Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-30, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Palme kan mycket väl ha genomborrats av två kulor. Jag motsäger inte gärna dig men jag vill på något sätt få det till att gå ihop med min övertygelse om skott från två olika håll som jag framfört här tidigare.

I och med att

1) Palme hade ett hål i kroppen
2) Lisbet hade ett hål i kläderna

och

3) Två skott avfyrades enligt samtliga 20-talet vittnen
4) Två kulor hittades

Så kan han inte det.
Citera
2013-04-30, 13:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Fast nu var ju sårkanalen i Palmes kropp mer eller mindre lodrät varför ett skott från Dekorimataket (skarp diagonal vinkel uppåt) inte kan vara möjligt. Vidare så måste ju "markören" (läs: gärningsmannen) ha stått i vägen för samma prickskytt (var nu han låg). Utöver det så fastslog man vid obduktionsrapporten att Palme sköts på ett avstånd av 10-30 cm att döma av ingångshålet och skadorna i ryggen.

Att man ens behöver sitta och argumentera emot detta är ju egentligen helt makalöst.....Baresic satt för övrigt i fängelse under mordnatten och låg alltså inte på Dekorimas tak och kornade med ett gevär.
Sårkanalen var något nedåtriktad från ryggen räknat. En kropp i rörelse framåt lutar dessutom minst 30 grader till skillnad mot en som ligger på obduktionsbordet. Träffpunkten i trottoaren är en och en halv meter framför fötterna på Palme där han föll. Enkel trigonometri pekar då mot en bekväm plats på Dekorimataket för en prickskytt. Skottavståndet sedan är beräknat efter antagen piplängd och ammo. Ett gevär med samma kaliber på 6m håll ger samma resultat.
Att Baresic satt i fängelse vid denna tid är den dummaste invändning man kan komma med. När t o m Tore Forsberg drar till med sådant samtidigt som han hellre riktar läsarnas misstankar mot CP är jag fullkomligt övertygad om att man vet att det var Baresic som sköt. Både Bergling och Ausonius som var sammanförda med Baresic i fängelset efterspanades för mordet medan allt som pekade mot Baresic tystades ner.
Citera
2013-04-30, 13:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
I och med att

1) Palme hade ett hål i kroppen
2) Lisbet hade ett hål i kläderna

och

3) Två skott avfyrades enligt samtliga 20-talet vittnen
4) Två kulor hittades

Så kan han inte det.
De båda skotten kan omöjligt ha kommit från samma håll. Alla fynd och vittnesmål i övrigt stämmer mycket väl med vad jag förklarat tidigare.
Citera
2013-04-30, 13:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du kan omöjligt vara på riktigt. Logga ut och gör det permanent. Ingen, absolut ingen, vill ha dig här.

Förstår om du upplever det som ett bakslag att inte få välja postare att debattera MOP med men FB är ett forum öppet för alla. Sluta grina, kom över besvikelsen och uppför dig som en vuxen individ. Och för din information kan jag även för dig berätta att misstanke om landsförräderi inte var motivet att skjuta Olof Palme.
Citera
2013-04-30, 13:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Någon fantasifull debattör får för sig det och slänger fram det i debatten, någon tar fasta på det och spinner vidare på det och plötsligt är det fakta. Det har hänt förut och framförallt i CP-spåret. Plötsligt haltade mördaren etc etc och då är det så trots att det aldrig funnits med i ett enda vittnesmål. Med andra ord är det inte ett fenomen enkom isolerat till privatspanare.
Man måste vara noggrann.
Fantasierna borde lätt kunna avvisas om det inte var så att de verkligen berörde en öm punkt.
Citera
2013-04-30, 13:25
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
..... det är snart 40 år sedan IB affären....
Bergling kunde intyga att IB-affären aldrig fick något slut utan bara fortsatte under Fst/SÄK förvaltning. Detta är säkert största anledningen till att Bergling förföljdes av sådana som PGNäss och skulle göras ansvarig för andras illdåd i allt från spionaffärer till MOP.
Citera
2013-04-30, 13:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Palme kan mycket väl ha genomborrats av två kulor. Jag motsäger inte gärna dig men jag vill på något sätt få det till att gå ihop med min övertygelse om skott från två olika håll som jag framfört här tidigare.

