2012-04-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Finns ju någonting som heter nyckelroman också.
Vilken av alla böcker ser du som "nyckelroman".
Citera
2012-04-06, 18:38
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om vi jämför Jallai och GW, vem ska vi tro på enligt dig och varför?

Svår fråga. Båda har säkert bra kontakter i olika delar av säkerhetspolisen. Men om jag tvingas välja tycker jag nog att Jallai är den som levererat det mest spännande sakerna det senaste året. Får se om GW kan toppa det.
Citera
2012-04-06, 18:41
Bannlyst
Citat:
Vilken av alla böcker ser du som "nyckelroman".

Ja Jallai och Leopolds är ju givna. Kanske är någon av GW:s romaner också det om man läser mellan raderna
Citera
2012-04-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ja Jallai och Leopolds är ju givna. Kanske är någon av GW:s romaner också det om man läser mellan raderna
Om vi rangordnar alla romankranar efter nyttig information, skulle det kanske se ut så här:
Jallai
Leopold
Leif GW
Borgnäs
Poutinanen
Wall
Anèr
Krantz

Någon glömd?
Citera
2012-04-06, 19:10
Bannlyst
På tal om romaner så tänkte jag på en sak här om dagen. I GW:s Palmeböcker så sker mordet 23:21:30 och larmet går 23:25 vilket alltså är bröderna Poutiainens tidsschema som GW tagit fasta på, med andra ord verkar han bestrida de officiella klockslagen.
Citera
2012-04-06, 19:11
Bannlyst
Citat:
Om vi rangordnar alla romankranar efter nyttig information, skulle det kanske se ut så här:
Jallai
Leopold
Leif GW
Borgnäs
Poutinanen
Wall
Anèr
Krantz

Någon glömd?

Alltså...en roman är en skönlitterär bok. Anér, Krantz, Borgnäs, Wall och Poutiainen har aldrig skrivit några romaner.
Citera
2012-04-06, 19:14
Medlem
zorzes avatar
Jallai,eftersom du läser denna tråd,så tycker jag att det skulle vara oerhört intressant ifall du och Borgnäs skulle träffas och prata igenom olika frågetecken ni båda går och funderar över.Ni kan båda sitta med information som den andre saknar.Jag tror att ni efter att du gett ut din tredje roman, kanske innan borde ha ett förutsättningslöst möte!
Senast redigerad av zorze 2012-04-06 kl. 19:18.
Citera
2012-04-06, 19:19
Medlem
Citat:
Alltså...en roman är en skönlitterär bok. Anér, Krantz, Borgnäs, Wall och Poutiainen har aldrig skrivit några romaner.
Okej, ja det är ju i nyckelromanerna vi ska hitta informationen som ska lösa gåtan, men då går några gubbar bort, då har vi kvar:
Jallai
Leopold
Leif GW

Någon glömd?
Citera
2012-04-06, 19:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Vem är det då som har rätt av alla romanförfattare; är det han som skriver bäst (mest rafflande och spännande) eller är det han som säljer mest?

Ingen av dem. Men den som skriver bäst brukar nog vara identisk med den som säljer mest.
Citera
2012-04-06, 19:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Finns ju någonting som heter nyckelroman också.

Ligger längre bort från sagoboksavdelningen än romanerna i bibblan ..?
Citera
2012-04-06, 19:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jallai
Leopold
Leif GW
Borgnäs
Poutinanen
Wall
Anèr
Krantz

Någon glömd?

Astrid Lindgren ..
Citera
2012-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ingen av dem. Men den som skriver bäst brukar nog vara identisk med den som säljer mest.
Jallai skriver bättre än GW, men GW säljer nog mer än Jallai, tror jag, hur går det ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in