Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Är det någon som har lite kunskaper om Östlings kompanjon Grundborg, personkontakter , politisk hemvist osv
Jag har inte hittat så mycket själv om honom, kan han haft någon form av delaktighet i mop?
Grundborg var i grunden officer på I 17 men ambulerade en del i sin tjänstgöring. Hans stf och elev på kompaniet kom från Rotviksbro och kom för övrig långt senare att avancera till vice ÖB trots att denne under sin ordinarie lumpartid var en av de största smygarna deras befäl sett och att han kom in bakvägen via fntjänst och genom att göra om GU men det är en annan story.
Grundborgs sympatier långt ut på högerkanten var omtalade på I17 och andra ställen där han tjänstgjort. Någon påstod att han likt några andra befäl hade en trofe i form av en SS hjälm i sitt uniformsskåp.
Hur Östling och Grundborg kom att träffas vet jag inte... kanske flaskan och åsikterna förenade dem samt deras intresse för vapen och specialtjänst. Uppriktigt sagt tror jag han blev upplockad där av någon gemensam bekant med CGÖ som ansåg hans politiska åsikter intressanta. Hans militära meriter var inte de bästa.
Vid tiden för mordet var han tjänstledig från I 17 och återkom aldrig i tjänst eller besökte förbandet men stod kvar i reserven alla år och häromåret dök han upp på lillejul skinande och jovialisk som en liten julegris.
Efter palmemordet och turerna med Östling mfl har han legat lågt och diskret som hyfsat habil affärsman och ännu lägre när det gäller sina åsikter han hade då. Men folk kan ju mogna