Citat:
Av möjligen störst allmänt MOP-intresse från CA-dokumentären från SvD är Mårtens kommentarer om Grandmannen.
Trots flera möjligheter säger han ingenting om att Grandmannen följde efter föräldrarna.
Se följande transkribering:
Sedan kommer berättarrösten in och säger att Mårten går därifrån.
Och lite senare:
Mårten förklarar även att Olof var stel i benen efter att ha suttit still på jobbet hela dagen, och att det var därför han inte hade något emot att promenera hem. Fullt förståeligt. Man behöver inte söka någon annan exotisk förklaring till det.
Trots flera möjligheter säger han ingenting om att Grandmannen följde efter föräldrarna.
Se följande transkribering:
Då tittar jag lite på honom för att se vad det var för någon liksom. Någon slags säkerhetstänk eller vad man ska säga. Men då mötte han inte min blick och ja, han tittade mot mina föräldrar. Liksom fixerat. Och jag tänkte liksom stanna till men det var rätt kallt och min flickvän ville gå vidare, kommer jag ihåg. Jag såg att han stod och tittade på dem.
Sedan kommer berättarrösten in och säger att Mårten går därifrån.
Och lite senare:
Det var ju något konstigt med att han stod och tittade efter dem.
Mårten förklarar även att Olof var stel i benen efter att ha suttit still på jobbet hela dagen, och att det var därför han inte hade något emot att promenera hem. Fullt förståeligt. Man behöver inte söka någon annan exotisk förklaring till det.
Min uppfattning av detta också.
Tilläggas kan ju att Mårten i vissa sammanhang uttryckt det som om han fick ett intryck av att mannen följde efter föräldrarna,men det står samtidigt klart att han inte bygger detta intryck på något annat än en känsla.
Vad som måste understrykas är det avstånd som de facto föreligger mellan LOPs och efterföljande Grandman vid tid då denne upptar eventuellt förföljande.
Initialt så bör det röra sig om cirka 30-40 meters avstånd.Rimlig tanke som följer är att detta gjort att Pia E inte observerat Grandmannen.Han befinner sig troligen på ett större avstånd till makarna Palme fram till korvkiosken än det relativt korta observationsområde Pia E säger sig ha haft.
I hacket nu följer Ljubisa N och dennes observationer.I detta skede lär en förföljande Grandman ha minskar avståndet fram till makarna Palme,men det rör sig troligen fortfarande om tio meter plus i detta skede.