2026-03-07, 16:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Ja, han verkar ha tagit tillbaka historien för lokalpolisen, men för Palmeutredarna verkar han inte hålla tillbaka, även om det är för mycket maskat för att se vad han verkligen sagt till dem. Men för dem berättar han ju om Poka och att han blivit tillfrågad om att mörda Palme.

Jag tror att HI var rädd för att berätta vad han visste för lokala polisen, eftersom han kanske tänkte att det kunde bli offentliga handlingar. Men palmeutredningen var skyddad av sekretess på ett annat sätt.

Kidnappningen har ju inte fått någon officiell förklaring. Det är ju helt uppenbart att han inte talar sanning när han påstår att han själv åkt ut. Hade det varit hantverkare som varit arga på honom, som någon föreslår som teori, så hade han väl anmält dem.

Jag tror att han har blivit hotad att inte säga något, av personer som han kände. Frågan är förstås varför det hände just då och inte tidigare? Hade Håkan på något sätt antytt att han visste något, eller hade han kanske till och med lyckats få syn på ChPo vid något tillfälle och att det var ChPo som hotat honom? Jag kan bara spekulera. Men jag tycker kidnappningen borde utredas mer innan man kan avfärda denna händelse som ointressant.

Om den eventuella kidnappningen hade koppling till mordet på Olof Palme, så kan anledningen till kidnappningen ha varit att H.I. råkat (?) säga något om vad han varit med om till någon/några som ville varna/tysta (?) honom. Om den inte hade någon koppling till detta, så bör motivet ha varit annat (koppling till arbetet?), alternativt varit en påhittad kidnappning.

Jag får intrycket av att polisen tar lätt på kidnappningen - och utgår direkt att brott ej begåtts - efter att H.I. tagit tillbaka uppgiften att han blivit kidnappad. Funderade de aldrig på varför han gjorde det? Visst, det kan ha varit fejk, men omständigheterna runt försvinnandet tycker jag inte tyder på det. Tillbakadragande av uppgiften görs endast ett par dagar efter att H.I. återfunnits. Möjligheten finns att han under dessa två dagar - och de eventuella kidnapparna läst/hört att han kommit till rätta - kontaktat H.I. och hotat denne, att "om du inte tar tillbaka din berättelse/ anmälan, så...".

Den 6 mars 2012 informeras åklagare Kerstin Skarp om att och vad H.I. berättat om mordet på Olof Palme. Som du skriver, varför väntade han till 2012? Anade han en koppling mellan (den eventuella) kidnappningen och mord-förfrågan, och därmed blev "påmind" om vad som hände på 80-talet? "När jag ändå är i kontakt med polisen om kidnappningen, så kan jag lika gärna berätta om ChPo och 'erbjudandet', så får jag lätta på mitt samvete och sedan lägga det bakom mig"? Väntade han så länge för att han var rädd att ChPo skulle agera om han bröt deras löfte, och därför sköt upp att berätta för polis? Själv ska han ha sagt att han väntade för att han inte ville bli inblandad. (Vilket han ju blev när han berättade till slut.)

Utifrån omständigheterna tror jag att en kidnappning skedde, men om den hade koppling till mordet på statsministern, det vet man ju inte. Men om man ser till tiden runt den eventuella kidnappningen, så kontaktades polisen av anhöriga den 27 februari. Den 28 februari inleds en förundersökning gällande människorov, och villan och omgivningen undersöks. Den 29 februari ringer H.I. på hos familjen Simonsson i Påskallavik. Jämför med mordet på Olof Palme. Den 27 februari (men 1986) finns tecken på att Palme övervakas. Den 28 februari mördas Palme. Dagen efter, den 1 mars (29 februari = skottdag 2012), dödförklaras Olof Palme . Slump? Långsökt?
Citera
2026-03-07, 17:25
Medlem
Man får dra vilka växlar man vill på det men det ska väl också påpekas att HI var psykiskt störd.
Citera
2026-03-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om den eventuella kidnappningen hade koppling till mordet på Olof Palme, så kan anledningen till kidnappningen ha varit att H.I. råkat (?) säga något om vad han varit med om till någon/några som ville varna/tysta (?) honom. Om den inte hade någon koppling till detta, så bör motivet ha varit annat (koppling till arbetet?), alternativt varit en påhittad kidnappning.

