Citat:
Ursprungligen postat av
Packetipiketen
(Klicka bakåtpilen för referensinlägg.)
Jag ville följa upp på mitt förra inlägg där jag "ville minnas" att paret Enwall också körde vänstervarv runt Westmanska palatset (Tandläkarhögskolan). Nu kollade jag upp det och fann att deras bil, som står parkerad på Wallingatan direkt öster om Drottninggatan, står så nära Drottninggatan att de backar ut och kör direkt söderut utan att runda kvarteret, sedan österut på Adolf Fredriks Kyrkogata och söderut igen på Sveavägen (se sid 12 i pdf:en). Vid korsningen med Tunnelgatan iakttar de skåpbilen som de tror är samma som de minuten innan sett stå på Wallingatan vid Holländargatan.
https://drive.google.com/file/d/1BB4szMA3UPxsemi3X4xkVAA1t0n7tzln/view
Korrigeringen av paret Enwalls färdväg gör egentligen ingen skillnad för analysen jag lade fram i förra inlägget, utan det som räknas är att skåpbilen de sett bakom kyrkan ligger efter dem på vägen ut, och det gör den helt uppenbart eftersom de haft näsorna pekande mot Drottninggatan hela vägen och skulle ha sett om den kört förbi där innan de själva backade ut.
Saken är alltså, att paret Enwall av allt att döma blandar samman två olika skåpbilar. Då har jag föreslagit att den första av de två (den bakom kyrkan) är Ljungqvists Cheva Van medan den andra (vid Tunnelgatan) är samma skåpbil som Börge Hellström berättar om i förhör.
Den föreslagna lösningen har fördelen att vi slipper införa ytterligare två oidentifierade bussar i bilden (se förra inlägget), och dessutom visar det sig att vi då även kan tidsbestämma förloppet med ganska hög precision. Att redovisa hela resonemanget bakom det blir för mycket på ett bräde, men i alla fall ser jag identifieringen av Enwalls andra skåpbil med Hellströms som en viktig byggsten i det att den låter oss sammanbinda förloppen på Tunnelgatan med dem vid Grand.
Att "Bröderna Mozart" börjar sluta (i meningen att de första besökarna reser sig och lämnar) vid kl 23.07 och att hela filmen inklusive rollistan är färdig vid kl 23.10 har jag skrivit om i flera tidigare inlägg – även om det nu är ganska länge sedan sist. Den officiella speltiden för filmen är 109 minuter, vilket betyder att föreställningen borde ha slutat redan kl 23.04 om den börjat i tid och projektorn hållit normal hastighet. Så är emellertid inte fallet, utan filmen verkar ha kommit igång någon minut sent och dessutom verkar projektorn ha gått sakta, vilket lett till att visningen slutat flera minuter senare.
Från Sandrews håll har man bestämt förnekat att "Bröderna Mozart" skulle ha slutat efter ryska filmen "Gå och se" som visades parallellt i en mindre salong.
Det hålls för uteslutet att Gå och Se skulle ha kunnat sluta före Bröderna Mozart. Man kan dock inte utesluta att sluttiderna för dessa filmer ligger så nära att det sker en "uppblandning" av publiken när dom lämnar biografen.
https://drive.google.com/file/d/1adaI4vSExvj97YFPTwAlzXi4ggPmVdkv/view
De här försäkringarna till trots kan vi vara mycket säkra på att "Gå och se" faktiskt slutade före "Bröderna Mozart" och att tidsmarginalen var så pass stor att de finska flickorna Korhonen & Storhök, som satt kvar sist i salongen, dels hann med ett toalettbesök och dessutom hann lämna biografen innan de första ur publiken började komma ut från "Bröderna Mozart".
Vi talar alltså om alla gånger fem minuters tidsskillnad mellan det att "Gå och se" slutat och salongen tömts och det att "Bröderna Mozart" börjar sluta. Som sagt började de första besökarna komma ut från "Bröderna Mozart" vid kl 23.07 och "Gå och se" har då slutat senast kl 23.02 och möjligen någon enstaka minut tidigare än så.
Tiderna för "Bröderna Mozart" är väl underbyggda i vittnesuppgifter. Vi har åtminstone fyra sådana uppgifter – Ami Rolders, Lars Knubbs, Gun Tredites samt Pia Engströms – att förankra dem i, och vittnenas uppgifter är dessutom inbördes samstämmiga vilket säger mig att deras respektive klockor gått mer eller mindre rätt. Paret Palme kommer ut på gatan kl 23.11 och befinner sig vid Bokcirkeln kl 23.12.
Här är det även viktigt att notera, att "Flygledaren" Lars-Erik Eriksson bevisligen kommit med missvisande och direkt felaktiga uppgifter om förloppet vid Grand. De här felaktiga uppgifterna inkommer han med så pass tidigt efter mordet att det blir svårt att tolka det på något annat sätt än att han medvetet förvrängt dem. Det hela blir inte heller bättre av att både tingsrätten och hovrätten i sina respektive domar tillmäter hans uppgifter hög trovärdighet, vilket de helt klart inte har.
I materialet rörande Christer Petterssons skakiga alibivittne Algot Åsell finns en studiorapport från Sveriges Radio, där det framgår att Ekosändningen som Flygledaren talar om var försenad med tre minuter (på grund av en livemusiksändning timmen innan som dragit över tiden) och alltså inte inleddes förrän kl 23.03. Vidare framgår det att Ekosändningen slutade först kl 23.12. (Se sid 12 i pdf:en).
