Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-19, 21:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack för förfrågan. Jag brukar sällan länka tillbaka till mina egna gamla inlägg, men när någon särskilt frågar om det så kan jag göra ett undantag. För några veckor sedan fick jag en liknande förfrågan från Quggel i Engström-tråden och då ställde jag samman lite material i ett inlägg som du finner länkat här:

(FB) Skandiamannen

Då kan du klicka vidare bakåt i de länkar som finns där, det blir typ ett halvdussin inlägg totalt om olika aspekter på LAC-bandet och tiderna. I mitt kanalarkiv finns dessutom hur mycket som helst om de här frågorna, det är väl typ en tredjedel av alla mina inlägg. Precis som för Quggel som frågade förut så står butiken naturligtvis öppen ifall du har frågor eller kommentarer. Bonne lecture!

Tack för vänligheten. Skall läsas de kommande dagarna. Återkommer vid frågor och funderingar.
Citera
2024-11-20, 11:30
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag får väl inleda svaret med - du ska ha tack! Som du brukar inleda somliga av dina svar.

Jag har nu uppdaterat min knopp med GrK, och jag lär så klart medge att du kan ha rätt. Spannet kan som sagt dras åt. Även GrK håller öppet för att de första poliserna kan ha ankommit så tidigt som efter en minut. Dock hugger de ju inte detta i sten, utan pratar ju även om upptill två tre minuter, och betonar hur svårt det är; att just hugga den exakta ankomsttiden i sten. Dock är väl just fyra fem minuter mindre troligt, kanske inte ens tänkbart. Vilket du betonar.

Gällande ambulanserna, har jag inget att invända emot. Där delar jag din uppfattning, fullt ut.

Vad gäller LAC-bandet, är jag till viss del en novis och har inte lagt överdrivet krut på det. Där är jag öppensinnad. Men det du skriver känns rimligt. Att någon skulle ha förfalskat dem, tror jag inte, men jag kanske är naiv. Har lyssnat på dem ett par gånger, och har inte noterat några märkligheter (lyssnat på två olika "utgåvor", eller vad man ska titulera dem som), dock vet jag ju inte direkt vad jag ska leta efter för eventuella fel, skall tilläggas. Följde "Matte" omkring detta när han började härja, men den knäppgöken gick ju tämligen fort att både avfärda och avfölja. Där blev trams och trolleri på högsta nivå; om vad som ju att utläsa av banden, samt dess förfalskningar, osv.

Jag vill som sagt inte kommentera dina påståenden om Lebel som desinformatör. Däremot kan jag ibland tycka han resonerar gott och visar på bra källor, precis som du gör (och flertalet andra). Ingen är felfri. Och det är (som bekant) svårt att hålla hela utredningen och alla uppslag med tillhörande detaljer i knoppen hela tiden; det måste man vara ödmjuk inför. Somliga detaljer trillar ju lätt ur skallen om man inte underhåller dem på ett par år. Om detta vittnar ju även PU som bekant, där trillade ju vissa uppgifter bort redan under själva utredningen, och i vissa fall muterade, blev pannkaka och påverkade utpekning och nedläggning, besynnerligt. Den mänskliga faktorn förvisso, men i deras fall kunde man ju önska att de höll pusslet mer intakt. Det handlade som sagt om ett statsministermord, inget fylledråp på vischan.

Det roliga med Tramsetitrumpeten (hans kränkande och barnsliga beteende mot en rad andra användare är ju knappast roligt) är att han ljuger så klumpigt. Han hittade en sida i GrK:s rapport där kommissionen skriver att larmet i polisradion kan ha sänts 23.22.30 (sidan 182).

Kommissionen skriver i rapporten att Ann-Louise P hos Järfälla taxi kan ha fått svar av Ulf H i SBC redan 23.22.30. Eller strax efter. Förhöret med Ann-Louise P visar att Ulf H svarade 40 sekunder plus 2 - 3 signaler (med 10 sekunders mellanrum) efter samtalet med taxiföraren Anders D (som inte kan ha slutat tidigare än 23.21.40). Den teoretiska gränsen för larmet i polisradion är därför 23.22.40 eller 23.22.50.

