Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-02, 12:52
  #180685
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
GS och IW i radiobil 2520 passerade Malmskillnadsbron vid Kungstornen när larmet hördes. Larmet var ett områdesanrop i område 1 (innerstan). Allanrop sändes inte (som framgår i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten" från 1995).

YN och AZ passerade trappkrönet när områdesanropet sändes.

Enligt polisens egna mätningar.

Områdesanropet sändes mellan 23.25.10 och 23.25.35.

YN och AZ kom försent för att möta gärningsmannen.

Fortsatt diskussion saknar intresse.

Nej, 23:23 var det väl. Bröderna Poutiainen har sina poänger, men den detaljen är ren spekulation.

Ja, det är möjligt att det var ett områdesanrop, men IW kallar det ett all-anrop.

Hur många enheter var det som uppfattade anropet?

Piketen hörde det, svängde runt och kom hack i häl på IW/GS.

Ambulansen såg piketens sirener?

Tycker det länkar i väldigt bra.

Polis och ambulans fick verkligen en raketstart på plats. Enheter där innan man kunde förvänta sig det.

För att inte tala om HJ, vars hastiga insvängning torde ha chockat självaste GM.

Sen gick det något utför ...

YN/AZ prickade in GM perfekt, där de kom runt hörnet. Han såg dem förmodligen inte ens.

Upptagen som han var med med handledsväskan i rätt mått, och att ideligen titta bakåt.
Citera
2024-10-02, 13:28
  #180686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressanta detaljuppgifter, men IW säger att all-anropet gick ut när de redan hade blivit informerade (av en som hört taxi-utropet?) och var på väg. De passerade just under en bro, säger han. Vilken bro?

Malmskillnadsgatans?

Om all-anropet gick 23:23:00 så bör IW/GS i så fall ha kunnat vara på platsen så tidigt som 23:23:30?

De hade "fri väg".

Då är det inte osannolikt att piketen stöter ihop med YN/AZ cirka 23:24:30.

GM tar 60 sekunder på sig upp, 20 sekunder senare passerar han YN/AZ, som 30 sekunder senare sammanstrålar med LJ, vilken de pratar med i 10 sekunder, sen tar det 60 sekunder för YN/AZ ner till Luntmakargatan, eller strax dessförinnan, där de möter KG & Co.

Om man modifierar den utmärkte Länninges beräkningar något. Simsalabim! Tre minuter. Allt går ihop.

Mannen på åsen med handledsväskan är GM.

Utpekandet av SE vilar med andra ord på goda grunder.

Case closed! ;)

He can run, but he cannot hide.

Det är i alla fall uppmuntrande att se, att du har tillräckligt med grå massa mellan öronen för att kunna räkna på det här. Det är mer än man kan säga om Bröderna Poutiainen, Granskningskommissionen och än mer den du svarar på här. Där är det tomrum mellan öronen.

Nu har du visserligen töjt lite på förloppstiderna sedan du sist skrev om det här, och då vill jag kanske pruta omkring 15-30 sekunder på totaltiden från skotten tills Nieminen & Zahir möter piketpoliserna.

Om vi räknar i relativ tid (alltså relativt skotten) så slipper vi gräla om mordtiden, och då ligger du på 180 sekunder (3.00 minuter) från skotten till sagda möte. Jag brukar vilja ha det till ungefär 2.30-2.45 minuter. No big deal, men jag redovisar mina siffror för jämförelse.

Räknar vi bakåt i piketpolisernas ände så har de börjat springa cirka 15 sekunder innan de möter Nieminen & Zahir, vilket blir 2.15-2.30 efter skotten enligt mig (2.45 enligt dig). Klas Gedda säger att han sprang sist och att ambulansen kom precis när de började springa. Då kommer ambulansen 2.15-2.30 efter skotten (2.45 på basis av dina tider).

Ambulansmännen säger att de såg piketen köra förbi korsningen Kungsgatan-Sveavägen men att de fick rött ljus och alltså vänta innan högersvängen. Intervallen låg på 35 sekunder (enligt Borgnäs) så de fick stå en halvminut. Plus bitarna att köra upp till trafikljuset och sedan bort till mordplatsen när det blir grönt. Det blir cirka en minut inklusive stoppet vid rödljusen.

Alltså kör piketen förbi korsningen cirka 60 sekunder innan ambulansen kommer till mordplatsen. Det blir 1.15-1.30 efter skotten (1.45 på basis av din beräkning). Söderström & Windén har då redan kommit för cirka 15 sekunder sedan, vilket blir 1.00-1.15 efter skotten (1.30 på basis av din beräkning).

Gedda säger att mannarna hölls kvar i bussen nästan en hel minut innan de kunde komma ut och ta upp jakten till fots. Det stämmer med att ambulansen kommer en minut efter piketen.

Det här är ju inte "rocket science" och du och jag ligger på i stort sett samma våglängd när vi talar om relativa tider. Det är först när man översätter dem till absoluta tider som det blir oenighet om mordtiden och Engströms eventuella "tidsalibi". Men det är en annan fråga än förloppen som sådana, och då är det bättre att prata relativ tid.

