Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-25, 13:50
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det går ihop. Kling och Klang gör ett dåligt jobb.

Ingen hittar på en plan att byta ut utskjutna kulor. Det är alldeles för svårt. Lättare och snabbare att tex planera för destruktion av ett oregistrerat vapen. Uppnår samma mål.

Tvärtom visade Wincent Lange handlingskraft när han blev varskodd om det inträffade.

Lange måste ha tagit del av vittnesmålen upptagna av Lena Löhr direkt på mordplatsen, då Lange anför ljudbilden som orsak till att avbryta den initiala brottsplatsundersökningen. Det var således inte p.g.a. mörkret som vissa vill framhäva.

Lange agerar sedermera exemplariskt och tillser att.obducenter och rättsläkare snabbt sammankallas. Han deltar även personligen i obduktionen och gör där väldokumenterade noteringar.

Langes tekniska rapport.är utomordentligt välformulerad.och tydlig. Slutsatsen är entydig, de upphittade kulorna kan inte med säkerhet faställas vara de som faktiskt avsköts mot makarna Palme.

Att ingen skulle förmå sig att hitta på en kompicerad plan att byta ut kulor, vilket du anför, är enbart en lågklassig spekulation i klass med att börja yra om "Kling och Klang".

Bevisligen mistrodde Lange kulornas äkthet. Det är även känt att Milan Valverius var upprörd över att sköterskorna inte dokumenterat fru Palmes skada. Han ringde upp specifikt gällande det ärendet, vilket antyder att Valverius även han funnit märkligheter. Vi befinner oss då så nära mordplats och offer som möjlgt, med avseende på tidsrymd, att det inte lättvindigt kan avfärdas.

Således återfinns två välrenomerade yrkesmän som funnit avvikelser som aldrig klarlagts på ett tillfredsställande sätt.
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-05-25 kl. 14:04.
Citera
2024-05-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag ska upprepa här, eftersom det tydligen inte gått in och fastnat, att om du drar citat ur mina inlägg och lägger in dem i dina inlägg så ska det klart och tydligt framgå vilken användare du citerat. Nu hoppas jag att du förstått det och att du fortsättningsvis håller dig till det. Vidare ska du alltid se till att genom "plingning" varsko mig om du citerar eller på annat vis diskuterar mig vare sig det görs i den här tråden eller andra MOP-relaterade trådar. Tack!

Om längden på vapnet finns det bara en uppgift som har något bevisvärde, och det är Anders Delsborns uppgift direkt på mordnatten. Vad flickorna i taxin sagt om vapnet som sådant har kommit senare och är inte tillförlitligt. Samma med Hans Johansson. När jag nu tittar efter i förhören ser jag att det är Holmgren och inte Liljedahl som berättar om längden på vapnet i samband med att gärningsmannen stoppar in det innanför rocken. Jag hade blandat ihop dem i huvudet eftersom den längduppgiften på vapnet inte är tillförlitlig och därför inte särskilt viktig.

Men du som är besatt av oviktiga uppgifter tar förstås ändå upp det en andra gång. Då får jag lov att svara, att vapnet ser Holmgren i silhuett mot bakgrunden av det upplysta Dekorimafönstret. Att hon gör det framgår klart av att hon spegelvänt gärningsmannen och ställt honom söder om paret Palme med näsan i riktning norrut. Det är också därför som hon felaktigt säger att gärningsmannen höll vapnet i sin högra hand och förde in det på vänster sida innanför rocken. Vänder man på steken så att gärningsmannen står vänd åt det håll han faktiskt stod vänd, ja då sitter vapnet i vänster hand och förs in på höger sida innanför rocken. Holmgrens iakttagelse är alltså inte påhittad men den är spegelvänd på grund av silhuetteffekten. Det finns inte tillräckligt mycket "djupseende" i bilden för att Holmgren ska kunna urskilja att paret Palme faktiskt befann sig närmast henne själv medan gärningsmannen stod något längre bort mot Dekorima till. Hoppas det här klargör miljöförhållandena, så att säga.

Om vi då tittar på den längd på cirka 20 cm som Holmgren måttar upp för vapnet, då måste vi även beakta att ett avlångt 3D-objekt i silhuett kommer att framstå som kortare ifall det befinner sig i snedvinkel gentemot iakttagaren. Det här är så pass självklart att det känns smått idiotiskt att ens behöva sitta och förklara det. Till skillnad från Delsborn, som iakttar vapnet under själva skjutningen och alltså kan iaktta direkt åt vilket håll vapnet pekar och då i huvudet 3D-justera längden på silhuetten, så kan inte Holmgren det. Därför kan vapnet framstå som kortare för henne än för Delsborn av det enkla skälet att hon aldrig sett det från en sådan vinkel att dess fulla längd framgår i silhuett.