Olof Palme genomborrades med största sannolikhet av två kulor och det är skälet till att OP:s kavaj och ytterrock inte finns att beskåda på något fotografi. Beträffande din teori om skott från två håll vågar jag inte uttala mig i saken, men det förefaller mig inte troligt om än inte fullständigt uteslutet.
Citera
2013-04-30, 13:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Det finns utvalt (ofta förvirrat) material kvar på internet från flera privatspanare bla Lars Krantz ,hans analyser var initialt (de första åren) ganska initierade. Numera ingår dessa hemsidor i en så kallade honungsfälla som fångar upp trafik och ipnummer för mängd och kvalitets analys. Söker du på Palme och AIDS och klickar runt lite på några sidor kommer din trafik förmodligen fångas upp av denna honungsfälla. Är du intresserad av hur en honungsfälla fungerar kan du fråga FRA (det är inte FRAs fälla men dom ger förutsättningar för den). För övrigt är denna honungsfälla en av de klaraste indikatorerna på mörkläggningen fortfarande pågår.
Då det gäller Palme avslöjade sig min favoritartist Shirley Mc Laine som typisk honungsfälla. Klart att Lisbet blev svartsjuk men det gick väl att skoja bort med tiden. Själv har jag tyvärr inte råkat ut för något sådant ännu - eller också har jag inte fattat vinken riktigt!
Citera
2013-04-30, 13:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Olof Palme genomborrades med största sannolikhet av två kulor och det är skälet till att OP:s kavaj och ytterrock inte finns att beskåda på något fotografi. Beträffande din teori om skott från två håll vågar jag inte uttala mig i saken, men det förefaller mig inte troligt om än inte fullständigt uteslutet.
Det är ju fullt möjligt om skotten just kommit från två olika håll.
Citera
2013-04-30, 13:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Lisbeth Palme beordrade inget mord. Mordet är beställt av Olof Palme, Lisbeth var vid mordet helt ovetande hon blev informerad i efterhand. Men hon deltar i mörkläggningen.
Mer trovärdiga vittnesmål säger att OP såg lösningar på problemen och trots allt var optimistisk inför framtiden. För dem som likt Lisbet, Feldt, Bildt och IC kunde känna sig leva i skuggan av OP välkomnades däremot kanske statskuppen bara de slapp ta något ansvar själva.
Citera
2013-04-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Holmer, Länspolismästare, Chef för PU,
Hans Wranghult, Chef för Stockholms-polisens krim avdelning, HH; förtrogne
Gunnar Severin, Wranghults ställföreträdare, uppskattad av HH
Jan Länninge stockholms våldsrotels operative chef, slarvig utredare av LAC-Bandet
Nils Linder,Chef s-holms våldsrotel, av många ansedd som inkompent, de drömde om Thorander.
Wincent Lange, Chef s-kolm polisens tekniska rotel
SL Pettersson, Chef s-holm polisens spanrotel, kunde ibland säga emot HH,
Christer Granqvist, SÄPO-representant, HH närmast lyrisk över deras samarbete
Karl- Gustaf Sjödin,protokollförare vid ledningsgruppens möten
Leif Hallberg,PU-info chef, Lån från RPS, Stod HH nära .
Axelsson okänt namn för mig bara att fylla i luckorna,
Tommy Lindström, Chef Rikskrim, kallad Tommy Turbo dock sävlig som en mullvad 1mars
Carin Brange, vet ej mycket om henne mer än att hon enligt säker källa ska vara en bra polis Ekstam, Ännu en okänd storhet
Kurt Malmström, regeringens man, för sitt stöd för HH befordrad, ett tag stf SÄPO-chef
Göran Callervik, namnet bekant men kan inte placera honom
Per-Ola Karlsson Hasse/Ebbes livvakts, Östlings vän,kuppövare, ibland problem i tullen,
Kenneth Wikström, livvakt, av Matti II utp. att varit på Tegnerg, i polisbil, 2310 MOP-kvällen

Citat:
Holmér: ...Måndagen den 3 mars [1986] visste jag inte... varifrån hotet kom. Jag visste inte om man kunde lasta de som skulle skyddat Olof Palme för något. Jag kunde inte rent objektivt avgöra om hotet kunde komma "inifrån". Inifrån polisen. Av det skälet valde jag att bygga min livvaktsinsats på den chaufför jag då hade tillgänglig, Göran Callervik med vilken jag arbetat ett halvår. Jag litade på honom som människa. Han var duktig polis, säker och snabb.

Enligt heheho var han kompis med SS.
Citera
2013-04-30, 13:58
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
.....Obduktionsrapporten är som alltid offentlig i de delar som är relevanta. Dvs från rättegången i det som gäller Palmes död....
Om händerna blev genomskjutna eller ej måste ju framgå av protokollet men säkert finns sådana som strikt tolkar saken så att detta inte har med hans död att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in