Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 11:10
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellström
CGÖ bodde inte i mördarens flyktväg, han bodde på Söder.

Han blandade förmodligen ihop bostaden med arbetslägenheten.
Citera
2014-06-22, 14:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Artikeln är diffus men annat var väl heller inte att vänta. Oavsett om något kommer ut av det eller ej så har ju DA och hans utredare anledning att hålla på förlåten.

Man får väl heller inte stirra sig blind på att DA förhört någon fd polis i norra Sverige. Folk kan ju faktiskt flytta vart som helst i landet, kan ju vara en sörlänning som känt för att flytta norrut. Dock var ju stockholmspolisen under 70-80-talet fullt med inflyttade norrlänningar så även det spåret är ju brett.

Jag tycker alltså inte att det går att spekulera om någon på grund av artikeln som sådan. Däremot är det intressant att följa och se om något mer dyker upp. Har någon t ex läst något mer om Klöverskjöld, mannen down-under som det var en hel del skriverier om för ett bra tag sedan?

Märkligt att det blev så tyst kring Klöverknekten, snacka om tvärnit.
Tyst är det också om den av Sten Andersson omnämnda illegala övervakningen Olof Palme av SÄPO-folk. Den oidentifierade "tredje mannen" som gjorde insatser mot speciella personer, är i mina ögon fortfarande högintressant.

Att inga S-företrädare tagit upp Sten Anderssons kastade handske förundrar?
Citera
2014-06-22, 14:35
Medlem
Ja, det är väldigt svårt att komma runt Östling-Grunborg när det gäller mop. Synd att jag själv inte har någon kunskap om dem frånsett olika forum och det man kan googla fram.
Någon som känner till hur nära Östling och Grundborg stod varandra?
Kan Östling-Grundborg ha haft någon koppling med t ex Klöfversköld.
Kan Östling-Grundborg ingått i Stay Behind eller AGAG ?
Citera
2014-06-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, det är väldigt svårt att komma runt Östling-Grunborg när det gäller mop. Synd att jag själv inte har någon kunskap om dem frånsett olika forum och det man kan googla fram.
Någon som känner till hur nära Östling och Grundborg stod varandra?
Kan Östling-Grundborg ha haft någon koppling med t ex Klöfversköld.
Kan Östling-Grundborg ingått i Stay Behind eller AGAG ?

Att Östling och hans nära vän Grundborg ingick i AGAG får nog anses vara
lika klart som korvspad. Jallai t ex har skrivit ingående om Östlings position
inom AGAG.
Citera
2014-06-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Herbert Brehmer[/b] berättade redan i augusti 1992 om hur hans organisation spred falskspår om EAP i Mars 1986. I "operation Norrsken" utvecklar Christoph Andersson dett ämne ytterligare.

Vem vet vad som kommer fram när de svenska bolsjevik-quislingarna demaskeras.

Et iofs hypotetisk spørsmål, men hva mener du denne nye informasjonen potensielt vil kunne bidra med i oppklaringen av MOP? Det er vel ingenting som peker mot Sovjetunionen (eller en av deres vasallstater) som initiativtaker, finansier eller eksekutør i mordet på statsministeren? Ny kunnskap gjeldende kontakt mellom agenter fra Warszawapakten og svenske borgere er selvsagt meget relevant sett fra en bredere forståelse av den kalde krigens historien; men hvilken relevans kan det ha for MOP? Jeg har ikke lest Anderssons bok. Etterretningsorganisasjoner som STASI jobber vel uansett på høygir ved liknende hendelser som MOP; for å lede oppmerksomheten vekk fra seg selv. Skulle STASI ha interesse av å delta i en mørklegging av MOP?

ot: Jeg tillater meg å berømme dine bidrag i tråden, og også din konsekvente linje i oppgjøret med totalitære ideologier som dessverre ikke er utdødde. Vår tid trenger flere stemmer som deg!
Citera
2014-06-22, 16:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Han blandade förmodligen ihop bostaden med arbetslägenheten.

Ja, det stämmer. CGÖ har ju hela tiden hävdat att han åkte hem från sjukan. Han uppger också haft flera besök under dagen (vilket styrks av dom som han påstrå besökt honom).
Om besöken skedde i hemet eller arbetslägenheten vet jag inte.
Var CGÖ hemma på söder hela kvällen så faller ju i alla fall delar av mina idéer om hur mordet kan ha gått till.
Nu finns det i och för sig en taxi-chaffis som påstår att han skjutsade CGÖ + en annan gubbe från ett gathörn malmskillnadsgatan och någon mer gata (precis i krokarna av David Bagares) bara 4-5 minuter efter mordet. Haken är bara det att taxichaffisen klämmer ur sig detta nästan 2,5 år efter mordet då dom stora kvällstidningarna publicerat bilder på CGÖ. Så det vittnesmålet får man nog ta med en skeppslast salt... Har man skjutsat någon från området nära ett statsminstermord 4-5 minuter efter mordet så ringer man väl snuten dagen därpå, senast.