Av det skälet, liksom av det enkla skälet att uppgiften lämnades direkt på mordnatten, så menar jag att Delsborns längdbedömning på vapnet är den relevanta. De övriga tre vittnena har sett gärningsmannen hålla ett föremål i handen, och dragit slutsatsen att det måste ha varit ett vapen. Holmgren talar skämtsamt om att det i och för sig kunde ha varit en handske, Liljedahl kallar det för "pistol" och inte revolver, och så vidare. Till skillnad från Delsborn verkar ingen av de andra ha sett någon mynningsflamma och just därför blir det ju svårt att urskilja hur "föremålet" egentligen ser ut.

Det är vad som behöver sägas i den frågan. Jag tycker du håller på med en massa onödigt trams istället för att dra fram det väsentliga. Den enda hyfsat tillförlitliga uppgift som föreligger om längden på vapnet kommer från Delsborn och säger att det satt en påtagligt lång pipa på det. Inte sex tum utan minst åtta tum. Om Delsborns iakttagelse är riktig kan vi dessutom lugnt konstatera att vapnet är en Smith & Wesson-revolver, för de andra fabrikaten i den lilla listan med rätt bommar för att passa mordkulorna verkar inte ha tillverkat några modeller med åttatumspipor. Smith & Wessons åttatumspipa är noga räknat 8-3/8 tum, eller cirka 21 cm.

Vad du säger om Hans Johansson och hur uppgiften om Apelbergsgatan kom till, det är din spekulation – fastän du lägger fram den som ett konstaterat faktum. Det retoriska greppet blir inte snyggare av att din spekulation helt uppenbart är fel. Johansson vittnar ju under ed i tingsrätten att u-svängen skedde borta vid Apelbergsgatan. Varför skulle han det om det rörde sig om en enkel missuppfattning vid första telefonförhöret? Till en början säger Johansson att han redan stod vid Apelbergsgatans rödljus och att mordet alltså skedde vid Apelbergsgatan och inte vid Tunnelgatan. Sedan utvecklas det – i vad jag skulle beskriva som elefantliknande steg – till att han iakttar mordet vid Tunnelgatan, kör bort till Apelbergsgatan och gör u-svängen där, och kör sedan tillbaka till Tunnelgatan där han svänger in och ställer sig. Hur det här riktigt gått till inuti Johanssons huvud, det vete fåglarna.

Om något tycker jag det ser ut som att polisen försöker "snygga till" det för Johansson i förhören genom att glida på formuleringarna för att få dennes uppgifter att framstå som att han gör u-svängen direkt vid Tunnelgatan – vilket han faktiskt gör. Ironiskt nog så verkar polisen försöka knåda till det så att det ska bli rätt. Det kan man kanske kritisera, men när det gäller Johansson finns det åtskilligt annat som kan kritiseras utöver det här. Inget av det har emellertid med ballistiken att göra, och det har förstås inte u-svängen heller som du av någon anledning ändå drog upp.

Om u-svängen är perifer så blir frågan om hur Hans Holmér i det tidiga skedet skötte tipsinhämtningen, om hur han själv läste och tolkade tips, osv., väl ändå en helt annan diskussion. Nu talade vi ballistik och längden på vapnet. Du drar in en massa annat som inte har med saken att göra. Det tycker jag att du ska sluta med, för då blir det för spretigt. Håll dig till ämnet, tack!

HJ:s passagerare och andra vittnen (t ex JN) bekräftade att HJ stod vid Tunnelgatan och gjorde U-svängen vid Tunnelgatan. I rättegångarna 1989 hänvisade HJ till förhören. Det gör vittnen ofta. Inte minst efter flera år. HJ:s trovärdighet hör till ämnet. Han var ett av tre vittnen som beskrev hur lång pipan var. Att det står Apelbergsgatan i förhören var inte HJ:s fel, utan förhörsledarnas. Bra att du erkänner att du slarvar och har fel. Då kanske fler citerar dig. Knappast jag.
Citera
2024-05-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
>>>reasonable men disagree on this <<<

" I går gick
Win-ccnt Lange, chefen för
tekniska rotein i
Stockholm, i pension.

