Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-01, 17:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det finns ett svar. På frågan om Lisbeth, Björkman, Jeppsson och GM:s ytterplagg och i vilken mån Lisbeth förväxlade GM:s ytterplagg med Björkmans blåa täckjacka. Inge Mårelius har svaret.

Lisbeth såg på Björkman (vittnade Björkman 1989). Björkman stod på den plats som Lisbeth beskrev ("10 - 15 meter" norrut). "Då hon tittade upp från maken, som fallit ihop på trottoaren, såg hon en man med stirrande blick titta på dem. Mannen befann sig på ca 10 - 15 meters avstånd och stod i hörnet av Tunnelgatan" (Lisbeth den 29 april). Det måste vara Björkman. GM var inte så långt bort så tidigt. Det finns inga dialogförhör med Lisbeth (bortsett från konfrontationsförhör). Bara referat. Lisbeths beskrivning av GM:s ytterplagg har vissa likheter med Björkmans blåa täckjacka. En viss grad av förväxling verkar ha skett. Vilken grad är svårt att avgöra. Särskilt i referat.

Lisbeth såg inte bara Björkman. Hon såg även GM. Hennes beskrivning av GM:s ytterplagg är inte oanvändbar. Det svåra är att veta vad som är Björkman och vad som är GM.

Lisbeth såg samma sak som taxiföraren Hans Johansson. Hon såg att GM stannade upp och gjorde ett snabbt ögonkast bakåt. "Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte" (Lisbeth den 1 mars). När Johansson stannade taxin i Tunnelgatans mynning. Då var GM 25 meter från mordplatsen (enligt Johansson).

Lisbeth verkar även ha sett GM i början av flykten. "Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan" (Lisbeth den 1 mars).

Inge Mårelius har svaret. Inge såg GM på längre avstånd än Lisbeth, Björkman och Jeppsson, men under längre tid. Inge såg GM under mycket längre tid än något annat vittne (enligt Inges vittnesuppgifter). Det kompenserar i viss mån för avståndet (omkring 40 meter).

Vad säger Inge om GM:s ytterplagg?

Den 1 mars säger Inge "mörk rock" (enligt referatet av morgonens korta telefonförhör).

Den 14 mars och den 8 april säger Inge "parkas". En parkas som var "mörk" och "slutade strax ovanför knäna".

Rocken var en parkas. Som vissa kallar rock (som Inge gjorde).

Eller täckjacka. Eller dunjacka (även om en parkas inte har dunfyllning). Eller bara jacka.

En marinblå parkas som slutade strax ovanför knäna. Det är mitt bud.

Den kan (av vissa) beskrivas som "en blå, något litet 'bullig' täckjacka som gick en bit nedanför midjan" (Lisbeth den 1 mars).

Finns hos 80scasualclassics.co.uk.

På huvudet bar han en mörkblå, grovstickad mössa med bred upprullad kant. Mårelius och Björkman var överens. Björkman var "fullständigt säker". Mårelius säger "blå" i ljudinspelningen den 14 mars (som släpptes 2023). Det missade Ulla Persson.

Parkas är som jag förstått det synonymt med långa jacka med huva. En täckjacka kan vara av parkasmodell.

Trenchcoat eller gubbrock är inte en parkas.
Citera
2024-10-01, 19:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Parkas är som jag förstått det synonymt med långa jacka med huva. En täckjacka kan vara av parkasmodell.

Trenchcoat eller gubbrock är inte en parkas.

Parkas finns både med och utan kapuschong (huva).

Även med dunfyllning (mindre vanligt).

En knälång parkas kallas både rock, kappa och jacka.

Alla vittnen hade rätt.

Om Inge hade rätt.
Citera
2024-10-01, 19:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Eftersom den här tråden har 15000 sidor kan jag inte rannsaka den över ifall den innehåller detta.

Men hur som helst; här är den första delen av en tre delar stor granskning av Palmemordet av Striptease. Dåvarande motsvarighet till Uppdrag Granskning.
Jag skulle vilja påstå att det ger en otrolig bevisbörda till att Polis-spåret är korrekt.

https://www.youtube.com/watch?v=FbXHn8HBcXc&pp=ygUXcGFsbWVtb3JkZXQgcm9zYSB tYW5uZW4%3D
Tyvärr är det så med MOP att det finns flertalet spår med långa indiciekedjor som alla känns övertygande om man presenterar det rätt.

Men alla kan inte vara rätt. Det är inte ens säkert att rätt spår är ett av de idag kända.
Citera
2024-10-01, 19:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Tyvärr är det så med MOP att det finns flertalet spår med långa indiciekedjor som alla känns övertygande om man presenterar det rätt.

Men alla kan inte vara rätt. Det är inte ens säkert att rätt spår är ett av de idag kända.

Har du sett hela serien? Är det något med den som får dig att tycka den är felaktig.
GW själv är väldigt övertygad av polisspåret, det har han sagt i många intervjuer. Han gjorde till och med bok/tv-serie om det.
Citera
2024-10-01, 20:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Har du sett hela serien? Är det något med den som får dig att tycka den är felaktig.
GW själv är väldigt övertygad av polisspåret, det har han sagt i många intervjuer. Han gjorde till och med bok/tv-serie om det.