Enligt Lebel skulle Ulf Helin på SBC ha gjort sitt områdesanrop 3.40 minuter efter skotten. Det är ju fullständigt idiotiskt! Vi vet ju att Söderström hör anropet på vägen till mordplatsen och i så fall skulle första polisbilen komma först fyra minuter efter skotten. Då finns Nieminen & Zahir redan på mordplatsen och piketpoliserna har redan kommit upp på krönet och rentav fortsatt in mot kyrkogården. När Nieminen kommer till mordplatsen ser hon ju Palme ligga på bår med syrgasmask.

Lebels kalkonberäkningar är en sak, dem kan man skratta åt. Granskningskommissionens beräkningsfel är däremot en annan och betydligt allvarligare sak. Här har man alltså förfalskat förloppet och tiderna genom en felaktig utredning. Det hela blir inte bättre av att Per Kjellsson, som skrev för GrK:s förelöpare Palmekommissionen, konstaterade att Bröderna Poutiainens försök till lösning på tidsproblemen resulterade i självmotsägelser (se sid 25 i pdf:en). Detta kände alltså GrK till men sopade det under mattan.

https://drive.google.com/file/d/1n7m8aqEh1IuFV91Lek1jYgFEcvm0MWka/view

Självmotsägelserna rörde Jan Hedlunds (på SBC) två telefonsamtal med LAC, som finns upptagna på LAC-bandet. Där framgår nämligen att SBC:s klocka ligger cirka två minuter efter Fröken Ur på LAC-bandet. Då måste man ju korrigera för den tidsdifferensen när man går från SBC-tid till LAC-bandstid. Så om larmet enligt SBC-tid (IM-tid) ligger på 23.23 måste man lägga på två minuter för att översätta den tiden till LAC-bandstid.

Om man gör det så hamnar "larmet" (dvs den tid när Ulf Helin trycker in IM:et i SBC:s system) vid 23.25 i LAC-bandstid räknat. Men som vi redan sett är polis och ambulans då sedan länge framme på mordplatsen, detta även om man utgår från den "officiella" mordtiden 23.21.30. Poliserna är då mitt uppe i jakten till fots och Palme ligger på bår med syrgasmask och är färdig att lyftas in i skåpet ambulansen. Det är precis i det skedet som den andra ambulansen kommer.

Som du ser finns inte en skugga av en chans att LAC-bandstiderna är riktiga. I så fall måste man ju skjuta på mordet ända till 23.23 och rentav nästan till 23.24. Men det förutsätter i så fall att Ljunqvist ringer sitt larmsamtal redan innan mordet ägt rum, vilket ju vore anmärkningsvärt förutseende.

Så hela den här tidssoppan är alltså den där "labyrinten" som palmeriet – med Bröderna Poutiainen i spetsen – suttit fast i sedan det begav sig. Varken Palmekommissionen eller Granskningskommissionen lyckades ta sig ur labyrinten, och även nu – efter att jag presenterat lösningen på tidsekvationen – sitter vissa sopprötter här i tråden och idisslar samma gamla intorkade pölsa.

Du är i alla fall tillräckligt klipsk för att kunna räkna (ungefärligen) rätt på de relativa förloppstiderna. Men då måste du ju också vara tillräckligt klipsk för att se att de officiella valserna om de absoluta tiderna – eller Poutiainens och kompani alternativvalser för den delen – inte går ihop. Tycker man.
__________________
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-02 kl. 13:56.
Citera
2024-10-02, 19:41
  #180687
Medlem
Lebels avatar
Att den första polisbilen kom en minut efter skotten kan ingen ta på allvar.

Alltså trams.

Enligt regel 0.03.

Citat:
Söderström & Windén har då redan kommit för cirka 15 sekunder sedan, vilket blir 1.00-1.15 efter skotten.

Citat:
Enligt Lebel skulle Ulf Helin på SBC ha gjort sitt områdesanrop 3.40 minuter efter skotten. Det är ju fullständigt idiotiskt! Vi vet ju att Söderström hör anropet på vägen till mordplatsen och i så fall skulle första polisbilen komma först fyra minuter efter skotten.

När kom radiobil 2520 (med kommissarie Söderström och hans förare Windén)?

Hur många minuter efter skotten? Vad hade vittnena att säga om den saken 1986?