Med sig till stugan i
Småland medför han
ett tvivel som vägrar
släppa taget:

- Jag ifrågasätter
starkt att kulorna som
anträffades efter
Palme-mordet verkligen är
de kulor som dödade
Olof Palme och
skadade hans fru.

Kommissarie Wincenl Lange
anses vara en av landets absolut
bästa kriminaltekniker. Nu, som
nybliven privatperson, tar han
bladet från mun och berättar ont
vad han tror är ett villospår som
delvis saboterat utredningen av*
Palmemordet.

- Kulorna är rena bluffen! Jag
har blivit allt mer övertygad om
att de är utlagda för att vilseledda
spaningarna, säger Wincenl
Lange. "

"- De har med all sannolikt
planterats ut. Och då kan del
knappast vara någon ensam
galning bakom inordet. Tvärtom
måste det vara en
sammansvetsad grupp yrkesmördare, sum
gick lugnt, överlagt och mycket
smart till verket efter en lång
förberedelse. "

"Fel kulor på mordplatsen"
PUBLICERAD DN 2003-01-22

"De kulor som hittades på Sveavägen efter mordet är inte mordkulorna som sköts mot makarna Palme, enligt en teknisk undersökning som den sydafrikanska undersökningsgruppen initierat."

"Det är inte så att vi kommer att komma med några dramatiska avslöjanden, utan har tagit tillfället i akt för att prata om nuläget och att ge en återblick, inledde förundersökningsledaren Kerstin Skarp. Hans Melander, chef för Palmegruppen, sa under pressträffen att kulorna som upphittades på mordplatsen är i dåligt skick. – Man har sagt från NFC att det kan vara svårt att binda kulorna till ett visst vapen. Det kan också vara svårt att utesluta att kulorna har varit utskjuta ur ett visst vapen. Han pratade även om fantombilden som publicerades strax efter mordet. "

"Liljeson, Hans (2012) De Falska Kulorna – Polisiärt bedrägeri på internationell nivå, DSM
6/2012."

"Den erfarne brottsplatsundersökaren, kriminalinspektör Börje Moberg, hävdade
att de upphittade kulorna var utplacerade villokulor! Vilket alltså, enligt de faktiska
omständigheterna, var helt riktigt!
Avsikten med att placera ut falska kulor, kan endast ha varit att få mordspanarna att leta
efter fel vapen, vilket skulle försvåra mordets lösning! Det låg i ”mördarnas” intresse!
D.v.s. de som planerade mordet och låg bakom den som sköt!
Att ingen ärlig i utredningarna, tog upp Börje Mobergs utsago om de falska kulorna, trots
att alla nog insåg riktigheten däri, berodde tveklöst på att de även insett, att det låg
starka ”krafter” bakom mordet och att det var riskfyllt (då), att försöka lösa mordet.
"

"Detta leder till fler slutsatser om bevisläget för kulorna på Sveavägen. Den första är att den s k ”Lisbetkulan” också är utplacerad. Den andra är att de blyspår som återfanns på makarna Palmes kläder, och som överensstämmer med isotopblandningen i de upphittade kulorna, är fabricerade.

Den tredje slutsatsen är att de som skapade dessa falska spår hade både insyn i och kontroll över mordutredningen.

Den fjärde slutsatsen är att fabriceringen av dessa bevis gjorts på ett så, till synes, amatörmässigt sätt att syftet inte kan ha varit annat än att så tvivel om kulorna från början. (Varför lämna kvar den ballistiska gelen på ”Palmekulan” när man enkelt skulle ha kunnat överföra spår som skulle kunna styrka äktheten? Och varför placera ut dem på platser där sannolikheten var låg att de skulle hamna?)"

"Med ledning av de tekniska undersökningar som gjorts och utsagor av de tekniker som varit direkt inblandade i utredningsarbetet kan man inte utesluta att kulorna är falska. Alltså kan man inte heller utesluta att det rört sig om en konspiration. Därmed måste hela utredningen göras om från början - med en ny Palmegrupp och nya åklagare."

"Kulorna
Två kulor hittades först ett par dagar efter mordet av privatpersoner. De låg
öppet ovanpå snön, så det är märkligt att de inte hittades tidigare. Den ena kulan,
”Olofkulan”, hittades fyra meter från den plats där Palme fallit till marken.
”Lisbethkulan” hittades på andra sidan Sveavägen. Gunnar Wall menar att
övervägande omständigheter talar för att den andra kulan var avsedd för Lisbeth.
Kriminalteknikerna hade verkligen undersökt området mycket noggrant, vilket även författaren och privatutredaren Anders Leopold beskriver på sin hemsida.

