Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-12, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon menade nog att JAS, som började projekteras 1979, skulle konstrueras för att optimalt kunna bekämpa de sovjetiska flygplanstyper som kunde bli aktuella. Grundidén med JAS är annars helsvensk och har fått en del uppmärksamhet utomlands. MIG-21 Och SU-27 är byggda efter mer traditionella principer och skulle ha kunnat få problem med JAS om militärerna fått sitt krig.

Inte otroligt att man var intresserad av färska upplysningar om Sovjets nyaste modeller när man skulle konstruera det nya svenska planet.

Ja, det var så jag menade. För tydlighetens skull: Planet kan också ha siktats på 80-talet i den där ryska hangaren. Det är bara jag som har inbillat mig att farsans verkliga "storhetstid" som meddelare var på 70-talet men så behöver det inte alls ha varit. Det finns ett utryck som säger "en gång spion, alltid spion" vill jag minnas. En gång meddelare, alltid meddelare. Jag skulle också vilja påstå att kunskaper om den lede fi:s egna flygplan bör vara en grundförutsättning när man bygger sitt eget. Man vill väl inte att planet skall vara gammalmodigt och funktionsodugligt innan det ens är uppe i luften? Om man nu prompt ska bygga egna plan.
Citera
2013-05-12, 12:23
Medlem
Citat:
Hon menade nog att JAS, som började projekteras 1979, skulle konstrueras för att optimalt kunna bekämpa de sovjetiska flygplanstyper som kunde bli aktuella. Grundidén med JAS är annars helsvensk och har fått en del uppmärksamhet utomlands. MIG-21 Och SU-27 är byggda efter mer traditionella principer och skulle ha kunnat få problem med JAS om militärerna fått sitt krig.

Inte otroligt att man var intresserad av färska upplysningar om Sovjets nyaste modeller när man skulle konstruera det nya svenska planet.

Nej hon fabulerar fritt om sin IB pappa och allt annat. Det har varit många varianter på storys och små anekdoter där från hennes sida som inte går ihop och som bevista inte är sanna. Ena strunden berättade han inget nästa stund fick hon göra "Prao" på ett täckföretag dvs "pappas" jobb. Det är bara att backa i tråden för att se hur det är beskaffat. Det är fantasi och trollande från början till slut. Det finns ingen större kunskap om vare sig hur IB opererade eller annat där i hennes fantasier.

Jas är en svensk produkt som innehåller bland annat amerikansk teknologi som inte spionerats fram. Naturligtvis har den anpassats för att möta de hot man upplevde och hade kunskap om.

Flaxx motiv att använda medvetna och systematiska forumregelbrott, lögner och OT för att angripa just de spår som visat sig innehålla mest substans och totala ovilja att bidra med något konstruktivt är uppseendeväckande liksom en del andra postares.
Citera
2013-05-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Det är bara jag som har inbillat mig att farsans verkliga "storhetstid" som meddelare var på 70-talet men så behöver det inte alls ha varit.

Meddelare jobbar inte på täckföretag. Du får läsa på lite grunder innan du fabulerar fritt. Dessutom är allt detta kraftigt OT. Tråden handlar om Palmemordet inte om Oves eller ditt privatliv eller Jasprojektet eller era fantasier om tingens ordning.
Citera
2013-05-12, 12:37
Bannlyst
Citat:
I det här fallet krävs det nog något mer raffinerat än människokännedom. Jag tror till X % på dina slutsatser om din pappas "hjältedåd" och tycker att det som kommit fram är lite intressant. Verklighet är för teorier vad bilder är för texter: illustrativt. Men det finns raffinerade intressen som motverkar ett fritt flöde av information just i den här tråden. Några få inlägg om påstådda verkliga händelser anses av dessa intressen vara mer skadligt än sida upp och sida ner med gnabb och förlöjligande av användare.