Jag får intrycket av att polisen tar lätt på kidnappningen - och utgår direkt att brott ej begåtts - efter att H.I. tagit tillbaka uppgiften att han blivit kidnappad. Funderade de aldrig på varför han gjorde det? Visst, det kan ha varit fejk, men omständigheterna runt försvinnandet tycker jag inte tyder på det. Tillbakadragande av uppgiften görs endast ett par dagar efter att H.I. återfunnits. Möjligheten finns att han under dessa två dagar - och de eventuella kidnapparna läst/hört att han kommit till rätta - kontaktat H.I. och hotat denne, att "om du inte tar tillbaka din berättelse/ anmälan, så...".

Den 6 mars 2012 informeras åklagare Kerstin Skarp om att och vad H.I. berättat om mordet på Olof Palme. Som du skriver, varför väntade han till 2012? Anade han en koppling mellan (den eventuella) kidnappningen och mord-förfrågan, och därmed blev "påmind" om vad som hände på 80-talet? "När jag ändå är i kontakt med polisen om kidnappningen, så kan jag lika gärna berätta om ChPo och 'erbjudandet', så får jag lätta på mitt samvete och sedan lägga det bakom mig"? Väntade han så länge för att han var rädd att ChPo skulle agera om han bröt deras löfte, och därför sköt upp att berätta för polis? Själv ska han ha sagt att han väntade för att han inte ville bli inblandad. (Vilket han ju blev när han berättade till slut.)

Utifrån omständigheterna tror jag att en kidnappning skedde, men om den hade koppling till mordet på statsministern, det vet man ju inte. Men om man ser till tiden runt den eventuella kidnappningen, så kontaktades polisen av anhöriga den 27 februari. Den 28 februari inleds en förundersökning gällande människorov, och villan och omgivningen undersöks. Den 29 februari ringer H.I. på hos familjen Simonsson i Påskallavik. Jämför med mordet på Olof Palme. Den 27 februari (men 1986) finns tecken på att Palme övervakas. Den 28 februari mördas Palme. Dagen efter, den 1 mars (29 februari = skottdag 2012), dödförklaras Olof Palme . Slump? Långsökt?

Med risk för att bli kallad konspiratorisk i detta konspirationsforum så skulle jag vara intresserad av vad som hände i Sverige runt tiden för, eller snarare innan bortförandet av Håkan Ingerwald.

Under 2011 publicerades artiklar om Stay Behind och Flygenhet 66 som med små plan flög bl a fallskärmsjägare under övningar in på "fientligt territorium".

Se länk och scrolla ner till 2011/2013

https://wpu.nu/wiki/Nyhetsartiklar,_media

Håkan Ingerwald var fallskärmsjägare och det fanns sedan tidigare teorier om att Stay Behind var inblandad i mordet.

Kan detta ha något att göra med Håkan Ingerwalds försvinnande?

De ville inte döda honom utan neutralisera honom och också varna andra genom publiciteten.
Citera
2026-03-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med risk för att bli kallad konspiratorisk i detta konspirationsforum så skulle jag vara intresserad av vad som hände i Sverige runt tiden för, eller snarare innan bortförandet av Håkan Ingerwald.

Under 2011 publicerades artiklar om Stay Behind och Flygenhet 66 som med små plan flög bl a fallskärmsjägare under övningar in på "fientligt territorium".

Se länk och scrolla ner till 2011/2013

https://wpu.nu/wiki/Nyhetsartiklar,_media

Håkan Ingerwald var fallskärmsjägare och det fanns sedan tidigare teorier om att Stay Behind var inblandad i mordet.

Kan detta ha något att göra med Håkan Ingerwalds försvinnande?

De ville inte döda honom utan neutralisera honom och också varna andra genom publiciteten.

En sak som hände var ju t ex att Håkan upprepade gånger var i kontakt med psykvården.
Citera
2026-03-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
En sak som hände var ju t ex att Håkan upprepade gånger var i kontakt med psykvården.

Ja, om Håkan bedömdes som en potentiell säkerhetsrisk som kunde avslöja hemligheter så kan han ha varit övervakad och slutligen inhämtad för att "neutraliseras" dvs hotas till tystnad. Det fungerar ända tills idag då han i TV4-programmet inte vill uttala sig p g a sin personliga säkerhet.

PS. Vi vet egentligen inte mycket om Håkans militära tjänst/uppdrag mer än att han tydligen ställde upp på anmodan/order från högre ort på g a lojalitet/plikt.