Kulorna som hittades på Sveavägen blev ”olyckligtvis” tvättade på Statens
Kriminaltekniska laboratorium, SKL, kort tid efter mordet ”utan att det hade
säkrats spår av organiskt material som exempelvis textilfibrer eller
kroppsvävnad” (s.80). Hur kan SKL vara så klantiga? Eller var dom inte det?
Var det inte de rätta kulorna, vilket måste döljas? Juristen Hans Liljeson har
skrivit en artikel om ”De Falska Kulorna – Polisiärt bedrägeri på internationell
nivå”

"

"Kvällsposten den 29 oktober 1988 erkänner Lange att han låtit sig duperas av
Holmér. När han satt med i Palmerummet så var det aldrig något tal om att
kulorna inte var äkta. Man Lange säger i intervjun: ”Kulorna är rena bluffen!
Jag har blivit allt mer övertygad om att de är utlagda för att vilseleda
spaningarna … Kulorna borde definitivt inte kunna hittats ens i närheten av
själva mordplatsen. Detta talar för en konspiration.”"

"Utpekad revolver troligen inte mordvapnet
DN

Den revolver som av den sydafrikanska undersökningsgruppen pekats ut som gärningsmannens vapen vid mordet på Olof Palme, har sannolikt inte använts vid mordet."

"Den sydafrikanska underrättelsetjänsten bad också den kända brottsliga experten Wollie Wolmarans att undersöka det tekniska materialet som är relaterat till nordväst.
Kula I SOM krossar offrets ryggrad bröstben Science, Science som lämnar utgångshål större än ingångshål, Måste uppvisa skador större än de bada upphittade kulorna HAR.

En kula som passerar genom offrets ryggrad och revben och har ett utloppshål som är större än inloppshålet måste vara mer skadat än de här kulorna var.

- Jag kunde inte yttryckt det bättre själv. I det under passet ska vara att hitta en odeformerade Bullets SÅ text Nära mordplatsen ÄR fullständigt osannolikt, SOM I DEN Fall hittades vid pelaren Bara NÅGRA meter från mordplatsen, Saeger, Anders Lexne, generalagent för Smith & Wesson i Sverige

Enligt Smith & Wesson är en svensk importör Wolmarans helt rätt. Att hitta en snygg kula i närheten av mordplatsen är helt osannolikt, åtminstone för kula bredvid betongpolen, säger Anders Lexne."

"De kulor som hittades på Sveavägen efter mordet är inte mordkulorna som sköts mot makarna Palme, enligt en teknisk undersökning som den sydafrikanska undersökningsgruppen initierat.

ANDERS LEXNE, generalagent för Smith & Wesson i Sverige, säger samma sak - de upphittade kulorna är för oskadade för att kunna ha hittats så nära mordplatsen."

"Kommissarie Vincent Lange, pensionerad chef för Stockholmspolisens tekniska rotel, vidhåller dock sin ursprungliga inställning.

- Det finns skador också på dessa kulor, som hittades nära mordplatsen men som kan ha sparkats eller förts dit av människors rörelse på Sveavägen. Avspärrningarna var inte så stora efter mordet, säger Lange.

Den sydafrikanska undersökningsgruppen har anlitat en internationellt erfaren kriminaltekniker, Wollie Wolmarans, som har gjort en egen utvärdering av det tekniska materialet som handlar om mordkulorna i Palmematerialet.

Wolmarans har inte haft tillgång till alla originalhandlingar och fotografier, men hans slutsats är ändå klar.

En kula som krossar offrets ryggrad och bröstben, och lämnar ett större utgångshål än ingångshål, måste uppvisa större skador än de båda upphittade kulorna har.

Även andra tekniska argument gör att Wolmarans klart deklarerar:

"De båda kulorna, benämnda Q2 och Q3 av FBI, som hittades på Sveavägen, är inte de kulor som dödade Mr P och precis missade Mrs P."

- Jag kunde inte uttryckt det bättre själv. Att hitta så pass odeformerade kulor så här nära mordplatsen är fullständigt osannolikt, i alla fall den som hittades vid pelaren bara några meter från mordplatsen, säger Anders Lexne, generalagent för Smith & Wesson i Sverige.

