2013-02-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Korrekt, det är därför obduktionsprotokollet är hemligstämplat, OP har ett kulhål rakt genom handen, det är också därför det är så mycket blod och blodstänk på platsen. OP hade vinterkläder på sig, har svårt att tro att det skulle vara så mycket blod om inte kulan gått igenom händerna.
Bitarna börjar falla på plats, jag köper det här!
Första kulan, framifrån, rispar även Lisbeths rygg!
Citera
2013-02-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Träffades Olof Palme av två skott eller inte ? Har ambulanspersonal som bekräftar två kulhål i Palmes bröst sett fel ?
Det ena hålet är ett utgångshål, det är hålet efter skottet i ryggen rakt igenom Olofs kropp. Tack vare att Olof håller händerna tryckta mot bröstet när kulan avlossas igenom hans kropp blir utgångshålet inte större än kulan.
Senast redigerad av sovvandring 2013-02-10 kl. 23:00.
Citera
2013-02-10, 22:57
Medlem
Innan jag såg sista inlägget så tänkte jag berömma dig för ovanligt kloka ord.........

Jag gör det ändå Bobo!
Citera
2013-02-10, 23:10
Medlem
ieshos avatar
Det som Gun och Katrin beskriver finns inte alls med i förhöret med LP.

Mannen i beige rock och OP stod för sig medan LP en bit ifrån med blicken avrådde en kvinna från att gå fram till OP. En annan kvinna stod bredvid LP. Och tydligen är MP och IK inte där då.

Vem var mannen? Var det hans fru som stod med LP? Kan det ha varit Rosengren och hans fru? Hade kvinnorna lämnat männen för att dessa skulle kunna tala avskilt?

Rosengren lär ha erbjudit Palme skjuts med sin bil som skulle stått parkerad på någon tvärgata.

Men då är frågan: varför är händelsen mörkad av familjerna Palme och Rosengren?

Gun
"När de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset."

"Innan de (Gun och hennes sällskap förf. anm.) gick över Sveavägen lade Gun märke till att Palme stod ca l0- l5 m bort vid husväggen där det var mycket glas. Lisbeth fanns bredvid och Palme samtalade med en man som var iklädd en brunbeige överrock:"

"Han var lite längre än Palme och pga hans kroppshållning uppskattar (Gun) att mannen var äldre ev. i Palmes ålder. Gun uppfattade det som om Palme blivit tilltalad bakifrån och sedan gått framåt eller blivit hindrad i sin promenad eftersom han inte var vänd helt mot mannen. Gun tror att det ev kan ha funnits en person till som var skymd av den beigeklädda mannen."

Katrin
"En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen mot väggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne".

"Jag kan inte säga att han hotade honom, men det såg hotfullt ut, så min reaktion var: ska inte Olof Palme kunna få gå ifred på bio?"

"Hotfullt, hur då?"

"Han markerade med kroppen. Han stod tryckt mot Olof Palme, och Palme såg rädd ut. /. ../ Jag är impulsiv, så jag satte klackarna i marken och tänkte säga till mannen att sluta upp med detta, men då möttes jag av Lisbeth Palmes blick - hon och en annan kvinna stod en bit därifrån - och hon markerade med blicken att låta det vara, det är okej... då uppfattade jag det som att det kanske var en familjesituation".

Lisbet
"Efter biografföreställningen gick de alla fyra Sveavägen söderut på den högra (västra) trottoaren. Utanför bokhandeln i ABF-huset (Sveavägen 41) stannade de. Olof tänkte där, i ljusskenet från skyltfönstret, kontrollera en sak i filmprogrammet. I nästan samma ögonblick släcktes dock belysningen. Makarna Palme skiljdes då från Mårten och hans flickvän och fortsatte att gå Sveavägen söderut."

"Efter föreställningens slut pratade de med ungdomarna en stund ute på gatan. Mårten är en kvällsmänniska och ville gärna dricka te efter föreställningen, men det blev inte så. Lisbet och Olof bestämde sig för att promenera till bostaden. Lisbet såg ingenting mystiskt efter bion ingen tilltalade dem heller. Hon begränsade medvetet synfältet när hon var ute och gick med Olof Palme. Närmast för att alla ville titta på Olof och det kändes inte alltid angenämt."

"På en direkt fråga om en uppgift att en man skulle ha hjälpt till med ytterkläderna efter filmen, hade hon inget minne aven sådan händelse.

Efter filmens slut gjorde Lisbeth och Olof Palme ingen brådska, utan inväntade Mårten och hans fästmö. De gick alla fyra sedan gemensamt ut från salongen. Lisbeth Palme hade den uppfattningen att de väntade tills de flesta andra biobesökarna lämnat salongen. Då de kom ut från biografen gick de till höger på Sveavägen. De stannade utanför bokhandlen och samtalade. Under samtalets gång släcktes ljuset i bokhandeln. Lisbeth Palme lade ej märke till någon person i omgivningen. De skildes efter några minuters samtal. Lisbeth gick armkrok Sveavägen söderut. Mårten och hans fästmö gick Sveavägen i motsatt riktning."

