Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-24, 10:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
......Hösten 1988 vaknar utredarnas intresse för CP efter enträgna förhör med Sigge Cedergren.
I sina "memoarer" Hinsehäxan berättar Lillemor Östlin om en sammankomst hemma hos Sigge aug/sept1988 där det bestämdes att CP skulle bindas vid brottet....
I så fall är vykortets sändare och mottagare djupt involverade i konspirationen, eller så
avser "järnvägsspåret" nånting annat.
CP precis som PKK ingick tydligen i polisens förberedande plan att bemöta kommande övning eller verkliga kupp för att utan misstankar och tillsammans med knarkspan höja beredskapen inför det hot som ett 20-tal prisjägare och mordkommandon världen runt signalerade mot Palme. Avlyssningen mot PKK och Sigges kontakter via Täbyanstalten gav antingen äkta eller vilseledande besked då ny amerikansk teknik prövades och säkert övervakades av "Charles ITT" som det stod i VG adressbok och Lingärde kunde berätta mer om.
Lillemor Östlins memoarer precis som VG och Berglings ger mig den mest trovärdiga bekräftelse på hur förhållandena faktiskt ser ut i vår korrupta rättsstat och vilka som är de verkliga bovarna.
Misstankarna som sprids mot enskilda polismän som jag själv mött och personligen funnit oskyldiga kan jag entydigt spåra till en och samma centrala källa. Intresset ljuger aldrig. På detta sätt har vårt falska propagandaverk avslöjat sig självt som helt ansvarigt för MOP.
Citera
2013-06-24, 10:31
Medlem
Av ren nyfikenhet? Hur många här inne bedriver egen research i mordet om vi bortser ifrån det givna i att studera förhören och litteratur? Finns det andra sätt att komma vidare? Finns det saker som ni tänkrer att man borde titta närmare på, men som iinte finns representerat i litteratur hittils?
Citera
2013-06-24, 11:27
Medlem
Citat:
palmemannen86
Nu kanske jag drar några förhastade slutsatser men det känns som att Anér aldrig varit en stjärna på varken ironi eller sarkasm.

Jag menar inte att han skriver det som nån slags ironi. Men det förutsätter ju att SA talar sanning så han inte säger det bara för att sätta press. Eller att den äldre poliskollegan talar sanning så han inte bara säger det för att driva med SA eller för att göra sig märkvärdig. Eller att AA talar sanning så att han inte säger det bara för att driva med den äldre poliskollegan som han kanske vet går direkt till SA och sladdrar. Möjligheterna är många.

Skulle tro att väldigt få här bedriver någon egen research. De flesta har nog det som ett intressant tidsfördriv , där mycket av intresset skapas av läsa mer och mer så man får fler och nya infallsvinklar. Men är bara min gissning.
Senast redigerad av sulfint 2013-06-24 kl. 11:29.
Citera
2013-06-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag menar inte att han skriver det som nån slags ironi. Men det förutsätter ju att SA talar sanning så han inte säger det bara för att sätta press. Eller att den äldre poliskollegan talar sanning så han inte bara säger det för att driva med SA eller för att göra sig märkvärdig. Eller att AA talar sanning så att han inte säger det bara för att driva med den äldre poliskollegan som han kanske vet går direkt till SA och sladdrar. Möjligheterna är många.

Skulle tro att väldigt få här bedriver någon egen research. De flesta har nog det som ett intressant tidsfördriv , där mycket av intresset skapas av läsa mer och mer så man får fler och nya infallsvinklar. Men är bara min gissning.

Jag menar inte heller att Anér skriver det som någon slags ironi. Däremot så tror jag att Anér inte har tagit med den parametern när han tolkar ett sådant uttalande.

