Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
De upphittade kulorna är nästan helt oskadade trots att åtminstone en av dem avfyrades in mot Tunnelgatan och bör ha träffat något hårt. Är det någon som har gjort en provskjutning som under liknande förhållanden visar på en så oskadad kula?
Ja, det har man provat. Till och med att man försökte efterlikna underlaget med snö/is på betongplattor. Detta finns beskrivet tidigare i tråden.
Den kula som hittades nära mordplatsen har sannolikt vänt på sig och slog i backen med bakändan först. Den kan också ha slagit i husväggen, det var det ju aldrig någon som kollade upp. Men största skadan är i bak, om jag inte missminner mig fullständig.
Kulan som gick igenom LPs kläder och gav en strykare hittades ju ett stycke undan. Jag vet inte om passagen genom kläderna är tillräckligt för att få kulan att börja tumla. Troligen så är det det.
När det gäller den gula kulören så är det lite svårt att säga något om den då kulorna har tvättats.
Den kula som hittades närmast hittades väl bakom en pelare, vilket antyder att den sparkats runt hit och dit i modden av allt folk som stog och hängde vid avspärrningen.
Så här säger f.d. polisen WIncent Lange i den illaluktande tidningen DN:
Citat:
Vincent Lange, vid tiden för mordet chef för polisens tekniska rotel, ledde undersökningen av mordplatsen. Trots att korsningen Sveavägen/Tunnelgatan undersöktes mycket noggrant redan under mordnatten hittades inga kulor då.
- Min första uppfattning var också att kulorna inte kunde ha hamnat där de sedan hittades.
- Det är klart att mordkulan inte kan ha hamnat så nära mordplatsen vid beskjutningen, men det rörde sig mycket folk på Sveavägen under dygnen efter mordet, kulan kan ha sparkats dit från en plats längre upp på gatan.
- Jag gjorde provskjutningar och undersökte noga hur sådana här kulor beter sig, och de skador som kulorna faktiskt har kan ha uppstått när de sköts mot paret Palme. Däremot har de inte gått mot några väggar - då hade de mycket riktigt blivit mer deformerade, säger Lange.
Min lilla fet-markering.
Undersökningen på mordplatsen under natten var ju begränsad och inte förrän på morgonen efter utvidgades avspärrningarna till att också omfatta tunnelbanenedgången. Så en massa folk hann klampa omkring i området.