gör att mordet inte kan lösas.
Därför att mordet döljs bakom andra saker som inte har med mordet att göra.
Precis som du skriver. Vad skyddas och vem skyddar. Och vem är det som styr.
Efter drygt 29 år har vi facit i centrala delar.
HH och EC hade aldrig kunnat göra vad de gjorde utan politiskt stöd.
HH hade aldrig kunnat propsa på Säpos fullständiga stöd i utredningens initiala skede utan politiskt stöd. Där senare Lidbom senare bekräftade intentionen.
Alla granskande kommissioner i sammanhanget tillsattes inte frivilligt. Där SAP tillsatte men själva definierade deras roll. Granska polisens arbete utan att man själva får utreda. Där alla hörningar i sammanhanget är frivillaga och inte under ed. Och där uppdragsgivaren inte brydde sig om utredarnas slutsatser eller förslag på åtgärder.
Där än idag politikerna sitter på besluten. Där regeringen är den enda formella instansen som kan ge juridisk absolution för de som vill vittna.