En teoretisk gräns. Den förutsätter att man gör ett teoretiskt antagande. Att Ulf H sände larmet i polisradion så fort han svarade. Vilket han självklart inte gjorde. Ann-Louise P och Ulf H samtalade i "50 - 60 sekunder". Ulf H skrev in uppgifterna i slutet av samtalet. När han sände larmet i polisradion kunde han inte säga (när han förhördes den 13 mars). Det var "i omedelbar anslutning till" samtalet med Ann-Louise P (inte under samtalet). Senast 23.23.30 måste samtalet ha varit slut. Ann-Louise P ringde LAC 23.23.40 (för att larma ambulans). Mellan samtalet med Ulf H i SBC och samtalet med Kenneth E i LAC hade Ann-Louise P en kort ordväxling med taxiföraren Anders D.

Sedan tillkommer körtiden (20 sekunder för 2520 och 30 sekunder för 3230). Gör man detta teoretiska antagande (att Ulf H sände larmet i polisradion så fort han svarade) får man ankomsttiden 23.23.00 (en och en halv minut efter skotten).

Tramsetitrumpeten "glömde" fotnoten på sidan 182:

"Antagandet är teoretiskt. Att Södermalmspiketen skulle ha anlänt 23.23 är i praktiken uteslutet. Då pågick ännu vittnet Leif L:s larmförsök. På bandet hörs Leif L och hans passagerare tala. Det finns ingen anledning att tro att Leif L skulle ha hängt kvar på linjen för att larma polis, om polisen redan hade anlänt. Den första polispatrullen kan således ha anlänt tidigast då larmförsöket avslutades, vilket var cirka 23.23.40."

Granskningskommissionen påstod inte att polisen kunde ha anlänt en och en halv minut efter skotten. Tramsetitrumpeten är som vanligt en klumpig lögnare.

Granskningskommissionen påstod att polisen allra tidigast kunde ha anlänt två minuter och 10 sekunder efter skotten.

Vi hoppas att han skriver detta på griffeltavlan 100 gånger.

Jag kan tillägga att jag inte har påstått "att det skulle vara omöjligt att manipulera och förfalska LAC-bandet utan att SKL skulle upptäcka det". Att LAC-bandets Fröken Ur gick fel är omöjligt. Det har jag påstått. Tramsetitrumpeten felciterar ofta.

Några länkar (för journalister och andra intresserade): https://www.flashback.org/sp89403856

Om Fröken Ur på LAC-bandet: https://www.flashback.org/sp89601728
Senast redigerad av Lebel 2024-11-20 kl. 12:15.
Citera
2024-11-20, 20:31
Medlem
Eventuella synpunkter ?

Förhör med Lars Kristian Berg 20130205 R-21248-03-A

https://drive.google.com/file/d/18jMu9-l0KrPcz4xEr4ErYOO0I5ae0TbZ/view
Citera
2024-11-21, 10:23
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du ska ha tack för förfrågan. Jag brukar sällan länka tillbaka till mina egna gamla inlägg, men när någon särskilt frågar om det så kan jag göra ett undantag. För några veckor sedan fick jag en liknande förfrågan från Quggel i Engström-tråden och då ställde jag samman lite material i ett inlägg som du finner länkat här:

(FB) Skandiamannen

Då kan du klicka vidare bakåt i de länkar som finns där, det blir typ ett halvdussin inlägg totalt om olika aspekter på LAC-bandet och tiderna. I mitt kanalarkiv finns dessutom hur mycket som helst om de här frågorna, det är väl typ en tredjedel av alla mina inlägg. Precis som för Quggel som frågade förut så står butiken naturligtvis öppen ifall du har frågor eller kommentarer. Bonne lecture!

Hoppas att butiken står öppen för fler. Jag har en fråga om Säpoförfalskning. Du menar att det är bevisat att det finns en annan Säpoförfalskad inspelning i utredningen. Ett ”tk-band” (vad är det?) för en telefonavlyssning av Sigge Cedergren. Jag har inte koll på den delen av materialet så det är därför jag frågar.