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMRTJJd1JTeDM4WVk/view?resourcekey=0-YsFPxHoWrtolIcEFXDLe4Q
De här tidsuppgifterna stämmer kort sagt inte med vad Flygledaren uppger, och hans redogörelser för sina egna förehavanden är varken inbördes konsistenta eller överensstämmande med andra vittnesuppgifter om honom och hans "silverbil" som ju ett antal vittnen sett och berättat om i förhör.
Pia Engström är ett av de vittnena, och hon säger att mannen kom ut från Grand och satte sig i silverbilen medan hon stod och pratade med sina kamrater (Robert Gustafssons gäng). Det är eftere att bion slutat kl 23.10 men innan hon går till busshållplatsen, vilket hon gör vid kl 23.12. Sedan berättar hon även att hon såg samma bil köra iväg med en ensam man vid ratten, vid kl 23.16.
Där har vi ett exempel bland flera på "konstigheter" med Flygledarens uppgifter. Vi får spara resten till en annan gång, men som jag ser saken är det Flygledaren som är "Grandelefanten" (jfr. Stig Engström som "Elefanten" vid mordplatsen) i meningen att hans missvisande uppgifter och direkt påvisbara felaktigheter ställer till med enorm oreda när man ska försöka reda ut både förloppen vid Grand och få ihop signalementsuppgifterna på Grandmannen. Vi får återkomma till det här i framtida inlägg.
Låt oss istället flytta fokus till Tunnelgatan, där Börge Hellströms uppgifter också är behäftade med problem som i viss mån påminner om "Flygledarens". När man försöker jämka ihop Hellströms uppgifter med andra vittnesuppgifter rörande händelser på Tunnelgatan mellan Olofsgatan och mordplatsen under halvtimmen före mordet så finner man att Hellström inte rimligtvis kan ha befunnit sig på platsen så tidigt och så länge som han uppger. Det här har jag pekat på i ett inlägg alldeles nyligen, så får hänvisa till det – och även här utlova en noggrannare analys i kommande inlägg.
Hellström påstår själv att han anlänt till Tunnelgatan 12 mellan kl 22.40 och 22.50, och att han kört därifrån vid kl 23.15. Den senare tidsuppgiften bekräftas av att han fått en ny körning över Taxi Stockholms datasystem kl 23.13. I och med att han suttit sysslolös är det rimligt att utgå från att han kör iväg ganska omedelbart när beställningen kommer in, dvs att han sticker kl 23.13.
Vad ankomsttiden till Tunnelgatan beträffar så är det min bestämda uppfattning att Hellström kommit dit senare än han uppger, även om jag idag inte kan säga exakt hur mycket senare. Ytterligare förloppsanalyser av de andra Tunnelgatevittnena kan nog ge lite bättre precision, men det får vi återkomma till. Idag kan jag rent intuitivt säga att han verkar komma dit i 23-tiden och kanske rentav någon minut efter kl 23. Under alla förhållanden kommer han inte tidigare än kl 22.55.
Vad det här betyder är att förloppet som Hellström redogör för måste "komprimeras" på tidsaxeln. Hans redogörelse är så att säga i slowmotion, vilket också framgår av en enkel rimlighetsprövning av det han uppger i förhör. Det rimliga är att han uppehållit sig där i 10-15 minuter och gjort sina iakttagelser under den tidsrymden. Det innebär då också att man får halvera de tider han själv anger på de olika momenten.
Rent konkret för det problem vi har förhanden måste vi då korta ner den tid som förlöper mellan det att skåpbilen kör iväg och svänger vänster (norrut) på Sveavägen och det att Hellström själv får sin beställning och kör iväg. Själv framställer han det som 4-5 minuter men i själva verket handlar det om hälften av det, alltså cirka två minuter.
Att Hellström kör iväg kl 23.13 framgår även av att han missar det lilla trafikintermezzo som Jonny Wiklund berättar om vid östra övergångsstället på Tunnelgatan vid Olofsgatan. Wiklund säger att klockan var 23.13 när han körde upp ur tunneln på Sveavägen, vilket betyder att han är på Tunnelgatan kl 23.14. Då har Hellström alltså redan dragit iväg, och eftersom han inte kan köra förrän ha fått sin beställning så kan vi klocka hans avfärd till just 23.13.
Då ser vi, att för att Hellströms skåpbil ska vara identisk med Enwalls (andra) skåpbil så måste de komma fram till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan vid kl 23.11. Promenaden från Grand till den på Wallingatan parkerade bilen tar knappt tre minuter, sedan tar det ytterligare en minut att köra ut på Sveavägen och fram till Tunnelgatan. Med andra ord måste de lämna biografen kl 23.07, vilket stämmer perfekt med när "Bröderna Mozart" börjar sluta.
Även om det kanske inte är ristat i sten att Enwalls andra skåpbil är identisk med Hellströms så är det ändå väldigt mycket som talar för det, och som jag nu hoppas ha visat så stämmer det även fint med tiderna i en sammanhållen förloppsanalys. Därmed har vi kunnat binda samman förloppen vid Grand med dem på Tunnelgatan. I bägge ändar finns det emellertid gott om löst hängande trådar som vi får återkomma till i framtida inlägg.