Han kan ha varit på uppdrag tidigare som givit honom psykiska besvär senare i livet.
Senast redigerad av Utredaren 2026-03-07 kl. 18:13.
Citera
2026-03-07, 18:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Om det han sade sig varit utsatt för när det gäller repövningarna, förfrågan från ChPo (och eventuell stress, rädsla och ett gnagande samvete m.m. i samband med detta) osv är korrekt, så kanske det ha kunnat vara en bidragande orsak?
Citera
2026-03-07, 19:46
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Man får dra vilka växlar man vill på det men det ska väl också påpekas att HI var psykiskt störd.

Vad har du för källa på det?
Det är ju hur som helst uppenbart att han blev kidnappad, då han inte lär kunnat binda fast sig själv med eltejp.
Citera
2026-03-07, 19:55
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Vad har du för källa på det?
Det är ju hur som helst uppenbart att han blev kidnappad, då han inte lär kunnat binda fast sig själv med eltejp.
Nu var det några år sedan jag läste om HI, men jag vill minnas att han var bunden med silvertape med händerna framför sig (enl. intervju med kvinnan som bodde i huset dit HI gick). Vi gjorde en test då. Kollegan band mig hårt med silvertape på samma sätt. Tog ca 20 sekunder att ta sig loss (varför lyckades inte HI?). Gick även att tejpa sig själv ganska lätt. I mina ögon har HI iscensatt det hela när ingen ville lyssna på hans historier.
Citera
2026-03-07, 20:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusarium
Vill dela en sevärd dokumentär gjord av vuxna (Tyskar och fransmän) som åtminstone signalerar stringens som omväxling till mycket av svensk media.

En indikator att detta är bra mtrl kan vara Jan Guillious sågning med orden "Någon galnare bild av Sverige kan aldrig någonsin ha presenterats utomlands."

https://youtu.be/87LEs7LbhOQ?si=t65gDD4TmsxACXPM

Vid en snabb genomgång hittade jag 50 fel:

1. Walkie-talkie-männen som vittnet Ulla Strömbeck-Larsson såg i Gamla stan är inte okända. Den civilklädde polisen Mikael L var på perrongen. En väktare var utanför stationen.

2. Spärrvakten Sergiusz Zadruzny såg ingen passera spärren under de följande 20 sekunderna (när paret Palme hade passerat). Det finns inga belägg att någon följde efter paret Palme från bostaden till Gamla Stans station. Det finns flera belägg att ingen följde efter.

3. Ingen man i mörka kläder följde efter paret Palme i trappan till perrongen. Hans Embrink och hans flickvän såg en man som väntade i trappan när de själva väntade där.

4. Tågföraren Göran Skiöld såg inte två män som steg på tåget efter paret Palme. Han visste inte att paret Palme var i tåget.

5. Ingen har sett två walkie-talkie-män framför paret Palmes hus under mordkvällen. Vittnen såg en walkie-talkie-man på Kåkbrinken öster om Västerlånggatan.

6. Tågföraren Göran Skiöld såg inte att samma män steg av tåget på Rådmansgatan. Han visste inte att paret Palme var i tåget.

7. Sunniva Thelestam uppgav inte att hon såg en polisman i en polisbil. Thelestam såg inte att kommunikationsradion som mannen i bilen talade i var en walkie-talkie. Hon var inte säker på att siffrorna på bilen slutade på 520. Thelestam uppgav 1986 att bilen liknade en SAAB. Radiobil 1520 var en Volvo och syns på foton från mordplatsen. Den var i Kungsträdgården vid den förmodade tidpunkten för Thelestams iakttagelse. En väktarbil besökte hennes adress flera gånger under mordkvällen.

8. "Eva" (Marianne Unger) uppgav inte att männen på Johannesgatan hade walkie-talkies.

9. "Jerker" (Mauno Luukas) uppgav inte att mannen med walkie-talkien stod på Adolf Fredriks Kyrkogatas norra sida ett 30-tal meter från Sveavägen (som i filmen). Luukas uppgav att mannen stod vid Adolf Fredriks Kyrkogata 13 på gatans södra sida, två och ett halvt kvarter väster om Sveavägen. Luukas (som saknade trovärdighet) träffade kvinnan i hans sällskap på Monte Carlo samma kväll (hon var inte hans fru). Han ville inte eller kunde inte säga vad hon hette eller var hon bodde, trots att han övernattade hos henne samma natt. Luukas kontaktade polisen 1988 efter att ha sett polisman D på en vänstertidnings löpsedel. Han tog tillbaka utpekandet 1995.

