Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Ja, jag tycker både Ölvebro och Helins svar i utfrågningen är oklara. Tycker jag de borde kunna ge mer konkreta svar kring det som Borgnäs och Bresky tar upp? Ja, absolut. De svarar ju väldigt svävande på vissa frågor om vissa specifika personer. De inger ju ingen direkt pondus av att ha god kontroll över utredningen direkt. De blir ju inmålade i ett hörn direkt för att de knappt kan ge ett bra svar på vissa frågor.
Kontentan var att de såg en person i hörnet som iaf den ena kände igen från gymmet och min poäng vara att i programmet jag hänvisade till så hade Ölvebro inte ens besökt gymmet för att försöka hitta denna person som kan tyckas vara ganska intressant som vittne eller annat. Eller gjort några andra rimliga åtgärder kring det. Det tyckte jag var konstigt.
De kock blev benådad 2015, visste inte att det var samma sak som att tjäna av sitt straff. Och dossiern hade man ju lika gärna kunnat faxa, varför ska Palmegruppen åka ned för att mottaga en dossier utan värde? Detta var långt efter 2013 när du påstår att spåret dog. Dessutom när Hans Melander flera gånger nämner Sydafrika i pressen och inte endast på PKn 2020. Varför ska man boka flygbiljetter och allt när SE är huvudspåret? Låter ju ganska skevt.
Jag tycker bara vissa saker är oklara och det du säger om Ölvebro och Helins tid som ansvariga tycker inte jag stämmer överens med vad de sagt i Norra magasinet och jag håller inte alls med om att andra spår kan kvalificeras för att ha utretts under Hans Holmérs tid som spaningsledare. Nästan alla resurser sattes in mot PKK medan du verkar tycka att man jobbade "brett". Det är ju väldigt konstigt att man fick och fått massa kritik för att så inte var fallet då, om du nu har rätt. Det är ju fint att du försöker ge Hans Holmér upprättelse som en spaningsledare som jobbade på flera fronter.
Bara för att du och Borgnäs tycker att hans uppslag är det enda som är värt att utreda, betyder inte att utredningen måste ha samma förhållningssätt. Lyckligtvis kan tilläggas, för då hade utredningen verkligen varit fullständigt enkelspårig.
Utredningen består av över 10000 uppslag. Där ett enda uppslag kan vara större än en "vanlig" mordutredning. Att då ha alla detaljer kring just ett specifikt uppslag får väl ses som en övermänsklig uppgift. Tycker du att Borgnäs borde bestämma utredningens inriktning likt Thomas Pettersson bevisligen styrde sista utredningsgruppen? Det slutade inte så bra som bekant.
Kvinnorna kontaktade polisen sex år efter mordet. I förhören framgår att gymkillen försvann efter mordet och endast sågs tre gånger på.gymmet. Hur skulle polisen kunna hitta en person på ett gym denne inte längre besöker och är försvunnen sedan länge. Gymkillen har troligtvis även setts av vittnet John Wiklund, signalement och walkie-talkie stämmer in. Han finns således i flera uppslag, något både du och Borgnäs missat.
Istället för att sitta och leta upp avsnitt av Norra Magsinet på YouTube och glo på dem, kan det vara skäl att gå igenom protokollen för ledningsmötena för att få en verklig inblick i utredningen:
https://wpu.nu/wiki/Protokoll
Att bara upprepa mantrat om "allt fokus låg på.PKK" utan att veta ett skvatt om utredningen imponerar inte på någon. I synnerhet nu när allmänheten själva kan gå igenom den dokumentation som finns bevarad. Men det är väl mer spännande och enklare att glo på YouTube videor och hålla med Borgnäs.
De Kock dömdes till 212 års fängelse och frigavs villkorligt 2015, det är inte samma sak som benådning. Vad det nu ens skulle ha med Palmemordet att göra. Dag Andersson sade vid upprepade tillfällen att Walkie-Talkie observationerna var huvudinriktning för utredningen från 2013. Han slutade år 2016. Det finns dokumenterat hur utredningen jobbade under Krister Petersson. Huvudfokus var Skandiamannen och uppslag kring honom dikterat av journalisten Thomas Pettersson. Det var faktiskr en här på forumet som grävde fram det.
Hans Melander satt i utredningen sedan 2002, och under Stig Edqvist lades visst fokus på Sydafrika. I en intervju sade aEdqvist dock att de kommit till vägs ände, då menat på det stora hela.
Ölvebro och hans utredare var nere i Sydafrika vid flera tillfällen på 1990-talet och hörde de utpekade. Efter det har tydligen inget framkommit, annars hade de väl gått i mål med det. Inga politiska, diplomatiska eller andra hinder för utlämningar, förhör eller rättegångar. Den där dossiern du verkar besatt av innehöll inget av värde för utredningen uppenbarligen, annars hade de väl presenterat den istället för den kattdynga som nu blev fallet. Hur många flygbiljetter de bokade och avbokade till trots. Det var under Coronan dessutom och statsminister hade också något ärende dit. Hur som helst ovidkommande för Palmemordet.
Det finns hundratals intressanta uppslag i utredningen, att de två du tar upp om och om igen på något vis skulle innehålla mer substans än övriga finns inget alls som tyder på. Det är snarare ett symptom på att vara uselt insatt i ämnet, vilket du visar i varje nytt inlägg.