2013-06-27, 21:35
Medlem
Känner mycket väl igen uppgivenheten ni beskriver...men det "känns" som om det är runt CG Östling och hans omgivning man skulle behöva rota mer. Visserligen har det ju rotats fram väldigt mycket runt honom här i tråden redan och på andra ställen. Det är ju säkerligen inte så lätt att få fram mer då karlen är död, och även många med anknytning till honom.
Skulle vara intressant om exv. Ingvar Grundborg kunde börja prata lite, han sitter säkert på en hel del intressanta uppgifter, och han lever väl än vad jag kan förstå.
Citera
2013-06-28, 00:40
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Vi lever på 2013, tänk om nån hade lust och ork som skulle göra ett såkallad ett dataprogram över alla vittnes iakttagelser under hela kvällen sen paret Palme lämnade hemmet, tex hur rörde sig wt männen i dom olika tiderna m.m.. Olof sa ju själv att han var förföljd sista 2 veckorna, kände igen vissa ansikten i publiken. Och det var eap!

Det skulle inte ge särskilt mycket tror jag, eftersom tidpunkter och även platser kan vara rätt ungefärliga. Och även om allt stämde, vad skulle man få ut av det? Vi vet att det finns mängder av WT-observationer och en notorisk ovilja av polisen att utreda dem. Vi vet att flera poliser som känner varandra väl och som varit medlemmar i den beryktade baseball-ligan, befann sig vid närheten av mordplatsen eller ägnade sig åt märkliga saker. Också det är undermåligt utrett då Ölvebro och andra i utredningen har sagt att det inte finns något som talar för en konspiration och att de inte har något som kallas polisspåret. Vi vet att GK var av en annan uppfattning och uppmanade dem att jobba mer med t ex polisspåret, vilket man inte tycks ha gjort.

Fler detaljuppgifter tror jag tyvärr inte kommer leda någon vart.
Citera
2013-06-28, 00:48
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbird-60
Känner mycket väl igen uppgivenheten ni beskriver...men det "känns" som om det är runt CG Östling och hans omgivning man skulle behöva rota mer. Visserligen har det ju rotats fram väldigt mycket runt honom här i tråden redan och på andra ställen. Det är ju säkerligen inte så lätt att få fram mer då karlen är död, och även många med anknytning till honom.
Skulle vara intressant om exv. Ingvar Grundborg kunde börja prata lite, han sitter säkert på en hel del intressanta uppgifter, och han lever väl än vad jag kan förstå.

Ja, IG vore nog högintressant att intervjua. Säkert en hel del andra också. Jallai tror jag är rätt ute som försöker intervjua personer som kan veta intressanta saker och komma med nya uppgifter och avslöjanden. Skulle nog behövas fler som honom. Kanske kan vi starta ett kickstarter-projekt o skramla pengar för att betala någon modig frilansjournalist att intervjua lite intressanta personer.

Att vaska fram nya vittnesuppgifter eller avslöjanden skulle kunna vara en väg fram. Även om det är lite i elfte timmen nu.

(själv är jag dock för lat och för feg för att dra igång nåt)
Citera
2013-06-28, 11:09
Medlem
Problemet som jag ser det är att uppgifterna är så pass förvanskade att man inte längre vet vilka som är sanna och vilka som är falska. Det osanna bakas in i sanningen och blir till slut en sanning som den tredje spinner vidare på eller falsifierar och då falsifieras det sanna i informationen också.

Relevant information som jag ser det är ifall någon seriös journalist skulle göra ett gräv om vad som hände med Ö*tling. Han flyttade till Tyskland, men vad hände sedan? Hur levde han sitt liv? Vilka umgicks han med? Hur såg hans ekonomi ut före och efter mordet? Vad arbetade han med i Tyskland? Vilka hade han kontakt med?

Eftersom han lämnade landet så är kartläggningen klart mer komplicerad.
Citera
2013-06-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Också det är undermåligt utrett då Ölvebro och andra i utredningen har sagt att det inte finns något som talar för en konspiration och att de inte har något som kallas polisspåret.