Om det är bevisat att Säpo förfalskat det bandet som du hävdar vore det väl intressant för tråden att få en överskådlig genomgång av vad det är som bevisar den förfalskningen. Det skulle ju också kunna fungera som en inkörsport till att justera folks perspektiv på möjlig Säpoförfalskning tänker jag mig. Själv har jag ingen som helst åsikt i frågan eftersom jag är för dåligt insatt.

Det är möjligt att du redan redogjort i detalj för grejen med Cedergren någonstans, och i så fall skulle du ju bara kunna länka tillbaka till något av dina egna inlägg. Jag ber om ursäkt om jag missat det, men själv har jag bara sett små ”aptitretare” i stil med denna:

Citat:
Strikt talat är det inte ens nödvändigt att man flyttat på Fröken Ur-slingan för hela LAC-bandet, utan man kan ju även tänkas ha gjort som med tk-bandet för telefonavlyssningen av Sigge Cedergren, där man klippte och klistrade in ett samtal från ett par kvällar tidigare för att låta påskina att Roger Östlund ringt till Sigge och pratat med denne i telefon på mordkvällen vid en tidpunkt när Sigge bevisligen inte hunnit komma hem från Oxen. Den inspelningen vet vi att förfalskades, av Säpo.
Citera
2024-11-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hoppas att butiken står öppen för fler. Jag har en fråga om Säpoförfalskning. Du menar att det är bevisat att det finns en annan Säpoförfalskad inspelning i utredningen. Ett ”tk-band” (vad är det?) för en telefonavlyssning av Sigge Cedergren. Jag har inte koll på den delen av materialet så det är därför jag frågar.

Om det är bevisat att Säpo förfalskat det bandet som du hävdar vore det väl intressant för tråden att få en överskådlig genomgång av vad det är som bevisar den förfalskningen. Det skulle ju också kunna fungera som en inkörsport till att justera folks perspektiv på möjlig Säpoförfalskning tänker jag mig. Själv har jag ingen som helst åsikt i frågan eftersom jag är för dåligt insatt.

Det är möjligt att du redan redogjort i detalj för grejen med Cedergren någonstans, och i så fall skulle du ju bara kunna länka tillbaka till något av dina egna inlägg. Jag ber om ursäkt om jag missat det, men själv har jag bara sett små ”aptitretare” i stil med denna:

Förkortningen "tk" betyder telefonkontroll, vilket är det formella uttrycket för telefonavlyssning. Ett tk-band är alltså ett band som spelats in vid telefonavlyssning.

Att skriva en redogörelse för hela den frågan är både tids- och energikrävande, och då tycker jag att du kunde rota fram materialet ur det avsnittet, som ju funnits ute i många år, och läsa upp dig på det på egen hand. Det ligger ju ändå lite vid sidan av själva LAC-bandet, som var ämnet här.

I alla fall finns i tk-protokollet för narkotikarotelns avlyssning av Sigge Cedergren på mordkvällen ett samtal från Roger Östlund, som registrerats 23.15 till 23.21 på kvällen. Men Östlund ringer inte då, utan han går in på Grand och ringer först efter att Pia Engström klivit på bussen, som går kl 23.28. Flera vittnen placerar honom inne i Grands foajé vid telefonautomaten efter kl 23.30.

Vidare handlar samtalet som registrerats och transkriberats om ett bråk med polackerna som drev ett kafé nere på gatuplanet i fastigheten där Sigge Cedergren bodde, och det bråket inträffade ett par kvällar tidigare. Man har alltså tagit det samtalet och klippt in det på mordkvällen istället. En sådan operation är inget som narkotikaroteln själv utfört utan det handlar om Säpo, som för övrigt sköter det tekniska i all telefonavlyssning. Narkotikaroteln har visserligen eget folk "i gropen" men det är Säpo som kopplar upp dem, och öppna sidan får alltså lägga in hos dem om det.

