Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-23, 15:18
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vid en flygolycka 1971 dog Alf Enerströms två döttrar. Han skulle flyga ett sjöflygplan från Sigtunafjärden oklart vart. Enligt ett vittne girade planet kraftigt direkt efter start och slog ner i vattnet och sjönk. Enerström själv hittades i vattnet.

Enligt förhör med Gio Petré skyllde han hänsynslöst olyckan på barnens mamma. Enligt Petré visade detta hur hans psyke var.

https://wpu.nu/images/thumb/b/ba/Pol-1994-09-06_DA14244-09-A_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Gio_Petre.pdf/page1-1024px-Pol-1994-09-06_DA14244-09-A_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Gio_Petre.pdf.jpg

Är det någon som vet om Enerström hade yngre bröder? På bilden nedan, från juni 1959 i Midsommarkransen i Stockholm, syns hon tillsammans med en tio till tjugo år yngre man som har likhet med honom: kinder, haka och mun.

https://www.facebook.com/premiumrockshot/posts/filmsk%C3%A5disen-gio-petr%C3%A9-%C3%A4r-ute-och-rastar-husdjur-och-manlig-v%C3%A4n-i-midsommarkrans /2446223408972121/

Alf Enerström (1929 - 2017) hade inga bröder.

Han hade en lillasyster som dog 2013.

Gio Petré kände inte Alf Enerström när fotot togs 1959.

De träffades efter olyckan 1971.
Citera
2025-12-23, 15:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Många ville träffa Gorbatjov och Palme hade nog en del gemensamt med honom. Det var ett normalt statsbesök som enligt uppgifter tycktes oroa NATO: Palme verkade för en kärnvapenfri zon och tycks ha förknippats med opinioner inom norsk och dansk socialdemokrati för att lämna NATO. Dessutom påstods han vilja avstå territorialvatten till Sovjet. Han framförde också kritik mot NATO och menade att Europa borde agera mer självständigt och inte göra sig beroende av USAs "kärnvapenparaply".

Många parallella kampanjer riktades mot Palme vid tiden innan mordet, stora och små, och jag utesluter inte att de var samordnade av NATO.

Det påstås det ena och det andra.

Statsministern kunde knappast avstå svenskt territorium till främmande makt. Det låter oerhört grundlagsstridigt och utan tvekan som högförräderi.

Sverige och Sovjet hade heller ingen gemensam territorialgräns i Östersjön. De gränsfrågor man tvistade om gällde ekonomiska zoner och fiske i dessa.

Motiverar måhända inte avrättning.
Citera
2025-12-23, 16:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det påstås det ena och det andra.

Statsministern kunde knappast avstå svenskt territorium till främmande makt. Det låter oerhört grundlagsstridigt och utan tvekan som högförräderi.

Sverige och Sovjet hade heller ingen gemensam territorialgräns i Östersjön. De gränsfrågor man tvistade om gällde ekonomiska zoner och fiske i dessa.

Motiverar måhända inte avrättning.
Om NATO ansåg att Palme var mycket mer värd död än levande och visste att de kunde undgå att få skulden så tror jag att de skulle ha dödat honom. Kostnaden hade inte varit något problem utan det skulle ha kunnat bekostas nationellt med främst statliga medel.

Du har rätt i att det påstods mycket på alla nivåer och många på gatuvnivå tycks ha levt i någon sorts masspsykos. Än idag karaktärsmördas han då och då.
Citera
2025-12-23, 22:11
Medlem
EvilElviss avatar
SSG - Särskilds Spaningsgruppen verkar det finnas sjukt lite om. Det enda jag hittar är denna på google?

https://runeberg.org/palmenytt/2001/0217.html

Vad är det, vart kan jag hitta mer information ?
Citera
Igår, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis
SSG - Särskilds Spaningsgruppen verkar det finnas sjukt lite om. Det enda jag hittar är denna på google?

Ser "Robban" i klippen. Du bör nog söka på Robert Stangesjö och Företagsskyddsgruppen. Böcker om Ebbe Carlsson-affären kan vara rätt ställe för mer info. T. ex Mörkläggning av Gunnar Wall.
Citera
Igår, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis

Artiklar om FSG och "Robban":

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Klicka på "Spoiler"
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Citat:
Om NATO ansåg att Palme var mycket mer värd död än levande och visste att de kunde undgå att få skulden så tror jag att de skulle ha dödat honom. Kostnaden hade inte varit något problem utan det skulle ha kunnat bekostas nationellt med främst statliga medel.

Du har rätt i att det påstods mycket på alla nivåer och många på gatuvnivå tycks ha levt i någon sorts masspsykos. Än idag karaktärsmördas han då och då.

Någon grupp inom Nato plockade garanterat bort honom. De var paranoida och såg den kärnvapenfria zonen som en eftergift. De hade en syn på Sovjet som gällde vinna eller försvinna. James Jesus Angleton gav uttryck för exakt en sådan världsbild. Svårt att veta på vilken instans eller nivå mordet godkändes dock. Men det har definitivt att göra med Palmes avspänningspolitik och viljan att expandera NATO till Norden. Ola Tunström är inne på det spåret på sin Substack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in