PS. Adressen i din signatur har felaktiga tecken efter pdf. DS

Tack för påpekandet. Han beskrev sina göranden i öst inte direkt som några fantastiska "hjältedåd". Han ville nog bara ge mig en annan, dold sida av sig själv innan han dog. Och kanske t.o.m en annan sida av Sverige? Min egen naivitet kring Sverige och svensk neutralitet visste nämligen nästan inga gränser förut. Numera är jag nog en av världens mest cyniska människa. Det finns massor av frågetecken kvar runt farsan men det är nog inget jag får veta mer om. Jag skulle t.ex mer än gärna vilja veta vad som egentligen hände i Tjeckoslovakien, för då var det visst "jävligt nära". Och på spionspråk antar jag det betyder att han var nära att upptäckas eller nära att dö. Vad vet jag? Men som Voltaire sade: man skall visa hänsyn till de levande och tala sanning om de döda. Jag tror inte att t.ex varken SÄPO eller MUST lyder under den devisen om jag ska vara ärlig. Och Boboslackes känsla för sant och falskt skall man bara inte tala om...
Citera
2013-05-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Jag tolkar det som att uddis(s) är en person som verkligen tror sig veta om hemligheter som ingen annan vet. I synnerhet här i palmetråden. Sen om det är så att han vet nåt eller inte är jag inte rätt person att besvara. Bara en tanke utformad efter hur han svänger sig här på fb. Han är unik här.
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Om man nu är insider-proffs varför inte bara ge f-n i vad kreti och pleti skriver här. Det borde väl ligga under hans värdighet? Det är nåt som inte stämmer
Det är bara att instämma i dessa reflektioner från augusti 2011. Men för att ändå vara rättvis, han blandar viktiga insikter som
Därvid har man fastslagit t ex en felaktig skottordning. Det är inte fysiskt möjligt att hinna skjuta först OP och därefter bränna av ett skott mot LP innan hon hunnit vända sig ett halvt varv. Dessutom beskriver de övriga vittnenas ikattagelser utom tvivel att OP föll med det andra skottet.
med helt kontraproduktiva inlagor av typen
Det är fullständigt ofattbart att en tramspelle som Utredaren kan hålla på och fantisera och bli trodd av någon. Påståenden som

"Godkänd för vidare utbildning till plutonsofficer. Att vara plutonsofficer innebär att leda förband under väpnad strid under tex beskjutning etc. Har inte lust att skriva ut hans ranking från rankinglistan men PU har fått kopia på den"

Detta avslöjar att han inte ens kan googla och troligen än mindre ens har gjort lumpen. Uttagning till befälselev plutomsbefäl gjordes vid mönstring... därefter kunde man vid tillräckliga vitsord gå INFKAS ROK1-2 där jag personligen var kurstvåa i min årgång och efter KFÖ bli reservofficer som löjtnant.

Idioten har uppenbart ingen susning om värnplikt och militär karriär eller termer (bland annat svamlar han tidigare om 10,5 cm haubits en utdaterad artilleripjäs som en som haft kontakt med den skulle benämna med sin korrekta militära beteckning) Granskar man hans inläggshistorik visar han sig sakna grundläggande kunskaper om både södra afrika, polisen coh framför allt säkerhetspolisen. Ändå mal dumskallen på särskilt när det hettar till med verkligt intressanta uppgifter som Jallais artikel om den verkliga Barbrogruppen, men den hjärndöda populasen hänger på i vart fall på Flasback... nutidens ersättare till låsta avdelningar på ST Jörgen uppenbarligen. Ingenting av det han påstår stämmer ens hjälpligt då han inte ens fixar att göra sina googlingar korrekt.
De sista inläggen kommer från Portnoys gästbok där han övervintrade på den tiden när han respekterade Flashbacks regler att inte använda alternativa konton samtidigt som han är avstängd från ett annat.
Senast redigerad av lehs 2013-05-12 kl. 13:07.
Citera
2013-05-12, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Meddelare jobbar inte på täckföretag. Du får läsa på lite grunder innan du fabulerar fritt. Dessutom är allt detta kraftigt OT. Tråden handlar om Palmemordet inte om Oves eller ditt privatliv eller Jasprojektet eller era fantasier om tingens ordning.

GBU blir SSI 1982
Bertil Ströberg 1983
Cats Falck 1984
Olof Palme 1986
CF Algernon 1987

Ja, jag vet inte jag men det KAN ju hänga ihop. Ett kallt krig pågick ju odiskutabelt i vårt land iallafall.
Citera
2013-05-12, 12:44
Medlem
Så flxxans pappa jobbar på så många olika ställen...