"Olof Palme och Lisbeth Palme skildes från sonen Mårten Palme och dennes fästmö utanför bokhandeln som ligger söder om biografen Grand. Lisbeth Palme minns inte, om Mårten Palme och hans fästmö gick med några meter söderut. I vart fall gick de inte med sålångt som till Sveavägens korsning med Kammakargatan.

Det var ganska mycket folk som rörde sig och folk som stod och pratade utanför biografen. Lisbeth Palme har en känsla av att det stod en person i närheten av Olof Palme och henne när de stod och pratade med Mårten och dennes fästmö vid bokhandeln. Denna person kan ha hört att Olof Palme och Lisbeth Palme talade om att promenera hem.

Lisbeth Palme har inte någon minnesbild av att någon trängt sig förbi vid portgången till ABF-huset."
Citera
2013-02-10, 23:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Bitarna börjar falla på plats, jag köper det här!
Första kulan, framifrån, rispar även Lisbeths rygg!

Inte en chans. Det händer inte på en miljon försök. Det är därför ingen läkare tilläts undersöka skadan och det är därför LP:S och OP:s genomskjutna kläder inte är tillgängliga för opartisk granskning utan befinner sig i säkert förvar någonstans i Wiesbaden, Tyskland. Eller har varit kanske är bäst att tillägga. Det är därför det fullständiga obduktionsprotokollet, om detta blir allmänt känt, blir en briserande bomb som skakar Sverige i sina grundvalar enligt Hans Holmér och att svenska folket mår bäst av att inte veta enligt Carl Lidbom. Det är därför det på goda grunder kan misstänkas att obducenten Milan Valverius 1994 fick hjälp att överdosera ett medicinskt preparat.
Citera
2013-02-10, 23:22
Medlem
Ja herre jävlar vilken skittråd detta har blivit.
Ove och Utredaren, kom tillbaka. Allt är förlåtet!
Citera
2013-02-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Innan jag såg sista inlägget så tänkte jag berömma dig för ovanligt kloka ord.........

Jag gör det ändå Bobo!

Jag känner Lennart som gjort "analysen" och det är en bra kille men kriminalteknik är inte hans starka sida vilket visar sig på många punkter.

Clint Eastwoods karaktär Dirty Harry sade en gång. "A good man knows his limitations"

Därför rådfrågade jag trovärdig expertis och när det gäller skotten eller de funna kulorna finns inte många oklarheter i utredningen annat än att man fått skottordningen om bakfoten på grund av osystematisk analys och att man på ovetenskapliga grunder uteslutit vapen med kort pipa och "konverterade" 38r.

OP sköts med ett näst intill påsittande skott i ryggen och ett mycket tydligt utgångshål från denna kaliber. Vid skottet penetrerade en benbit hans bröstkorg och skapade en mindre skada som är oregelbunden. Skott framifrån hade sett helt annorlunda ut. Slösa inte tid på sådant som är ovetenskapliga fanatsier på grund av bristande kunskaper i ämnet.

Det är bara befängt att tro att en hel poliskår skulle manipulera det eller att den hysteriska LP skulle vara en kall lögnare som försöker dölja något och därvid manipulerat så många personer. Hon blev chockad och agerade ologiskt men kan själv inte smälta det.
Citera
2013-02-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellström
Ja herre jävlar vilken skittråd detta har blivit.
Ove och Utredaren, kom tillbaka. Allt är förlåtet!

Hur vet du att de inte är tillbaka? Utredaren var ju t ex inte alls den han utgav sig för att vara.

Sätt trollen på IGNORE. Har en hel bunt där sedan läge tillbaka även om de varit inaktiva en tid och de "nya" som tillkommer med samma modus hittar man ju snabbt!
Citera
2013-02-10, 23:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det som Gun och Katrin beskriver finns inte alls med i förhöret med LP.

En fotoblixt i samma ögonblick Palme gör entré på Grand kan ju verkligen vara en central händelse med tanke på vad som hände Palme några timmar senare. Varför finns inte denna uppgift med i förhörsprotokollet ? Varför har inte Lisbet som måste ha observerat fotoblixten inte efterfrågat anledningen till att denna inte finns med i protokollet ? Kunde inte den här genomtänkta och iakttagande människa med skärpta sinnen ha anat ett samband mellan fotoblixtarna och makens öde ?

Citat:
Men då är frågan: varför är händelsen mörkad av familjerna Palme och Rosengren?

Vad talar för att Rosengrens hade en aning om vad som skulle hända Olof Palme ? De enda utöver mordkommandot med den insikten kan ha varit familjen Palme. Eller enbart Lisbet vid den tidpunkten.
Senast redigerad av MBoudine 2013-02-11 kl. 00:07.
Citera
2013-02-10, 23:53
Medlem
Tror dock mer på Lennart R än på lösa benbitar. Lösa benbitar far åt sidorna.Inte framåt !!!
Citera
2013-02-10, 23:54
Medlem
bartrams avatar
MVAGRIPPA eller nån annan med koll på persongalleriet

Kjell Östling befälhavare på piket 3230 är han på nåt sätt släkt med CGÖ?
Citera
2013-02-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Tror dock mer på Lennart R än på lösa benbitar. Lösa benbitar far åt sidorna.Inte framåt !!!

Bra att du gör det, för han har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in