2008-07-27, 02:25
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Behöver inte vara Engström som är mördaren.
Det intressanta är att Palme hade stämt möte i anslutning till Skandiahuset i något märkligt ärende såsom det mycket väl kan ha varit.
Stämmer det visste mördaren eller de som låg bakom mordet att Palme skulle befinna sig på den platsen vid en viss tidpunkt...utan livvakter.

Läser man lite i din länk verkar det ju som Skandiahuset använts till diverse märkligheter bland annat organisera Stay Behind med mera.

Visst finns det mycket ouppklarat i denna affär. Jag är speciellt nyfiken på väktaren som var kopplad till Holmér vars vittnesmål hemligstämplades.
Citera
2008-07-27, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Visst finns det mycket ouppklarat i denna affär. Jag är speciellt nyfiken på väktaren som var kopplad till Holmér vars vittnesmål hemligstämplades.

Väktaren är egentligen bara intressant i just det fall att det verkligen var ett möte inplanerat i anslutning till Skandia.

Helt osannolikt att väktaren som var skriven hos Holmer fanns där av en slump.

Förstår du den logiken och hur jag menar.
Här ligger en stor hund begraven.
Citera
2008-07-27, 11:40
Medlem
Man kan konstatera att både Engström och den kvinnliga väktaren ( skriven hos Holmers flickvän )har båda varit mycket framgångsrika i att hålla sig undan media av någon anledning.
Som sagt det behöver inte ha med mordet direkt att göra men är hur intressant som helst oavsett.
Varför hemligstämpel på detta förhör?
Något har uppenbarligen pågått på Skandiahuset.

Lever Engström förövrigt?
Väktaren?
Senast redigerad av rattelsnake 2008-07-27 kl. 12:01.
Citera
2008-07-27, 18:46
Bannlyst
Tittar lite på gamla nyhetssändningar från mordnatten och reagerade över en sak.
Här nämns nämligen 2 helt olika vittnesuppgifter.

3 vittnen hävdar att det var en ensam gärningsman som sprang Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan. 175cm lång. Han hade inget vapen i händerna.

Men några andra vittnen hävdar att 2st män i långa, mörka rockar av utländsk härkomst ska ha synts på platsen och att "de vittnesuppgifterna bedöms som osäkra".

Har aldrig hört talas om detta förrut.
Har det utretts? I så fall, vad kom man fram till?

Klippet (03:33 in):
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=520738
Citera
2008-07-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Tittar lite på gamla nyhetssändningar från mordnatten och reagerade över en sak.
Här nämns nämligen 2 helt olika vittnesuppgifter.

3 vittnen hävdar att det var en ensam gärningsman som sprang Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan. 175cm lång. Han hade inget vapen i händerna.

Men några andra vittnen hävdar att 2st män i långa, mörka rockar av utländsk härkomst ska ha synts på platsen och att "de vittnesuppgifterna bedöms som osäkra".

Har aldrig hört talas om detta förrut.
Har det utretts? I så fall, vad kom man fram till?

Klippet (03:33 in):
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=520738

Vad som egentligen hände vet ingen exakt.
Vittnesuppgifter går isär och polisen har schabblat.
Holmer har varit sossarnas mörkläggningstorped i dåvarig ordning viket givetvis ytterligare fördunklat utredningen.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-07-27 kl. 19:19.
Citera
2008-07-27, 19:30
Medlem
katws avatar
Citat:

Lever Engström förövrigt?
Väktaren?

Engström är död sedan flera år.
Citera
2008-07-27, 20:04
Medlem
Stig E.s rum var det enda rummet på Skandia som väktarna inte kunde gå in i under ronderna. Han var den enda av samtliga anställda i Skandia som hade eget lås och egen nyckel. Stay Behind?
Stig E ljög också dagen efter mordet. På förmiddagen ringde han flera gånger till Skandias säkerhetspersonal och frågade om den exakta tidpunkten när han hade stämplat ut. Han påstod att "folk och tidningar från Oslo" ringde som galningar, och att han därför måste veta den exakta tidpunkten.