Citat:
Ja, då känner du naturligtvis inte till min farsa. Avdelning för flyktingar och resenärer under ledning av major Åkerman var nog inte alltför liten under kalla kriget och det var knappast meningen att folk som jobbade för den avdelningen skulle ha någon vetskap alls om sina kollegor och deras göranden.

Men också på ett täckföretag som förekommer i IB affären som flygplansexpert som inträffar innan Flaxan senare gör prao där på det företaget. Sedan var det som tågresenär och som sjöman han spionerade i andra inlägg. Snacka om inkonsekventa lögner.

Detta är sagor från början till slut och illa hopljugna sådana utan minsta research.
Citera
2013-05-12, 12:45
Bannlyst
Citat:
Det är bara att instämma i dessa reflektioner från augusti 2011.

Javisst är det något som inte stämmer...Och det är ganska tydligt dessutom.
Citera
2013-05-12, 12:56
Bannlyst
[quote=boboslacke]Så flxxans pappa jobbar på så många olika ställen...

Men också på ett täckföretag som förekommer i IB affären som flygplansexpert som inträffar innan Flaxan senare gör prao där på det företaget. Sedan var det som tågresenär och som sjöman han spionerade i andra inlägg. Snacka om inkonsekventa lögner.

Detta är sagor från början till slut och illa hopljugna sådana utan minsta research.[/QUOTE

Ja, inte sjutton vet jag hur IB organiserade sina täckanställda/täckföretag, men eftersom farsan ofta var på resande fot i tjänsten så gissar jag att IB placerade honom under avd. 03 "flyktingar och resenärer." Men det är bara en gissning. Sedan sade farsan som så att hans uppdrag var ett samarbetsuppdrag mellan IB, XXXXX och XXXX. Men om det tiger jag. Det får storheterna berätta om själva tycker jag.
Citera
2013-05-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Har aldrig skrivit att farsan var en "flygplansexpert". Skrev att hans specialitet kanske var ryska flygplan. Lite skillnad.

Tågresenär? Har jag aldrig skrivit. Han var starkt motorburen.

Sjöman? Nej, jag skrev att hans jobb påminde om den där sjökaptenens som fotograferade hamnar i öst för IB och som avlöjades av Guillou och Bratt.

Snacka om att tolka inlägg på ren illvilja och med ont uppsåt, Bobo...
Vad tyckte din pappa om fallet Ströberg?
Citera
2013-05-12, 13:39
Bannlyst
Citat:
.

Felpost
Senast redigerad av Flaxx08 2013-05-12 kl. 13:54.
Citera
2013-05-12, 13:53
Bannlyst
Citat:

Har ingen aning för att han sade ingenting om det. Det obehagliga med att ha en anhörig som har levt ett sånt här liv är att man inte vet vad de har gjort. Den ovetskapen är ett litet helvete att leva med kan jag säga. Först tror man att de har blivit tokiga, och när man fler år senare (efter lite studier) inser att de nog talade sanning, så börjar man istället oroa sig för vad de har varit inblandade i. Och dåligt samvete för att man inte ens trodde på historien när man hörde den. Och ånger för att man inte ställde fler frågor innan det var försent. Men när man många år har passerat så bryr man sig inte längre så mycket om varken eftermäle eller "vad han egentligen gjorde".

Men visst, helt okej är det ju inte. Och visst har jag funderat över saken när jag har följt tråden om MOP. Det har funnits vissa uppgifter som har fått mig att höja på ögonbrynen. Därför valde jag enligt mitt samvete att skicka in vissa uppgifter till PU. Men jag är ganska övertygad om att de redan hade bra koll på Sveriges hemliga firmor ärligt talat. Liksom säkerligen Olof Palme själv hade kunskaper om dem och även deras göranden. Birger Elmér var ju de facto en kompis till Palme såvitt jag förstår och Palme briefades också av honom en gång i veckan uppe på Rosenbad har jag läst.
Senast redigerad av Flaxx08 2013-05-12 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in