2013-01-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fråga 1, placerar du även VG på den sidan av Tunnelgatan så har vi en folksamling på 4-5 personer runt paret Palme.

Fråga 3, men då måste obduktionsprotokollet vara falskt och det borde ha varit ett större utgångshål i ryggen från bröstskottet.

Fråga 4, alltså kom LP till Dekorima med fejkade skador?

Angående fråga 3 så skrev jag ju bara för några dagar sedan att chefsåklagare K G Svensson (inte säker att jag kommer i håg namnet rätt) sade att när en ny obduktion är gjord och en vettig rekonstruktion är gjord på brottsplatsen, då är mordet löst !! Detta va ju några år sedan.

Större utgångshål ? Än vadå? Ett litet utgångshål?
Senast redigerad av Bonavera 2013-01-30 kl. 00:06.
Citera
2013-01-30, 00:04
Medlem
Thurizas-09s avatar
Han var i högsta grad närvarande då hans utsyrsel för kvällen har beskrivits...

Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks

Märkligt att ingen såg SE. Kvinnan och mannen borde ju vittna om SE.
Hittar inget som bekräftar att dom sett SE.

Ett av huvudvittnet mot CP var osynlig....

Citat:
"Fredagen den 28/2 1986 kl 23.19 stämplade Engström ut från sin arbetsplats på Skandia, Sveavägen 44. Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick 1 minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23.20. När Engström lämnade Skandia var han klädd enligt följande:

Svart vinterrock vilken når strax nedanför knäna.Rocken var knäppt. Mörkgrå melerad keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen. Mellangrå byxor. Engström bar en handledsväska, vilken var mörkbrun till färgen. Stålbågade glasögon med stålkant upptill och endast glas nedtill. "Glenn Miller-liknande".

Engström är 52 år gammal 182 cm lång, väger drygt 80 kg samt har cendre hårfärg.

Sedermera uppgav han ju :

]
Citat:
Engström ser aldrig någon man springa bort efter Tunnelgatan, från mordplatsen. Ej heller ser han någon som skulle springa efter en flyende. Engström beräknar att han tittade in mot Tunnelgatan 15-20 sekunder, efter det att han hört skottet.

Synnerligen märkligt om denna utsago sätts i förhållande till LJ:s vittnesutsaga.

Citat:
Efter 3-4 minuter anlände den första polisbilen. Nästan omedelbart därefter kom en piketpolisbil, med ett antal poliser. Poliserna kom springande och ropade: Åt vilket håll? Engström pekade då i den riktning som Lisbeth Palme hade visat honom. När poliserna hunnit en bit bort, kommer Engström på att han borde nämnt något om den blå täckjackan.

Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna fatt någon av dem och berätta om täckjackan. När Engström kommit till korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan, har polismännen sprungit så fort, så Engström inte ser någon av dem. Engström fortsatte inte längre än till denna korsning. Han återvände därefter till Sveavägen.

När Engström kommer ner till Sveavägen står en person och beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman. Engström hör att det är hans klädsel som beskrives. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas. Ingen reagerar dock för honom. Den person som för polismannen beskrev Engströms klädsel, hade inte varit på platsen i inledningsskedet. Fler poliser samt ambulans hade anlänt. De bar just in Olof Palme i ambulansen. Engström frågade en polis, om denne ville ha hans namn. Polisen ansåg dock ej detta nödvändigt.

Engström återvände därefter till Skandiahuset."
Förhöret avslutat klockan 10.22

Lite märkligt då vittnet AB nästan omgående hamnar i dialog med en kvinnlig polis samt tillfrågas utav en av männen i "skåpbilen" som enligt AB omedelbart efter skotten infann sig, där en person direkt fråkade vad han sett. Jag citerar ur tidigare citat:

Citat:
Efter 3-4 minuter anlände den första polisbilen. Nästan omedelbart därefter kom en piketpolisbil, med ett antal poliser. Poliserna kom springande och ropade: Åt vilket håll
?

Hur går detta ihop riktigt? Då betänker jag AB:s utsaga där han hävdar att såg en skåpbil i direkt anslutning till skottlossningen , samt att dessa personer uppgivit att de sett AB samtala med en kvinnlig polis när de anlände...

http://fbportnoy.webs.com/vrigafrhr1.htm
Citera
2013-01-30, 00:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Anders Helin använde SE i CP rättegången för att styrka LP's trovärdighet.
Hur trovärdig var SE själv tro....
Men vad har egentligen framkommit om SE? Det är bara spekulationer i de privatspanare som kretsade kring kommissarie GS. Att Holmér inte gillade honom är snarare intressant än misskrediterande.

OM, SEs berättelse är riktig så bidrar han med viktig information. Och själv tycker jag att LP betedde sig mycket rationellt med tanke på omständigheterna.
Citera
2013-01-30, 00:11
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Han var i högsta grad närvarande då hans utsyrsel för kvällen har beskrivits...

Sedermera uppgav han ju :

]

Synnerligen märkligt om denna utsago sätts i förhållande till LJ:s vittnesutsaga.

Lite märkligt då vittnet AB nästan omgående hamnar i dialog med en kvinnlig polis samt tillfrågas utav en av männen i "skåpbilen" som enligt AB omedelbart efter skotten infann sig, där en person direkt fråkade vad han sett. Jag citerar ur tidigare citat:

?

