Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Nu ska jag vara lite konspinisse också. I den här tråden då.
Vad var det egentligen Palme skulle göra i Ryssland? Om man kopplar det här upp mot kalla krigets avslutning, så kan USA och britterna varit intresserade i allt som hadde med att svälta Sovjetunionen att göra.
Om det var affärer det handlade om, pengar till Sovjet, var inte det i västvärldens intresse just då.
Jag tror ju inte på det en sekund, men det bör nämnas. Enda motivet jag kan se åt det hållet.
Kanske även teknologi.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Förmodligen för att förhålla sig till en kärnvapennation, som bara 4 år tidigare faktiskt gjorde ett anfallsförsök mot Sverige.
Huvudfrågan vid besöket, som regering och opposition var överens om, var att återupprätta mer normala förbindelser på högre nivå mellan staterna. Dessa hade legat nedfrysta sedan U-137:s grundstötning 1981.
Det grasserar alla möjliga fantasier gällande detta, enligt principen att i fallet MOP är det fritt fram för fullständigt fria antaganden.
Ett vanligt sådant är att Palme vid sitt besök i Moskva skulle "sälja ut" Sverige och Östersjön eller liknande. Den fråga som fanns och som var en punkt på dagordningen var en konflikt sedan årtionden mellan Sverige och Sovjetunionen gällande gränser för ekonomiska zoner i Östersjön. Det fanns inga utsikter att den frågan skulle bli löst vid tillfället.
Och oavsett vad man föreställer sig att besöket
egentligen handlade om, så var inte sådana processer beroende av en person. Saker rullar på oavsett, Sverige var inte en autokrati.
Vilket en mycket sakligt motiverad typ av presumtiv anstiftare till statsministermord givetvis begrep.