2012-09-21, 18:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Lisbeth Palmes agerande tror jag helt enkelt beror på rädsla. Hon såg skytten och hon kanske tror sig veta eller i alla fall har en aning om vem som låg bakom, men hon har aldrig vågat säga detta eftersom hon fruktar att något kan hända henne eller sönerna.

Hm .. Det låter ju inte direkt logiskt. Om hon tror sig veta eller har en någorlunda välgrundad aning om vem/vad som ligger bakom mordet på maken och utförligt går ut med allt hon har med namngivande och annat, löper hon och sönerna rimligen ingen risk att någon av dem skulle råka illa ut. Om hon träffat rätt gäller det väl för de utpekade att fila på sina försvar, alibin o liknande, är det bomskott är det ingen som bryr sig. Träffar hon rätt och något händer henne eller sönerna efter utspelet är det ju ett kvitto på att hennes uppgifter är riktiga. Men då är det försent att göra något åt saken eftersom skadan redan är skedd. Nej, det finns ingen logik i det resonemanget.
Citera
2012-09-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins
Joakim Palme påstår att OP inte fick tag på några livvakter, jag är skeptisk till denna uppgift. Förövrigt: Tror jag att de är SÄPO & Sydafrika som ligger bakom mordet. Ett grupparbete helt enkelt.

Case closed.

Fast då undrar vän av ordning vilka grunder du har att koppla ihop Säpo och Sydafrika.?

Kopplingarna till sydafrika går ju via t ex BW och WACL och Östlings Internationella Polisorganisation som härbärgerade sydafrikanska kollegor i "gästlägenheten". nära WACL och Wallinsgänget där Säpo möjligen hade informatörer och infiltratörer. DEt är också folk med kopplingar till försvar/kuppförsvar och militär underrättelseverksamhet.

Militär underrättelseverksamhet och Sydafrika eller högerextrema Poliser och Sydafrika kan jag förstå att man kan koppla ihop även om det inte finns mycket som kopplar detta till mordet direkt. Snaras var väl eventuell Sydafrikansk kontakt kopplad till ANC verksamheten och de operationer man höll på med där?

Varför då gå över ån till Säpo? Har du något av trovärdighet att anföra där eller tror och gissar du lika fritt som vissa andra?
Citera
2012-09-21, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Förvisso. Men hur kommer då vi genuina sanningssökare (som Boboslacke för övrigt verkar ha synnerligen svårt för) närmare sanningen om MOP om vi helt sonika då byter ut alla andra möjliga och omöjliga motivbilder mot din "valdags- och löntagarfondsmotivbild" då?

Och de genuina sanningssökarna skulle vara vilka då? Du och Mboudine? Erat oändliga tramsande och totala avsaknad av saklig analys och argumentation är så samspelt att man nästan kan tro att ni är samma person Attityden inom er lilla allians här i tråden kommer inte att knäcka Palmemordet, det törs jag lova.
Senast redigerad av jakeclawson 2012-09-21 kl. 18:24.
Citera
2012-09-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hm .. Det låter ju inte direkt logiskt. Om hon tror sig veta eller har en någorlunda välgrundad aning om vem/vad som ligger bakom mordet på maken och utförligt går ut med allt hon har med namngivande och annat, löper hon och sönerna rimligen ingen risk att någon av dem skulle råka illa ut. Om hon träffat rätt gäller det väl för de utpekade att fila på sina försvar, alibin o liknande, är det bomskott är det ingen som bryr sig. Träffar hon rätt och något händer henne eller sönerna efter utspelet är det ju ett kvitto på att hennes uppgifter är riktiga. Men då är det försent att göra något åt saken eftersom skadan redan är skedd. Nej, det finns ingen logik i det resonemanget.

Jag tror att du missuppfattade mig. Hon har kanske ingen aning om vem personen var, men däremot kan hon ha känt till vilken organisation eller grupp som låg bakom. I det fallet är det dels svårt att utpeka mördaren och dels kan denna organisation tänkas göra något för att skada henne.
Om jag tänker mig in själv i situationen så skulle jag också ha varit rädd att utpeka någon om jag vet att starka krafter kan ligga bakom.
Citera
2012-09-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

För en gångs skull får jag dunka dig i ryggen och hålla med.

Kan det vara så enkelt att man hela tiden hakat på den bekväma officiella linjen från kroater via PKK till CP och nått vägs ände. När det kommer uppgifter inifrån Säpo via Jallai och säkert också GW om som visar sig besvärande och ifrågasätter Palmes oförvitlighet går man till mottack och försöker idirekt sänka deras trovärdighet på samma sätt som vissa signaturer försöker klumpa ihop och hitta på skit om Jallaikonsortier etc på ett ganska desperat sätt?
Senast redigerad av boboslacke 2012-09-21 kl. 18:25.
Citera
2012-09-21, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Birabacken
Om någon skulle lyckas lösa mordet, skulle myndigheter mm. tillåta att det löses? Om ni förstår. Eller skulle man försvinna lite smidigt i någon tjärn någonstans?