Den här frågan sammanhänger dels med förloppet vid Grand med Roger Östlund, men även med narkotikarotelns beteende på Luntmakargatan under timmen som leder fram till mordet. Margareta Eklund som basar för den fysiska spaningen mot Sigges lägenhet avbryter vid 23-tiden och alla inblandade samlas i gropen inne på polishuset.

Ungefär samtidigt som de åker hemåt börjar även Sigge Cedergren åka hemåt, till bostaden från Oxen. Då kör han mot körriktningen på Luntmakargatan och hamnar i en situation som jag kallat för "bilstångningen", där hans framfart spärras inte bara en utan två gånger av en vit Volvo som står nere i backen på Luntmakargatan mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan.

Den här incidenten kan man placera på tidslinjen och då hamnar den bara någon enstaka minut efter mordet. Sigge berättar även om att han sett en man springa iväg längre norrut på Luntmakargatan och runt hörnet österut på Tegnérgatan, dvs "Sigges löpare". Den iakttagelsen skedde i samband med att de just parkerat. Även Sigges passagerare och kumpan, Reine Jansson, berättar i förhör om de här sakerna.

Det problematiska här är att Sigge alltså inte ens finns i bostaden när tk-protokollet påstår att han skulle ha varit hemma och pratat i telefon med Roger Östlund. Och Östlund själv befinner sig alltså inte inne på Grand och ringer, utan står ute och underhåller Pia Engström vid busskuren utanför ABF-huset. Han kommer dit söderifrån och har alltså inte varit vid telefonautomaterna och ringt innan han kom heller.

Med andra ord felar det i bägge ändar – och på alla håll och kanter – på ett så pass uppenbart vis att man tryggt kan sluta sig till att tk-bandet förfalskats. Jag har nämnt det här vid något tillfälle just därför att exemplet visar att bevisförfalskning av det här slaget tydligen inte är något man drar sig för, och som du mycket riktigt säger har det viss betydelse även för hur man ska betrakta LAC-bandet.

I båda fallen – alltså både avlyssningen av Sigge och LAC-bandet – finns ju också anledning att fundera över syftet med sådana manipulationer, där man flyttar verkliga händelser i tiden för att ge en oriktig bild av händelseförloppen på mordkvällen.

I fallet Sigge är det väl ganska uppenbart, att syftet varit att mörklägga de iakttagelser som Sigge & Reine gjorde under bilfärden från Oxen till Sigges bostad. Det lättaste sättet att åstadkomma det är att med "teknisk bevisning" placera Sigge i bostaden redan innan mordet, för då kan ju varken "bilstångningen" eller "löparen" ha haft något samband med mordet.

Även Granskningskommissionen mörklägger för övrigt frågan genom att falskeligen påstå att bilen som Sigge stångades med skulle vara identifierad och föraren hörd. Det intressanta är dock, att GrK placerat incidenten efter 23.30 trots att vi vet att Sigge var hemma då. Lustigt nog varierar alltså mörkläggningsbuden: Säpo har ett och GrK har ett annat.

Eftersom "apparaten alltid har rätt" så sväljer både tingsrätten och hovrätten bevisförfalskningen med hull och hår – dock utan att prestera någon förklaring av de ovan noterade motsägelserna. Domstolarna agerar alltså enligt samma princip som Bröderna Poutiainen, som är teknister och därmed "apparattroende". De skrev en 800-sidig genomgång av tidsfrågorna, som visar att de officiella tiderna och förloppen inte går ihop. Men i slutänden kapitulerade de ändå för "apparaten" – i det fallet LAC-bandet – som enligt deras religion alltid har rätt.

Bevisförfalskningen rörande Sigge Cedergren är alltså visserligen mycket intressant i sig, men den spiller också över på frågorna om LAC-bandet just i det att "apparaten" inte alltid har rätt. Det är just därför jag pekat på den i det sammanhanget. När det gäller tk-bandet så har dess äkthet också vidimerats, av narkotikarotelns Björn Rosendahl. Han fyller i det ärendet samma slags funktion som SKL gör i frågan om LAC-bandet, nämligen att godkänna ett förfalskat dokument som äkta.

