Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

https://www.flashback.org/sp90323775

Du saknar en del information.

Anki och Anneli såg inte GM.

Perfekt då att jag inte påstått det, heller!
Citera
2024-12-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Billiga bortförklaringar och svepande svar?

Kvinnorna kände iinte igen Anti Avsan och har aldrig nämnt hans namn. I förhören beskriver de en kort och tanig figur. Stämmer det in på.Anti Avsan? De uppger dessutom att personen sedermera inte synts till. Stämmer inte direkt in på.Avsan kan tyckas. Uppgifterna inkom dessutom 6 år efteråt, kan tyckas svårt att hitta en person på.ett gym flera år efter att denne försvunnit. Kvinnornas vittnesmål finns ja. Det är omfattande förhör i flera omgångar så polisen tog definitivt det på.allvar. Kanske bättre att läsa de verkliga förhören än att förlita sig på Borgnäs agendadrivna recension av dem? De finns tillgängliga för allmänheten numera.

Östling utreddes både av polis och tullkriminalen, det var de sistnämnda som dokumenterade vapenarsenalen.i lägenheten. Östling hade sadlat om till vapenhandlare efter att ha slutat som polis. Hur skullle han utretts korrekt? Tortyr? Kan Borgnäs faktiskt anses trovärdig efter att uppenbarligen medvetet ha presenterat en förvrängd version av kvinnornas berättelse?

Misstankar mot poliser faller alltid under SÄK. Att svepande påstå att organisatoinen som helhet var genomsyrad av "dokumenterat Palmehat" är både oseriöst och grundlöst. Förutom Flykt utsattes exempelvis även Bror Perä och Lars Nilsson för omfattande granskningar. Perä begick sedermera självmord. Nilsson flyttade till Brasilien, hade hamnat ut i kylan p.g.a. misstsnkarna som riktades mot honom.

Men visst, allt kanske var en fint av SÄK med "Stejbihajnd" dragandes i trådarna. Allt blir så enkelt då.

De Kock släpptes ur fängelset år 2015 efter avtjänat straff, någon amnesti rörde det sig inte om. Något "motsägelsefullt" existerar inte. Den påstådda dossiern innehöll tydligen inget av värde, annars hade väl presskonfersnsens haft annat innehåll än det kattpiss de sedermera presenterade?

Tror de flesta inser att nuvarande ledning gärna hade kastat de Kock och de andra "under bussren". Men enbart om det fanns grund för det. Ledningen önskar knappast nita oskyldiga för mordet, utan önskar en verklig lösning. Men har insett att den inte ligger i den gamla regimens dossier.

När uppslaget faktiskt var hett på 1990-talet var som nämnts Ölvebro och utredare ner till Sydafrika och förhörde de utpekade. Förhören finns numera till påseende för allmänheten. Vad som är raderat eller ej vet varken du eller någon annan. Men det skall alltså ha funnits en "Palmemapp" med detaljer om mordet? En som raderades illa kvickt? Varför någon ens skulle skapa en sådan mapp är dock oklart.

Det som kan konstateras kring Sydafrika är att uppslaget hade alla möjligheter att utredas då inga diplomatiska eller politiska hinder förelåg. Vidare kan det konstateras att det faktiskt utreddes på.plats då det var "hett". Vad exakt mer hade kunnat göras?

Det är vida känt att tidigare upplagor av Palmeutredning arbetade med flera uppslag. Vad senaste upplagan arbetade med är offentligt, den överväldigande inriktningen gällde uppslag kring Skandiamannen. Sydafrika omnämns knappt, om ens alls. Under Dag Andersson sattes resurser in på att identifiera personer som synts med kommunikationsutrustning i samband med mordet. Andersson tillträdde 2013.

Sedan åtminstone 2013 har således inte Sydafrika varit aktuellt, av den enkla anledning att det är utrett redan. Material till fantasifulla böcker finns visserligen, men inte mycket mer.