Ja, jag tror också alldeles för få bedriver någon egen research.
Citera
2013-06-24, 13:42
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Vilket han också var medveten om själv, och därför gick och satte sig på en biograf för att uppfylla sin grandiosa självbild.
Antagligen förstod han det redan när någon sa till honom:
-"Ställ dig där i gathörnet när vi säger till, Viktor, så ska du få vara med om nåt häftigt".
Men viljan att vara delaktig var honom övermäktig.
VG var snarare en speedad sökare, USA-freak och alltför nyfiken för sitt eget bästa. När han tränade skytte på Lidingö tillsammans med amerikanska marinkårsoldater och samtidigt träffade gänget kring Oliver North hamnade han definitivt i dåligt sällskap. Säpo och polisen tävlade säkert om att hålla honom under uppsikt tillsammans med v.Birchan exv. och det under flera år både före och efter MOP utan att förstå hur de själva kontrollerades av överlägset välfinansierade privatpraktiserande u-tjänster.
Den som fick träffa VG i andra sammanhang eller kunnat läsa boken han själv skrev måste inse vilken förljugen bild media gett. Karaktärsmorden mot vittnen som inte gått att anpassa till överordnade intressen följer alltid samma mönster.
Citera
2013-06-24, 13:49
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Det var väl mossad som knäppte honom. Mossad är ju ökända för att städa bort folk, som dem anser genomskådat juden allt för lätt. Dessutom så stödde Palme Palestinierna.
Detaljerna om hur den vidriga avrättningen skulle ha gått till förmedlades via v.Birchans kontakter och då var det ju också viktigt att det skulle framstå som verk av Mossad.
Citera
2013-06-24, 17:01
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
VG var på sätt och vis MOP-fallets LHO "I´m just a Patsy"

Kanske fanns två (eller flera patsy) efter att ha läst Dammelgård igen ser jag det inte som uteslutet att Wedin talar sanning då han misstönker att han var plannerad som patsy.

Gemensamt för alla proffs-organisationer som misstänks för palmemordet är ju att de städar undan skyttar, reservskyttar och andra inblandade ganska friskt, efteråt... Så även om han säkert hade motivation och kanske möjlighet att bli OPs baneman så utesluter det inte att BW själv var ett palnnerat offer, tvärt om...

Om det stämmer det som Lingärde säger att mördaren klev fram av en slump sedan utrikes hit-man tvekat, så blev kanske MOP-städningen ovanligt långdragen och komplicerad eftersom mördaren nu hade fler hållhakar än plannerat och kanske inte kunde röjas-undan omeddelbart, som kanske var fallet om han var lokal polis...(?)
Citera
2013-06-24, 17:08
Medlem
hehehos avatar
Har inte helt bestämd åsikt om AA, men jag har en spaning:

Innan Sven Anér började tala 'klarspråk' om AA så propagerade/motionerade AA ofta i rikstdagen om olika typer av närmanden till NATO.

Efter cirkus-SA tar han inte längre initiativ till sådana förslagna förändringar.
Den som är mer forsknings-sugen kan belägga detta med exakta siffror och göra ett diagram.
Citera
2013-06-24, 17:11
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vår lille användare här berättar om att VG hade en hel del kunskap-

https://www.flashback.org/sp32659352

Och om inlägget stämmer bör Contra Stig Johansson varit VGs kontaktman på SÄPO. I sin sköna intervju med Borgnäs med Stig att han är den på SÄPO som visste mest om EAP.