Cirka 3 minuter (taxiföraren Anders Delsborn den 14 mars)

3 - 5 minuter (studenten och biobesökaren Christina Vallin den 27 mars)

Cirka 2 minuter (diskotekbesökaren Göran Israelsson den 6 mars)

2 - 3 minuter (taxiföraren Hans Johansson den 14 mars)

3 - 4 minuter (arkitekten Jan-Åke Svensson den 3 mars)

3 - 4 minuter (Anna Hages väninna Karin Johansson den 2 april)

2 - 3 minuter (golvläggaren Leif Ljungqvist den 27 april)

3 - 4 minuter (tjänstemannen Stig Engström den 10 mars)

De kortare tiderna (2 - 3 minuter) uppgavs av Anders Delsborn, Hans Johansson och Leif Ljungqvist (som var upptagna med att larma den första minuten) och diskotekbesökaren Göran Israelsson (en av passagerarna i Hans Johanssons taxi).
__________________
Senast redigerad av Lebel 2024-10-02 kl. 19:43.
Citera
2024-10-02, 20:11
  #180688
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Ett alternativ är ju att Engström teatriserar mördarens rörelser
varför tror jag det?
jo för att Engström kan va den som ska ha mördarens alibi och han är skyddad då han är med i Stay Behind.
Engis ska va klädd som mördaren, agera som mördaren så man får bort den riktiga mördaren från Mop.
Engström gick ju ut med att ringa eller försöka stoppa efterlysningen på han själv för han sa ju att det handlade om han som kutade med samma utstyrsel o det var ju fel menade han.

Det är nu haken kommer som visar att Engström aldrig var på plats och att det var hans uppgift att gå
ut i pressen o få bort alla vittnensmål genom att förställa sig att han var på platsen.

Denna video visar att Engström inte var på plats utan den riktiga mördaren och man har instruerat Engström vad han ska säga Inga andra vittnen har beskrivet denna polisbil för den stod ju närmare mordplatsen o det var gösta söderström som körde alltså var inte Engström där han hade memorerat fel om var polisbilen stod. däremot var det en riktig mördare och Engström som var stay behind fick inte utredas eller kollas upp enligt natoregler. Så alla liknande personer kunde avfärdas
Jätten Nato och lilla Engström som är kopplad dit blir då Natoelefanten och emergerar till slut till Elefanten=Nato Engström "elefanten kopplad till nato i porslinsaffären!

Det kan också va så att det var tänkt o komma en annan polisbil men gösta kom före o engström läste då upp det han hade pluggat in om polisbilen med den nya designen som var tänkt från början och det blev helt fel. Som jag förstår så har detta förhör med Engström varit under sekretess.
Det kan ju va en annan anledning ett annat upplägg som ni kanske kan komma på än det jag fått en känsla av som ni gärna får dela med er. Jag ställer frågan till er att grubbla på!
Varför ser Engström en polisbil som ingen annan ser och beskriver den detaljerat? Hur kunde de på presskonferensen 2020 efter att ha specialstuderat Engström för att binda han och när man inte kom ifrån Stig missat detaljen ur denna elefant i hans förhör ?

https://youtu.be/NlrC5fYZ_HY?feature=shared&t=1287

Matte är inne på att det är 2 händelser, kanske det men då tänker jag att vittnen måste väl ha sett att de höll på med något i den ena händelsen när de körde förbi eller gick förbi.
Kunde verkligen wt männen och andra manipulera rödljusen och styra folk omedvetet bort från platsen så man kunde skapa första händelsen. Det är här det krävs att man gnuggar geniknökarna och fantasin för att få ihop det. Men för första gången har vi nu ett hål på de omsorgsfullt manipulerade första stundnerna att studera. en xtra bil.
Här har vi en av 7 seriens bilar https://youtu.be/525XSRTntKU?feature=shared&t=1212
https://youtu.be/7yIj-jb1Na4?feature=shared&t=1079
Om ni ser lite längre på den 1212 videon så säger man att polisbilen har blivit anklagade av att ha blitt sedda på en annan plats.

nu måste vi börja samla in dem o deras rörelser
När Gw talar om högerxtremister o att en polisman gick fram o sköt så filmar de in en 740 vad kan det bero på? https://youtu.be/BKvn09kzn1c?feature=shared&t=1188

