Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-13, 14:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Skulle detta få Sverige att skaka i sina grundvalar 1986?

Vad Holmér syftar till är inget frågetecken. När sanningen om att kurderna mördade Palme kommer fram kommer det skaka Sverige i sina grundvalar.

Det finns inga tecken på att han menar något annat än det han trodde - att PKK utförde mordet.

Pundarkriminella ljuger. Bröllop kanske var kod för mord, men det var alla gånger kod för just bröllop...
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-08-13 kl. 14:09.
Citera
2024-08-13, 14:06
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Var Ebbe Carlsson Säpo och Sydafrika på spåren?
Har sök i tråden och det är rätt rörigt så ursäkta att jag ställer frågan rakt på.
Kollade just på den eminenta dokumentären "Ebbe The Movie" och som jag fattar det var det först att han satte upp avlyssningscentralen och att fortsätta med det nerlagda PKK-spåret men efter ett tag gav regeringen Carl Lidbom i uppdrag att utreda Säpo och han parar ihop Ebbe med nye rikspolischefen Nils-Erik Åhmansson och Säpochefen Sune Sandstöm - det var det Ebbe gick igång på.

Han var ju kompis med Palme så det är väl inte troligt att han skulle mörklägga?
Kan det vara så att han kom för nära sanningen?
Alla spår leder ju till Säpo på något sätt. De var ju de som initierade vilospåret med PKK.

Ebbe The Movie - del 1
https://youtu.be/od5d-RGQg8w?si=f7NyQQCrkcE962g4
Ebbe The Movie - del 2
https://youtu.be/jzjMqoA2Yvk?si=liwEW2lYvLsF-03E
7:30 in om utredningen av Säpo

Läs "Mörkläggning" av Gunnar Wall och "Ebbe - Mannen som blev en affär" av Anders Isaksson. De kompletterar varandra på ett bra sätt.

Ebbe Carlsson (1947 - 1992) var en förlagsdirektör (ironiskt nog på Bonnier Fakta) och före detta journalist med nära band till Hans Holmér, Carl Lidbom och Anna-Greta Leijon. Ebbe hjälpte Holmér att fortsätta granska PKK-spåret 1988 (efter Holmérs avgång 1987), trots att spåret var dödare än Monty Pythons papegoja. Ebbe gillade nattlivet i Paris och Köpenhamn. Vem kan klandra honom för det? Vad kunde vara roligare än att kryssa mellan europeiska huvudstäder, träffa säkerhetspoliser och jaga kurder? Ebbe var inte på jakt efter farliga sanningar. Han var på jakt efter nya indicier. Ebbe ville bygga ett case mot PKK (och få dem utvisade ur Sverige enligt terroristlagen). Ebbes livvakt Peo Karlsson vände sig till ex-polisen Carl-Gustaf Östling för att köpa illegal avlyssningsutrusting (Östling påstod senare att han inte visste att "kunden" var Ebbe). Peo fastnade i tullen den 1 juni 1988. Resten är historia.

Ebbe påminde om Ebbe 2.0 trettio år senare (Thomas Pettersson). Thomas var också journalist. Han ville också bygga ett case. Mot en död tjänsteman utan vapen. Där slutade likheterna. Inga nattklubbar i Paris och Köpenhamn. Ingen livvakt som fastnade i tullen. Någon borde ha stoppat Thomas på andra sätt.

När ska Sverige lära sig att aldrig låta en journalist ta över en brottsutredning? Jag hoppas vi har lärt oss nu.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-13 kl. 14:51.
Citera
2024-08-13, 14:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad Holmér syftar till kräver inga avancerade kunskaper. När sanningen om att kurderna mördade Palme kommer fram kommer det skaka Sverige i sina grundvalar.

Det finns inga tecken på att han menar något annat än det han trodde - att PKK utförde mordet.

Pundarkriminella ljuger. Bröllop kanske var kod för mord, men det var alla gånger kod för just bröllop...

Ja, han trodde ju på PKK in i det sista. Att inte misstänka dem (inom rimliga gränser) vore tjänstefel. Precis som man idag skulle undersöka islamister om något liknande hände idag. Det är möjligt att han tänkte på just PKK vid den klassiska sägningen. Dock tror jag det "skulle skaka om" de där grundvalarna mer om mordet var utfört av svensk Polis, militär eller underrättelsetjänst.
Citera
2024-08-13, 14:10
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Läs "Mörkläggning" av Gunnar Wall och "Ebbe - Mannen som blev en affär" av Anders Isaksson. De kompletterar varandra på ett bra sätt.

Ebbe Carlsson (1948 - 1992) var en förlagsdirektör (ironiskt nog på Bonnier Fakta) och före detta journalist med nära band till Hans Holmér, Carl Lidbom och Anna-Greta Leijon. Ebbe hjälpte Holmér att fortsätta granska PKK-spåret 1988 (efter Holmérs avgång 1987), trots att spåret var dödare än Monty Pythons papegoja. Ebbe gillade nattlivet i Paris och Köpenhamn. Vem kan klandra honom för det? Vad kunde vara roligare än att kryssa mellan europeiska huvudstäder, träffa säkerhetspoliser och jaga kurder? Ebbe var inte på jakt efter farliga sanningar. Han var på jakt efter nya indicier. Ebbe ville bygga ett case mot PKK (och få dem utvisade ur Sverige enligt terroristlagen). Ebbes livvakt Peo Karlsson vände sig till ex-polisen Carl-Gustaf Östling för att köpa illegal avlyssningsutrusting (Östling påstod senare att han inte visste att "kunden" var Ebbe). Peo fastnade i tullen den 1 juni 1988. Resten är historia.