Ja, jag tycker både Ölvebro och Helins svar i utfrågningen är oklara. Tycker jag de borde kunna ge mer konkreta svar kring det som Borgnäs och Bresky tar upp? Ja, absolut. De svarar ju väldigt svävande på vissa frågor om vissa specifika personer. De inger ju ingen direkt pondus av att ha god kontroll över utredningen direkt. De blir ju inmålade i ett hörn direkt för att de knappt kan ge ett bra svar på vissa frågor.

Kontentan var att de såg en person i hörnet som iaf den ena kände igen från gymmet och min poäng vara att i programmet jag hänvisade till så hade Ölvebro inte ens besökt gymmet för att försöka hitta denna person som kan tyckas vara ganska intressant som vittne eller annat. Eller gjort några andra rimliga åtgärder kring det. Det tyckte jag var konstigt.

De kock blev benådad 2015, visste inte att det var samma sak som att tjäna av sitt straff. Och dossiern hade man ju lika gärna kunnat faxa, varför ska Palmegruppen åka ned för att mottaga en dossier utan värde? Detta var långt efter 2013 när du påstår att spåret dog. Dessutom när Hans Melander flera gånger nämner Sydafrika i pressen och inte endast på PKn 2020. Varför ska man boka flygbiljetter och allt när SE är huvudspåret? Låter ju ganska skevt.

Jag tycker bara vissa saker är oklara och det du säger om Ölvebro och Helins tid som ansvariga tycker inte jag stämmer överens med vad de sagt i Norra magasinet och jag håller inte alls med om att andra spår kan kvalificeras för att ha utretts under Hans Holmérs tid som spaningsledare. Nästan alla resurser sattes in mot PKK medan du verkar tycka att man jobbade "brett". Det är ju väldigt konstigt att man fick och fått massa kritik för att så inte var fallet då, om du nu har rätt. Det är ju fint att du försöker ge Hans Holmér upprättelse som en spaningsledare som jobbade på flera fronter.
Citera
2024-12-09, 17:34
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Ja, jag tycker både Ölvebro och Helins svar i utfrågningen är oklara. Tycker jag de borde kunna ge mer konkreta svar kring det som Borgnäs och Bresky tar upp? Ja, absolut. De svarar ju väldigt svävande på vissa frågor om vissa specifika personer. De inger ju ingen direkt pondus av att ha god kontroll över utredningen direkt. De blir ju inmålade i ett hörn direkt för att de knappt kan ge ett bra svar på vissa frågor.

Kontentan var att de såg en person i hörnet som iaf den ena kände igen från gymmet och min poäng vara att i programmet jag hänvisade till så hade Ölvebro inte ens besökt gymmet för att försöka hitta denna person som kan tyckas vara ganska intressant som vittne eller annat. Eller gjort några andra rimliga åtgärder kring det. Det tyckte jag var konstigt.

De kock blev benådad 2015, visste inte att det var samma sak som att tjäna av sitt straff. Och dossiern hade man ju lika gärna kunnat faxa, varför ska Palmegruppen åka ned för att mottaga en dossier utan värde? Detta var långt efter 2013 när du påstår att spåret dog. Dessutom när Hans Melander flera gånger nämner Sydafrika i pressen och inte endast på PKn 2020. Varför ska man boka flygbiljetter och allt när SE är huvudspåret? Låter ju ganska skevt.

Jag tycker bara vissa saker är oklara och det du säger om Ölvebro och Helins tid som ansvariga tycker inte jag stämmer överens med vad de sagt i Norra magasinet och jag håller inte alls med om att andra spår kan kvalificeras för att ha utretts under Hans Holmérs tid som spaningsledare. Nästan alla resurser sattes in mot PKK medan du verkar tycka att man jobbade "brett". Det är ju väldigt konstigt att man fick och fått massa kritik för att så inte var fallet då, om du nu har rätt. Det är ju fint att du försöker ge Hans Holmér upprättelse som en spaningsledare som jobbade på flera fronter.