- Sådana här kulor har en oerhörd kraft när de skjuts, och om de slår i väggar eller annat blir de kraftigt deformerade.

Den undersökning som konstaterat att blyisotopsammansättningen hos mordkulorna är densamma som i rester på makarna Palmes kläder, menar Lexne kan förklaras.

- Om andra kulor lagts ut för att orsaka villospår, kan de ha tagits från samma kok i fabriken som de upphittade kulorna."

' Att inte mordplatsutredarna hittade kulorna, trots att dom letade systematisk och sopade upp allt och lade i säckar. Ändå hittade en privatperson en av kulorna på söndagen 2 mars några meter från mordplatsen. Börje Moberg som var en av mordplatsutredarna, uttalade sig i en Polistidning och sa: "Det är omöjligt att vi inte skulle ha hittat kulan om den legat där på natten vid mordet. Vi hittade bl a en knapp från Olof Palmes skjorta..."'

"Jag tror också att kriminalinspektören Börje Moberg, teknisk brottsplatsundersökare har rätt när han påstår att det är falska utlagda villokulor som har hittats på mordplatsen."
Jag tyckte det här var bra att repetera, til alla haters där ute.
Dom gamla er dom bästa oftast.
Citera
2024-05-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vajana
Möjligt det er för svårt och möjligt det låter idiotisk. Men flera experter har inte tycktes att det er idiotisk. Istället för att få frisk luft och solsken, kan man åka ner i kaninhålet och googla vad kriminalinspektör Börje Moberg och Tekniska Rotelns chef Wincent (Stavas ofta Vincent) Lange, med flera tänkte om det. Jag tar det som et komplimang att flera här inne sätter mig i samma bås som nån som ställer frågor ved en etablerat sanning= idiot, lol.
Oavsett, mörkläggning i Palme saken har varit av bibelska proportioner, och det er nog mit poäng.
Kolla inlägg af heheho # 107721

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Själv fortsätter jag bara med at läsa och lytta til Gunnar Wall og dom danska journalister Christian Kirk Muff och Anders Christiansen.
En pay pod men fantastisk och billig. Dom samarbetar mycket med svenske journalister och andra.
Kan hände nån en dag har tid och ork att få det översatt til svensk el engelsk text med Chat Gpt etc, och redigerat och lagt i spoiler el annan form.

https://dethemmeligste.dk/

Bra att du nämnde hehehos inlägg.

Den första delen av texten är en skandalartikel av Jerry Wells i Kvällsposten den 29 oktober 1988 (när Vincent Lange pensionerades). Wells överdrev vad Lange sa.

I DN:s artikel den 22 januari 2003 är Lange övertygad att kulorna är rätt.

"Kommissarie Vincent Lange, pensionerad chef för Stockholmspolisens tekniska rotel, vidhåller dock sin ursprungliga inställning.
- Det finns skador också på dessa kulor, som hittades nära mordplatsen men som kan ha sparkats eller förts dit av människors rörelse på Sveavägen. Avspärrningarna var inte så stora efter mordet, säger Lange."

Kriminalteknikerna Kviberg och Moberg hade svårt att acceptera att de missade Olof-kulan den 1 mars. Vilket inte var konstigt. Sannolikt låg den utanför avspärrningen den 1 mars.

"Den sydafrikanska undersökningsgruppen" som nämns i artikeln var oseriös. "Wolmarans har inte haft tillgång till alla originalhandlingar och fotografier, men hans slutsats är ändå klar." Då är man oseriös.

Hur skadad en kula blir beror på restenergin och nedslagsplatsen.

Nedslagsplatserna är okända. Närområdet var delvis snötäckt.
Citera
2024-05-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolenSkinerIgen
HJ:s passagerare och andra vittnen (t ex JN) bekräftade att HJ stod vid Tunnelgatan och gjorde U-svängen vid Tunnelgatan. I rättegångarna 1989 hänvisade HJ till förhören. Det gör vittnen ofta. Inte minst efter flera år. HJ:s trovärdighet hör till ämnet. Han var ett av tre vittnen som beskrev hur lång pipan var. Att det står Apelbergsgatan i förhören var inte HJ:s fel, utan förhörsledarnas. Bra att du erkänner att du slarvar och har fel. Då kanske fler citerar dig. Knappast jag.