Hoppas det här snabbsvaret ger en översikt av problematiken i alla fall. Att dra ihop hela bevisningen rörande Sigge och tk:n i alla dess detaljer har jag aldrig gjort här på forumet, och just nu tycker jag heller inte att jag har tillräckligt med ånga till det. Men om du själv läser upp dig på det så kan vi ju gärna tala om vad du ser i takt med att du betar dig igenom materialet. Annars blir det lite väl mycket på ett bräde, det är ju ändå ingen liten förfrågan du lägger fram.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-11-21 kl. 11:38.
Citera
2024-11-21, 12:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Förkortningen "tk" betyder telefonkontroll, vilket är det formella uttrycket för telefonavlyssning. Ett tk-band är alltså ett band som spelats in vid telefonavlyssning.

Att skriva en redogörelse för hela den frågan är både tids- och energikrävande, och då tycker jag att du kunde rota fram materialet ur det avsnittet, som ju funnits ute i många år, och läsa upp dig på det på egen hand. Det ligger ju ändå lite vid sidan av själva LAC-bandet, som var ämnet här.

I alla fall finns i tk-protokollet för narkotikarotelns avlyssning av Sigge Cedergren på mordkvällen ett samtal från Roger Östlund, som registrerats 23.15 till 23.21 på kvällen. Men Östlund ringer inte då, utan han går in på Grand och ringer först efter att Pia Engström klivit på bussen, som går kl 23.28. Flera vittnen placerar honom inne i Grands foajé vid telefonautomaten efter kl 23.30.

Vidare handlar samtalet som registrerats och transkriberats om ett bråk med polackerna som drev ett kafé nere på gatuplanet i fastigheten där Sigge Cedergren bodde, och det bråket inträffade ett par kvällar tidigare. Man har alltså tagit det samtalet och klippt in det på mordkvällen istället. En sådan operation är inget som narkotikaroteln själv utfört utan det handlar om Säpo, som för övrigt sköter det tekniska i all telefonavlyssning. Narkotikaroteln har visserligen eget folk "i gropen" men det är Säpo som kopplar upp dem, och öppna sidan får alltså lägga in hos dem om det.

Den här frågan sammanhänger dels med förloppet vid Grand med Roger Östlund, men även med narkotikarotelns beteende på Luntmakargatan under timmen som leder fram till mordet. Margareta Eklund som basar för den fysiska spaningen mot Sigges lägenhet avbryter vid 23-tiden och alla inblandade samlas i gropen inne på polishuset.

Ungefär samtidigt som de åker hemåt börjar även Sigge Cedergren åka hemåt, till bostaden från Oxen. Då kör han mot körriktningen på Luntmakargatan och hamnar i en situation som jag kallat för "bilstångningen", där hans framfart spärras inte bara en utan två gånger av en vit Volvo som står nere i backen på Luntmakargatan mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan.

Den här incidenten kan man placera på tidslinjen och då hamnar den bara någon enstaka minut efter mordet. Sigge berättar även om att han sett en man springa iväg längre norrut på Luntmakargatan och runt hörnet österut på Tegnérgatan, dvs "Sigges löpare". Den iakttagelsen skedde i samband med att de just parkerat. Även Sigges passagerare och kumpan, Reine Jansson, berättar i förhör om de här sakerna.

Det problematiska här är att Sigge alltså inte ens finns i bostaden när tk-protokollet påstår att han skulle ha varit hemma och pratat i telefon med Roger Östlund. Och Östlund själv befinner sig alltså inte inne på Grand och ringer, utan står ute och underhåller Pia Engström vid busskuren utanför ABF-huset. Han kommer dit söderifrån och har alltså inte varit vid telefonautomaterna och ringt innan han kom heller.

Med andra ord felar det i bägge ändar – och på alla håll och kanter – på ett så pass uppenbart vis att man tryggt kan sluta sig till att tk-bandet förfalskats. Jag har nämnt det här vid något tillfälle just därför att exemplet visar att bevisförfalskning av det här slaget tydligen inte är något man drar sig för, och som du mycket riktigt säger har det viss betydelse även för hur man ska betrakta LAC-bandet.