Bara för att du och Borgnäs tycker att hans uppslag är det enda som är värt att utreda, betyder inte att utredningen måste ha samma förhållningssätt. Lyckligtvis kan tilläggas, för då hade utredningen verkligen varit fullständigt enkelspårig.

Utredningen består av över 10000 uppslag. Där ett enda uppslag kan vara större än en "vanlig" mordutredning. Att då ha alla detaljer kring just ett specifikt uppslag får väl ses som en övermänsklig uppgift. Tycker du att Borgnäs borde bestämma utredningens inriktning likt Thomas Pettersson bevisligen styrde sista utredningsgruppen? Det slutade inte så bra som bekant.

Kvinnorna kontaktade polisen sex år efter mordet. I förhören framgår att gymkillen försvann efter mordet och endast sågs tre gånger på.gymmet. Hur skulle polisen kunna hitta en person på ett gym denne inte längre besöker och är försvunnen sedan länge. Gymkillen har troligtvis även setts av vittnet John Wiklund, signalement och walkie-talkie stämmer in. Han finns således i flera uppslag, något både du och Borgnäs missat.

Istället för att sitta och leta upp avsnitt av Norra Magsinet på YouTube och glo på dem, kan det vara skäl att gå igenom protokollen för ledningsmötena för att få en verklig inblick i utredningen:

https://wpu.nu/wiki/Protokoll

Att bara upprepa mantrat om "allt fokus låg på.PKK" utan att veta ett skvatt om utredningen imponerar inte på någon. I synnerhet nu när allmänheten själva kan gå igenom den dokumentation som finns bevarad. Men det är väl mer spännande och enklare att glo på YouTube videor och hålla med Borgnäs.

De Kock dömdes till 212 års fängelse och frigavs villkorligt 2015, det är inte samma sak som benådning. Vad det nu ens skulle ha med Palmemordet att göra. Dag Andersson sade vid upprepade tillfällen att Walkie-Talkie observationerna var huvudinriktning för utredningen från 2013. Han slutade år 2016. Det finns dokumenterat hur utredningen jobbade under Krister Petersson. Huvudfokus var Skandiamannen och uppslag kring honom dikterat av journalisten Thomas Pettersson. Det var faktiskr en här på forumet som grävde fram det.

Hans Melander satt i utredningen sedan 2002, och under Stig Edqvist lades visst fokus på Sydafrika. I en intervju sade aEdqvist dock att de kommit till vägs ände, då menat på det stora hela.

Ölvebro och hans utredare var nere i Sydafrika vid flera tillfällen på 1990-talet och hörde de utpekade. Efter det har tydligen inget framkommit, annars hade de väl gått i mål med det. Inga politiska, diplomatiska eller andra hinder för utlämningar, förhör eller rättegångar. Den där dossiern du verkar besatt av innehöll inget av värde för utredningen uppenbarligen, annars hade de väl presenterat den istället för den kattdynga som nu blev fallet. Hur många flygbiljetter de bokade och avbokade till trots. Det var under Coronan dessutom och statsminister hade också något ärende dit. Hur som helst ovidkommande för Palmemordet.

Det finns hundratals intressanta uppslag i utredningen, att de två du tar upp om och om igen på något vis skulle innehålla mer substans än övriga finns inget alls som tyder på. Det är snarare ett symptom på att vara uselt insatt i ämnet, vilket du visar i varje nytt inlägg.
Citera
2024-12-09, 20:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
"Manhunter" hade premiär i Sverige i maj 1987.

Anki beskriver "Manhunter" i EH14839-3, men den "faller bort". Anki och Anneli såg "Manhunter" när Anki hade en anställning som började den 18 augusti 1986.

Anki "säger att dom vid den här tidsperioden var på två psykopatfilmer, men hon minns ej namnet på någon av dom". Ankis beskrivning av biografens omgivning tyder på att biografen var Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37. Hon var "helt säker" att biografen låg på Kungsgatan.