Ebbe påminde om Ebbe 2.0 trettio år senare (Thomas Pettersson). Thomas var också journalist. Han ville också bygga ett case. Mot en död tjänsteman utan vapen. Där slutade likheterna. Inga nattklubbar i Paris och Köpenhamn. Ingen livvakt som fastnade i tullen. Någon borde ha stoppat Thomas på andra sätt.

När ska Sverige lära sig att aldrig låta en journalist ta över en brottsutredning?

Hur tusan kan du veta att SE INTE hade ett vapen? Bygger du det enkom på att han inte hade ett licensierat vapen?
Citera
2024-08-13, 14:19
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Hur tusan kan du veta att SE INTE hade ett vapen? Bygger du det enkom på att han inte hade ett licensierat vapen?

Oj vad snabbt du svarar. Fyra minuter. Jag hann inte redigera

Utan ett känt vapen och utan ett känt vapenintresse. Utan tecken på någondera. Glasers samling var inlåst. Inget tyder på att Stig hade tillgång till vare sig den eller andra vapen.
Citera
2024-08-13, 14:28
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Oj vad snabbt du svarar. Fyra minuter. Jag hann inte redigera

Utan ett känt vapen och utan ett känt vapenintresse. Utan tecken på någondera. Glasers samling var inlåst. Inget tyder på att Stig hade tillgång till vare sig den eller andra vapen.

Sorry, var lite snabb/het på gröten!

Jag håller med dig, SE hade inget känt eget vapen. Och jag tror inte han sköt Palme heller. Däremot vet vi ju inte allt om våra medmänniskor, inte omöjligt (om än inte troligt) att SE hade ett illegalt, eller något han "lånade" hem under sina år hos Armétygsförvaltningen, exempelvis.
Citera
2024-08-13, 14:34
Medlem
Citat:

Jag håller med dig, SE hade inget känt eget vapen. Och jag tror inte han sköt Palme heller. Däremot vet vi ju inte allt om våra medmänniskor, inte omöjligt (om än inte troligt) att SE hade ett illegalt, eller något han "lånade" hem under sina år hos Armétygsförvaltningen, exempelvis.

Tänk på att ingen VET om det är utplacerade kulor eller inte.
De låg på konstiga ställen och var inte så skadade som de borde varit.
Citera
2024-08-13, 14:48
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

”Lånat” hem från Armétygsförvaltningen kan du fetglömma.
Citera
2024-08-13, 14:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Tänk på att ingen VET om det är utplacerade kulor eller inte.
De låg på konstiga ställen och var inte så skadade som de borde varit.

Det vet man. De upphittade kulorna var rätt kulor.

https://www.flashback.org/sp89189697

Även avhandlat av andra användare.
Citera
2024-08-13, 15:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag litar mer på Lisbeth 1986 än på Lars J 20??

Lars J fick ingen direkt fråga hur länge han dröjde innan han rörde sig uppför trappan. Han fick heller ingen direkt fråga hur lång tid han rörde sig uppför trappan.

OK, Lisbeths 1-3 minuter är alltså 3 minuter efter skotten som hon ser LJ.
Och jag har mer gått närmare 1 min för den iakttagelsen då det är ungefär runt 60 s det tagit för mig att jogga/springa med två trappsteg åtgången ändå upp från mordplatsen.

Tänker vidare att det borde finnas en gräns, om än personlig, för när man kanske bör tycka det vara lönlöst att springa efter någon.
Citera
2024-08-13, 16:53
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Nä...

Har du någon länk? Hittar inget. Tycker överlag det verkar märkligt att svenska försvaret ska haft magnum .375 i sin vapenarsenal. Det där Armetygsförvaltningen och att han varit med i deras skytteklubb har väl mest med att röna om hans skjutvana?
Senast redigerad av DrComfort 2024-08-13 kl. 16:56.
Citera
2024-08-13, 17:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Har du någon länk? Hittar inget. Tycker överlag det verkar märkligt att svenska försvaret ska haft magnum .375 i sin vapenarsenal.

Du får väl söka och leta vidare i trådarna? Jag orkar inte göra det, det är du som ifrågasätter, inte jag.

1. Det har gått rykten om att SE var behjälplig med en instruktionsbok för nämnda vapen, huruvida detta är sant vet ingen med säkerhet. Men det verkar rimligt, anser många.

2. Det fanns tydligen Magnum-revolvrar i försvaret vid tidpunkten då SE arbetade där, de introducerades väl på marknaden omkring 1955-1956 tror jag. Det var ju ett nytt "häftigt" vapen på den tiden.

3. Flygvapnet hade under sextiotalet magnum-revolvrar, har jag förstått.

Om du tvivlar på vad folk säger till dig av all välmening i trådarna, samt lider av eventuellt Napoleonkomplex, kanske internet inte är någonting för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in