I båda fallen – alltså både avlyssningen av Sigge och LAC-bandet – finns ju också anledning att fundera över syftet med sådana manipulationer, där man flyttar verkliga händelser i tiden för att ge en oriktig bild av händelseförloppen på mordkvällen.

I fallet Sigge är det väl ganska uppenbart, att syftet varit att mörklägga de iakttagelser som Sigge & Reine gjorde under bilfärden från Oxen till Sigges bostad. Det lättaste sättet att åstadkomma det är att med "teknisk bevisning" placera Sigge i bostaden redan innan mordet, för då kan ju varken "bilstångningen" eller "löparen" ha haft något samband med mordet.

Även Granskningskommissionen mörklägger för övrigt frågan genom att falskeligen påstå att bilen som Sigge stångades med skulle vara identifierad och föraren hörd. Det intressanta är dock, att GrK placerat incidenten efter 23.30 trots att vi vet att Sigge var hemma då. Lustigt nog varierar alltså mörkläggningsbuden: Säpo har ett och GrK har ett annat.

Eftersom "apparaten alltid har rätt" så sväljer både tingsrätten och hovrätten bevisförfalskningen med hull och hår – dock utan att prestera någon förklaring av de ovan noterade motsägelserna. Domstolarna agerar alltså enligt samma princip som Bröderna Poutiainen, som är teknister och därmed "apparattroende". De skrev en 800-sidig genomgång av tidsfrågorna, som visar att de officiella tiderna och förloppen inte går ihop. Men i slutänden kapitulerade de ändå för "apparaten" – i det fallet LAC-bandet – som enligt deras religion alltid har rätt.

Bevisförfalskningen rörande Sigge Cedergren är alltså visserligen mycket intressant i sig, men den spiller också över på frågorna om LAC-bandet just i det att "apparaten" inte alltid har rätt. Det är just därför jag pekat på den i det sammanhanget. När det gäller tk-bandet så har dess äkthet också vidimerats, av narkotikarotelns Björn Rosendahl. Han fyller i det ärendet samma slags funktion som SKL gör i frågan om LAC-bandet, nämligen att godkänna ett förfalskat dokument som äkta.

Hoppas det här snabbsvaret ger en översikt av problematiken i alla fall. Att dra ihop hela bevisningen rörande Sigge och tk:n i alla dess detaljer har jag aldrig gjort här på forumet, och just nu tycker jag heller inte att jag har tillräckligt med ånga till det. Men om du själv läser upp dig på det så kan vi ju gärna tala om vad du ser i takt med att du betar dig igenom materialet. Annars blir det lite väl mycket på ett bräde, det är ju ändå ingen liten förfrågan du lägger fram.

Tack för snabböverblicken. Jag får kanske tillfälle att återkomma efter att jag läst på lite.
Citera
2024-11-21, 21:51
Medlem
Detta kan vara intressant om man tror det finns kopplingar mellan Stay Behind och Palmemordet.

"Stay Behind är namnet på den hemliga svenska motståndsrörelsen som byggdes upp i Sverige på 50-talet och inte avvecklades förrän år 2000.

I ett nytt forskningsprojekt så ska statsvetaren Johan Wennström, från Institutet för Näringslivsforskning, söka svar på alla de frågor som fortfarande omgärdar den här hemliga rörelsen.

Hör Johan Wennström och Mats Eriksson, Ekots försvarspolitiska reporter."

https://sverigesradio.se/artikel/ny-forskning-om-stay-behind-i-sverige
Citera
2024-11-22, 03:13
Medlem
Hegamons avatar
Varför beskriver han som åkte som passagerare i den amerikanska bilen, när Palme blev skjuten och såg GM, som mellan 180 till 190 cm lång? CP (Christer Pettersson) var enbart 175 cm lång.

Hur skottet tog i kroppen, dvs vinklar bör ge en fingervisning på hur lång mördaren var. En större vinkel mellan inloppshålet och utgångshålet i Palmes kropp borde indikera på en längre mördare och en mindre sådan vinkel borde indikera på en kortare mördare. Jag vet denna saken diskuterats tidigare, utifrån vinkel på hur kulan tog i kroppen.

