Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-13, 17:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Nej, jag är mest intresserad. Cool down.

Jag får väl leta vidare.

Okej, ber om ursäkt för otrevlig ton.

Även jag är intresserad av att få allt detta svart på vitt, så klart.

Dock vet jag inte vad detta skall leda vidare till, det blir ju ändå bara massa ytterligare spekulationer och hypoteser. För min del räcker det med att veta, att han hade möjlighet att "låna hem" en sådan revolver, mer kan man ju inte föra i bevis? SE lär ju enligt TP ha lånat hem något gevär också.
Citera
2024-08-13, 17:32
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Okej, ber om ursäkt för otrevlig ton.

Även jag är intresserad av att få allt detta svart på vitt, så klart.

Dock vet jag inte vad detta skall leda vidare till, det blir ju ändå bara massa ytterligare spekulationer och hypoteser. För min del räcker det med att veta, att han hade möjlighet att "låna hem" en sådan revolver, mer kan man ju inte föra i bevis? SE lär ju enligt TP ha lånat hem något gevär också.

Svart på vitt i alla fall vad gäller flygvapnet så hade de Smith & Wesson magnum .38, kortpipig för piloter och vanlig för bevakningschefer. En annan revolver man hade inom flygvapnet var m/58 Smith & Wesson. Krävs att man modifierar någon av dessa revolvertyper för att kunna avlossa .357 ammunition. Ja, ammunitionen går också att modifiera. Föga troligt att SE ägnat sig något åt sådant som att modifierar vare sig vapnet eller ammunition.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html?m=1

Flygvapnet utrett!
Senast redigerad av DrComfort 2024-08-13 kl. 17:35.
Citera
2024-08-13, 17:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Svart på vitt i alla fall vad gäller flygvapnet så hade de Smith & Wesson magnum .38, kortpipig för piloter och vanlig för bevakningschefer. En annan revolver man hade inom flygvapnet var m/58 Smith & Wesson. Krävs att man modifierar någon av dessa revolvertyper för att kunna avlossa .357 ammunition. Föga troligt att SE ägnat sig något åt sådant.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html?m=1

Flygvapnet utrett!

Ja, dessa revolvrar var det ja.

Vem vet, han kanske kände någon som kunde modifiera revolvern? Som sagt, oklart huruvida rätt Smith & Wesson fanns att tillgå via Armétygsförvaltningen och hans militärtjänstgöring. Om detta lär vi nog aldrig få reda på. Och det spelar i ärlighetens namn inte stor roll, det säger ju inte så mycket iaf. Det går inte 2024 att bevisa om SE ägde en illegal revolver.
Citera
2024-08-13, 17:46
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, dessa revolvrar var det ja.

Vem vet, han kanske kände någon som kunde modifiera revolvern? Som sagt, oklart huruvida rätt Smith & Wesson fanns att tillgå via Armétygsförvaltningen och hans militärtjänstgöring. Om detta lär vi nog aldrig få reda på. Och det spelar i ärlighetens namn inte stor roll, det säger ju inte så mycket iaf. Det går inte 2024 att bevisa om SE ägde en illegal revolver.

Tror personligen att det är att gå över ån efter vatten att SE fått en revolver modifierad. Om Armetygsförvaltningen hade revolvrar av typen Magnum .357 går nog att ta reda på. Drog i väg ett mejl till Försvarsmakten. De torde ha koll på sina grejer.

Aldrig få reda på, nej, men med fakta kan man ju bedöma sannolikheten. Om det visar sig att försvaret aldrig haft magnum .375 kan man nog med viss hävd spola idén att SE fått fatt i mordvapnet den vägen.
Senast redigerad av DrComfort 2024-08-13 kl. 17:49.
Citera
2024-08-13, 17:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Tror personligen att det är att gå över ån efter vatten att SE fått en revolver modifierad. Om Armetygsförvaltningen hade revolvrar av typen Magnum .357 går nog att ta reda på. Drog i väg ett mejl till Försvarsmakten. De torde ha koll på sina grejer.

Ja, SE hade säkert ingen revolver öht, men det går ändå inte att helt utesluta, för dem som tror att han var revolvermannen. Personligen tror jag han ingick i en mindre konspiration, där hans roll var att just vara Skandiamannen (med allt vad det innebar). Skytten är säkert en person som gått helt under radarn, som inte figurerar alls i utredningen. Förmodligen är han den siste i konspirationen som är vid liv (min hypotes).