Då citerar vi från chefsåklagare Anders Helins (ÅKL) förhör av vittnet Hans Johansson (VT) i tingsrätten (se sid 2 i det länkade protokollet):

ÅKL: Du har stannat vid rödljusen vid Tunnelgatan?
VT: Mm.
/.../
ÅKL: Mm. Men du vet inte vilken fil du står, inte?
VT: Jo, vänsterfilen.
ÅKL: Vänstra filen?
VT: Ja. Ja, jag skulle åka upp mot Kungsgatan och ned Kungsgatan vänster, va, så att jag stod där.
ÅKL: Men du svänger tydligen inte direkt där utan...?
VT: Nej, jag vet inte vad jag fick för mig där utan jag åker alltså upp till Apelbergsgatan.
ÅKL: Till nästa korsning, ja?
VT: Ja, och åker ned där. Och jag har sagt tidigare att jag stod vid Apelbergsgatan men det är... jag har tänkt på det där efteråt, jag kan inte ha gjort det då.
ÅKL: Nej, nej, men du svänger uppe vid Apelbergsgatan, ja?
VT: Ja, och åker ned fram där.
ÅKL: Och var ställer du bilen sen då?
VT: Jag ställer den precis så jag ser Tunnelgatan upp...

Källa: https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-hans.html

Johansson fortsätter berätta, men jag stoppar där för nu är saken ifråga påvisad. Det är inte alls polisen som hittat på det där med att Johansson stod vid Apelbergsgatan, vilket du falskeligen påstått och nu upprepat jämte annat trams för att skyla över ditt eget fel. Det är Johansson själv som sagt det men tydligen av misstag. När han sedan ska rätta till det misstaget så lägger han till nya misstag för att få ihop det.

Hur det där gått till inne i Johanssons huvudknopp kan andra grunna över. Det jag bryr mig om är själva sakförhållandet, nämligen att Johansson omgående utför sin u-sväng i korsningen vid Tunnelgatan och att den rentav är så snäv att han inte kommer runt helt utan bilen blir stående med framänden vid sträckstenskanten och bakänden pekande snett utåt i körbanan. Det är vad som räknas för min del, och vad som borde räknas för varje normalt funtad människa.

Nu hoppas jag att det inte ska komma några fler sådana här tramsinlägg från ditt håll utan att du fortsättningsvis lever upp till ditt löfte om att inte citera mig. Det blir ändå bara jobbigt att sitta och hålla på och slå upp saker för att korrigera dina små desinformationsinhopp. Om du har något att säga i substans på det ballistiska området så kan du göra det, men ingen mer sådan här avsidesgoja, tack.
Citera
2024-05-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tvärtom visade Wincent Lange handlingskraft när han blev varskodd om det inträffade.

Lange måste ha tagit del av vittnesmålen upptagna av Lena Löhr direkt på mordplatsen, då Lange anför ljudbilden som orsak till att avbryta den initiala brottsplatsundersökningen. Det var således inte p.g.a. mörkret som vissa vill framhäva.

Lange agerar sedermera exemplariskt och tillser att.obducenter och rättsläkare snabbt sammankallas. Han deltar även personligen i obduktionen och gör där väldokumenterade noteringar.

Langes tekniska rapport.är utomordentligt välformulerad.och tydlig. Slutsatsen är entydig, de upphittade kulorna kan inte med säkerhet faställas vara de som faktiskt avsköts mot makarna Palme.

Att ingen skulle förmå sig att hitta på en kompicerad plan att byta ut kulor, vilket du anför, är enbart en lågklassig spekulation i klass med att börja yra om "Kling och Klang".

Bevisligen mistrodde Lange kulornas äkthet. Det är även känt att Milan Valverius var upprörd över att sköterskorna inte dokumenterat fru Palmes skada. Han ringde upp specifikt gällande det ärendet, vilket antyder att Valverius även han funnit märkligheter. Vi befinner oss då så nära mordplats och offer som möjlgt, med avseende på tidsrymd, att det inte lättvindigt kan avfärdas.

Således återfinns två välrenomerade yrkesmän som funnit avvikelser som aldrig klarlagts på ett tillfredsställande sätt.

I brottsfall finns ofta avvikelser som inte klarläggs på ett tillfredsställande sätt.

Kulorna är de rätta.

https://www.flashback.org/sp88360328
Citera
2024-05-25, 19:12
Medlem
Finns det en organisation som förföljer, hotar och utför attentat mot folk som undersöker Palmemordet?

Dammegard och andra tex Hedberg o Matte har ju vittnat om att dem har utsätts för saker som är riktigt otrevliga. Saker som är menade att förstöra deras liv.