Nog för att vi kan ta fel på längd på personer särskilt när det är mörkt utomhus och på avstånd, men han vittnet verkar ändå trovärdig.

Likaså undrar jag varför mördaren avfyrade ett skott mot Palme och sedan ett skott mot Lisbeth?

Det rimmar i mina öron inte samman med ett motiv som CP skulle haft, snarare rimmar det samman med en person som hyste ett Palmehat och även hade ett ideologiskt motiv. Högst inledningsvis är det min uppfattning. CP verkade vara en person som slog mynt av kändisskapet och pengar han fick, för att figurera som misstänkt mördare av Palme.
Citera
2024-11-22, 08:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Varför beskriver han som åkte som passagerare i den amerikanska bilen, när Palme blev skjuten och såg GM, som mellan 180 till 190 cm lång? CP (Christer Pettersson) var enbart 175 cm lång.

Hur skottet tog i kroppen, dvs vinklar bör ge en fingervisning på hur lång mördaren var. En större vinkel mellan inloppshålet och utgångshålet i Palmes kropp borde indikera på en längre mördare och en mindre sådan vinkel borde indikera på en kortare mördare. Jag vet denna saken diskuterats tidigare, utifrån vinkel på hur kulan tog i kroppen.

Nog för att vi kan ta fel på längd på personer särskilt när det är mörkt utomhus och på avstånd, men han vittnet verkar ändå trovärdig.

Likaså undrar jag varför mördaren avfyrade ett skott mot Palme och sedan ett skott mot Lisbeth?

Det rimmar i mina öron inte samman med ett motiv som CP skulle haft, snarare rimmar det samman med en person som hyste ett Palmehat och även hade ett ideologiskt motiv. Högst inledningsvis är det min uppfattning. CP verkade vara en person som slog mynt av kändisskapet och pengar han fick, för att figurera som misstänkt mördare av Palme.

Personligen tror jag att GM kan ha varit aningen längre, än vad man slagit fast. Jag tycker man ska komma ihåg och väva in (vilket sällan påpekas) att OP faktiskt hade en ryssmössa/björnmössa på sig. Den gör att man ser några cm längre ut, då mössan är aningen hög. Vittnesmål och beräkningar har berättat om att GM var en dm längre än OP (han var 174-175cm), sedan kan just en persons längd kraftigt överskattas (som du är inne på) vid vittnesmål. Personligen har jag inga problem med att GM var rent av 15cm längre än OP i realiteten. Lägger man till vad vittnet LJ säger i förhör nummer två, så är han ju tydlig med att GM var lång, längre än förhörsledaren (som väl var 184cm), i samma förhör uppskattar han GM längd till rent av 190cm. Och som du påpekar var CP betydligt kortare, även SE var kortare med sina 182cm. Dock har vi en annan (till vis del) misstänkt som var lång, nämligen Sveriges mesta Pamehatare Alf Enerström, han var rent av någon centimeter över 190cm, hans exakta längd är dock för mig tyvärr okänd.
Citera
2024-11-22, 12:39
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=2FRNdLdnMCI&t=3s

Hans Holmér - "När sanningen kommer fram, kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar"
Citera
2024-11-22, 16:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Här får jag lov att citera mig själv. Själv är bästa dräng, som han sa:

Citat:
Mördaren har skjutit skott mot båda makarna Palme och syftet har därmed varit att tysta vittnet Lisbet Palme.

Med hänsyn till min mycket ringa helhetsbild över mordet, så brukar ett mord som sker utan att mördaren maskerat sitt ansikte indikera på att mordet skett i hast, av en gärning som inte planerat mordet, alternativt haft för avsikt att mörda personen, då denne ändå inte sedan kan vittna om att GM mördade BO. Däremot att LP (Lisbeth Palme) också besköts talar emot detta planerande. Att förutsätta att två personer ska avlida av skott, för att sedan inte vittnar mot GM, det låter för mig som ett stort risktagande och ej bra planerat.