Det är bara det att vid den tidpunkten, lördag förmiddag, kände polisen eller svenska journalister ännu inte till existensen av någon Stig E. Stig E.s första registrerade vittnesmål hos polisen är nämligen daterat kl 12.20. Först efter detta klockslag blev han känd för polis och sedemera den svenska pressen.

Uppenbart är att Stig E har på order av Holmer plockats bort ur utredningen.
Den person som vittnet, strax bakom paret Palme, sett gå och småprata med paret Palme skulle ju kunna vara Stig E.
Not. Vad som talar emot detta är att Lisbeth tydligen skrikit på utländskt språk dvs troligen samma språk som man pratade med den tredje mannen.
Något vapen har ju detta vittne inte sett när skotten small.
Kan denne man (Stig E eller ej) vara den man som vittnen sett ståendes i dekorimahörnan och stirrat.
Dvs hoppat undan när det small och sen stirrat för att sen ge sig av.

Det finns isåfall ytterligare en person som är den egentlige mördaren.
Jag har länge trott att att man blandat ihop saker och ting.

* Lisbeth ville inte ha bandspelare redan vid första förhöret.
Så beter man sig när man vill gardera sig för att ändra historien vid senare tillfälle.

* När Holmer förhör Lisbeth framhåller han i sina "anteckningar" att Palme inte förde dagbok.
Det vill säga det finns ingen dagbok.
Var det den "icke-dagboken" Mårten blev beordrad av Lisbeth att hämta mordnatten och väcka Palmes grannar för?
Var Lisbeth orolig för husrannsakan?

* Lisbeth har totalt vägrat delta i rekonstruktion på mordplatsen.

Omständigheter som hade fått vilken mordutredare som helst att totalt grilla Lisbeth och Mårten Palme har helt sopats bort.
Givetvis döljer Lisbeth i samråd med regeringen en hel del kan man misstänka.

Jobbade Stig E på Skandia åt SÄPO??
Eller fanns det ytterligare en hemlig sosse organisation typ IB ?
Senast redigerad av rattelsnake 2008-07-27 kl. 21:02.
Citera
2008-07-28, 00:34
Medlem
Från Cats Falk tråden en länk om Bofors.

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=959816

Det här programmet som jag nu lyssnat på och tidigare missat är otroligt intressant.

Lyssna på allt men särskilt ca 50 min in ang. Finansmannen Erik Penser.
The enemy of the state no 1

Detta rekommenderar jag alla att lyssna på.
Bästa jag hört.
Citera
2008-07-28, 07:56
Bannlyst
Citat:
Från Cats Falk tråden en länk om Bofors.

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=959816

Det här programmet som jag nu lyssnat på och tidigare missat är otroligt intressant.

Lyssna på allt men särskilt ca 50 min in ang. Finansmannen Erik Penser.
The enemy of the state no 1

Detta rekommenderar jag alla att lyssna på.
Bästa jag hört.

Kolla in dom här länkarna: Harvardaffären
http://www.internetional.se/98fltala.htm
Kjell-Olov Felt:
"men upptäckte efter en stund att Olof plockat fram en blockflöjt - var han nu fått den ifrån - och låtsades spela på den, Ijudlöst men med fingrarna löpande över flöjtens hål. Var han då befann sig vet jag inte. Men jag avslutade raskt föredragningen"
"Gör som ni vill. Jag begriper ändå ingenting. Varpå han återgick till att grubbla över sina egna bekymmer"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Harvardaff%C3%A4ren

1. Vem gjorde det här inbrottet på Länsskatterätten. Anti Avsan, kanske.
2. Vem fattade beslutet om inbrottet. Palme, Holm'er och Ebbe Karlsson, kanske.
3. Har det med mordet att göra. Nej.