Nästa steg borde va vilka hade tillgång till 740 760 och i vilken malmstyrka. Har för mig att en av 7 seriens volvobilar var den som stod med avlyssningsutrustning o gjorde en rivstart en halvtimme innan
där beskrevs siffrorna delvis. Denna o resten av volvona ska gå att identifiera o vilka uppdrag de var på. Kanske kan man begära ut det från palmeutredningen. Vi vet ju att en vit bil var på tunnelgatan som backade o hindrade sigge att köra ut. Sen denna 20 m norr om salladsbaren mm mot kungsgatan som engström och en annan såg. Så det kanske är som matte att det var 2 händelser. Det innebär att de måste manipulerat trafikljusen så att bilar stod längre vid rödljusen så de hann genomföra nr 1
__________________
Senast redigerad av jajagvinner 2024-10-02 kl. 20:40.
Citera
2024-10-03, 08:14
  #180689
Det är ju lite komiskt att otto intervjuer Lars krantzs barnbarn som bär hans kors på sina axlar och de skojar lite om lars som att han var apart. Men en av de saker som Krantz stod för var ju att de var sminkade och utklädda. Det har vi ju sett både i de transvestiter som syns vid blomhavet "karlar med läppstift"
Vi har cosi van tutte som handlar om karlar som ska pröva sina kvinnor o kär ut sig till vackra soldater och ser om deras fruar blir kära i dem. Sen har vi ju 43 buss där krantz stiger på och möts av två poliser utkädda till damer, och så nu detta. You cant make this shit up! Sminkade och förklädda med peruker. Både svenska och utländska palmehatare enades misstänker att det var kvardjröjda utländska palmehatare som stod vid publikhavet och tyckte att varför inte ha samma peruk o smink idag igen ingen kan ta oss vi har ju abolition via stay behind. https://youtu.be/BKvn09kzn1c?feature=shared&t=1225
https://www.dropbox.com/scl/fi/cr26661sa44jgku9a9mxc/Sk-rmbild-fr-n-2019-05-09-21-47-58.png?rlkey=macuydxohashq1mbqnz3oycbk&e=1&dl=0 Maxwell gislaine?
Vad handlar allt detta om med utklädda kvinnor?
Jo i tråden när jag sökte stod det att olof tappat det och eventuellt blivit drogad i Oslo och där blivit fotograferad, hållhakad tillsammans med transvestiter. Kan det va det mörkläggningen handlar om?
Eller som polisen Kaj Hahne sa sa som sett bilder det var en hel rulle hon? satt i palmes knä och hon såg inte dum ut.
__________________
Senast redigerad av jajagvinner 2024-10-03 kl. 08:28.
Citera
2024-10-03, 11:17
  #180690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att den första polisbilen kom en minut efter skotten kan ingen ta på allvar.

Alltså trams.

Enligt regel 0.03.





När kom radiobil 2520 (med kommissarie Söderström och hans förare Windén)?

Hur många minuter efter skotten? Vad hade vittnena att säga om den saken 1986?

Cirka 3 minuter (taxiföraren Anders Delsborn den 14 mars)

3 - 5 minuter (studenten och biobesökaren Christina Vallin den 27 mars)

Cirka 2 minuter (diskotekbesökaren Göran Israelsson den 6 mars)

2 - 3 minuter (taxiföraren Hans Johansson den 14 mars)

3 - 4 minuter (arkitekten Jan-Åke Svensson den 3 mars)

3 - 4 minuter (Anna Hages väninna Karin Johansson den 2 april)

2 - 3 minuter (golvläggaren Leif Ljungqvist den 27 april)

3 - 4 minuter (tjänstemannen Stig Engström den 10 mars)

De kortare tiderna (2 - 3 minuter) uppgavs av Anders Delsborn, Hans Johansson och Leif Ljungqvist (som var upptagna med att larma den första minuten) och diskotekbesökaren Göran Israelsson (en av passagerarna i Hans Johanssons taxi).

Din lista av vittnesuppgifter över tiden det tog innan polisen var på plats utelämnar de enda två uppgifter som går att knyta till ett mätbart förlopp. Det är väl känt att subjektiva tidsuppskattningar är väldigt otillförlitliga särskilt under sådana pressade förhållanden som råder på platsen efter ett mord. Sekunderna tickar då väldigt långsamt och överskattningarna av tidsrymder är som regel betydande.

De två vittnesuppgifter som går att koppla till ett mätbart händelseförlopp kommer från Egon Enockssons och Inge Morelius.

Enocksson har jag redan citerat i ett inlägg alldeles nyligen, och av hans berättelse framgår att polisen (Söderström & Winden i radiobil 2520) var på plats ungefär 60-75 sekunder efter skotten. Det stämmer också med förloppsanalysen enligt mitt förra inlägg.

Morelius har jag visserligen också citerat tidigare, men det var länge sedan och innan du började "förgylla" (läs: förpesta) tillvaron för både mig och resten av trådens läsare. Nu tar vi om det. Allra sist i bandförhöret den 14/3 1986 uppger Morelius följande (se sid 12 i pdf:en):

"Jag lämnade platsen precis strax efter polisen hade kommit till platsen, den första polisbilen, då var det mycket folk och jag körde ut Sveavägen mot Sergelstorg."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view

Morelius står illa parkerad (som han tror) på avkännaren för trafikljusen så att hans bil påverkar signalerna. Hans flickvän Helena Lähde tar ut pengar på bankomaten mellan kl 23.18.15 och 23.18.56 enligt Postens bankomattid. Mot slutet av uttaget smäller skotten, ungefär vid 23.18.45. Hon avslutar sedan uttaget, stoppar ner pengarna och återvänder till bilen. Då är hon vid bilen 30-45 sekunder efter skotten. När hon satt sig i bilen så lär de ha kört iväg ganska omgående, för om de skulle titta närmare så skulle Morelius ha behövt parkera om bilen runt hörnet. Men det gör de ju inte utan de kör iväg.

