2013-10-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns mycket mera att lägga till i dessa banor. Två exempel!

1, PU:s "expert" Sonny B hävdade dels att det var komplicerat att modifiera en 38:a att ta ammunition av 357 typ dels att det inte gick att hemladda den aktuella kulan i en 38:a hylsa. I TV (tror det var Norra magasinet) visar man då direkt efteråt en vapenexpert som demonstrerar hur enkelt det är inför kameran om man vet hur man skall göra. I fallet med modifiering av en 38:a vet man också (via den som utförde modifieriengen som rapporterat det) att CG Östling (bekant till Sonny) hade just ett sådant modifierat vapen som gått okända vägar vidare och som aldrig spårades. Trots det avför man alla sådana vapen från utredningen och inget sådant har provskjutits alls eller eftersökts även långt efter att fakta kommit i dagen.

2, En bekant blev mycket förvånad att han inte blev kontaktad genast av utredningen av två olika skäl. För det första var han en expert på just sådana vapen och skjutning med dessa som han hade i sin ägo och för det andra var det känt att han inte gillade Palme. Utan omsvep berättade han för den som ville lyssna att han mottog beskedet om OP:s död med att fira den. Däremot är han en demokrat som anser att det inte är acceptabelt att mörda honom vad man än tycker. Långt om länge hördes han ytligt och berättade då hur han känt inför Palme. Därmed avslutades till hans förvåning "förhöret" med att förhöraren höll med om hans åsikt om OP och man drack kaffe. Med tanke på hur många utredare med lång erfarenhet som tidigt rensades ur utredningen (t ex den som talade med Skandias säkerhetschef om att göra husrannsakan i Engströms "krypin") kanske det är lite förvånande att utredare som blivit kvar beter sig så och har sådana åsikter. Borde det inte vara tvärt om?

Orwells 1984 levde tydligen efter sitt bäst före datum och ända fram till idag!

Det bästa du skrivit på länge ! Mera sådant !
Citera
2013-10-19, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Pia Engström är ett av MOPs mest tillförlitliga vittnen. 24-åriga Pia har varit på Bröderna Mozart med samma gäng som Robert Gustafsson. Efter filmen hoppar hon iväg på sina kryckor till busshållplatsen söder om Grand på sveavägens västra sida. Efter en stund ser hon paret palme passera och lägger särskilt märke till att ingen förföljer paret. Säger i förhöret 13mars följa dom med blicken ända ner mot korvkiosken.

Det är Pia Engström som ser Roger Östlund komma på sveavägens västra trottoar, söderifrån en stund senare . RÖ frågar efter en cigarett vilket han får och därefter jagar han ,med kniv, mycket påtänd , iväg ett gäng unga punkare på flykten som sparkat på busskuren. Dessa händelser utspelar sig ngn gång 2320-25 och visar på knarkspans falsarium med TK-kontrollen. RÖ kan inte gärna prata med Sigge Cedergren, som inte är hemma, när han lullar omkring på Sveavägen, blödande och sliten.

Precis när paret Palme passerat Pia kommer en lyxigare bil som hon sett stå utanför Grand åkande söderut på sveavägen. I bilen sitter en välklädd, kortklippt och lite tunnhårig man i 35-40årsåldern.
Polis och en del privatspanare har tagit denne för den 25-årige flygledaren Lars-Erik Eriksson.
Den senare är också kvar på Grand och väntar på sina föräldrar till halvtolv.

Pias Signalement på mannen: ca 40år, 185cm, mellanblond, tunnhårig mitt på huvudet. Kraftigt byggd, iklädd knälång mockarock m skinnkrage och svart handledsväska.

Pia såg honom kliva in i bilen efter han kommit ut från bion. Hon tidsbestämmer detta till 2316. PE medger att hon inte är någon bilkännare men säger att mannen kör en smäcker bil av äldre årsmodell. Hon nämner Jaguar eller Rolls Royce, den senare modellen borde iofs setts av flera. Det är dock knappast flygledare Eriksson som är 25 och kör Volvo.

Robert Gustavsson noterade väl också den "silverfärgade lyxbilen", nån tror jag menar att det är en Audi även om Audi knappast hade lyxbilsstatus 1986.
Paul Smith menar väl att Christer A. följer LOP med den.
Vet man vilket slags bil CA hade, och i vilken färg?
Var skulle han, eller annan chaufför ha parkerat för att fullllborda dådet?
Har aldrig sett nåt annat vittnesmål gällande en liknande bil närmare Tunnelgatan.
Varför skulle man välja en så iögonfallande bil när man exponerar sig några minuter innan man ska mörda statsministern?
Citera
2013-10-19, 22:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderWilliam
Robert Gustavsson noterade väl också den "silverfärgade lyxbilen", nån tror jag menar att det är en Audi även om Audi knappast hade lyxbilsstatus 1986. Bara om man gillar rost.
Paul Smith menar väl att Christer A. följer LOP med den.
Vet man vilket slags bil CA hade, och i vilken färg?
Var skulle han, eller annan chaufför ha parkerat för att fullllborda dådet?
Har aldrig sett nåt annat vittnesmål gällande en liknande bil närmare Tunnelgatan.
Varför skulle man välja en så iögonfallande bil när man exponerar sig några minuter innan man ska mörda statsministern?

Har aldrig sett vad CA hade för bil. Pia Engström är också klar med att mannen kommer inne från biografen. Nej GM är det näppeligen, men kan vara en skugga. Han åker samma väg som makarna Palme tar. Men det är onekligen bättre att ha en ganska ny volvo än en jagga om man ska smälta in i Stockholmskvällen.