LGWP håller mycket riktigt dörren öppen för ett slags polisspår, dock tror han inte ett "pillekvitt" på det polisspår som omnämns i dokumentären du länkade till, alltså de bokstavspoliser som många var besatta av ett tag.

Han utvecklar han sitt resonemang om polisspåret i nedanstående program (Veckans Brott):

Helt program om MOP, handlar mest om CP men även annat.
https://www.youtube.com/watch?v=0Iy8cwqh4ys&t=1844s

Program om både MOP och en intervju med Hans Ölvebro:
https://www.youtube.com/watch?v=YblH5IiVKXk&t=2650s
Citera
2024-10-01, 20:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag har sett den. Jag minns den inte så väl att jag kan peka ut några direkta felaktigheter, men det finns säkert. De har ju ändå incitament att få ihop en bra historia att sälja. Men det mesta där är nog korrekt om än med vissa vinklingar och överdrifter.

GW är inte övertygad om polispåret vad jag har hört. Mer att han tror att det är en grupp liknande den han tror på. Kanske hintar han om att det är just den gruppen. Eller säger det rakt ut i boken, men den har jag inte läst. Så det kan jag inte uttala mig om.

Men polisspåret tycker jag är högintressant. Särskilt i kombination med Stockholms försvsvarskytteförening, som jag inte tror de går igenom där. Det mest intressanta är att det är en grupp med tydlig motivbild och med kapacitet att utföra dådet som har osannolikt många i den kretsen i centrala roller kring mordet. Roller de i många fall har tagit sig med egen vilja trots att det i flera fall inte är helt naturligt för dom att ha dom.
Citera
2024-10-01, 20:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
LGWP håller mycket riktigt dörren öppen för ett slags polisspår, dock tror han inte ett "pillekvitt" på det polisspår som omnämns i dokumentären du länkade till, alltså de bokstavspoliser som många var besatta av ett tag.

Han utvecklar han sitt resonemang om polisspåret i nedanstående program (Veckans Brott):

Helt program om MOP, handlar mest om CP men även annat.
https://www.youtube.com/watch?v=0Iy8cwqh4ys&t=1844s

Program om både MOP och en intervju med Hans Ölvebro:
https://www.youtube.com/watch?v=YblH5IiVKXk&t=2650s

Har du sett striptease serien? Gör gärna det innan du ger svar.
Citera
2024-10-01, 20:33
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Har du sett striptease serien? Gör gärna det innan du ger svar.

Jag har sett serien. Vad är det du undrar över eller har specifika invändningar emot? Kika gärna på programmen jag länkade till, så får du reda på vad LWGP anser om polisspåret (bokstavspoliserna), han tror inte ett jota på det. Men det lär du bli varse själv.

Edit: sorry, trodde du länkade till TV3:s serie om polisspåret. Då har vi rätt både två. Kul!!!
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-01 kl. 20:36.
Citera
2024-10-01, 20:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har sett den. Jag minns den inte så väl att jag kan peka ut några direkta felaktigheter, men det finns säkert. De har ju ändå incitament att få ihop en bra historia att sälja. Men det mesta där är nog korrekt om än med vissa vinklingar och överdrifter.

GW är inte övertygad om polispåret vad jag har hört. Mer att han tror att det är en grupp liknande den han tror på. Kanske hintar han om att det är just den gruppen. Eller säger det rakt ut i boken, men den har jag inte läst. Så det kan jag inte uttala mig om.

Men polisspåret tycker jag är högintressant. Särskilt i kombination med Stockholms försvsvarskytteförening, som jag inte tror de går igenom där. Det mest intressanta är att det är en grupp med tydlig motivbild och med kapacitet att utföra dådet som har osannolikt många i den kretsen i centrala roller kring mordet. Roller de i många fall har tagit sig med egen vilja trots att det i flera fall inte är helt naturligt för dom att ha dom.

Striptease går igenom försvarskytteföreningen.
Det är en stor del av deras resonemang. När jag säger polisspåret menar jag detta: https://youtu.be/FDzDeZV0_e8?si=Rf-ZtE4YIxyr2bDI
Citera
2024-10-01, 20:36
Medlem
pojkpingiss avatar
.
Citera
2024-10-01, 20:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag har sett serien. Vad är det du undrar över eller har specifika invändningar emot? Kika gärna på programmen jag länkade till, så får du reda på vad LWGP anser om polisspåret (bokstavspoliserna), han tror inte ett jota på det. Men det lär du bli varse själv.

Det du länkade verkar inte vara det minsta relaterat till Palmemordet och jag tror helt enkelt inte på att du sett striptease serien. Jag tror du ljuger.
Citera
2024-10-01, 20:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Striptease går igenom försvarskytteföreningen.
Det är en stor del av deras resonemang. När jag säger polisspåret menar jag detta: https://youtu.be/FDzDeZV0_e8?si=Rf-ZtE4YIxyr2bDI
Jaha, då mindes jag inte det där så bra då. Men det är ju bra att de gick igenom det då det är en av de mer intressanta delarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in