Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Kan detta inte bero på att han var där i ett annat polisiärt ärende som därför är hemligstämplat?
Jag tycker själv att Avsan är suspekt, men det kanske inte behöver vara svårare än så?
Ja, det är en möjlig förklaring. Men vad för slags polisiärt uppdrag kan vara så känsligt att det föranleder 25-årig sekretess? Knappast knarkspaning mot enskilda missbrukare som säkert överdoserat sig till graven för länge sen.
Anér är en vederhäftig journalist av den gamla skolan med försmak för det teatraliska. Lite gulligt nästan att han fortfarande avslutar sina brev med "engagerad och djupt oroad hälsning" och inte har drabbats av cynism trots myndigheternas nonchalans. Karln måste ha en orubbat naiv tro på svenskt rättsväsende. Beundransvärt på sitt sätt
Oberoende av Anér & Co förekommer en rad graverande beskyllningar mot Avsan. T.ex. har han utpekats som sovjetisk illegalist, Cathrine da Costas f.d. pojkvän och anklagats för att smutskasta sina motståndare genom förtalskampanjer (här avses inte Alsén, Söderström m.fl.). Jag vill inte uttala mig om sanningshalten i dessa anklagelser eftersom jag inte kan bedöma källans trovärdighet. Det naturliga vore förstås att Avsan själv bemötte dessa påståenden. Det är ju det normala i dagens samhälle även om anklagelserna är helt absurda (minns Olof Johansson om bordellaffären, Kungen om sexklubbsbesöken och Obama om födelseattesten).
Det finns en risk. Om Avsan visar sig ha rent mjöl i påsen kan det leda till karaktärsmord på en oskyldig person. Det är i så fall inte första karaktärsmordet på en (m)-politiker i kölvattnet av Palmemordet. Och lite collateral damage får man kanske räkna med...