Ja Robert Gustafsson skrev om en bil med tonade rutor- Skulle inte förvåna mig om det inom PU finns fler uppgifter från Grand som ännu inte blivit offentliga. PU lade ner ett ganska ordentligt jobb på att identifiera biobesökare. JM

JM
Citera
2013-10-19, 22:39
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Hans Holmer hade en del märkliga uttalanden

"Vi har erfarenhet av att leta i annat sammanhang. Förra året misslyckades vi att hitta en bil
mitt i Stockholms hamn trots att vi letade väldigt intensivt"

Är det Cats Falk han pratar om?
Citera
2013-10-19, 22:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Är det Cats Falk han pratar om?

Det tror jag det är.
Citera
2013-10-20, 00:49
Medlem
För drygt ett halvårsen så skulle ju Inga-Britt Ahlenius m flera,verkligen ta tag i frågan MOP.
Vad har hänt ?
Fick dom reda på något som dom inte visste förut?
Citera
2013-10-20, 01:08
Medlem
Jag hittade följande kommentar i kommentarsfältet, när jag läste länken
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/27/fd-s-pochef-palme-m-rdades-troligen-av-svenska-politiska-intressen

Vad gäller Algernon så fann man ett papper i hans portfölj, där man ( det står han i originalkommentaren ,men jag antar det är ett skrivfel) undrade om han skulle gå på regeringens, eller Palmes linje. Kanske gick han på Palmes linje, och så blev det som det blev.

Skulle detta stämma, finns det en koppling mellan Algernon och Palme på något vis.
Citera
2013-10-20, 01:17
Medlem
Citat:
Har aldrig sett vad CA hade för bil. Pia Engström är också klar med att mannen kommer inne från biografen. Nej GM är det näppeligen, men kan vara en skugga. Han åker samma väg som makarna Palme tar. Men det är onekligen bättre att ha en ganska ny volvo än en jagga om man ska smälta in i Stockholmskvällen.

Ja Robert Gustafsson skrev om en bil med tonade rutor- Skulle inte förvåna mig om det inom PU finns fler uppgifter från Grand som ännu inte blivit offentliga. PU lade ner ett ganska ordentligt jobb på att identifiera biobesökare. JM

JM

Jagga var det väl...
Citera
2013-10-20, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En grej, jag brukar spekulera kring är att vapen affärer tex Bofors, Indien mm kan ha spelat roll i Palmemordet.

Palme verkar ju ha varit välvilligt inställd till att hjälpa till med vapenförsäljning samtidigt som han förespråkade fred och nedrustning.
Eftersom Sverige(vapentillverkare typ Bofors) tjänade/tjänar pengar på detta fanns/finns det nog en politisk enighet över blockgränserna när det gäller sådana saker.

Säljer man vapen till ett land finns ju alltid risken att det säljs vidare och hamnar på ställen som kan hota t ex Usa, Israel osv.
Så rent spekulationsmässigt kan man tänka sig en operation utförd/administrerad av Usa eller Israel, eller annan nation som berörts på något dåligt sätt.

Då blir det inte så kul för bland annat SAP att driva en utredning som skulle påvisa inblandning av t ex Usa eller Israel och det skulle ju också påvisa dubbelmoralen hos Palme och Sverige, att prata fred och nedrustning samtidigt man säljer vapen av strategisk betydelse.

Vad tror ni, är det ett tänkbart scenario , skulle det motivera en kraftfull mörkläggning av Palmemordet?

Jag tror att dina funderingar är helt klart gångbara.
Citera
2013-10-20, 10:05
Medlem
"Under mordnatten satt Hahne i beredskap i hemmet för att rycka ut om Palme ansåg sig behöva livvaktsskydd."
http://www.sydsvenskan.se/sverige/palmes-livvakt-bade-sapo-och-regeringen-har-ett-ansvar/

Hahne uttalar sig i Sydsvenskan. Därmed torde väl sönernas utspel hos Skavlan att föräldrarna inte lyckats få tag på någon livvakt framstå som en ren lögn.
Citera
2013-10-20, 10:12
Medlem
Intressant intervju med livvakt Ola Selin
http://www.dt.se/nyheter/1.3380813-han-borde-haft-livvakt
Citera
2013-10-20, 10:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellström
Vilken underbar logik, Ove!
Holmér i en skrubb=PG Näss skyldig!
Tänk om han suttit i en klädkammare, då hade det varit PO Karlsson va?
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu inställer sig några synnerligen angelägna frågor här:
För det första: Varför fick bäste Holmis hålla till godo med en ynklig liten skrubb att vistas i?
För det andra: Fick han nåt gott kaffe att dricka....
För det tredje: Vad var det exakt för "märklig process" som JS höll på att driva mot dig och som man aldrig riktigt kan begripa?
Och för det fjärde och kanske viktigaste här: Vad är det för "statsgerilla" du talar om?
Hur ser den ut till sin struktur? Vilka är frontfigurerna i densamma? Förutom Näss då?
Min kontakt med Holmér blev uppenbart skrämmande för många ur det anonyma träsket så som det fortfarande visar sig.
Holmérs ärlighet blev för mig lika uppenbar som Jan Sundströms falska processande mot mig vilket till slut och långt senare både fastighetsägare och tevechefer liksom grannar och kolleger kunnat erkänna.
Att Näss sedan var den operativa chefen för den statsgerilla civilförsvarets överstyrelse och senare KBM ersatte demokratin med är det nu inte längre någon tvekan om för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in