2015-04-25, 14:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag hade hört att JG gjort svensk värnplikt trots att han var fransk medborgare:
https://herrtidning.files.wordpress.com/2014/05/janrekryt1.jpg?w=584&h=400
Men finns det flottister på tolkskolan..?

Jag hittade hela artikeln:
https://herrtidning.wordpress.com/2014/05/22/jan-guillou-blev-1964-svensk-rekryt-av-misstag/
Tolkskolan måste varit ett missförstånd någonstans. Avbruten grundutbildning i Flottan enligt hr G själv:
Citat:
Gunnar: Var och i vilken befattning gjorde Du Din värnplikt innan man upptäckte att Du var fransk medborgare?

Jan Guillou: Underofficerutbildning vid flottan i Karlskrona.

http://www.expressen.se/nyheter/las-chatten-med-jan-guillou/
Står lite mer i Lena Breitners blogg. Och ja, jag vet vem hon är gift med. Så jag tar det med i tankarna att hon kanske inte är alltför glad i JG...

https://tankaromib.wordpress.com/2011/03/25/guillous-medbedborgapsansokan-en-smitning-fran-varnplikten/
Citera
2015-04-25, 16:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Anges något diarienummer?

Om du har en seriös attityd till att lösa MOP kollar i Cover UP , finns på bibblan i se flesta städer.
Citera
2015-04-25, 22:02
Medlem
riskybizzys avatar
Jag har tidigare propsat för att vykortet som hittades hos Östling kan ha åsyftat Algernon (Järnvägsspåret). En annan mer konkret koppling finns ju i de så kallade "Nato-dokumenten" där Algernons omnämns som Svensk representant i mötet med ACC/Sops.

Edit, det är ju inte omöjligt att han röjdes ur vägen för att han var på väg att avslöja händelser som hade med MOP att göra.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-04-25 kl. 22:05.
Citera
2015-04-25, 22:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag har tidigare propsat för att vykortet som hittades hos Östling kan ha åsyftat Algernon (Järnvägsspåret). En annan mer konkret koppling finns ju i de så kallade "Nato-dokumenten" där Algernons omnämns som Svensk representant i mötet med ACC/Sops.

Edit, det är ju inte omöjligt att han röjdes ur vägen för att han var på väg att avslöja händelser som hade med MOP att göra.
Om/när sanningen kryper fram skulle jag inte bli det minsta förvånad om det hänger ihop på något vis. MEN jag tror det blir ett gigantiskt feltänk att redan på det här stadiet göra den kopplingen. Visst, MOP kan har utlöst ett händelseförlopp som ändade med Algernons död i t-banan. Men...

Jag tror det blir helt fel om man blandar in Algernons död i MOP. Det styr tankarna i en viss riktning, kanaliserar dom och utesluter indirekt andra spår.

Det är som att börja med en bestämd åsikt om vad som hänt och sedan leta efter bevisen som stödjer teorin. Hypoteser kan man väl ha men man måste ändå utgå från det som finns och det vi vet (vilket inte är så värst mycket).

Edit och OT: Det finns ju vittnesmål om mystiska män med indiskt utseende i t-banan när Algernon dog. Vad är det som motsäger att fiender till Indien (Indiens grannar på subkontinenten, väster- och österut) skulle vilja sätta käppar i hjulen? Eller indiska partners som var oroliga att amiralen skulle börja prata mutor och ställa till det för indiska intressen? Finns många alternativ till MOP men OP´s ande svävar naturligtvis över alltihopa ändå.
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-04-25 kl. 22:27.
Citera
2015-04-25, 22:26
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Om/när sanningen kryper fram skulle jag inte bli det minsta förvånad om det hänger ihop på något vis.
MEN jag tror det blir ett gigantiskt feltänk att redan på det här stadiet göra den kopplingen. Visst, MOP kan har utlöst ett händelseförlopp som ändade med Algernons död i t-banan. Men...

Jag tror det blir helt fel om man blandar in Algernons död i MOP. Det styr tankarna i en viss riktning, kanaliserar dom och utesluter indirekt andra spår.

Det är som att börja med en bestämd åsikt om vad som hänt och sedan leta efter bevisen som stödjer teorin. Hypoteser kan man väl ha men man måste ändå utgå från det som finns och det vi vet (vilket inte är så värst mycket).

Jag håller med dig om det men att han omnämns i dokumenten är intressant med tanke på hans ev. inblandning i stay-behind. Kanske är det Algernon och inte Ardbo som kommer med tåget där Dahlgren står och väntar med bilen vid stationen...