Gällande Ölvebro så tror jag att det var en taktisk manöver. Han förstod nog någonstans att oavsett om det finns eller inte finns en konspiration bakom så är mördaren ändå, troligtvis, bara en person. Den personen kan man kanske binda till mordet utan att involvera andra än just mördaren.

Då skulle eventuella, övriga inblandade ha kunnat rentvå sig själva genom att peka ut denne eller lämna uppgifter som hade genererat en mördare.

Om vi tar en sådan som VG eller CP så hade ju deras trovärdighet varit noll och intet om de i efterhand skulle försöka påtala att de gjorde det på uppdrag av någon annan. Hur skulle de kunna bevisa det? En part som är inblandad i anlitandet av ett mord på en statsminister är nog så pass clever att den fattar att det inte går att man gör sig synlig som en eventuell part.

Överhuvudtaget måste folk sluta tro att människor som Ebbe Carlsson, Hans Holmér, PG Näss eller Hans Ölvebro var/är dumma i huvudet. Inget kunde vara mer fel. Det här är skarpa hjärnor som klarar av att spela schack på en klart mer komplex socialnivå än vad Svensson är i närheten av. Annars når man inte de positionerna som de har haft.
Citera
2013-06-28, 12:03
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Problemet som jag ser det är att uppgifterna är så pass förvanskade att man inte längre vet vilka som är sanna och vilka som är falska. Det osanna bakas in i sanningen och blir till slut en sanning som den tredje spinner vidare på eller falsifierar och då falsifieras det sanna i informationen också.

Relevant information som jag ser det är ifall någon seriös journalist skulle göra ett gräv om vad som hände med Ö*tling. Han flyttade till Tyskland, men vad hände sedan? Hur levde han sitt liv? Vilka umgicks han med? Hur såg hans ekonomi ut före och efter mordet? Vad arbetade han med i Tyskland? Vilka hade han kontakt med?

Eftersom han lämnade landet så är kartläggningen klart mer komplicerad.

Jo, det problem du nämner i första stycket har jag insett också nu. Det får en absolut att tappa hoppet och se det som en omöjlig uppgift att lösa gåtan. Men samtidigt är det ju en viktig insikt, som kan leda en framåt. Det blir såklart en massa extrajobb att granska alla uppgifter, men om man lyckas sortera ut falska rykten så kan bilden klarna mer. De falska ryktena kan i sig bringa klarhet, om man lyckas identifiera vem/vilka som är ursprungskällan till dem och vad syftet kan vara.

Östling ska ha haft en firma i Rostock strax innan sin död.
De tyskar som ligger bakom denna dokumentär skulle kanske kunna hjälpa till att gräva:
http://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ

Citat:

...

Överhuvudtaget måste folk sluta tro att människor som Ebbe Carlsson, Hans Holmér, PG Näss eller Hans Ölvebro var/är dumma i huvudet. Inget kunde vara mer fel. Det här är skarpa hjärnor som klarar av att spela schack på en klart mer komplex socialnivå än vad Svensson är i närheten av. Annars når man inte de positionerna som de har haft.

Håller helt med där. Däremot kan de säkert ha blivit förda bakom ljuset och blivit lurade med fabricerade uppgifter.
Citera
2013-06-28, 13:32
Medlem
Om Östling flyttade till Rostock var det ett gott val. En hamn med utmärkt trafik till Skandinavien, i gamla Östtyskland där han kunde finna åtskilligt av andlig gemenskap. Så vitt jag vet hade DDR inte ett de-nazifierings-program som i väst. Den som vill gräva finner kanske något om märkliga vapen-affärer, men knappast om MOP.
Citera
2013-06-28, 15:13
Medlem
zorzes avatar
Mikael Holmström just nu hos Aschberg på Radio 1 där de diskuterar Sveriges dolda NATO samarbete och svenskt försvar.