I Annelis beskrivning i EH14839-1 finns inslag av "Skräcknatten". "Mannen söker sedan upp familjerna nattetid och går in i deras bostäder. Han sätter då in vassa tandproteser i munnen." Det påminner mer om "Skräcknatten" än "Manhunter".

Anneli och hennes tillfälliga väninna (vars namn hon inte kunde minnas 1993) träffades på Mon Cheri på Kungsgatan 24 vid sju-tiden på mordkvällen (de lyckades undvika Viktor Gunnarsson så vitt man kan se). Vid halv nio-tiden kom Anki till kaféet. Deras avsikt var att se "Älska mej" som visades på Röda Kvarn på Biblioteksgatan och började kl 21.00.

De bestämde sig dock för att "gå och titta på en annan film som Anneli beskriver som en 'psykopatfilm'" och "Annelis minnesbild är att filmen visades på biografen Lilla Kvarn eller någon av biograferna belägna på Kungsgatan". Filmen "kan ha börjat strax före eller strax efter" kl 21.00.

Det står utom rimligt tvivel att filmen var "Skräcknatten" som visades på Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37. Filmen började 21.15. Den är en timma och 46 minuter lång och slutade 23.01.

Precis, det är tveklöst Manhunter som beskrivs och det är inte bara Anki utan även Anneli, vilket är det som får mig att dra öronen åt mig. Skulle båda beskriva samma "felaktiga" film? Det är detaljer ur en film de berättar och inte filmens titel.
Minns dom rätt, så har de varit förbi mordplatsen 1987... om nu det övriga i historien skulle stämma.
Jag har svårt att bygga något på deras uppgifter.
Främst då kanske utifrån att vi inte har stöd för deras historia från mordplatsen.
Citera
2024-12-10, 23:06
Medlem
Är det någon som vet mer detaljer om denna fotokonfrontation med Jan Andersson?

https://drive.google.com/file/d/1eMKs1VLWsT7EOE-XLBMWoPNIMACn8RoG/view

19880721 E 9778-01-D
Citera
2024-12-11, 13:33
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, det är tveklöst Manhunter som beskrivs och det är inte bara Anki utan även Anneli, vilket är det som får mig att dra öronen åt mig. Skulle båda beskriva samma "felaktiga" film? Det är detaljer ur en film de berättar och inte filmens titel.
Minns dom rätt, så har de varit förbi mordplatsen 1987... om nu det övriga i historien skulle stämma.
Jag har svårt att bygga något på deras uppgifter.
Främst då kanske utifrån att vi inte har stöd för deras historia från mordplatsen.

Att Anki och Anneli beskrev samma "felaktiga" film hade en orsak. De pratade med varandra 1992. Om händelsen 1986. Innan de förhördes 1993. Det framgår av förhören med Anki. De försökte minnas vilken film de såg. "Skräcknatten" och "Manhunter" har vissa likheter. Familjer blir överfallna i sina hem. Offren blir bitna. Anneli visste vilken film de tänkte se. "Älska mej" gick på Röda Kvarn på mordkvällen. Anki visste att de såg "Manhunter" vid ett senare tillfälle. Inte på mordkvällen. De såg en annan "psykopatfilm" på mordkvällen. Som hade vissa likheter med "Manhunter". Det stämmer med "Skräcknatten".

Att de såg mannen vid Dekorima några minuter efter filmen (som slutade 20 minuter före mordet), att mannen hade en walkie-talkie och att mannen talade finska verkar sannolikt.

Sedan går berättelserna isär. Att Anki såg ett vapen skymta verkar osannolikt. Att "smällen" som de hörde var skotten är svårt att tro. Anneli trodde att de vände och gick söderut mot Kungsgatan. Anki trodde att de först gick över till Sveavägens västra sida och gick en bit norrut innan de vände.