Dammegard sa hos Gjutarnäfe att han kan få 18-års fängelse om han kommer till Sverige.

Om det finns en sådan organisation som förföljer folk som vill ta reda på sanningen om Palmemordet?

Vilka ingår i den organisationen?
Citera
2024-05-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan personer som var med i Operation Cosi Fan Tutte varit upphovet till en del av WT-observationerna?

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
En god fråga.
Som jag förstår det finns bevis på det. Finns mycket annat spännande om det i många ställen, här er ett exempel.
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/12/31/gott-nytt-ar-och-har-ar-dokumenten-om-cosi-fan-tutte/

”6 Den första noteringen om operationen i utredningsmaterialet är gjord 2018, då man noterar att man hittat ett PM om operationen i Per-Göran (P-G) Näss ”efterlämnade handlingar”. PM:et är författat av Tore Forsberg.
7 Handlingarna fick man från Säkerhetspolisen 2012.8”

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
Det finns et tip om at övningen inte var en övning men hang i hop med nåt militärt, ledet av Torbjörn Elming, som var Jägernissens chef. Torbjörn Elming var chef för fallskärmjägarna och er omtalat i denna tråden.
Kapitlet om Donald Forsberg, första:
https://dethemmeligste.dk/podcast
Senast redigerad av Vajana 2024-05-26 kl. 00:38.
Citera
2024-05-27, 10:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Att Ange en rapport skriver att det inte är säkerställt att kulorna är de som sköts mot Palme, är inte det samma som att Lange misstror att kulorna är de som sköts mot Palme. Det där är äpplen och päron.

Kling och Klang är poliserna som letade kulorna. Inte chefen på tekniska roteln eller obducenten. Inte minsta spektakulärt att de inte hittade kulorna snabbt, det är i paritet med resten av deras arbete.
Citera
2024-05-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att Ange en rapport skriver att det inte är säkerställt att kulorna är de som sköts mot Palme, är inte det samma som att Lange misstror att kulorna är de som sköts mot Palme. Det där är äpplen och päron.

Kling och Klang är poliserna som letade kulorna. Inte chefen på tekniska roteln eller obducenten. Inte minsta spektakulärt att de inte hittade kulorna snabbt, det är i paritet med resten av deras arbete.

Det länkade förhörsprotokollet med Sonny Björk ger en fin stämningsbild av hur det gick till med den tekniska undersökningen, tycker jag. Det är munter läsning, eller rättare sagt vet man kanske inte om man ska skratta eller gråta. Men på den nivån ligger det hela mycket riktigt.

https://drive.google.com/file/d/19emTyzVkjmzRDfKINsJSzFhBF0d6p2aB/view

Dessutom tycker jag nog, att ni båda kanske sätter Wincent Lange lite för mycket på piedestal. Den tekniska rapporten är ju författad av honom och rentav skriven i jag-form, och då blir det ju med automatik så att varje fel och fadäs i rapporten blir Langes eget. Nu finns det visserligen mycket bra i rapporten, men det finns även en del allvarliga problem inte minst med ballistiken.

Jag har i tidigare inlägg särskilt pekat på problemen med lisbethskottet, att Lange å ena sidan säger att Lisbeth stod upprätt när hon besköts men å andra sidan säger han att kulan slog i marken på östra trottoaren. De här två sakerna går ju inte ihop sinsemellan. Om Lisbeth stod har kulan överhuvudtaget inte slagit i marken förrän den landat på västra sidan.

En annan grej med Lange är att han åkte ut till mordplatsen på mordnatten, cirka två timmar efter mordet. Där stannade han bara 20 minuter och bestämde att de skulle ajournera arbetet tills på morgonen istället. Men medan han var där vid mordplatsen så hann han med att godkänna avspärrningen, som ju sedan kritiserats hårt som för liten. Det har Gösta Söderström fått klä skott för, men som sagt godkändes den även av chefen för den tekniska roteln, två timmar efter mordet när det inte ens var någon jäkt.
Citera
2024-05-27, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Som vanligt ett långskott i mörkret…
Narcononföreståndaren A
"Han förhördes av utredningsman V.9 A fick bl.a. frågan om det var riktigt att han den 28 februari 1986 befunnit sig i sin bostad i Nyland(Kramfors red.anm.)"

