Citat:
Ursprungligen postat av
Krokofil
Likväl är LC och fotfolket i den s k gropen "lamslaget" från första sekund. Eftersom jag inte är en vän av stora konspirationer - även om de som är längst ut i periferin har så lite information att de kanske inte ens vet vad de är en del av - kan jag inte förstå vad som hände där. Jag tror inte heller vi kommer få veta något förrän de som jobbade i gropen börjar tala på ålderns höst. De vet ju varför de inte gjorde ett smak från första sekund och har haft stora problem att hitta på trovärdiga lögner inför kommissionerna. Brolund, t ex. Det kanske är dags att börja tala nu.
Lever Koci?
Tycker det är framförallt
Ulf Helin som är den som agerar märkligt i gropen. Som bröderna P påpekar gör han flera flagranta avsteg från de rutiner som gällde för LC-personal grova brott.
1. Han håller inte kontakten öppen med brottsplatsen. Detta hade varit lätt för honom då Järfälla Taxis
Ann-Louise Paulsson hade direktkontakt med sin chaufför
Anders Delsborn. Om linjen hållits öppen kunde mördarjakten letts med hjälp av vittnet som fanns på mordplatsen kunde berätta om mördarens flyktväg, mycket tidiga minnen av klädsel med mera.
2. Helin underlåter att larma ambulans. I mitt tycke det allvarligaste felet han gör i sitt handlande. Om OP bara varit sårad kunde detta inneburit ett spel med offrets liv och död. När bröderna P kollade fanns det en larmknapp vid datorn som bara LC-operatören behövde trycka in för att få direktkontakt med LAC. Nu larmas LAC av den kvicktänkta taxioperatören Paulsson som av ngn anledning inte litade på att UH verkligen skulle larma ambulans.
3. Arbetsledaren
Anders Thornestedt underrättas inte omedelbart om skottlossningen. Nu larmar iofs Helin kommissarie
Hans Koci direkt men låter bli att uppmärksamma sin närmaste arbetsledare AT.
4. Helin struntar i att börja föra protokollet över händelsen vilket ålligger honom då han tog emot larmat. Nu blir det
Birgitta Brolund som börjar med protokollförning med ett felaktigt protokoll. Något som inte verkar bekymra Koci.
En annan sak som är problematisk är att inte LC svarar på
Leif Ljungqvist larm. Detta var framme hos polisen redan 232210 och var ringt via, LAC/
Sonja Teir, 90000. Hade LL kommit fram kunde LC haft kontakt med mordplatsen medan GM fortfarande befann sig i trappan.
Ljungqvist försöker få kontakt fram till 232340 då han avbryter. En kvinnlig polis hörs svar precis när den frustrerade LL ger upp sitt nästan två minuter långa kontaktförsök.
I samband med detta är det viktigt att komma ihåg att Ann-Louise Paulsson ringde direkt in till LC. Hon slog inte 90000 till LAC och kom ändå fram. Alla föreskrifter säger att just 90000 samtal ska prioriteras med förtur.