Det många glömmer när det gäller Palmemordet är; vad gör Lisbeth Palme på mordplatsen, den fina damen och glöm inte att hon blev träffad.
Mördaren hade ett par kulor kvar för att släcka även hennes liv, varför gör han inte det. Han var bara ute efter Olof.
Då vid skottögonblicket var hon nästan lika mycke värd som Drottning Sylvia.

Lisbeth Palme hade aldrig fått följa med om det varit något spionmöte. Det vore som att partiledarna tog med sig sina fruar på partimöten.

Att Olof kunde riskera sitt eget liv har jag full förståelse för men att han skulle riskera sin fru Lisbeths liv oxå, nej.

Och att Olof promenerat hem genom Sthlm solo, utan livvakter tror jag mycket väl att han kunde gjort, men inte med sin fru, Lisbeth. Hon hade vägrat följa med utan livvakter.

Det kan mycket väl ha varit så att det är Lisbeth som håller i trådarna, att det är hon som bestämmer mötesscenariet, med någon fd familjemedlem.
Senast redigerad av L.R. 2008-07-28 kl. 08:28.
Citera
2008-07-28, 09:49
Medlem
Ja det har du rätt i att det i princip kan ha varit Lisbeth som skulle träffa någon likväl som Olof.

En uppgift som är föga känd är att på avdelningen hos länsrätten där Harwardpapper försvann jobbade hör och häpna Sigge Cedergrens flickvän.

När det gäller obduktionsprotokollet är det intressant att läsa Mårtens Palmes
skrivelse till JK.

Här uttalas tydligt att det är känsliga uppgifter som har med den personliga integriteten att göra.

Vad kan det röra sig om?

1. Palme hade AIDS precis som Ebbe och Holmer eller någon annan allvarlig sjukdom.

2. Palme brukade narkotika.

3. Spår på kroppen som indikerar ett abnormt sexualliv till exempel med våld eller sadistiska inslag.

Kan inte komma på fler anledningar till att hemligstämpla protokollet om anledningen är pga av den personliga integriteten.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-07-28 kl. 10:05.
Citera
2008-07-28, 12:14
Medlem
Hylins teorier

Filmen vill också visa att polisens agerande på mordkvällen var direkt kopplat till ett planerat mord på Cedergren. Ett mord beordrat av en Mr X som sägs vara den som leverade knark till Cedergren och något av Sveriges knarkkung. Enligt de intervjuade fanns bland annat poliser på plats som bryskt avvisade Östlund när han skulle besöka Cedergrens lägenhet. En kort stund innan mordet försvann poliserna från området. Filmen indikerar att polisen var medveten om att mordet på Cedergren skulle äga rum och att den medvetet lämnade området fritt för Cedergrens mördare. Då det finns motsägelsefulla utskrifter av Cedergrens avlyssnade telefon indikerar Hylin att det kan vara så att polisen medvetet lämnade platsen, men att den i efterhand försökte sopa igen spåren. Det skulle absolut inte få komma till allmän kännedom att polisen skapade en möjlighet för mordet genom att lämna fältet fritt för Pettersson att söka mörda Cedergren. Filmen indikerar också att detta är anledningen till polisens relativt långsamma reaktion efter skottlossningen. Polisen reagerade långsamt eftersom den visste att den undre världen skulle mörda Cedergren.

Det här är lite småintressant tycker jag.
Citera
2008-07-28, 18:18
Bannlyst
Sorry om detta redan tagits upp..

Men iallafall, i Leif GW Perssons bok "Faller fritt som i den dröm" som handlar om Palme-mordet, så löser dem hela skiten. Jag måste erkänna att jag inte fattade så mycket i denna bok - den var konstigt skriven och direkt förvirrande på sina ställen.

Men fråga är: Det som dem kommer fram till i boken, är detta helt påhittat eller möjligtvis GW:s egna teorier? Han verkar ju helt klart veta en del om ämnet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in