Citat:
Ursprungligen postat av
palmemannen86
Av ren nyfikenhet? Hur många här inne bedriver egen research i mordet om vi bortser ifrån det givna i att studera förhören och litteratur? Finns det andra sätt att komma vidare? Finns det saker som ni tänkrer att man borde titta närmare på, men som iinte finns representerat i litteratur hittils?
Mycket intressant fråga tycker jag. Själv har jag inga ambitioner att bli privatspanare, men jag tror att man kan (och måste) driva fram lösningen på gåtan på flera sätt. Det är viktigt att det finns de som bedriver djupgående analyser av de fakta och uppgifter som redan finns, det är också viktigt att folk försöker hitta nya uppgifter, men kanske viktigast av allt är att på något sätt knyta ihop säckarna och komma i mål, dvs få fram tillräckligt mycket för att kunna väcka åtal mot någon, eller att få till nån förändring i nuvarande palmeutredning så att mer material offentliggörs.
Vad jag menar är att det inte kommer leda någon som helst vart om någon enskild person här lyckas lösa hela gåtan på sin egen kammare. Den stora utmaningen är att övertyga andra, bli trodd, kunna presentera obestridliga uppgifter och få till en rättegång av nåt slag. Men jag misstänker att en majoritet här inte är så intresserade av att nå fram i mål. Vägen dit är oftare intressantare än målet i sig. Och det har jag full förståelse för, det är som en superspännande bok eller teveserie som man inte vill ska ta slut.
Det som jag tror skulle på ett ganska snabbt o effektivt kunna leda fram till en lösning är att hårdgranska vittnen som lämnat tips som
skulle kunna vara avgörande. T ex finskornas uppgift om att de känt igen en person i närheten, eller Allan Larssons och hans väns varning om vad som skulle ske. Eller Ulf Lingärdes PM, eller Eva Rausings uppgift om att hon visste vem som låg bakom. Eller säpochef Olof Frånsteds uppgifter om att grupp Barbro rapporterat att de haft personer med walkie talkie i området. Det finns mycket som man skulle kunna gräva djupare i för att antingen kunna bekräfta eller dementera intressanta uppgifter.
Det uppenbara problemet är bara att om det nu rör sig om ett spår med polis/säpo-inblandning så kommer man aldrig gå till botten med nuvarande upplägg av palmeutredningen. Man måste nog tänka nytt och låta en fristående grupp, som inte består av poliser/säkerhetspoliser fortsätta med utredningen.