Enligt dina pajasteorier skulle larmet ha gått ut tidigast 3.40 minuter efter skotten och polisen därför varit på plats allra tidigast fyra minuter efter skotten. För att Morelius då ska se polisen komma till mordplatsen så måste han ju stå kvar ytterligare tre och en halv minuter efter att Lähde kommit tillbaka från bankomaten! Det är ju så urbota dumt att ingen med en IQ över rumstemperatur kan gå på dina stollerier. Och då talar vi om grader Celsius.

Så ska vi ta om Enocksson också. Du har ju en lika enorm kapacitet för att lägga meningslösa detaljer på minnet som du har för att bortse från elefanten i rummet. Men för andra läsare, som ändå kanske är intresserade av att få ordning på de förlopp som det rått förvirring och legat dimridå kring under 38 års tid, så får vi upprepa väsentligheterna.

Så här säger Enocksson ordagrant i det enda bandade förhöret från mordnatten, mindre än tre timmar efter mordet (se sid 2-3 i pdf:en):

"Det är snett över gatan, kanske 75-meters avstånd eller någonting, 60, 70, 80 meter någonting. Vi vet först inte riktigt hur vi skall göra, men vi .. nyfikna som man är, det är ganska sällan man hör och är med om sådana här saker, så gick vi tillbaks fast på samma sida som vi kom. Gick tillbaks ner mot det övergångsstället som finns. När vi har kommit ungefär till övergångsstället så kom första polisbilen. /.../
När vi kommer då ner till, ja ungefär mitt emot där det hela har hänt så kom då första polisbilen från Kungsgatan och körde på andra sidan vägen och kör då på trottoaren och stannar precis framför det här. Ganska strax efteråt så kommer det en piketbil också från samma håll. Tror jag.
När poliserna har kommit ut då har det även samlats en del folk, kanske en tio, femton personer som står i närheten eller runt omkring, så kommer det även en ambulans utan sirener körande och flera stycken som springer ut mot gatan och viftar till sig den här ambulansen. Ambulansen stannar och man springer ut med en bår."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVnAwUHVySE9VTUk/view

Sträckan som Enocksson (med sällskap Annika Blomkvist) har att gå tillbaka till södra övergångsstället handlar om 75 meter, vilket tar 45 sekunder i rask takt och 60 sekunder i långsam takt. Lägger man till en rimlig betänketid på 15 sekunder innan de börjar gå tillbaka så hamnar vi mycket riktigt på 60-75 sekunder, helt i enlighet med förloppsanalysen.

Om dina pajasidéer vore riktiga så skulle Enocksson & Blomkvist behöva stå och fundera i över tre minuter innan de bestämmer sig för att gå tillbaka till mordplatsen. Det är naturligtvis lika orimligt som att Morelius skulle stå kvar med bilen i över tre minuter efter att Lähde kommit tillbaka och satt sig.

I ett annat tramsinlägg häromdagen försökte du göra gällande att det med bestämdhet är Leif Ljungqvists röst som hörs ropa "Har du signalement på den killen då?" under Samtal 1 på LAC-bandet. Jag har ganska gott musiköra men är långt ifrån säker på att det är Ljungqvists röst som ropar det.

Eftersom polisen helt säkert redan är på plats medan Ljungqvist väntar på svar från polisen så menar jag att det troligtvis är Gösta Söderström eller Ingvar Windéns röst som hörs där. Dels är det ju inte naturligt att Ljungqvist skulle fråga sin passagerare Jan Andersson om "signalement" på den kille som han själv just sett springa in i gränden.

Som framgår av (troligtvis) Anderssons vaga svar så finns en blå mössa på huvudet på den killen, vilket betyder att det inte är Anders Björkman det avser. Björkman finns ju inom synhåll och har en beige mössa på sig, det kan inte ens Andersson ta miste på.

Att Anderssons svar hörs så dåligt kan ju bero på att denne har ryggen vänd mot Ljungqvist medan han svarar på polisens fråga om signalement. Där är det ju högst naturligt att polisen kommer fram och frågar om just "signalement" och att Andersson svarar med att beskriva mannen som sprang in i gränden.

Du raljerade om att Ljungqvists och Söderströms röster skulle vara "lätt igenkännliga", men någon röstjämförelse mellan ropet om "signalement" på LAC-bandet och endera av dessa röster har du ju inte presterat – och framför allt så utelämnar du ju Windéns röst. Jag vet inte hur Windéns röst låter, men kanske har du något röstprov på honom också?

I vilket fall så är den röst som ropar på LAC-bandet tillräcklig olik Ljungqvists normalröst och tillräckligt lik Söderströms för att det ska kunna vara Söderström istället för Ljungqvist. Men om jag skulle göra en gissning så skulle jag tippa på att det är Windéns röst som hörs där.

Dina tramsanklagelser kan vi ta lätt på eftersom du inte fått ett enda av dessa inlägg fällda enligt den regel som du åberopar. Den som verkligen tramsar här i tråden, det är du, och det är ganska tröttsamt. Men du har ju gjort till din uppgift att förbruka folks tid och energi på en massa smörja som leder fel – i den mån som det överhuvudtaget leder någonstans. Som regel är det ju bara torrsim och självmotsägande "kortslutning" på hjärnkontoret. Som underhållning duger det ett tag men i längden är det inte ens roligt.

