Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Josef Thien såg den grå Vanen som kommit ut från Tunnelgatan någon minut före mordet vilket skulle innebära att Leif Ljungqvist i så fall befann sig på mordplatsen före mordet, likaså Hans Johanssons vita Mercedes taxi.
Det där med att Ljungqvist och Johansson skulle ha befunnit sig vid mordplatsen före mordet får man kanske ta som ett uttryck för ditt besynnerliga sinne för humor.
Vilken bil det är som Ljungqvist får väja för, det lär vi nog aldrig få reda på. Troligtvis existerar den bilen inte, utan det Ljungqvist talat om är nog att han fått stå på tvären och vänta medan bilen i uppslaget E-5751 (se länk) får lov att köra slalom runt bakänden på Ljungqvists skåpbil och även runda Johanssons taximerca för att komma förbi mordplatsen på vägen norrut.
https://drive.google.com/file/d/1v9uYVGZSAigDtSzu1A_GrR0VmQw1ppng/view
Johanssons Merca har dålig svängradie så han kommer inte runt helt och hållet utan ställer sig invid sträckstenskanten med bakänden pekande snett utåt i körbanan.
Ljungqvists Cheva Van har ännu sämre svängradie och därför får han dela upp sin u-sväng i två delar. I den första delen hamnar han alltså på tvären över körbanan och får sedan backa ut och fullfölja u-svängen i den andra delen. Den "mötande trafik" han får vänta på handlar antagligen om just den här bilen som måste passera bakom Chevan medan han står på tvären. Det är ju lite pinsamt och därför berättar han inte om det.
Vad makarna Thien beträffar så vållar deras iakttagelser av skåpbilar lite huvudbry. Det där har jag skrivit om förut, men lämnade det halvfärdigt. När jag nu tittat på det igen så tycker jag att den rimligaste varianten är att Thiens har sett två olika skåpbilar som de blandar ihop.
Det ligger nära till hands att den första iakttagelsen (på hörnet Holländargatan-Wallingatan) handlar om Ljungqvists Cheva Van. Det sitter två män i den och väntar, den är illa parkerad alldeles invid det ställe där en busslast med ungar skall anlända inom kort. Det säger sig självt att fler än ett ekipage med väntande föräldrar borde finnas i närheten, vilket även förklarar den där Renaulten på Wallingatan som ett annat vittnespar talar om. Sedan mystifieras det hela därför att Palme blivit mördad, men det finns ju ingen rim och reson i att ha mordrelaterade fordon stående där.
Thiens andra skåpbilsiakttagelse görs på Sveavägen vid Tunnelgatan. Den vanen svänger då ut från Tunnelgatan och kör norrut på Sveavägen. Här noterar jag att det är precis samma färdväg som Börge Hellström uppger för den amerikanska van som han ser på Tunnelgatan vid Olofsgatan. Den skåpbilen verkar ju likna Ljungqvists lika mycket som den liknar Hollsteins spaningsbuss.
Som jag sagt i ett par inlägg nu på sistone så är Hellströms tidsangivelser ganska säkert oriktiga. Själv säger han att han kommer till platsen kring kl 22.45 men i verkligheten torde han komma dit först i 23-tiden. Det verkar orimligt att han skulle ha uppehållit sig på platsen en halvtimme utan 10-15 minuter verkar rimligare för en väntande taxi. Sedan framgår av materialet om Hellström att han får en ny körning över datasystemet kl 23.13. Då finns det rum för att Thiens ska hinna se samma skåpbil svänga norrut på Sveavägen.
Vi vet naturligtvis inget med säkerhet här, utan det här är mitt förslag på hur skåpbilspusslet passar samman. Ska man räkna skåpbilar så har vi alltså Hellströms, Thien 1 (vid kyrkan), Thien 2 (vid mordplatsen) samt Ljungqvists. Det blir då fyra skåpbilar om man räknar dem separat. Men då menar jag alltså att Ljungqvists = Thien 1 och Hellströms = Thien 2. På så vis får vi ner antalet skåpbilar från fyra till två: Hellströms och Ljungqvists.
Därutöver har vi Gunnar Hollsteins spaningsbuss i materialet. Som du sett har jag redan gjort någon trevare mot att försöka jämföra (om inte likställa) den med Hellströms skåpbil på Tunnelgatan. Det är ett långskott som kanske inte fungerar, men ändå menar jag att tankegången bakom den är värd att hålla i bakhuvudet, för om polisen har en sådan buss så har de nog flera. Så även om det inte är Hollsteins spaningsbuss som Hellström ser så kan det ändå mycket väl vara ett polisfordon.
Att Hellströms skåpbil har med mordet att göra är jag helt inne på, för det är för mycket som "stämmer" vad signalement och beteenden beträffar. Jag införde i ett föregående inlägg idén om att den längre av de två män som Hellström ser kunde tänkas vara identisk med Lars Knubbs Grandman. Att jag plockade fram Knubbs beror dels på att signalementet känns rätt men även på att jag än en gång tröskat igenom förloppen vid Grand och nått lite nya rön där.