10. "Kristian" (juristen Hans Gyllenhammar) uppgav inte att männen på Regeringsgatan hade walkie-talkies.

11. Gärningsmannen väntade inte i färghandeln Dekorimas ingång. Han väntade strax söder om ingången, fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Som framgår i förhöret med Inge Mårelius den 8 april 1986.

12. DN-fotografen Åke Malmström hörde samtalet i polisradion 23.35. När det var känt på brottsplatsen att brottsoffret var Olof Palme och kommissarie Gösta Söderström hade meddelat vem offret var i polisradion. Inte tre minuter efter skotten. Mannen som frågade "hallå där uppe hur är det" sa "statsministern mördad", inte "statsministern skjuten". Mannen som svarade "för jävligt kallt" lät mera avlägsen. Samtalet stämmer tidsmässigt och innehållsmässigt med pinsp Kjell Östlings anrop till sina patruller "där uppe" på Brunkebergsåsen.

13. Bussföraren Peter Löwgren och passageraren Lars Krantz såg inte polisman D och E vid hållplatsen på Birger Jarlsgatan. Löwgrens signalement och fantombild har inga likheter med polisman D och E.

14. De flesta Norrmalmspoliser var inte högerextremister.

15. Norrmalmspolisens arbetslag bildades inte 1983.

16. Vissa poliser som tillhörde A-turen ogillade Olof Palme. Att de flesta hatade honom saknar belägg.

17. Polisman B (Stellan Åkebring) arrangerade herrmiddagar med högerradikala föredragshållare i von der Lindeska valven i Gamla stan 1982 - 1984. Tysk marschmusik och stöveltramp förekom inte under middagarna.

18. Norrmalmspolisens A-tur hade inte en fest några timmar efter mordet. De hade en årlig fest dagen efter som var planerad sedan länge.

19. Polisman I (Bo Asplund) höll inte en skål för mordet på festen.

20. Göran Callervik var Hans Holmérs chaufför sedan januari 1986. Callervik och Per Jörlin var Holmérs första livvakter (som framgår av många pressfoton). Peo Karlsson började på hösten 1986.

21. Patronen som tullkriminalen hittade hos polisman A (Carl-Gustaf Östling) 1988 var inte den enda av rätt typ. Man hittade flera av rätt typ hos flera olika ägare.

22. Polisman A opererades inte för blindtarmsinflammation fyra dagar före mordet. Han opererades för brusten blindtarm (ett farligare tillstånd) sex dagar före mordet och hade stygnen kvar på mordkvällen.

23. Lars Jeppsson såg inte gärningsmannen när han nådde trappkrönet. Varken vid polisman A:s kontor eller vid polisman F:s parkerade bil.

24. Att polisman F var "högerextremist" och "svärmade för Chiles junta" saknar belägg. Han var moderat (enligt en intervju).

25. Piket 3230 stod inte vid trappkrönet vid tidpunkten för skotten. Den stod på Johannesgatan (10 - 15 meter från David Bagares gata). Som framgår i intervjun i Arbetet i februari 1988.

26. Lars Jeppsson såg en siluett som han senare avfärdade som inbillning. Han visste inte om den var väster eller öster om Johannesgatan.

27. Kulorna tvättades rutinmässigt innan bomspåren granskades. Innan dess hade tekniska rotelns chef Vincent Lange undersökt dem i mikroskop den 3 mars och funnit en hinna av human fettvävnad på blydelen av Olof-kulan som inte fanns på Lisbeth-kulan. Som framgår i FUP 1989. Ett bevis att kulorna inte var falska.

28. Leif Ljungqvist körde en Chevrolet Suburban på mordkvällen. Inte en SAAB.

29. Ljungqvist avbröt själv samtalet med LAC (Länsalarmeringscentralen) 23.23.35. Ingen annan.

30. Radiooperatören Ulf Helin hade arbetat i SBC (polisens sambandscentral) vid flera tidigare tillfällen. Polisman F hade omparkerat sin privata bil vid flera tidigare tillfällen (som framgår i intervjun i Arbetet i februari 1988).

31. Ulf Helin var den som tipsade Pertti Poutiainen att den automatiska prioriteringen av samtal från 90000 (dåtidens 112) var ur funktion sedan en längre tid vid tiden för mordet. SBC:s tekniska chef Rolf Fredriksson bekräftade uppgiften för Poutianen 1988.