Edit, jag menar att det är logiskt utifrån föresatsen att han var med vid mötet med ACC/Sops. Han kanske då var i Stockholm för att övervaka operationen.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-04-25 kl. 22:32.
Citera
2015-04-25, 22:31
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag håller med dig om det men att han omnämns i dokumenten är intressant med tanke på hans ev. inblandning i stay-behind. Kanske är det Algernon och inte Ardbo som kommer med tåget där Dahlgren står och väntar med bilen vid stationen...
Jovisst men det blir som att famla i mörkret eller med ett annat uttryck, leta efter en svart katt, som inte finns, i ett mörklagt rum...

Algernon är naturligtvis intressant som person med tanke på hans position i samhället, att han var underrättelsetjänstens chef ett tag. Det är också intressant att hans bror var teknisk chef på Skandia vid tiden för MOP. Så, jo Algernon kände nog till en hel del om tillståndet i Riket.
Citera
2015-04-25, 22:37
Bannlyst
Citat:
Jovisst men det blir som att famla i mörkret eller med ett annat uttryck, leta efter en svart katt, som inte finns, i ett mörklagt rum...

Algernon är naturligtvis intressant som person med tanke på hans position i samhället, att han var underrättelsetjänstens chef ett tag. Det är också intressant att hans bror var teknisk chef på Skandia vid tiden för MOP. Så, jo Algernon kände nog till en hel del om tillståndet i Riket.
Helt rätt att du lyfter vikten av att hålla fokus.

Fråga!

Vilka/vilket dokument med koppling till Palmemordet är du mest sugen på att ta del av?
Citera
2015-04-25, 22:56
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Helt rätt att du lyfter vikten av att hålla fokus.

Fråga!

Vilka/vilket dokument med koppling till Palmemordet är du mest sugen på att ta del av?
Hmmm... Skulle nog vara det PM Säpo gjorde på våren -86, som behandlade en eventuell övervakning av Palme. Den har behandlats översiktligt men inget av själva PM:et har läckt ut, inte ens vem som gjorde utredningen. Walter Kegö var tilltänkt att göra den men facket sa nej pga den chefsutbildning Kegö gick just då.

En annan utredning/PM som skulle ligga högt upp på intresselistan är den utredning som Försvarsmakten gjorde på begäran av Säpo. Den skulle utreda om någon försvarsmaktsanställd varit inblandad i mordet. - Nej, svarade Försvarsmakten. Men själva utredningen fick inte ens Säpo läsa och utvärdera...

En tredje på topplistan är nog helt omöjlig eftersom den skall ha förstörts av upphovsmannen. Jan Värnhall jobbade på diverse planer för Rikets säkerhet och hade uppdaterat en plan som visade sig stämma otäckt väl med vad som sedan hände natten till 1/3. Värnhall kände sig så illa till mods att han förstörde sina anteckningar och alla kopior.

Som fjärde skulle jag gärna vilja läsa den sammanfattning som måste ha författats efter SSI:s övning/genomgång 27/2 -86 som involverade bl a ÖB och Försvarsministern. ÖB Ljung har nämnt den i sina dagboksanteckningar (han och CFöd var där hela dagen och Roine C stannade t o m ända in på kvällen mot fredagen).
Citera
2015-04-25, 23:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Hmmm... Skulle nog vara det PM Säpo gjorde på våren -86, som behandlade en eventuell övervakning av Palme. Den har behandlats översiktligt men inget av själva PM:et har läckt ut, inte ens vem som gjorde utredningen. Walter Kegö var tilltänkt att göra den men facket sa nej pga den chefsutbildning Kegö gick just då.

En annan utredning/PM som skulle ligga högt upp på intresselistan är den utredning som Försvarsmakten gjorde på begäran av Säpo. Den skulle utreda om någon försvarsmaktsanställd varit inblandad i mordet. - Nej, svarade Försvarsmakten. Men själva utredningen fick inte ens Säpo läsa och utvärdera...

En tredje på topplistan är nog helt omöjlig eftersom den skall ha förstörts av upphovsmannen. Jan Värnhall jobbade på diverse planer för Rikets säkerhet och hade uppdaterat en plan som visade sig stämma otäckt väl med vad som sedan hände natten till 1/3. Värnhall kände sig så illa till mods att han förstörde sina anteckningar och alla kopior.