Jag har länge varit inne på, och är nu ganska övertygad om, att "flygledaren" Lars-Erik Erikssons uppgifter är både oriktiga och vilseledande. Knubbs man står på precis samma plats som Erikssons, och tidsmässigt i direkt anslutning till Erikssons, och det går ju inte rimligtvis ihop med föreställningen om en skräckinjagande buse av Christer Petterssons slag. Flygledaren fabulerar, och det är det som rör till det uppe vid Grand. Knubbs gubbe däremot stämmer fint in med övriga iakttagelser där.
Men åter till skåpbilarna! För fullständighets skull har vi även Annika Blomkvists konstiga folkvagnsbuss som hon ser stå parkerad någonstans längs Sveavägen, och därtill kommer den där gråa folkvagnsbussen på Luntmakargatan som inkom först 2019. Hur mycket vikt man ska fästa vid de här två extrabussarna kan nog diskuteras. För egen del tänker jag "inte mycket". Men samtidigt är bägge iakttagelserna "intressanta" i meningen att de hjälper till med tankeverksamheten kring vad en sådan skåpbil skulle kunna tänkas fylla för funktion i samband med mordet.
Det jag då fäster avseende vid, det är att de två män som Hellström ser vid skåpbilen på Tunnelgatan, de stämmer utmärkt signalementsmässigt med Grandmannen (den längre av de två) respektive gärningsmannen (den kortare). Sedan har vi alltså Swans och Taxijuggens walkie-talkieman i faggorna, och han passar ju alldeles utmärkt in på den "lekledare" som står på västra sidan Sveavägen vid själva attentatet och som sedan omgående springer över till mordplatsen men fortsätter i full karriär in på Tunnelgatan (limousinföraren Jan Nilssons man). Den här trojkan tycker jag är synnerligen misstänkt.
Men vad ska de med en skåpbil till? Någon sådan behövs ju definitivt inte för själva attentatet. Här ställs man då inför ett val: antingen har männen med mordet att göra och då har skåpbilen det också. Eller så har varken skåpbilen eller männen med mordet att göra. Det går inte att lägga männen och skåpbilen i varsin kategori utan det är "antingen-eller" som gäller här. Och det väcker alltså frågan varför de överhuvudtaget har en skåpbil när ingen sådan behövs.
Det här kan man då tolka på två olika sätt. En tolkning blir att skåpbilen talar emot att männen har något med mordet att göra. Den tolkningen ger jag inte mycket för. Den andra tolkningen är att skåpbilen ändå finns med i mordet trots att den egentligen inte behövs för själva attentatet. Det är den tolkningen som jag föredrar. Men då kvarstår ju frågan varför skåpbilen finns med.
Som du ser måste man så att säga "skapa en funktion" för skåpbilen för att den överhuvudtaget ska få finnas med i bilden. Den funktionen menar jag har att göra med det kontraspionage-tillslag som jag menar överlappar med – och utgör den snäva ramen för – själva attentatet. Skåpbilen behövs inte för själva attentatet, men den behövs för tillslaget. Och i och med att attentatsmännen befinner sig i samspråk med skåpbilen där på Tunnelgatan så betyder det att de två operationerna – tillslaget och attentatet – är direkt sammanflätade och att skåpbilen utgör den för oss synliga förbindelselänken dem emellan. Det är det här som jag menar är så intressant med Hellströms skåpbilsiakttagelse.
Vad som driver en till vansinne är förstås frågan varifrån den skåpbilen kommit och vart den sedan tar vägen. Om vi begränsar oss till det senare så måste den rimligtvis ha befunnit sig i närheten av mordplatsen vid själva attentatet, men då som en deltagare i det planerade tillslaget. Varför använder man en buss till något sådant? Antingen gör man det av hollsteinska skäl, dvs att man utrustat bussen med videokamera och har en gubbe som sitter bak i skåpet och sköter övervakningen. Eller så har man kanske ett gäng gubbar där bak i skåpet som på given signal ska hoppa ut och hjälpa till med tillslaget.
Här kommer då frågan om placering. Tittar man på mordplatsen från tillslagssynpunkt så är ju framsidan väl täckt av Södermalmspiketen som kommer inrullandes väldigt snabbt. Vad som däremot inte är särskilt väl täckt är Luntmakargatan, och där undrar man om de inte ställt någon slags fordon av sagda skäl.
Tittar man på JB Lindqvists papper om "Övningsscenariot" så har han ritat in fem feta pilar på sin karta över "boxen" (se länk), vilket ser imponerande ut på pappret men när man tittar på verkligheten så består den fjärde pilen från vänster till exempel av en ensam Lars Jeppsson som vankar längs den folktomma Luntmakargatan. Så om man ska tänka sig att någonting mer pågår på Luntmakargatan så måste det i så fall ha varit dolt för Jeppsson. Vilket blir fallet om man sätter en eller flera gubbar i en anonym och fönsterlös spaningsbuss som parkerats längs vägen, kanske bakom Skandiahuset.
https://www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2024/02/X-Reviderad.pdf#page=89
Där har vi lite ytterligare funderingar kring skåpbilsfrågorna. Att Ljungqvist skulle vara inblandad i mordet på något sätt, det håller jag för uteslutet. Däremot tycker jag den andra skåpbilen som Hellström ser är höggradigt suspekt och att den inte bara kan vara, utan troligtvis är, inblandad i mordet.