Bra att du mejlade, förvånande att TP inte gjort det, eller redovisat svaret.
Citera
2024-08-13, 17:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Adjö själv clown,
Lär dig kolla efter rätt info istället för FB

Grattis att du vet rätt info.

Kulornas äkthet bevisades av Lange den 3 mars (före rengöringen den 5 mars). Hinnan av human fettvävnad fanns bara på Olof-kulan, inte på Lisbeth-kulan (bara Olof-kulan passerade genom en kropp).

Lange såg inte bara hinnan av human fettvävnad på Olof-kulan (som inte fanns på Lisbeth-kulan).

Han såg att hinnan var "punktvis utspridd över ytan, speciellt till blydelen". Finner man human fettvävnad på en mantlad kula brukar den finnas på blydelen. Inte på manteln. Hinnan var "färglös, möjligen mycket svagt gulaktig".

Som framgår av Protokoll IV i FUP:en som släpptes den 29 maj 1989 (kriminalteknisk redovisning).

Hinnan på Olof-kulan var inte ballistisk gel (som användaren Kavring föreslog på Flashback 2011). Lange hade sett human fettvävnad förut.

En kvällstidningsreporter vid namn Jerry Wells felciterade Lange 1988. Lange påstod inte att kulorna var falska. Tvärtom påstod Lange i DN (den 22 januari 2003) att kulorna var de rätta.

Ha en fin dag.

Adjö igen.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-13 kl. 18:27.
Citera
2024-08-13, 18:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tänk på att ingen VET om det är utplacerade kulor eller inte.
De låg på konstiga ställen och var inte så skadade som de borde varit.

Jo det är 99,999% att det inte är utplacerade kulor. För den planen hade varit idiotisk.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-08-13 kl. 18:26.
Citera
2024-08-14, 03:44
Medlem
EgoistNs avatar
[quote=Lebel|89203391]Grattis att du vet rätt info.

Kulornas äkthet bevisades av Lange den 3 mars (före rengöringen den 5 mars). Hinnan av human fettvävnad fanns bara på Olof-kulan, inte på Lisbeth-kulan (bara Olof-kulan passerade genom en kropp).

Lange såg inte bara hinnan av human fettvävnad på Olof-kulan (som inte fanns på Lisbeth-kulan).

Han såg att hinnan var "punktvis utspridd över ytan, speciellt till blydelen". Finner man human fettvävnad på en mantlad kula brukar den finnas på blydelen. Inte på manteln. Hinnan var "färglös, möjligen mycket svagt gulaktig".

Som framgår av Protokoll IV i FUP:en som släpptes den 29 maj 1989 (kriminalteknisk redovisning).

Hinnan på Olof-kulan var inte ballistisk gel (som användaren Kavring föreslog på Flashback 2011). Lange hade sett human fettvävnad förut.

En kvällstidningsreporter vid namn Jerry Wells felciterade Lange 1988. Lange påstod inte att kulorna var falska. Tvärtom påstod Lange i DN (den 22 januari 2003) att kulorna var de rätta.

Ha en fin dag.

Adjö igen.[/QUOTE
Pratar du om de utlagda kulorna som hittades på Sveavägen kort efter påskjutningen?
Citera
2024-08-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Grattis att du vet rätt info.

Ha en fin dag.

Adjö igen.

Dubbelfel...sanning kommer, men det dröjer ett tag till
Citera
2024-08-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo det är 99,999% att det inte är utplacerade kulor. För den planen hade varit idiotisk.

Har du varit i gatumiljö framför mynningen på en 357a?
Lisbeth hade garanterat inte hört på 5 min och varit lomhörd en halvtimme.

Jag har testat, dock ej i gatumiljö vilket är värre.

97% säker på att det sköts med annat vapen.
Finns vittnen som hör "smällare" även Lisbeth.

Enligt Engströms polisförhör, båda, fanns inga stora skador varken i bröst eller rygg

Framtiden kommer att utvisa
Citera
2024-08-14, 08:55
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Enligt Engströms polisförhör, båda, fanns inga stora skador varken i bröst eller rygg

Detta kan jag också tycka är konstigt. Men det kan vara min okunskap också.
Citera
2024-08-14, 10:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Smällare på 80-talet lät lika högt som en S&W .357

Hur vet du att Lisbet inte blev lomhörd?

Att byta ut kulorna är en helt idiotisk och onödig plan. Ingen skulle göra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in