En sak du lyckats roa mig med är i alla fall att du inte ens verkar kunna hålla reda på vilken film du är med i. Du har användarnamn och avatar från filmen "Schakalen" med referens till den franska säkerhetstjänstens mästerdetektiv Claude Lebel, en fiktiv rollfigur som Frederick Forsyth kokade ihop och som i filmen spelas av Michael Lonsdale. Det är ändå en bra avatar med tanke på att filmen handlar om lönnmord, om än på Charles de Gaulle istället för Olof Palme.

Men sedan börjar du på att yra om Truffaut-filmen "Stulna kyssar", där Michael Lonsdale också medverkar, fast i rollen som skokrämaren Georges Tabard som blir bedragen av sin troféhustru (spelad av Delphine Seyrig). Hon är ju också med i "Schakalen" där hon blir förförd och mördad av Schakalen själv. Här råder det alltså en förvirring som inte är så lite komisk. Mästerdetektiven Lebel visar sig vid närmare påseende vara skokrämaren Tabard, och som till råga på allt är en hanrej. Så kan det gå!
Citera
2024-10-03, 21:14
  #180691
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
De två vittnesuppgifter som går att koppla till ett mätbart händelseförlopp kommer från Egon Enockssons och Inge Morelius.

Egon Enokssons vittnesuppgifter visar att de inte gick tillbaka till Tunnelgatan när de hörde skotten. De väntade först en stund. Sedan gick de tillbaka. "Vi vet först inte riktigt hur vi skall göra, men vi ... nyfikna som man är, det är ganska sällan man hör och är med om sådana här saker, så gick vi tillbaks fast på samma sida" (Egon Enoksson knappt tre timmar efter mordet).

Inge Mårelius uppgav "2 - 3 minuter" i Svea Hovrätt.

Citat:
I vilket fall så är den röst som ropar på LAC-bandet tillräcklig olik Ljungqvists normalröst och tillräckligt lik Söderströms för att det ska kunna vara Söderström istället för Ljungqvist. Men om jag skulle göra en gissning så skulle jag tippa på att det är Windéns röst som hörs där.

Golvläggaren Leif Ljungqvist inledde med orden "ja det är mord på Sveavägen" när han ringde med firmabilens biltelefon och Sonja Teir i Länsalarmeringscentralen svarade "90000". Det är Ljungqvist som ringer. Det är Ljungqvists röst. Alla kan höra att det är samma röst som frågar "har du signalement på den där killen då?" Rösten hörs bättre än rösterna i närheten (passageraren Jan Andersson och vittnet Jan-Åke Svensson). Ljungqvist håller i luren. Ljungqvist talar i luren.

"ja det är mord på Sveavägen"

"har du signalement på den där killen då?"


Det är inte kommissarie Gösta Söderströms förare Ingvar Windén som kommer två minuter för tidigt, sliter åt sig luren 23.23.27 och frågar om någon har signalement på den där killen. Du kan starta en tråd. Vi som tror att Ingvar Windén hörs på LAC-bandet.

Om du tror det.

Det gör du inte. Du tramsar. Därför är du anmäld.

Enligt Flashbacks regler (0.03).
Citera
2024-10-03, 23:01
  #180692
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Två saker var viktiga den 1 mars 1986.

När Stockholms länspolismästare Hans Holmér valdes till spaningsledare (av Holmér själv).

Att snabbt hålla effektiva förhör med så många ögonvittnen som möjligt.

Att snabbt organisera en effektiv tipsmottagning.


Det var självklart (som granskningskommissionen skrev i rapporten 1999).

Holmér misslyckades med båda.

Inte mindre än 17 av 19 ögonvittnen (som såg gärningsmannen) kunde ha suttit som tända ljus i krimjourens väntrum 18 timmar efter mordet, klara att noggrant förhöras i långa, detaljerade, bandinspelade och väl dokumenterade dialogförhör av Sveriges bästa och mest erfarna förhörsledare.

HJ, AB, JÅS, LJ, AH och AD lämnade namn, adress och telefonnummer på mordplatsen. Liksom KJ, TA och YN som inte såg GM.

AH, KJ, TA och AD till polisassistent Ingvar Windén i radiobil 2520.

AB, JÅS och LJ till polisassistent Lena Löhr i piket 1230.

HJ och YN till polisinspektör Kjell Östling i piket 3230 (som uppgav i rapporten den 5 mars och förhören 1993 och 2020 att han antecknade vittnen vid brottsplatsen). Det måste ha varit HJ och YN. Övriga vittnen antecknades av Windén och Löhr.

EE, IM, LL, JA och CV hörde av sig före kl 16 den 1 mars.

PV var lätt att nå via CV.

SL var lätt att nå via IM.

CA var lätt att nå via AH och KJ.

