Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-24, 23:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Om YN hade vittnat 1989 och korsförhörts av åklagarna och försvaret hade bubblan spruckit. Alla hade förstått att YN och AZ mötte SE väster om manskapsbodarna. SE hade inte blivit misstänkt.

Det var som fan!

Så YN ser SE lösgöra sig från folksamlingen runt kroppen 25-30 meter bort, och ser honom fippla med sin väska samtidigt som han ger ett ansträngt och jagat intryck, samt vänder sig om 2-3 gånger. Detta tror hon är så viktigt för utredningen, att meddela om mannen som sprang efter poliserna, att hon ställer upp på ingående förhör och fotovisningar ...

Och i samtliga så blir hon missförstådd.

Stoppa pressarna. Du har äntligen kommit runt SE-spåret. "Pusselbiten" håller andan av spänning.

Allvarligt talat ... Med tanke på dina ansenliga faktakunskaper i fallet. Hur kan du tro på det där?

Det är till och med fnoskigare än Bohemia-teorin?
Citera
2025-04-24, 23:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var som fan!

Så YN ser SE lösgöra sig från folksamlingen runt kroppen 25-30 meter bort, och ser honom fippla med sin väska samtidigt som han ger ett ansträngt och jagat intryck, samt vänder sig om 2-3 gånger. Detta tror hon är så viktigt för utredningen, att meddela om mannen som sprang efter poliserna, att hon ställer upp på ingående förhör och fotovisningar ...

Och i samtliga så blir hon missförstådd.

Stoppa pressarna. Du har äntligen kommit runt SE-spåret. "Pusselbiten" håller andan av spänning.

Allvarligt talat ... Med tanke på dina ansenliga faktakunskaper i fallet. Hur kan du tro på det där?

Det är till och med fnoskigare än Bohemia-teorin?

Vad som är "fnoskigt" är att SE var misstänkt.

För många var nog den 10 juni 2020 en lika overklig dag som den 28 februari 1986.
Citera
2025-04-24, 23:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Du läser inte tidigare inlägg (som vanligt).

Till skillnad från dig har jag läst Christer Bjöhles intervju med YN i dess helhet. Intervjun gjordes hösten 2020. Bjöhle blandade uppgifter från Ströms referat den 2 mars 1986 med YN:s svaga minnesbilder 34 år senare. YN kunde fortfarande inte minnas att hon och AZ mötte poliserna vid Luntmakargatan (inte i trappan), att poliserna (självklart) frågade YN och AZ om de hade sett något och att YN och AZ svarade att de bara hade sett "en man med axelremsväska" vid trappkrönet. De hade sett LJ. Ingen före LJ. Poliserna delade upp sig vid trappkrönet.

Svårt att läsa? Ström har inte "planterat denna berättelse".

"Det sprang män lite överallt" när Ström förhörde YN den 2 mars (E63-8-A). Ström vilseleddes av krimjourens missvisande referat av mordnattens telefonförhör med LJ, YN:s osäkerhet och AZ:s dåliga svenska (AZ saknade tolk). Ström felplacerade SE på David Bagares gata. YN och AZ var "5 - 6 steg" väster om manskapsbodarna när de fick syn på SE. När han sprang i snömodden i nedförsbacken på Tunnelgatans södra sida. Inte "5 - 6 steg" väster om Johannesgatan. När han sprang i nedförsbacken på David Bagares gata.

Läs igenom, om och om igen vad jag skrivit och använd skallen för en gångs skull. Försök dra en vettig slutsats istället för att rabbla upp en massa källhänvisningar och en massa jävla ovidkommande trams.

Det spelar ingen roll hur påläst du är. Du saknar två saker, analytisk förmåga och självinsikt. Du borde syssla med något annat än Palmemordet. Du klarar inte detta helt enkelt. Det här är för svårt för dig.

Det är utom rimligt tvivel att YN såg en man springa DBG ner. Den mannen var sannolikt mördaren.

Hade du sagt att YN först såg en man och sedan SE och blandade ihop signalementen. Ja då kanske någon hade tyckt att det var intressant. Nu tycker ingen som du är min fulla övertygelse. Det är därför jag bett dig snällt i tidigare inlägg att överge den fullständigt idiotiska teorin du har kört med.
Citera
2025-04-24, 23:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad som är "fnoskigt" är att SE var misstänkt.

