Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Hoppas att butiken står öppen för fler. Jag har en fråga om Säpoförfalskning. Du menar att det är bevisat att det finns en annan Säpoförfalskad inspelning i utredningen. Ett ”tk-band” (vad är det?) för en telefonavlyssning av Sigge Cedergren. Jag har inte koll på den delen av materialet så det är därför jag frågar.
Om det är bevisat att Säpo förfalskat det bandet som du hävdar vore det väl intressant för tråden att få en överskådlig genomgång av vad det är som bevisar den förfalskningen. Det skulle ju också kunna fungera som en inkörsport till att justera folks perspektiv på möjlig Säpoförfalskning tänker jag mig. Själv har jag ingen som helst åsikt i frågan eftersom jag är för dåligt insatt.
Det är möjligt att du redan redogjort i detalj för grejen med Cedergren någonstans, och i så fall skulle du ju bara kunna länka tillbaka till något av dina egna inlägg. Jag ber om ursäkt om jag missat det, men själv har jag bara sett små ”aptitretare” i stil med denna:
Förkortningen "tk" betyder telefonkontroll, vilket är det formella uttrycket för telefonavlyssning. Ett tk-band är alltså ett band som spelats in vid telefonavlyssning.
Att skriva en redogörelse för hela den frågan är både tids- och energikrävande, och då tycker jag att du kunde rota fram materialet ur det avsnittet, som ju funnits ute i många år, och läsa upp dig på det på egen hand. Det ligger ju ändå lite vid sidan av själva LAC-bandet, som var ämnet här.
I alla fall finns i tk-protokollet för narkotikarotelns avlyssning av Sigge Cedergren på mordkvällen ett samtal från Roger Östlund, som registrerats 23.15 till 23.21 på kvällen. Men Östlund ringer inte då, utan han går in på Grand och ringer först efter att Pia Engström klivit på bussen, som går kl 23.28. Flera vittnen placerar honom inne i Grands foajé vid telefonautomaten efter kl 23.30.
Vidare handlar samtalet som registrerats och transkriberats om ett bråk med polackerna som drev ett kafé nere på gatuplanet i fastigheten där Sigge Cedergren bodde, och det bråket inträffade ett par kvällar tidigare. Man har alltså tagit det samtalet och klippt in det på mordkvällen istället. En sådan operation är inget som narkotikaroteln själv utfört utan det handlar om Säpo, som för övrigt sköter det tekniska i all telefonavlyssning. Narkotikaroteln har visserligen eget folk "i gropen" men det är Säpo som kopplar upp dem, och öppna sidan får alltså lägga in hos dem om det.
Den här frågan sammanhänger dels med förloppet vid Grand med Roger Östlund, men även med narkotikarotelns beteende på Luntmakargatan under timmen som leder fram till mordet. Margareta Eklund som basar för den fysiska spaningen mot Sigges lägenhet avbryter vid 23-tiden och alla inblandade samlas i gropen inne på polishuset.
Ungefär samtidigt som de åker hemåt börjar även Sigge Cedergren åka hemåt, till bostaden från Oxen. Då kör han mot körriktningen på Luntmakargatan och hamnar i en situation som jag kallat för "bilstångningen", där hans framfart spärras inte bara en utan två gånger av en vit Volvo som står nere i backen på Luntmakargatan mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan.
Den här incidenten kan man placera på tidslinjen och då hamnar den bara någon enstaka minut efter mordet. Sigge berättar även om att han sett en man springa iväg längre norrut på Luntmakargatan och runt hörnet österut på Tegnérgatan, dvs "Sigges löpare". Den iakttagelsen skedde i samband med att de just parkerat. Även Sigges passagerare och kumpan, Reine Jansson, berättar i förhör om de här sakerna.
Det problematiska här är att Sigge alltså inte ens finns i bostaden när tk-protokollet påstår att han skulle ha varit hemma och pratat i telefon med Roger Östlund. Och Östlund själv befinner sig alltså inte inne på Grand och ringer, utan står ute och underhåller Pia Engström vid busskuren utanför ABF-huset. Han kommer dit söderifrån och har alltså inte varit vid telefonautomaterna och ringt innan han kom heller.
Med andra ord felar det i bägge ändar – och på alla håll och kanter – på ett så pass uppenbart vis att man tryggt kan sluta sig till att tk-bandet förfalskats. Jag har nämnt det här vid något tillfälle just därför att exemplet visar att bevisförfalskning av det här slaget tydligen inte är något man drar sig för, och som du mycket riktigt säger har det viss betydelse även för hur man ska betrakta LAC-bandet.
I båda fallen – alltså både avlyssningen av Sigge och LAC-bandet – finns ju också anledning att fundera över syftet med sådana manipulationer, där man flyttar verkliga händelser i tiden för att ge en oriktig bild av händelseförloppen på mordkvällen.
I fallet Sigge är det väl ganska uppenbart, att syftet varit att mörklägga de iakttagelser som Sigge & Reine gjorde under bilfärden från Oxen till Sigges bostad. Det lättaste sättet att åstadkomma det är att med "teknisk bevisning" placera Sigge i bostaden redan innan mordet, för då kan ju varken "bilstångningen" eller "löparen" ha haft något samband med mordet.
Även Granskningskommissionen mörklägger för övrigt frågan genom att falskeligen påstå att bilen som Sigge stångades med skulle vara identifierad och föraren hörd. Det intressanta är dock, att GrK placerat incidenten efter 23.30 trots att vi vet att Sigge var hemma då. Lustigt nog varierar alltså mörkläggningsbuden: Säpo har ett och GrK har ett annat.
Eftersom "apparaten alltid har rätt" så sväljer både tingsrätten och hovrätten bevisförfalskningen med hull och hår – dock utan att prestera någon förklaring av de ovan noterade motsägelserna. Domstolarna agerar alltså enligt samma princip som Bröderna Poutiainen, som är teknister och därmed "apparattroende". De skrev en 800-sidig genomgång av tidsfrågorna, som visar att de officiella tiderna och förloppen inte går ihop. Men i slutänden kapitulerade de ändå för "apparaten" – i det fallet LAC-bandet – som enligt deras religion alltid har rätt.
Bevisförfalskningen rörande Sigge Cedergren är alltså visserligen mycket intressant i sig, men den spiller också över på frågorna om LAC-bandet just i det att "apparaten" inte alltid har rätt. Det är just därför jag pekat på den i det sammanhanget. När det gäller tk-bandet så har dess äkthet också vidimerats, av narkotikarotelns Björn Rosendahl. Han fyller i det ärendet samma slags funktion som SKL gör i frågan om LAC-bandet, nämligen att godkänna ett förfalskat dokument som äkta.
Hoppas det här snabbsvaret ger en översikt av problematiken i alla fall. Att dra ihop hela bevisningen rörande Sigge och tk:n i alla dess detaljer har jag aldrig gjort här på forumet, och just nu tycker jag heller inte att jag har tillräckligt med ånga till det. Men om du själv läser upp dig på det så kan vi ju gärna tala om vad du ser i takt med att du betar dig igenom materialet. Annars blir det lite väl mycket på ett bräde, det är ju ändå ingen liten förfrågan du lägger fram.