LS, CL och ACH var lätta att nå via AD och Järfälla taxi.

Endast SK och UR fick vänta (UR:s mamma hörde av sig efter en vecka).


Även YN, AZ (via YN) och SE var lätta att nå under eftermiddagen den 1 mars.

Även KN, ÅG och NF (via AB).

Detsamma gäller LP, MP och hans flickvän IK.

Även skådespelerskan AR och pojkvännen GÅ kunde ha hörts vid personliga besök den 1 mars (AR ringde den 1 mars kl 11.45 och berättade att hon och GÅ gick söderut från Grand och österut på Tunnelgatan till restaurangen Bohemia). AR och GÅ passerade några meter från platsen där GM väntade (strax innan han började vänta). De kom in på Bohemia "någon eller några minuter före 23.20" (att döma av EAD83). Korta telefonförhör hölls med AR den 1 mars, den 13 mars, den 2 april och den 27 april. Pojkvännen GÅ hördes inte förrän den 2 december 1987. I ett kort telefonförhör. Samma dag hölls ett sista telefonförhör med AR. De hördes aldrig vid personliga besök. Korta telefonförhör hölls även med AL den 4 mars, BS den 6 mars och LÅH den 8 mars. De var högintressanta att höra av samma skäl som AR och GÅ. AL:s sällskap IÅ hördes inte förrän 1989. BS och hennes två döttrar hördes aldrig vid personliga besök. Inte heller LÅH. BS och döttrarna passerade GM medan han väntade (att döma av IM) och var särskilt intressanta att höra. De hördes bara den 6 mars (BS) och den 10 mars (dottern AS). I korta telefonförhör.


Förhör vid personligt besök

Den 1 mars: AH, AD, EE och AB

Den 3 mars: JÅS, ACH och CL

Den 4 mars: LJ (efter en tidningsintervju) och LS

Den 12 mars: UR och SK

Den 14 mars: IM och HJ

Den 27 mars: PV och CV

Den 8 april: SL och JA

Den 27 april: LL

Den 21 juni 1988: CA


Telefonförhör

Den 1 mars: LJ, IM, LL, JA och CV

Den 4 mars: HJ

Den 14 mars: SL

Kommentar

Ett kort telefonförhör med GÅ hölls den 2 april 1986 (referatet är nio rader). Tio minuter efter telefonförhöret med AR samma dag.

Även GÅ förhördes den 2 april 1986 (inte bara den 2 december 1987). Även om det inte är mycket till förhör.

Spaningsuppslaget L1821 är rörigt. Paret AR och GÅ förhörs av fem olika poliser på fem olika datum. Skoglund (den 1 mars), Johansson (den 13 mars), Stålhamre (den 2 april), Ström (den 27 april) och Kjellvås (den 2 december 1987).

Förutom AR och GÅ finns en Thomas i uppslaget (L1821-2). Thomas gick norrut efter filmen.


Sammanfattning

Tolv timmar efter mordet (den 1 mars kl 11.45) ringer den 32-åriga skådespelerskan Ami Rolder till polisen. Hon får tala med Skoglund. Rolder berättar att hon och en "kamrat" lämnade Grand 23.10 och gick söderut på Sveavägen. De gick "något före" paret Palme och fortsatte Tunnelgatan österut till restaurang Bohemia. Skoglund frågar inte var de korsade Sveavägen och frågar inte vad kamraten heter. Referatet är sex rader.

Ingen hör av sig till Rolder. Dagarna går.

Den 13 mars kl 11.30 ringer Rolder igen och ber att få tala med tipsmottagningen. Extra polisassistent Johansson svarar. Referatet är elva rader. Rolder berättar att de såg "Bröderna Mozart", liksom paret Palme. "Kamraten" är hennes 36-årige sambo Göran Åslund. Johansson frågar inte var de korsade Sveavägen.

Ingen hör av sig. Tre veckor går.

Den 2 april kl 9.30 ringer Stålhamre till Rolder och ställer några frågor. Rolder berättar att de inte hörde skotten. Referatet är tolv rader. Stålhamre frågar inte var de korsade Sveavägen. Tio minuter senare ringer Stålhamre till Åslund och ställer några frågor. Referatet är nio rader. Stålhamre frågar inte var de korsade Sveavägen.

Drygt tre veckor går.

Den 27 april ringer Ström (som äntligen fattar att ingen vet vilken sida av Sveavägen som Rolder och Åslund gick på). Rolder gissar på östra. Åslund säger västra. De korsade Sveavägen vid Tunnelgatan.

Lysande polisarbete i Holmérs regi.

Ett och ett halvt år går.

Den 2 december 1987 ringer den femte polisen (Kjellvås). Rolder och Åslund enas om ett medelvärde (för att slippa fler poliser?) De korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Vem de mötte minns de inte.

Rolder och Åslund förhördes inte vid personligt besök. Inga dialogförhör finns. Trots att Rolder och Åslund passerade några meter från platsen där gärningsmannen väntade (strax innan han började vänta). De kom in på Bohemia "någon eller några minuter före 23.20" (att döma av EAD83).