För många var nog den 10 juni 2020 en lika overklig dag som den 28 februari 1986.

Ja, det verkar vara ett trauma för en del: KP:s presskonferens.

För egen del blev jag förvånad, då jag trodde de hade hittat nåt mer på CA.

Men ju mer det framkom saker om SE, desto mer problematiskt blev det för honom.

När man sedan får reda på att Irvell och Linder misstänkte honom ...

Att utredningen trodde JÅS var SE, kvar på platsen ...

Möjligt att det finns en förklaring till alltihop. Men den tycks i nuläget närmast otrolig.

How can the same shit happen to the same person ... a trillion times?

Ja, han måste haft otur när han agerade, när han tänkte. Spegelmästaren.

Om han nu inte är GM. Han måste i så fall ha velat bli misstänkt, för att pigga upp tillvaron.
Citera
2025-04-24, 23:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Dessutom så ger LJ samma bild i sina förhör. Här hör vi en intervju med YN som ger samma uppgifter som LJ, samt samma resonemang som vid de första referaten, mm.

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/260-yvonne-nieminen

Börja 10 min in. Efter 11.30 in i slås den absurda teorin att YN inte mötte någon på DBG i spillror. Hennes minnesbild är extremt tydlig. Hon beskriver att mördaren sprang till höger och att hon gick på vänstra sidan. Dvs, hon kommer ihåg att hon var vänd mot DBG när hon förklarade för LJ. Detta stämmer till punkt och pricka med vad hon beskriver i referatet från den 2 mars sid 2. Där hon säger att hon vänder sig om och pekar åt LJ. Det här borde inte vara så svårt att förstå kan man tycka.

Här försöker man då skylla på att Ström skulle planterat denna berättelse så det blev ett falskt minne? Jag är mållös.

Tack! Ja, det var klargörande.
Citera
2025-04-25, 00:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Läs igenom, om och om igen vad jag skrivit och använd skallen för en gångs skull. Försök dra en vettig slutsats istället för att rabbla upp en massa källhänvisningar och en massa jävla ovidkommande trams.

Det spelar ingen roll hur påläst du är. Du saknar två saker, analytisk förmåga och självinsikt. Du borde syssla med något annat än Palmemordet. Du klarar inte detta helt enkelt. Det här är för svårt för dig.

Det är utom rimligt tvivel att YN såg en man springa DBG ner. Den mannen var sannolikt mördaren.

Hade du sagt att YN först såg en man och sedan SE och blandade ihop signalementen. Ja då kanske någon hade tyckt att det var intressant. Nu tycker ingen som du är min fulla övertygelse. Det är därför jag bett dig snällt i tidigare inlägg att överge den fullständigt idiotiska teorin du har kört med.

En tycker som jag.

AZ.

Som hade bättre minne än YN.

Det är inte svårt att förstå. Om man har analytisk förmåga.
Citera
2025-04-25, 01:49
Medlem
Lebels avatar
Ström feltolkade AZ i förhöret den 3 mars. Om den saken råder inga tvivel.

Som framgår i E15-2-B och spaningsledningens möte den 11 juni. AZ såg "inte ett jävla dugg" på David Bagares gata. AZ såg ingen före mötet med LJ vid trappkrönet. Ingen springande man på David Bagares gata. Bara LJ vid trappkrönet, poliserna vid Luntmakargatan och "en tjock kille med en rock" väster om manskapsbodarna.

Vad hindrade Ström att feltolka YN i förhöret den 2 mars? Ingenting. Ström feltolkade AZ i förhöret den 3 mars.

Ström vilseleddes av krimjourens missvisande referat av mordnattens förhör med LJ. YN hade sämre minne än AZ. Hon kunde inte minnas polisernas frågor. YN kunde inte ens minnas var hon och AZ mötte poliserna. "Det sprang män lite överallt" när Ström förhörde YN den 2 mars (E63-8-A).
Citera
2025-04-25, 09:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Det är utom rimligt tvivel att YN och AZ kom två minuter försent för att möta gärningsmannen på David Bagares gata. Förklarat och utrett i tidigare inlägg.

Det är utom rimligt tvivel att YN:s sällskap AZ såg en "en tjock kille med en rock" väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan, inte en springande man på David Bagares gata. Förklarat och utrett i tidigare inlägg.