Jag kommer dock snart att läsa ett par böcker jag har beställt där detta tas upp, då får jag väl se vad som framkommit. Jag orkar inte sitta och läsa igenom polisförhören med CGÖ nu. Jag har dom servern någonstans. Senare i kväll kanske.
Citera
2014-06-22, 18:16
Medlem
LeifD2s avatar
Blir nu osäker om Taxi-chaffisen.
Jag läste härom dagen, kan ha varit i komunisterns vitbok eller minellis blogg eller motsvarande, om att en taxichaffis hört av sig mycket tidigt i utredningen angående en märklig körning han hade strax efter mordet. Om så är fallet, så kommer ju saken i ett annat läge, igen.
Citera
2014-06-22, 18:22
Medlem
Det här som var i Expressen var för nära sanningen så PalmeGruppen var tvungen åka ut.
Man vet ju redan hur Mordet har gått till.Fokus är att hålla koll på såna här läckor.

Hur var det med Christer Pettersson egentligen?
Polisen/Säpo ihop med Lisbet har ju alltid sagt Pettersson är skyldig men dom har inte talat högt om att Krille även hade 2 alibi vittnen.

Polisen sitter på svaret om det är Lisbet som kliver ur Polisbilen på Sabbatsberg i en annan kappa.
Jag är ganska säker det är Lisbet och tycker hon har mycket kvar att förklara.

Det finns ingen som helst vilja att lösa Olof Palmes mord.

Olof Palmes mord är Sveriges Största rättskandal genom tiderna och har kostat skattebetalarna sjukt stora belopp på alla dessa låtsas utredningar.
Citera
2014-06-22, 18:37
Medlem
En märklig sak är dessa walkie talkies vittnen har sett.
Vittnena kände igen dom som walkie talkies pga dess antenn, en lång blank utskjutbar antenn samma som ni har på bords radion hemma.
Vissa vittnen ser även att dom håller i apparaten när som pratar.
GW Persson visar även i Veckans brott brott hur den här långa blanka utskjutbara antennen sticker upp från midjan, han visar med sin hand.

Kruxet är bara att Polisen har inte dessa blanka utskjutbara antenner utan Polisen använder sig av gummiantenner.
Samt så pratar inte Polisen i sin walkietalkie när dom sitter i bilen då använder dom den fasta radion i bilen då den har bättre täckning, men ett vittne ser just att Polisen pratar i en walkie talkie från Polisbilen.

Jag kan bara tolka allt detta som att man använder en annan typ av radio apparater med annan frekvens och annat utseende än Polisens egna.
Citera
2014-06-22, 19:32
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
En märklig sak är dessa walkie talkies vittnen har sett.
Vittnena kände igen dom som walkie talkies pga dess antenn, en lång blank utskjutbar antenn samma som ni har på bords radion hemma.
Vissa vittnen ser även att dom håller i apparaten när som pratar.
GW Persson visar även i Veckans brott brott hur den här långa blanka utskjutbara antennen sticker upp från midjan, han visar med sin hand.

Kruxet är bara att Polisen har inte dessa blanka utskjutbara antenner utan Polisen använder sig av gummiantenner.
Samt så pratar inte Polisen i sin walkietalkie när dom sitter i bilen då använder dom den fasta radion i bilen då den har bättre täckning, men ett vittne ser just att Polisen pratar i en walkie talkie från Polisbilen.

Jag kan bara tolka allt detta som att man använder en annan typ av radio apparater med annan frekvens och annat utseende än Polisens egna.

denna var det man såg
Radiostation 191 (Ra 191)
längst ner på denna sida
http://gronradio.sm7dlf.se/ra1.htm
Citera
2014-06-22, 19:37
Medlem
ejdars avatar
Finns ju två kända norrlansds spår
Östersund AGAG
och
Bror Perä

I Dammegårds bok talar han(Ole) om en vän till Perä en polis fd Legionär och "galen".
Har vi namnet på denne?

Jag tror det handlar om denna man, de skulle aldrig åka ut på annat än än "ensam galning".
Senast redigerad av ejdar 2014-06-22 kl. 19:43.
Citera
2014-06-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
denna var det man såg
Radiostation 191 (Ra 191)
längst ner på denna sida
http://gronradio.sm7dlf.se/ra1.htm

Nej fel dom hade walkietalkies alltså bärbara apparater.
Jag tror mer det var pr radio apparater 27 mhz alla dessa hade blanka utskjutbara antenner.

Sen fanns det inte så kallade yuppie nallar 1986 men det fanns dessa stora lådor från Ericsson ifall nån minns dom Ericsson hotline så mobiltelefoni fanns men inte bärbara yuppie nallar dessa kom först 1987.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in