Mannen stod mitt på trottoaren. Vänd mot gatan. "Han stod i princip mitt i korsningen." Inte vid Dekorimas ingång som GM. Ett par passerade mellan mannen och husväggen. Mannens signalement ("mörk skinnjacka") stämmer inte med GM.
Citera
2024-12-11, 14:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Att Anki och Anneli beskrev samma "felaktiga" film hade en orsak. De pratade med varandra 1992. Om händelsen 1986. Innan de förhördes 1993. Det framgår av förhören med Anki. De försökte minnas vilken film de såg. "Skräcknatten" och "Manhunter" har vissa likheter. Familjer blir överfallna i sina hem. Offren blir bitna. Anneli visste vilken film de tänkte se. "Älska mej" gick på Röda Kvarn på mordkvällen. Anki visste att de såg "Manhunter" vid ett senare tillfälle. Inte på mordkvällen. De såg en annan "psykopatfilm" på mordkvällen. Som hade vissa likheter med "Manhunter". Det stämmer med "Skräcknatten".

Att de såg mannen vid Dekorima några minuter efter filmen (som slutade 20 minuter före mordet), att mannen hade en walkie-talkie och att mannen talade finska verkar sannolikt.

Sedan går berättelserna isär. Att Anki såg ett vapen skymta verkar osannolikt. Att "smällen" som de hörde var skotten är svårt att tro. Anneli trodde att de vände och gick söderut mot Kungsgatan. Anki trodde att de först gick över till Sveavägens västra sida och gick en bit norrut innan de vände.

Mannen stod mitt på trottoaren. Vänd mot gatan. "Han stod i princip mitt i korsningen." Inte vid Dekorimas ingång som GM. Ett par passerade mellan mannen och husväggen. Mannens signalement ("mörk skinnjacka") stämmer inte med GM.

Tror du själv att den finska WT-mannen hade med mordet att göra i annan roll än som GM? Det skulle ju i så fall innebära att ytterligare en finsktalande person var inblandad eftersom WT-mannen kommunicerade på finska i WT:n.

Om du menar att det förekom åtminstone tvåvägskommunikation på finska med WT strax innan mordet blir det väl svårt att bortförklara med att det skulle vara svensk polis eller säkerhetstjänst som inte hade med mordet att göra. För då hade de väl knappast talat finska med varandra på jobbet.
Citera
2024-12-11, 14:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

19880721 E 9778-01-D

Börje Wingren i full aktion. Samma dag som Viktor Gunnarsson anhölls (den 12 mars 1986). Knappt två veckor efter mordet.

Att Gunnarsson på ett eller annat sätt förekommer i förhöret kan man nog räkna med.

Wingren trodde han var Gene Hackman. Han skulle lösa mordet själv.

"Om det misslyckade i att låta just honom försöka dyrka upp den på en gång veke och viljestarke Gunnarsson sa kriminalavdelningens chef Hans Wranghult att det var som att använda klyvyxa på balsaträ. Varför han som Wingrens chef ändå lät det fortgå kunde han inte svara på."

Hans-Gunnar Axberger i boken "Statsministermordet" från 2022.

André P och Kenneth N gav Gunnarsson alibi på Mon Cheri.

Wingrens påstående (i boken "Han sköt Olof Palme" från 1993) att de mötte Gunnarsson en annan kväll var osant.

Som framgår av förhören med André P och Kenneth N mötte de Gunnarsson på Mon Cheri samma kväll som han mötte flickorna som kontaktade polisen.
Citera
2024-12-11, 15:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Gott, ja jag har som sagt mina tvivel.
Gällande det fetstilta så är det inte så jag uppfattar Ankis förhör. Att hon menar på att en annan film sågs på mordkvällen, men ändå väljer att beskriva ingående delar av filmen Manhunter.
Citera
2024-12-11, 15:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

19880721 E 9778-01-D

Då det är Börje som är inblandad så misstänker jag att det är med en viss bäring på VG
"jack-bilderna" har presenterats för flera.
Ska se om jag hittar källan, men vet att Otto haft någon video med bilder från denna samling.
Citera
2024-12-11, 16:22
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott, ja jag har som sagt mina tvivel.
Gällande det fetstilta så är det inte så jag uppfattar Ankis förhör. Att hon menar på att en annan film sågs på mordkvällen, men ändå väljer att beskriva ingående delar av filmen Manhunter.