Det är utom rimligt tvivel att YN och AZ fick syn på SE när paret var "fem - sex steg" väster om manskapsbodarna. Inte när paret var "fem - sex steg" väster om Johannesgatan. SE sprang i nedförsbacken på den södra sidan av Tunnelgatan (YN hade lätt att se att det var snömodd där). Inte i nedförsbacken på den södra sidan av David Bagares gata (YN hade svårt att se om det var snömodd där). YN och AZ passerade norr om manskapsbodarna vid rätt tidpunkt för att upptäcka SE när denne hade hunnit ett tjugotal meter från mordplatsen och sprang på den södra sidan av bodarna. Som framgår av förhören med YN och SE. Förklarat och utrett i tidigare inlägg.

Att detta inte utreddes i mars 1986 är anmärkningsvärt. Liksom annat i Holmérs utredning. För att uttrycka saken milt.

Det hindrar inte att GM flydde längs David Bagares gata. Två minuter innan YN och AZ kom gående.

Det hindrar heller inte att en annan man (varken GM eller SE) kom springande på David Bagares gata när YN och AZ kom gående, men det saknas bevis för en sådan man (YN beskrev SE). Om inte en SE-kopia kom springande på David Bagares gata när YN och AZ kom gående. En SE-kopia som bara YN såg. En SE-kopia som AZ visste att ingen av dem såg. Vad är sannolikheten? Liten.

Tack för omtanken. Jag sysslar inte med Palmemordet. När sekretessprövade handlingar blev tillgängliga för allmänheten 2020 läste jag 10 % av utredningen. Dina inlägg visar att du har mer fantasi än kunskaper. Inte ovanligt.
Citera
2025-04-25, 11:56
Medlem
Denna text är nu uppdaterad https://www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2025/03/X-Reviderad.pdf

Det är alltså inte jag som skrivit den, men den är enligt mig väldigt intressant och logiskt. Inte minst med tank på att vi idag har ett helikopterperspektiv av allt som hänt under åren. Läs texten noga även om den är lång. Men det är väl som att predika för de redan frälsta, som så mycket annat när det gäller Palmemordet
Citera
2025-04-25, 19:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ström feltolkade AZ i förhöret den 3 mars. Om den saken råder inga tvivel.

Som framgår i E15-2-B och spaningsledningens möte den 11 juni. AZ såg "inte ett jävla dugg" på David Bagares gata. AZ såg ingen före mötet med LJ vid trappkrönet. Ingen springande man på David Bagares gata. Bara LJ vid trappkrönet, poliserna vid Luntmakargatan och "en tjock kille med en rock" väster om manskapsbodarna.

Vad hindrade Ström att feltolka YN i förhöret den 2 mars? Ingenting. Ström feltolkade AZ i förhöret den 3 mars.

Ström vilseleddes av krimjourens missvisande referat av mordnattens förhör med LJ. YN hade sämre minne än AZ. Hon kunde inte minnas polisernas frågor. YN kunde inte ens minnas var hon och AZ mötte poliserna. "Det sprang män lite överallt" när Ström förhörde YN den 2 mars (E63-8-A).

Jag säger inte detta för att vara elak eller skydda mina egna teorier. Den här hypotesen är bara otroligt svag. Med handen på hjärtat så är det en av de sämsta som förekommit i palmemordstrådarna. Du gör bort dig, du förstör respekten vi haft för dina kunskaper.

Du behöver backa tillbaka lite. Titta på din hypotes kritiskt. Fundera på vad som är fakta och vad som är dina egna antaganden. Du bygger detta på otroligt många svaga antaganden. Extremt mycket cherry picking av arten "hen minns fel", "hen missförstod". Rena gissningar.
Citera
2025-04-25, 19:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

En fotovisning den 4 mars. Ett kort referat är allt som återstår. Som slutar med denna odödliga mening: "Den första som hon såg var killen som kom springande efter den flyende mannen."

Vad skulle det där om det första hon ser betyda menar du?
Citera
2025-04-25, 20:19
Medlem
Tror ni att det fortfarande finns en möjlighet att få fram information om Palmemordet så att typ 80-90 procent av alla Palmemordsintresserade kan acceptera den lösningen man får fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in