32. Ulf Helin avbröt inte samtalet med växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson hos Järfälla taxi. Under samtalet misslyckades Paulsson att kontakta taxiföraren Anders Delsborn. Paulsson lovade att försöka igen. Sedan avbröt hon samtalet. Som framgår av förhören med Paulsson och Helin.

33. Allanrop och andra funktioner fungerade dåligt i polisens nya radiosystem System 80. Som framgår i juristkommissionens förhör. Så dåligt att det gamla systemet användes parallellt.

34. Inspelningen av samtal till och från SBC var inte ur funktion på mordnatten. Den var avsiktligt avstängd av integritetsskäl.

35. Den första polisbilen (radiobil 2520) anlände inte till mordplatsen 23.30. Den anlände 23.25 (20 sekunder efter det första larmet i polisradion).

36. Det är inte en motsägelse att radiobil 2520 inte står först på IM-listan (listan med ingripandemeddelanden). Radiobil 2520 var inte den första polisbilen som svarade SBC.

37. Att Thomas Ekesäter (föraren i radiobil 1520) var "högerradikal" saknar belägg.

38. Inget talar för att Sunniva Thelestam såg radiobil 1520 på Drottninggatan. Mycket talar för att hon såg en väktarbil.

39. Det fanns inte många Säpo-poliser som hatade Palme. Säpo-kommissarien Melker Berntler nämnde två Säpo-poliser som ogillade Palme i början av 70-talet.

40. Det var inte journalister som hittade vittnen som lämnade uppgifter om poliser. Det var polisen.

41. Mannen som Anki K och Anneli V såg stod mitt i Tunnelgatans mynning. Nära trottoarkanten. Inte där gärningsmannen väntade. GM väntade vid Dekorimas skyltfönster. Strax söder om Dekorimas ingång. Signalementet stämmer inte med GM.

42. Anki K hörde mannen säga "jag är igenkänd" på finska. Inget mer. Att mannen trodde sig vara igenkänd är inte konstigt när han talade finska och tilltalades på finska.

43. Anki K och Anneli V såg mannen en kvart före mordet. Filmen slutade 23.01. Det var bara 200 meter att gå till Dekorima.

44. Att Hans Holmér och Åsa Kylén övernattade på Scandic Hotel under mordnatten bevisades 1990.

45. Signaturen EB på kreditkortsnotan är rätt. Receptionisten arbetade på morgonen efter mordet.

46. Att frukosten hade börjat hindrade inte Holmér att få tevatten i receptionen.

47. Rolf Dahlgren var inte Holmérs chaufför vid tiden för mordet. Göran Callervik var Holmérs chaufför. Som framgår i granskningskommissionens rapport. Dahlgrens arbetsförhållanden utreddes noga. Han arbetade med ungdomsgäng i tunnelbanan vid tiden för mordet. Även på övertid.

48. Ullah Ankarspong som kontaktade Dahlgren är mest känd som rättshaverist. Inte som jurist från Göteborg.

49. Att Carl Lidbom och Ebbe Carlsson inte skulle ha varit på Sveriges ambassad i Paris den 28 februari 1986 saknar belägg.

50. Att männen i 25-årsåldern som greps vid Sagerska palatset 1996 hade med Ingvar Carlssons avgång att göra saknar belägg.

Med andra ord en riktig skräpfilm.
Citera
2026-03-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

22. Polisman A opererades inte för blindtarmsinflammation fyra dagar före mordet. Han opererades för brusten blindtarm (ett farligare tillstånd) sex dagar före mordet och hade stygnen kvar på mordkvällen.

Med andra ord en riktig skräpfilm.

Jag har också opererats för brusten blindtarm och det är en omöjlighet att han överhuvudtaget kunna ta sig springande ifrån platsen bara sex dagar efter operation.
Citera
2026-03-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Jag har också opererats för brusten blindtarm och det är en omöjlighet att han överhuvudtaget kunna ta sig springande ifrån platsen bara sex dagar efter operation.

En fråga.

Kan han ha kört bil och upprätthållit en mobil sambandsfunktion med radio och WT?
Citera
2026-03-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En fråga.

Kan han ha kört bil och upprätthållit en mobil sambandsfunktion med radio och WT?

Brusten blindtarm är ett livshotande tillstånd som tar ut sin rätt. Dessutom behöver magen "saneras" på "var", slangen sitter kvar i magen dagar efter operation så jag skulle säga att det troligtvis inte är möjligt men jag är ingen läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in