För er utanför Stockholm går det att lyssna via www. radio1.se och i efterhand.
Senast redigerad av zorze 2013-06-28 kl. 15:17.
Citera
2013-06-28, 18:58
Medlem
knussligs avatar
Måste bara kolla en grej, är det samma Sonny Björk som finns i försvarsskytteklubbens medlemslista (tillsammans med ett gäng baseball-poliser) som senare var palmegruppens vapenexpert?
http://youtu.be/muWXiGUwrYI?t=24m52s

Säkert ingen nyhet för gamla rävar, men det var något jag hade missat...
Citera
2013-06-28, 19:03
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Gällande Ölvebro så tror jag att det var en taktisk manöver. Han förstod nog någonstans att oavsett om det finns eller inte finns en konspiration bakom så är mördaren ändå, troligtvis, bara en person. Den personen kan man kanske binda till mordet utan att involvera andra än just mördaren.

Då skulle eventuella, övriga inblandade ha kunnat rentvå sig själva genom att peka ut denne eller lämna uppgifter som hade genererat en mördare.

Om vi tar en sådan som VG eller CP så hade ju deras trovärdighet varit noll och intet om de i efterhand skulle försöka påtala att de gjorde det på uppdrag av någon annan. Hur skulle de kunna bevisa det? En part som är inblandad i anlitandet av ett mord på en statsminister är nog så pass clever att den fattar att det inte går att man gör sig synlig som en eventuell part.

Just sådant resonemang är precis vad som behövs för att härleda ansvaret bakom konspirationen vilken nivå eller omfattning den än kan röra sig på. Med tanke på mörkandet och fortsatta trakasserierna mot oss som ifrågasätter förhållandena gissar jag att främsta störningen ligger kvar på överstatlig nivå.
Schackpelets vinnare mot demokratin är ju de som i hemligt samförstånd kan planera flest drag i förväg. När skarpa hjärnor som Lidbom, Ebbe och Holmér i maskopi med regeringen kunde göra sitt genidrag att sätta den intet ont anande Hjälmroth som Säpochef så var det tydligen tänkt att få reda på hur den dolda maktordningen ovanför regeringen såg ut. Hjälmroth lät sig snart mutas genom CIA Havannaprojekt men detta var fullt normalt bland toppchefer så inget nytt framkom den vägen. De något mer begåvade som Näss eller Ölvebro däremot måste ha blivit förvirrade och känt sig förbigångna. Ingen kunde längre veta hur karriärsvägarna såg ut eller vem de skulle våga lita på. Alf Karlsson som sedan fick tydligast besked från den överlägset mest intellektuelle v.Birchan vågade i sin tur inte ta varningen på allvar inför Näss eller Holmér. Istället väljer man att misstänkliggöra v.Birchans uppsåt.
Gentemot VG och CP fick både Säpo och polisen komplex och man tog sig kollektivt rätten att ljuga mot dessa individer för att inte avslöja sin egen hierarki.....
Citera
2013-06-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Ja, IG vore nog högintressant att intervjua. Säkert en hel del andra också. Jallai tror jag är rätt ute som försöker intervjua personer som kan veta intressanta saker och komma med nya uppgifter och avslöjanden.

Ja Jallai är bra på så vis..han är en riktig grävare och har många "bra" kontakter. Landsförrädar spåret i övrigt har jag ingen bestämd uppfattning om, håller som bäst på läser in mig på ämnet..mest för att herr Östling går att få in där.

Östling är på nåt vis en Spindel i nåt utav alla nät runt palmemordet, han finns där..hela tiden på nåt sätt.

"Alla vägar bär mot Rom". Liksom med Östling, inte Alla men oroväckande Många trådar går via Östling och hans mystiska spindelnät.
Citera
2013-06-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Mikael Holmström just nu hos Aschberg på Radio 1 där de diskuterar Sveriges dolda NATO samarbete och svenskt försvar.

För er utanför Stockholm går det att lyssna via www. radio1.se och i efterhand.

Mången tack, denne ska jag lyssna på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in