Som fjärde skulle jag gärna vilja läsa den sammanfattning som måste ha författats efter SSI:s övning/genomgång 27/2 -86 som involverade bl a ÖB och Försvarsministern. ÖB Ljung har nämnt den i sina dagboksanteckningar (han och CFöd var där hela dagen och Roine C stannade t o m ända in på kvällen mot fredagen).

Elving Gruvedahl forskade ordentligt om hur turerna gick kring SÄPO-promemorian om övervakning när den till slut nådde Hans Ölvebros utredning . Hans Wranghult och Gunnar Sewerin överlämnade den till PU 890123 som sedan i sin tur väntade över fyra månader med att registrera den.

EG Fick 2007 besked av SÄPO att dom 860424 gett Hans Holmer två exemplar. Han antar att den funnits med som underlag till Jerker Söderbloms övervakningspromemoria från april 1987 som den sistnämnde själv senare erkände var ett falsarium.

Vid fyra tillfällen skrev EG till Wranghult/Sewerin och frågat om det extra sena datumet som Promemorian överlämnas till PU. Föga överraskande uteblir svar.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-04-25 kl. 23:39.
Citera
2015-04-25, 23:22
Medlem
Citat:

De var inte där hela dagen. Ljung säger i dagböckerna att de var där "flera timmar". Själv gick han 1930 för att besöka DDRs ambassad. Roine C gick halvtimmen senare.

Mellan 15 och 16 tycks han ha varit på interpellationsdebatt i riksdagen.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/Riksdagens-protokoll-1985868_G90988/?html=true

Tre saker att notera: 1) Ljung nämner SSI väldigt sällan i sina dagböcker. Jag har inte läst dem från pärm till pärm, men hittar bara den här anteckningen. 2) Mötet äger rum "vid SSI". Det är mao inte så att mötet äger rum på departementet eller högkvarteret. 3) Ljung har tydligen fått någon rapport dagen därpå från SSIs sida; annars hade han knappast känt till hur länge RC stannade. Och dagboksanteckningen lär hursomhelst inte vara författad efter den 28e.
Citera
2015-04-25, 23:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
De var inte där hela dagen. Ljung säger i dagböckerna att de var där "flera timmar". Själv gick han 1930 för att besöka DDRs ambassad. Roine C gick halvtimmen senare.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/Riksdagens-protokoll-1985868_G90988/?html=true

Tre saker att notera: 1) Ljung nämner SSI väldigt sällan i sina dagböcker. Jag har inte läst dem från pärm till pärm, men hittar bara den här anteckningen. 2) Mötet äger rum "vid SSI". Det är mao inte så att mötet äger rum på departementet eller högkvarteret. 3) Ljung har tydligen fått någon rapport dagen därpå från SSIs sida; annars hade han knappast känt till hur länge RC stannade. Och dagboksanteckningen lär hursomhelst inte vara författad efter den 28e.
Aha, bra precisisering. Ja det nyanserar ju det hela något. Faktum kvarstår dock att båda två la åtskilliga timmar av sin tid på en sorts genomgång. För ÖB:s del så hade han veckovisa underrättelsegenomgångar på fredagarna, också på fredagen 28/2 (då nämndes inget särskilt från Sveriges omgivningar, inga främmande makts övningar eller beredskapshöjningar. Inget onormalt). Så mötet/genomgången på torsdagen torde ha rört något helt annat.

Hur ofta Roine C fick underrättelsegenomgångar det vet jag inte men det förekom troligtvis med viss regelbundenhet.

Jag har heller inte läst i dagböckerna att Ljung nämner SSI vid annat tillfälle än detta. Som kuriosa kan nämnas att underrättelsetjänsten och säkerhetstjänsten emellanåt benämnts "den särskilda verksamheten" i det offentliga samtalet. Bl a OP kallade IB och dess efterföljare detta närmast regelmässigt vad jag tyckt mig sett.
Citera
2015-04-25, 23:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Skall inte spekulera och röra till det mer i detta ärende efter denna post men medge att just vid mötet som Ljung (nämns också i Nato-dokumentet) m. fl. har med SSI är ju Algernon en högst tänkbar deltagare. Var hölls mötet? och vet vi Dahlgrens stopp under eftermiddagen/kvällen? Passar det inte tidsmässigt med mannen som Dahlgren hämtade på stationen. Kan ju verka långsökt men om man tar "Nato-dokumenten" på allvar så är ju Algernon inblandad och torde väl ha tillgång till samma informationskanaler som Ljung.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-04-26 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in