Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag tycker att detta kan förtydligas:Jag har inte läst Poutianens bok men i Walls "Mörkläggning" som refererar till P:s bok sägs:
1. Ineffektiviteten utbredde sig innan det kommit in meddelande om Palmes död
2.Övrig polisverksamhet som styrdes fråm LC fungerade
3. Krimjouren fungerade också.
En ineffektivitet utbredde sig inom en fungerande polisverksamhet som styrdes från LC?
Jag förstår vad du menar, har också läst Walls bok, men delar inte dina slutsatser. Övrig verksamhet som du hänvisar till rör tämligen rutinartade uppgifter på lednings- och sambandsnivå. Även den ökända branden i Nacka på mordnatten var ingen såpass dramatisk händelse som mordet på landets statsminister.
Och det behöver inte råda panik/kalabalik/kaos (kalla det vad man vill!) för att en genomgående inkompetens inom polisen i Sthlm ska lysa igenom. Däremot är det här ett av få tillfällen då polisens samlade agerande utretts grundligt av utomstående. Likartad kritik riktades återigen mot verksamheten efter Stureplansskjutningarna 1994!
Det är tröttsamt med alla dessa höga tankar om diverse poliser - vissa av dem klarade kanske av att spöa på lite allmänt bus, men för att organisera och genomföra ett planlagt mord behövs faktiskt lite mer i skallen. Ni ser väl själva i t ex TV3-programmet om Polisspåret vad det är för nötter som ni glatt påstår ska ha deltagit i en konspiration? De kan ju inte ens ljuga trovärdigt...