Hur går detta ihop riktigt? Då betänker jag AB:s utsaga där han hävdar att såg en skåpbil i direkt anslutning till skottlossningen , samt att dessa personer uppgivit att de sett AB samtala med en kvinnlig polis när de anlände...

Exakt! Inte konstigt att Holmer ville få ut bilden till svenska folket att

1: AB var ett riksfyllo
2: SE var en elefant i porslinsbutik
Citera
2013-01-30, 00:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Om jag förstår dig rätt så anser du också att "skåpbilen" var LLs cheva. LL och JA tyckte att AB borde ha sett allt och höll ett öga på honom tills en kvinnlig polis började förhöra honom. Men detta var först efter att första polisbilen med GS hade anlänt.
Citera
2013-01-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ett försök att klassificera olika hypoteser om hur mordet gick till:
  1. Bakhåll eller möte?
  2. Skedde mordet 23:21 eller någon annan tid?
  3. Ett skott i ryggen eller dog OP på något annat sätt?
  4. Lisbet Palme beskjuten eller fejkade skador?
  5. Två snabba skott eller 2-3 sekunder mellan skotten?
  6. Föll Olof Palme vid första eller andra skottet?
  7. Anlände polisen 23:24 eller 23:30?
  8. Mötte YN den flyende på David bagares gata eller inte?
Åtta olika frågeställningar alstrar 2^8 = 256 olika hypoteser. Om det första alternativet i varje frågeställning benämns A och det andra B, så kan varje hypotes beskrivas med bokstavskombinationer, där AAAABBAA är den hypotes som jag tycker är den rimligaste.

Alla åtta frågor är av stor betydelse eftersom vissa svarsalternativ skulle kunna vara uppslagsändar för att nysta upp något okänt.
AAAABAAA
Citera
2013-01-30, 00:33
Medlem
karatekung90s avatar
Som jag alltid sgat och trott så var mördaren Hedberg som tog vår statsminister av daga.
Detta gjordes på uppdrag av Säpo som hade hand om personskyddet.
Men byråchefen Claes Walthin satte stopp för detta genom att anlita Hedberg.
Citera
2013-01-30, 00:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Inte helt otroligt. 2 ganska ovanliga händelser inträffade under dagen. Dels lär ju OP ha träffat "Bagdad Bob" fr. Irak under dagen ,o dels blev ju Harvardhandlingarna stulna o raderade (troligen av Sigge Cedergrens fästmö) (vilken soppa). Det lär ju ha funnits inslag av utpressningsförsök också.

Att OP va sugen på att komma över vissa dokument är inte alls omöjligt.

Jag tror inte för ett ögonblick att ett mötesscenario med anledning att dokument skulle utbytas mot pengar på allmän plats sent en fredagkväll efter ett biobesök är rimligt. Skulle Palme stå på allmän plats i vinterkylan och kontrollera att samtliga dokument finns med ? Att han fått originalen och inte kopior ? Vidimerade avskrifter ? En fullkomligt svagsint teori. Är mötesscenariet riktigt tror jag förr att Lisbet tagit initiativ till ett sådant än Olof.
Senast redigerad av MBoudine 2013-01-30 kl. 01:23.
Citera
2013-01-30, 00:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Anders Helin använde SE i CP rättegången för att styrka LP's trovärdighet.
Hur trovärdig var SE själv tro....

SE:s trovärdighet är inte större än LP:s, dvs ingen trovärdighet alls. Båda är involverade i den efterföljande mörkläggningen.
Citera
2013-01-30, 00:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirurgprofessorn
AAAABAAA
Hur lång tid anser du att en person med OPs skada kan hålla sig upprät? Eller rättare sagt, hur lång tid dröjde det från smäll till att OP låg på trottoaren?
Citera
2013-01-30, 00:51
Medlem
Citat:
Hur lång tid anser du att en person med OPs skada kan hålla sig upprät? Eller rättare sagt, hur lång tid dröjde det från smäll till att OP låg på trottoaren?

Nu blandar du äpplen o päron igen ! Första skottet som kom framifrån va säkert dödande,men ej direkt,lungan troligen träffad.

Andra skottet bakifrån va DIREKT dödande,på sekunden.
Citera
2013-01-30, 00:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Men vad har egentligen framkommit om SE? Det är bara spekulationer i de privatspanare som kretsade kring kommissarie GS. Att Holmér inte gillade honom är snarare intressant än misskrediterande.

OM, SEs berättelse är riktig så bidrar han med viktig information. Och själv tycker jag att LP betedde sig mycket rationellt med tanke på omständigheterna.

Det har kommit fram att han kontaktade Skandias personalchef Roland Bergström vid lunch den första mars för att få reda på sin utstämplingstid. Han påstår då att han behöver uppgiften då flera norska tidningar ringer. Det senare visar sig inte stämma. I TT intervjun sjätte april säger Engström att han åkte på semester dagen efter mordet vilket inte visat sig stämma. Han fortsätter med att.sex.poliser ska ha talar med honom under lördagen. Detta visar sig inte heller stämma. I sitt brev till Sven Aner nedvärderar han aktivt Gösta Söderström och ANNA HAGE .

Till detta kommer hans närvaro på mordplatsen som ingen annan uppmärksammar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in