28 februari 1986
"Vid förberedelserna för MORDET PÅ OLOF PALME for en delegation från NARCONON till Stockholm, och en narkoman vid namn Spinnars placerades hos sin kompis Christer Pettersson i Rotebro för att den aktuella kvällen skicka honom till staden och Sigge Cedergren för att fixa amfetamin. "
Detta är ett klipp från http://www.nationalmordet.nu/0531.html

Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987

"Högsta förvaltningsdomstolen, 1988-2762

Beslutsdatum: 1988-10-10 Pub. beteckning: RÅ 1988 ref 104 Målnr/Dnr: 1988-2762 Kramfors kommun
Sammanfattning
Socialnämnden i den kommun där enskilt hem för vård eller boende enligt 7 kap 1 § SoL är beläget har ansetts ha besvärsrätt över beslut i fråga om förbud för fortsatt verksamhet enligt 13 kap 6 § SoL.
Kommentar
Infosoc Rättsdata AB har valt att kommentera nedanstående avgörande genom följande referat.

Föreningen Narconon drev ett hem för vård eller boende i Kramfors kommun. Med anledning av uppmärksammade missförhållanden beslutade länsstyrelsen med stöd av 70 § dåvarande socialtjänstlag (1980:620) om förbud för fortsatt verksamhet
(motsvarande 13 kap 6 § socialtjänstlagen (2001:453), SoL). Kammarrätten upphävde dock länsstyrelsen beslut. Fråga uppstod huruvida socialnämnden i Kramfors kommun hade rätt att överklaga kammarrättens beslut."

Den där delegationen kan ha kommit i från Kramfors?
Ulf Spinnars är väl från Kramfors?
Kanske blev det lite väl mycket festande på Narconon i Kramfors fram till 1988 då de fick förbud mot fortsatt verksamhet?
GW har nog en räv bakom örat ändå..

Det är inte omöjligt att mördaren kom från Kramfors, eller åtminstone bodde där åren 1986-1995, under en 9 års period.

Om Eva Söderström visste för mycket om mordet på Palme ?
Kan hon ha hört vem eller fått reda på vilka typer som låg bakom mordet på statsministern ?

Harri Sandberg blev kallad för Palmes mördare och jag börjar banne mig tro att det kan vara så, samt hans polare från Kramfors ridklubb.

Han ägde även en trasig pistol av samma typ som Palme mördades med.
En av Palmes sista resor var till Kramfors den 15e Februari 1986.

Det är möjligt att mördaren bestämde sig där och då när han såg Palme, hatet växte. Under tidens gång började Eva lägga pussel om Palme mordet och kom för nära sanningen, hon hade avslöjat mördaren och gänget som låg bakom mordet och för det straffades hon hårt, eller så råkade hon bara höra för mycket.

Eva försökte även bekämpa drogverksamheten i Kramfors vilket leder oss tillbaka till NARCONON och Korpberget.

https://www.youtube.com/watch?v=poDm3q43wH0
Vad gör Palme i Kramfors den 15e Februari ?
Bara 13 dagar före mordet.
Om han var hemma redan kl 18 i sin bostad måste han ha tagit flyget till Kramfors.
Hittar ingen info om detta.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-05-27 kl. 11:27.
Citera
2024-05-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Sune_Sandströms
"Den 14 mars 1986 kontaktade advokaten Per S Stockholmspolisen per telefon och Sundsvallspolisen vid personligt besök. Efter det att Per S:s kvinnliga klient hade separerat från A hade Scientologikyrkan utsatt henne för ”terror”. I slutet av maj 1986 förhördes kvinnan. Hon berättade bl.a. följande. Hon hade tidigare varit gift med. De fick kontakt med Scientologikyrkan 1972. A var ”missbrukare” men blev av med sitt missbruk och blev en fanatisk medarbetare i Scientologikyrkan. De drog sig ur Scientologikyrkan 1975.
(Text)
I en promemoria författad av en utredningsman vid PU i november 1986 finns anteckningar om ett besök hos PU av representanter från Scientologikyrkan. Scientologikyrkans representanter var Mike R och Carl H från USA samt advokaten Lars E.

De sade bl.a. följande. Mike R och Carl H var utsända till Sverige för att informera sig om de rykten som sade att Scientologikyrkan eller dess medlemmar var inblandade i mordet på Olof Palme.
(Text)

http://palmemordet.wikia.com/wiki/Sune_Sandströms

Var bodde Victor Gunnarsson?

Vilken adress hade Gunnarsson?

Kan det ha varit advokaten Lars Edman om var advokat för Scientologi kyrkan?

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/affar-pa-toppniva-det-var-ingen-prisfraga/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in