Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Yvonne förklarade i intervjun 1988 att hon måste ha sett den springande mannen med handledsväskan på David Bagares gata.
Just det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Det är ingen falsk dikotomi.
Det är en falsk dikotomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Christian Dahlman redovisar att den inte innehåller dokument som E15-2-B (som visar att AZ inte såg någon alls förrän YN och AZ mötte LJ vid trappkrönet
Det gör det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
enligt spaningsledningens möte den 11 juni 1986
Det är din gissning att spaningsledningen syftar på konfrontationsförhöret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Jag påstod inte att förhöret 1988 borde ha företräde. Jag visade att Windén var osäker den 11 mars 1986 och ännu mer osäker 1988.
Förloppet som Windén beskriver 11 dagar efter mordet (att han såg 23:30 på mordplatsen) klaffar perfekt med det skeende som Söderström beskriver i Hemmets veckotidning. I Hemmets veckotidning framgår också att Windén kom fram till sin tid utan inblandning av Söderström. Så här säger Söderström:
”Jag tog omedelbart kontakt med kriminalchefen för att muntligen informera honom om händelseförloppet. Därefter gick jag till det rum där Windén satt och fann att han redan börjat skriva på vår anmälan. Jag såg över hans axel och hajade till när jag upptäckte att han skrivit att vi kommit till platsen klockan 23:30.”
Windén var alltså den som satte en snurrig tid på pränt först. Windén var alltså den av dessa två poliser som ”visade” sin Kalle Anka-tid för den andre först. Det är som upplagt för att Söderström omedvetet ska anpassa sin minnesbild till tiden han såg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Nej, det var som att både områdesanropet och ingripandemeddelandet var okänt för alla i SBC när radiooperatören Jan Hedlund i SBC avslutade samtalet med Kenneth Ed i LAC 23.25.10
Och? Hur ska någon känna till ett områdesanrop om det inte finns ett IM om det?
Det får ju i så fall ske på ren slump att någon överhör Helin larma utan att själv vara upptagen med annat. Helins anrop verkar inte ha varit överdrivet entusiastiskt.
"Det är en uppgift från taxi att det är någon som blivit skjuten vid Tunnelgatan - Sveavägen." Det tar 4-5 sekunder att säga det där. Och SBC-operatörer pratade i radio hela tiden. Man kan inte utgå från att andra ska höra. Det vore lite som att utgå från att alla på ett callcenter måste höra när en viss medarbetare säger åt Hedvig, 87 att starta om datorn.
Dessutom fick växeltelefonisten på Stockholm taxi
”det intrycket att händelsen redan var känd av polisen” (E9979-1) när hon ringde upp 23:24, alltså före 23:25:10. Det kan självfallet bero på att Ulf Helin muntligt spred det i lokalen, som Paulsson hörde honom göra.
Det vore minst sagt långsökt av Helin att ta händelsen på så stort allvar att han sprider den muntligt i lokalen men sedan väntar i nästan 2,5
minuter innan han skickar polisfordon. Det vore tjänstefel. Och det är bara ett i raden av många extremt märkliga beteenden som måste ha skett för att 23:25 ska stämma. Vilket Faderlig påpekat.
Om man är tvungen att uppfinna nonsensartade 2-minutersstopp i flera händelseförlopp (Ulf Helin, Lars Jeppsson, Stig Engström, DBG-mannen, säkert någon mer) och alla stopp är lika långa och lika dumma kanske man istället borde fundera på att ta bort det där stoppet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
och A14205-1-A (som visar att YN och AZ svarade poliserna vid Luntmakargatan att de mötte LJ vid trappkrönet och inte nämnde någon som de mötte innan de mötte LJ).
YN uppger att hon inte ens pratade med piketpoliserna. Självklart kan den minnesbilden stämma. Hon har uppgett hur hon och AZ kastade sig åt olika håll när piketpoliserna kom. I sitt berusade tillstånd kan hon ha missat en kortare ordväxling mellan AZ och en polis eftersom hon och AZ hade fyra bullriga piketpoliser emellan sig.
Ingenstans i något förhör med en piketpolis står det specifikt att kvinnan sa något. Det står bara att ”de” sa något. Ett naturligt idiomatiskt sätt att uttrycka sig även om bara mannen sa något.
Om du som barn fick i uppdrag av dina föräldrar att gå fram till ett äldre par och fråga hur mycket klockan var, och mannen sa kvart över tre, vore det naturligt av dig att gå tillbaka till dina föräldrar och säga att ”de” sa att klockan var kvart över tre.
Inga konstigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Nu är kön till glasskiosken borta.
Ska du köpa?