Enstaka olycksfall i arbetet? Tyvärr inte.

Den 36-åriga skådespelerskan Anja Landgré (dotter till Nils Poppe) ringer till tipsmottagningen den 4 mars kl 19.30 (L854). Referatet är två rader. Landgré såg "Bröderna Mozart" på Grand. Hon satt snett bakom paret Palme.

Ett halvår går.

Stålhamre följer upp tipset den 8 september. Landgré gick Sveavägen söderut efter filmen. Till Kungsgatan. Stålhamre frågar inte vilken sida hon gick på. Han frågar inte om hon var i sällskap med någon.

Lysande polisarbete i Holmérs regi.

Två år går.

I oktober 1988 kommer ett tips (D10313).

Man vill fråga Landgré om tipset. Landgré förhörs i sin pappa Nils Poppes bostad i Stockholm den 8 december 1988. Av Inge Uvemo och Per Gustavsson. Landgré berättar att hon var i sällskap med den 47-åriga skådespelerskan Inga Ålenius. De gick söderut från Grand. På Sveavägens västra sida. De korsade Sveavägen vid Tunnelgatan och fortsatte söderut till Kungsgatan. Skotten hörde de inte. Däremot en "smäll" (som inte kan ha varit skotten). Några steg söder om Tunnelgatan.

Ålenius förhörs den 25 januari 1989. Nästan tre år efter mordet. Hon bekräftar att de hörde en "smäll" (som inte kan ha varit skotten). I närheten av Tunnelgatan. Ålenius tror att de korsade Sveavägen vid Kammakargatan.

Bristerna i förhören med paret Rolder och Åslund och paret Landgré och Ålenius upprepas när Birgitta Schaeffer förhörs vid ett enda tillfälle den 6 mars 1986 (L904 och L904-A) och när Lars-Åke Hellgren förhörs den 8 mars och den 2 oktober (L1919-2). De var också på Grand. Förhören har liknande brister.

Liksom paret Rolder och Åslund saknades Hellgren och Schaeffer (och hennes döttrar Anna och Kristina) i förundersökningsprotokollet när Christer Pettersson åtalades 1989. De blev inte kända för allmänheten förrän delar av gärningsmannaprofilen släpptes 1998. Tolv år efter mordet. Förhören släpptes inte förrän 2020.

Till skillnad från paret Rolder och Åslund och paret Landgré och Ålenius vet man att Hellgren och Schaeffer (och hennes döttrar) gick söderut på Sveavägens östra sida. Ingen frågade Schaeffer och hennes döttrar om de såg någon vid Dekorima(!) De sågs av Inge Mårelius när de passerade GM vid Dekorima. Mårelius nämnde dem i hovrätten 1989. De passerade GM strax efter sällskapet som gick norrut (Anders Björkman och hans tre kamrater). Schaeffer och hennes döttrar var inte med i förundersökningsprotokollet. Varken tingsrätten eller hovrätten kunde bedöma vilka de var. Hellgren kan inte ha passerat 23.20 (som han själv trodde). Då hade han hört skotten. Sannolikt passerade han några minuter tidigare. Hellgren var klädd i en "blå midjekort jacka" och "tyckte det var kallt och blåsigt". Varför stå och huttra vid Grand ända till 23.15? Sannolikt lämnade han Grand tidigare och passerade Dekorima tidigare. Innan GM började vänta. Hellgren hörde inte skotten.
__________________
Senast redigerad av Lebel 2024-10-03 kl. 23:26.
Citera
2024-10-03, 23:22
  #180693
Medlem
Läs gärna Jon Jordås bok, där klarnar det mesta, en bra sammanfattning om vad som verkligen hände.

Misstänkt GM (enligt mig)
CA 95 %
Okänd 2 %
CP 2 %
VG 1 %
SE 0 %
Citera
2024-10-03, 23:59
  #180694
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Läs gärna Jon Jordås bok, där klarnar det mesta, en bra sammanfattning om vad som verkligen hände.

Misstänkt GM (enligt mig)
CA 95 %
Okänd 2 %
CP 2 %
VG 1 %
SE 0 %

Misstänkt GM (enligt mig)
Okänd ? %
CA ? %
CP 0 %
VG 0 %
SE 0 %

Vad Jon glömde

Krusells artikel i Polistidningen nummer 4 1986
Citera
2024-10-04, 00:06
  #180695
Medlem
p.norths avatar
Leon van der Westhuizen 1%
Henry William Bacon 9%
Nicho Esslin 40%
Nigel Barnett 50%
Citera
2024-10-04, 00:27
  #180696
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Den 36-åriga skådespelerskan Anja Landgré (dotter till Nils Poppe) ringer till tipsmottagningen den 4 mars kl 19.30 (L854). Referatet är två rader. Landgré såg "Bröderna Mozart" på Grand. Hon satt snett bakom paret Palme.

Ny länk till L854.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in