Nej, Palmeutredningens arbete och uttalande genom åren har präglats av en illa dold attityd att om lösningen inte är politiskt gångbar (det vill säga, inte kollegor) så får det vara. Däremot är det inte omöjligt att tänka sig att man kan ha mjuknat i nutid och haft överseende med att korrekta analyser (Leif GW) når den stora massan så till vida att de är ofarligt formulerade.
Citera
2012-09-21, 18:41
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nej, Palmeutredningens arbete och uttalande genom åren har präglats av en illa dold attityd att om lösningen inte är politiskt gångbar (det vill säga, inte kollegor) så får det vara. Däremot är det inte omöjligt att tänka sig att man kan ha mjuknat i nutid och haft överseende med att korrekta analyser (Leif GW) når den stora massan så till vida att de är ofarligt formulerade.

Jag ska läsa på GWs analyser, det kan vara intressant. Han om någon borde knäcka det.
Citera
2012-09-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson

Nja enligt min erfarenhet är vi några som utanför den offentliga debatten känt till en hel del av det som nu kommer fram länge men att det inte kunde sägas klart ut av fler skäl. Det som hände var att det i samband med att preskriptionen förändrades såtillvida att några trädde fram i ljuset (sådana som är försäkrade" mot påverkan genom den kunskap de har om andra saker) om än via ombud och med halvkvädna visor. Därefter har det rasslat till bakom kulisserna och sådana inifrån både militären, militär underrättelsetjänst och andra har insett att det är nödvändigt att bidra och att riketssäkerhetsnacket inte håller längre då mycket vatten passerat under broarna.

Det handlar om personer som kanske själva inte älskade OP och till ock till och med gladdes åt hans försvinnande från den politiska scenen men som anser att det var oacceptapelt att mörda en statsminister eller för den delen någon annan och nu känner att de måste dela med sig av det de vet istället för att tiga still och ligga lågt. Personer som var starka kommunistmotståndare men också illa berörda över hur gamla nassar och andra högerextremister fått härja inom militär och underrättelsetjänst som förstått att det skulle vara minst karriärmässigt självmord att säga något tidigare.

Med andra ord "riktiga" patrioter (till skillnad från de högerextrema som kallar sig Patrioter men som gärna kan hylla utländska herrar och hatets ideologi) som anser att sanningen måste fram hur smutsig den än är.
Senast redigerad av boboslacke 2012-09-21 kl. 18:50.
Citera
2012-09-21, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins
Det är en myt att de inte fanns ett samarbete mellan IB/GBU/SSI och Säpo. Sydafrika och Säpo hade ett bra motiv till att vilja få bort Palme. Palme stödde ANC och Säpo hade misstankar om att Palme var en sovjetisk spion. Sydafrika hade pengar & resurser, Säpo hade info Palmes livvaktsskydd, kontakter med Palmehatiska polismän och lokal kännedom. Gissar att Östling är insyltad och LT är GM. Trovärdighet på vilket sätt?

Detta är ju Ulf Lingärdes (SSI) gamla teori, förutom att han pekar ut Arla Gryning (SSI) tillsammans med norrmalmspoliserna och Sydafrikanerna, vilket i så fall är ett trovärdigare upplägg om man prompt måste ha med Sydafrika.
Citera
2012-09-21, 19:06
Medlem
SavileRows avatar
Ingen som vet när på dygnet som OP skulle ha begärt livvaktsskydd?
Citera
2012-09-21, 19:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att du missuppfattade mig. Hon har kanske ingen aning om vem personen var, men däremot kan hon ha känt till vilken organisation eller grupp som låg bakom. I det fallet är det dels svårt att utpeka mördaren och dels kan denna organisation tänkas göra något för att skada henne.
Om jag tänker mig in själv i situationen så skulle jag också ha varit rädd att utpeka någon om jag vet att starka krafter kan ligga bakom.

Nej, repressalier om LP eller någon av sönerna pekar i rätt riktning blir det nog inte tal om, det är försent, och pekar man i fel riktning är det ingen som bryr sig. Om "organisationen" du talar om misstänkte att strålkastarljuset en dag kan komma att riktas mot "deras" håll hade man, dvs organisationen, tagit ut resten av familjen Palme för länge sedan. Tror ingen löper någon risk i dag, det har gått för lång tid och vissa inblandade är säkert avlidna, åtminstone statistiskt avlidna, vid det här laget.

Det är bara att låta täckelsen falla och den eviga lögnen om gärningsmannen Christer Pettersson att upphöra. Sanningen hade säkert skakat Sverige i sina grundvalar om mordet fått sin förklaring och upplösning relativt snart. Men nu, efter närmare 27 år, blir det inget större skalv även om den efterföljande debatten kommer att bli både livlig och högljudd.
Citera
2012-09-21, 19:16
Medlem
"- Han ringde, men det fungerade inte. Det var något som klickade helt enkelt, säger Joakim Palme till Expressen."

Behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det inte var någon som svarade. Kan ju vara ett ytterligare indicium för inblandade med anknytning till Televerket. T.ex grabbarna Östling & Grundborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in