Huruvida LP:s vittnesmål mot CP är trovärdigt och inte ett planerat vittnesmål från polisens sida, det vet jag inte, eller kan tillräckligt för att bedöma.

Argumentet för att CP mördat (dräpt) tidigare (bajonettmordet, åtalspunkten blev dråp, även om CP argumentet själv för att det var mord, eftersom han strax före han delade ut det dödande hugget sade: "Nu ska du dö!", är jag skeptisk inför. Att den saken skulle vara en förklarande omständighet till att CP mördade OP det faller heller inte särskilt rimligt enligt mitt tycke, eftersom det första mordet eller dråpet som var åtalspunkten, föregicks av ett slagsmål och provokationer. I fallet Palme så gick han enbart på gatan md Lisbeth och kan anses att för stunden inte provocerat en CP, även om denne varit både full och påtänd.

Att Pettersson skulle tagit fel på person och råkat mörda Palme av misstag, det kan jag heller inte uttala mig om, utöver att jag tycker det verkar osannolikt även om Palme sägs varit lik den person som Pettersson sades haft något otalt mot och som Pettersson av polisen misstänks haft för avsikt att egentligen mörda.

Rocken som fladdrade i vinden och gick till strax ovan knäna och beskrivs som blå av vissa och mörk av andra, misstänker jag var en parka med kapuschong. Triangeln som vittnet i den amerikanska bilen säger sig uppfattat i huvudhöjd som ibland avses frisyren på GM, kan enligt mig vara just kapuschongen på en parka. En parka ser ni här: https://www.google.se/search?sca_esv=396436077eb24e00&sxsrf=ADLYWIIxixJc WkGdOGeQPONzTdV9gsC2vg:1732290783044&q=parka+rock& udm=2&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHaxJ567p-J1ItZKX2l0aXqxX6B4JEAwCqPDhxqma7u568GIwSJgQkcjsppP FnIArdM8eHY 3dNWZ3patD58dwCyimK9wjmxCTBPCYUm-DdhniDacFq1GCNHiD-rj3QPufx3LH2pjWHb1eV-Wty45i7OETV-v57BsCJpBcNhL0Fr Qw0vkaMoH2DsEFSkI65v8pJ0ssnoTQ&sa=X&ved=2ahUKEwjun JWGpvCJAxU2DhAIHTtPO0IQtKgLegQIIRAB&biw=1272&bih=6 02&dpr=1.5

Hade CP tillgång till en parka eller liknande klädesplagg, har den saken undersökts? Det är lätt att tro en ensam galning låg bakom mordet på Palme, som mördade Palme av samma orsak som han som mördade Anna Lindh. I stundens hetta bestämde sig GM för att knäppa makarna Palme av egna speciella påkomna orsaker, skapade av ideologiska tankemönster hos en Palmehatare. Det kan eventuellt styrkas genom att ingen i efterhand trängt fram och sagt person X mördade Palme, vilket jag misstänker skett ifall en inrikes eller utrikes politisk eller militär organisation legat bakom mordet.
Senast redigerad av Hegamon 2024-11-22 kl. 17:04.
Citera
2024-11-23, 01:50
Medlem
Sitter och kollar striptease/norra magasinet från 1996. Där de går igenom vittnesmål om Walkie talkie männen i Gamla Stan samt runt omkring Tunnelgatan och hur utredningen med Hans Ölvebro och Jörgen Almblad säger att man vet vilka dessa herrar (poliser) var, till att inte veta vilka de var, till att ifrågasätta vittnesmålen och ljuga rakt upp och ner om att vittnena ändrat sina vittnesmål hela tiden - vilket de ej gjort.

Hur ser det ut idag? Fick man nånsin någon överblick kring vilka dessa WT-män var? Håller man fast vid att det var civila poliser på knarkspaning och/eller övning inför eventuell sovjetisk invasion? 96 verkar det ha varit ganska så oklart från Palmegruppen om dessa herrar ens utretts och vilka de faktiskt var och vad de gjorde i Gamla Stan och vid Sveavägen/Kungsgatan samt omkring Tunnelgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in