Man kan ha vissa tvivel, men de har en förklaring.

Anki säger att den ena "psykopatfilmen" faller bort (när de såg den filmen hade hon anställningen som började den 18 augusti 1986). Hon beskriver sedan den filmen som faller bort ("Manhunter" som hade premiär i Sverige i maj 1987):

https://wpu.nu/images/thumb/b/b1/Pol-1993-03-04_EH14839-03_Anki.pdf/page19-1200px-Pol-1993-03-04_EH14839-03_Anki.pdf.jpg

Anneli beskriver "Manhunter" med inslag som verkar komma från "Skräcknatten". Hon och Anki hade nyligen pratat med varandra om mordkvällen och sannolikt även vilken film de såg (som framgår av förhören med Anki). Anneli visste att de först tänkte se "Älska mej", som visades på Röda Kvarn på Biblioteksgatan på mordkvällen. Istället såg de en "psykopatfilm". Den gick på Lilla Kvarn eller en av biograferna på Kungsgatan. Lilla Kvarn faller bort. Där visades "Spindelkvinnans kyss" med William Hurt. Alltså Kungsgatan. Alltså "Skräcknatten" på Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37.

https://wpu.nu/images/thumb/f/fd/Pol-1993-01-22_EH14839-01_EH_14839-1_Anneli.pdf/page1-1200px-Pol-1993-01-22_EH14839-01_EH_14839-1_Anneli.pdf.jpg

https://wpu.nu/images/thumb/f/fd/Pol-1993-01-22_EH14839-01_EH_14839-1_Anneli.pdf/page2-1200px-Pol-1993-01-22_EH14839-01_EH_14839-1_Anneli.pdf.jpg
Citera
2024-12-11, 16:57
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tror du själv att den finska WT-mannen hade med mordet att göra i annan roll än som GM? Det skulle ju i så fall innebära att ytterligare en finsktalande person var inblandad eftersom WT-mannen kommunicerade på finska i WT:n.

Om du menar att det förekom åtminstone tvåvägskommunikation på finska med WT strax innan mordet blir det väl svårt att bortförklara med att det skulle vara svensk polis eller säkerhetstjänst som inte hade med mordet att göra. För då hade de väl knappast talat finska med varandra på jobbet.

Att mannen var GM tror jag inte (GM stämde inte med Ankis och Annelis beskrivning och GM var inte där en kvart före skotten).

Jag tror inte att GM hade walkie-talkie. Varken den södra skytten eller de andra två. Det behövdes inte. Walkie-talkies hade en funktion om paret Palme övervakades under resan till Grand. Vid stationerna (där resan började och kunde sluta). En walkie-talkie-man när filmen är slut är en avvikelse från mönstret.

Signalementet har likheter med signalementen i EAD2778 och EEE2618, även om den midjelånga jackans färg varierar från ljusbrun till grå till mörk. Längd och ålder har också likheter. En ung kille runt 30.

Att mannen (och hans finsktalande partner) hade ett annat ärende verkar osannolikt (men kan inte uteslutas). Finska var vanligare bland kriminella än idag.

Yngre människor som intresserar sig för mordet på Palme vet inte hur Sverige var 1986. Det märks mer och mer. Det fanns mynttelefoner, postkontor och nattbio. Det var lätt att parkera på Kungsgatan. En cheeseburger kostade fyra kronor. Sverige hade ett mycket större försvar. Män i uniform var ett vanligare inslag i gatubilden, både poliser och militärer. Polistätheten var inte större, men fler syntes på gatan.

Frisyrerna har också förändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in