Ovanligt smart! att notera.
Citera
2013-06-24, 18:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kanske fanns två (eller flera patsy) efter att ha läst Dammelgård igen ser jag det inte som uteslutet att Wedin talar sanning då han misstönker att han var plannerad som patsy.
Gemensamt för alla proffs-organisationer som misstänks för palmemordet är ju att de städar undan skyttar, reservskyttar och andra inblandade ganska friskt, efteråt... Så även om han säkert hade motivation och kanske möjlighet att bli OPs baneman så utesluter det inte att BW själv var ett palnnerat offer, tvärt om...
Om det stämmer det som Lingärde säger att mördaren klev fram av en slump sedan utrikes hit-man tvekat, så blev kanske MOP-städningen ovanligt långdragen och komplicerad eftersom mördaren nu hade fler hållhakar än plannerat och kanske inte kunde röjas-undan omeddelbart, som kanske var fallet om han var lokal polis...(?)
Jag tror t o m att det var planerat med ett helt koppel av patsys som en viss svensk myndighet kunde lova att hålla med för varje tänkbar situation om ev. besvärande vittnesmål inte skulle gå att tysta på annat sätt. Just detta har jag själv erfarenhet av och kunnat se blivit satt i system i samband med olika rättsskandaler genom tiderna. Den organiserade brottsligheten med sina privatpraktiserande säkerhetstjänster är aldrig så dumma att de ger sig in i affärer utan att först ha rättsliga garantier från högsta myndighet och åklagarväsende.
Wedin visste helt klart vilka regler som gällde men trodde kanske inte att t o m CIA skulle låta sig luras då han åtog sig att misstänkliggöra PKK mordkommando för CIA räkning. Min vän v.Birchan blev inblandad och har måst gardera sig på ett lika invecklat sätt. Han har berättat mycket trovärdigt om Lingärde, Gunnarsson och North som han faktiskt kunnat umgås med. Andra som White känner han också till sedan gammalt men däremot kan han omöjligen ha träffat Wedin någonsin.
Citera
2013-06-24, 18:21
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Detaljerna om hur den vidriga avrättningen skulle ha gått till förmedlades via v.Birchans kontakter och då var det ju också viktigt att det skulle framstå som verk av Mossad.

Jag tror ändå att det var mossads verk. Både dem och deras bossar i knesset hatar när icke-judar yttrar sig. Sådan är juden.
Citera
2013-06-24, 22:23
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Av ren nyfikenhet? Hur många här inne bedriver egen research i mordet om vi bortser ifrån det givna i att studera förhören och litteratur? Finns det andra sätt att komma vidare? Finns det saker som ni tänkrer att man borde titta närmare på, men som iinte finns representerat i litteratur hittils?

Mycket intressant fråga tycker jag. Själv har jag inga ambitioner att bli privatspanare, men jag tror att man kan (och måste) driva fram lösningen på gåtan på flera sätt. Det är viktigt att det finns de som bedriver djupgående analyser av de fakta och uppgifter som redan finns, det är också viktigt att folk försöker hitta nya uppgifter, men kanske viktigast av allt är att på något sätt knyta ihop säckarna och komma i mål, dvs få fram tillräckligt mycket för att kunna väcka åtal mot någon, eller att få till nån förändring i nuvarande palmeutredning så att mer material offentliggörs.

Vad jag menar är att det inte kommer leda någon som helst vart om någon enskild person här lyckas lösa hela gåtan på sin egen kammare. Den stora utmaningen är att övertyga andra, bli trodd, kunna presentera obestridliga uppgifter och få till en rättegång av nåt slag. Men jag misstänker att en majoritet här inte är så intresserade av att nå fram i mål. Vägen dit är oftare intressantare än målet i sig. Och det har jag full förståelse för, det är som en superspännande bok eller teveserie som man inte vill ska ta slut.

Det som jag tror skulle på ett ganska snabbt o effektivt kunna leda fram till en lösning är att hårdgranska vittnen som lämnat tips som skulle kunna vara avgörande. T ex finskornas uppgift om att de känt igen en person i närheten, eller Allan Larssons och hans väns varning om vad som skulle ske. Eller Ulf Lingärdes PM, eller Eva Rausings uppgift om att hon visste vem som låg bakom. Eller säpochef Olof Frånsteds uppgifter om att grupp Barbro rapporterat att de haft personer med walkie talkie i området. Det finns mycket som man skulle kunna gräva djupare i för att antingen kunna bekräfta eller dementera intressanta uppgifter.

Det uppenbara problemet är bara att om det nu rör sig om ett spår med polis/säpo-inblandning så kommer man aldrig gå till botten med nuvarande upplägg av palmeutredningen. Man måste nog tänka nytt och låta en fristående grupp, som inte består av poliser/säkerhetspoliser fortsätta med utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in